Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Sequencer i Evolver desktop

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Sequencer i Evolver desktop

    Har letat lite o lyckas inte hitta det jag letar efter alt. orkar inte leta mer.

    Går det att lägga flera 16-stegs slingor efter varandra? 16 steg känns lite kort.

    Dessutom. Hur stor är en Evolver Desktop?

    Är hemskt sugen på en sån här liten rackare. Tänk att kunna ha den i pedalbordet o styra cut-off med foten samtidigt som jag spelar bas. Och så ett munspel...

  2. #2
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Den är mycket liten... Du kan göra två patcher och byta patch så att sequencern väntar in nästa liksom... Men det går inte att automatisera. Eller jo, med midi cc så klart.

  3. #3
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Det går inte att "latcha" slingor efter varandra med en Evolver. Det är 4x16 steg som gäller. Däremot kan du styra slingorna via MIDI t.ex. via ett MIDI-klav eller MIDI-sequencer. Du kan låta varsin sequencer styra varsin oscillator och sedan styra detta via MIDI...
    Chain:ar du fler evolvers eller har en polyevolver så har du t.ex. 4 röster som du kan köra multitimbralt som kan bygga upp en ganska avancerad låt.

    Mvh
    Demokid

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Finns det nån enkel footswitch som funkar till en Evolver som man kan styra t ex seq-slingor med?

    Nån i Gbg som har en Evolver som man får testa?

  5. #5
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    En footswitch som byter patcher tror jag inte det finns... Går väl att bygga med en arduino.

    För att förklara lite bättre:
    Säg att du bygger en patch på plats 10 med sequencern på och programmerad.
    Sedan kopierar du över den patchen till plats 11 och gör en ny sekvens.
    Nu kan du, genom att hålla nere en knapp, byta mellan de två patcherna utan att sequencern bryts, alltså kan man på så sätt 'simulera' 32 steg eller mer. Men det går inte att automatisera på själva evolvern... Vet inte om det funkar med CC heller med tanke på att man måste hålla nere den där knappen samtidigt som man byter.

    Vad den gör är att den väntar in till sekvensen har gått sina 16 steg och byter därefter.

    Evolver är en väldigt bra synth, ordentligt genomtänkt och byggd som en pansarvagn.

    + Sequencern är mycket avancerad också, du får lätt 16 steg att låta som så mycket mer! Jag har gjort hela låtar med bara en evolver och 16 steg.
    Senast redigerat av sm0hm den 2010-01-27 klockan 12:28.

  6. #6
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    om en sequenser är sexton steg och en är 5 och en tredje 11...och alla har samma destionation.. hur många "steg" får den sequensern innan den loopar igen..? många..är dålig på matte

    älskar mina evos.. jag har två synthar.. två desktop evolvers.
    önskar att dave gjorde en monster version..poly med valbara filter större sequenser fler destionations och med cv/midi control ut!

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    poly seq är grejen!! tror inte någon orkar sitta och hålla koll på mer än 16 steg i den ändå... det är redan lurigt med seq i den... Testa så ser ni vad jag menar.. svårt att överblicka redan... men den är sweet!!

  8. #8
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    om en sequenser är sexton steg och en är 5 och en tredje 11...och alla har samma destionation.. hur många "steg" får den sequensern innan den loopar igen..? många..är dålig på matte

    älskar mina evos.. jag har två synthar.. två desktop evolvers.
    önskar att dave gjorde en monster version..poly med valbara filter större sequenser fler destionations och med cv/midi control ut!
    Om du ska räkna hur många steg en viss sekvens gör innan den loopar så tar du och dividerar med alla gemensamma nämnare (om du har t.ex. 8 steg på en sekvens och 6 på den andra så kan du dela båda med 2, då får du 4 och 3. men om du har 8 på en sekvens och 7 på en så kan du inte dela alla med samma tal, därför har du fortfarande 8 och 7) och sedan multiplicerar du de talen med varandra. Eftersom du inte kan dela 5 och 11 med samma tal tar du alltså 5*11 = 55 steg innan sekvensen loopar!

    Detta sättet att räkna fungerar även om du använder alla de fyra sequencer:na, men då ska du dela alla fyra med samma tal: (om du har t.ex 16, 12, 10 och 6 steg så kan du dela alla med 2 och du får därmed 8, 6, 5 och 3. Några av talen kan delas med 2 igen, men inte alla, så därför är det dessa som gäller. 8*6*5*3=720 steg om jag inte räknar fel).

    Hoppas det blev lite klarare.

    Edit: oj, missade att du skrev 16 i början. Då blir det ju förstås 55*16 = 880.
    Senast redigerat av plastocid den 2010-01-27 klockan 16:09.

  9. #9
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Som redan nämnts så kan man sätta olika längd på sekvenser och fixa synkopering. Man kan även sätta olika hastighet på var och en av de fyra sekenserna, så en går fort och en går snabbt och en går mittemellan.

  10. #10
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    och styra en sequenser till midiklockan för polyrytmik!!

Liknande ämnen

  1. Desktop Evolver eller MEK?
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 14:13
  2. Adaptor till Evolver Desktop
    Av outshape i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •