Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Loopa clip utan att warpa?

  1. #1
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

    Loopa clip utan att warpa?

    Det går verkligen inte att bara hiva in en sampling och loopa den utan att först warpa? Bara jag som saknar det lite? Alltså inga problem att tryck på warp-knappen det klarar jag men ibland vill jag kunna låta ett ljud loopa hela sin längd fritt utan att alls påverkas av att jag ändrar tempo.

    Även om man sätter Follow action till play again och på motsvarande tid (vilket är lite meckigt) så påverkas ju det av tempot...

    Kunde den inte bara tillåta att aktivera looping utan att warpa och i så fall spela från början när filen når slutet, eller enligt inbyggda loopflaggor. Eller finns det nån bra anledning att det är såhär tro?

  2. #2

    Redaktör
    Jag gissar att det är för att allt synkar mot tidslinjen på ett eller annat sätt, och då måste det warpas för att loopas, annars vet Live inte var ljudet slutar. Men det är bara en gissning från min sida.

    Men ja, det är irriterande.

    Ett sätt att lösa det på verkar vara att använda Looper och sätta Tempo control till None. Man kan både spela in och dra loopar direkt dit, så det går att göra även om det är lite omständligt. Det går ett en kanal per loop om man inte trixar med rack och automation dock.

  3. #3
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Jag har oxå funderat över detta. Borde väl vara en oerhört enkel och självklar feature. Kopplingen till timeline är ju rätt lös så jag är tveksam till att det skulle vara där det sitter.

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo.. ska prova looper sen. Låter klart bättre än inget.

  5. #5
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    "leave clips unwarped" i inställningar? men du ville ju loopa också ja.. lopper verkar rätt kool.. lekte lite med den häromdan men måste läsa lite i manualen om den märkte jag!

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe jag har inte orkat än faktiskt, inte behövt det sen sist då jag gjorde det på annat sätt. Fortfarande aldrig använt looper, körde också fast när jag testade och orkade inte kolla manualen.. men det börjar kanske bli dags.

  7. #7
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    du kan på sätt o vis. radera alla transient-markers utom där dina looppunkter ska vara. warpa med beats>transientinställningen

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hm, låter rimligt i teorin men jag får inte till det. Alltså om jag inte håller mig till orginaltempo så påverkas ljudet ändå, den loopar om det oftare eller mer sällan.

  9. #9
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    sampler?? eller simpler... drumrack... eller är jag dum nu?

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja det är sant, man kan skapa ett midiclip med en jäääättelång not det funkar, och en loop i simpler bara.. är nog den bästa och enklaste lösningen. Måste förberedas men ganska enkelt ändå. Funkar i t.ex. en livesituation där man har en ljudeffektsloop eller nåt som man vill köra som en övergång mellan ett par olika delar då man måste ställa om klockan och sånt. bra.

    Däremot när man sitter med ljuddesign och kastar in ljud kors och tvärs är det lite fånigt att man inte bara kan dra ut en loop i arr-view utan att behöva trycka warp och så, och som sagt sen att kunna ändra klockas, t.ex. dra upp hastigheten på en sekvens gjord av ett antal samplingar och kanaler utan att behöva påverka samplingarna i sig. Funkar på oneshots men inte loopar, då får man antingen loopa upp ljudet och göra consolidate så man har en tillräckligt lång färdigloopad variant, eller köra via simpler då.

    Fattar som sagt inte riktigt varför man inte bara kan få trycka in loop när ett ljud inte är i warp-läge.

  11. #11
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar som sagt inte riktigt varför man inte bara kan få trycka in loop när ett ljud inte är i warp-läge.
    Nä, det är fortfarande, 7 år senare, sjukt dumt..

  12. #12
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    det är kul med alla enveloper i looper, man kan automatisera hastighet, feedback mm

  13. #13
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, det är fortfarande, 7 år senare, sjukt dumt..
    Clip i Repitch-läge borde väl göra susen. Då Warpar den inte utan ökar/sänker uppspelningen av samplingen när man ändrar tempot.

  14. #14
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av credo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Clip i Repitch-läge borde väl göra susen. Då Warpar den inte utan ökar/sänker uppspelningen av samplingen när man ändrar tempot.
    Jo, men om man vill att klippet inte ska påverkas alls av tempoförändringar och ändå loopa så går inte det.

  15. #15
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Kan man inte bara göra kopior av klippet med ctrl/cmd +D? Går ju snabbt.

  16. #16
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Nu har jag inte läst hela tråden (är på jobbet), men det borde finnas flera sätt att uppnå detta - Skapa en simpler och loopa samplingen där. Eller, om du inte tvunget vill loopa till samplingens ändpunkt, kan du stänga av warp mode och ställa in clip launch till att spela klippet igen, "play again", efter vald tidssignatur. Man kan säkert eloberara mer med clip launching strategier för att uppnå olika former av looping... https://www.ableton.com/en/manual/launching-clips/
    Senast redigerat av whisper den 2017-05-22 klockan 23:15.

  17. #17
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jo. Men att det finns workarounds betyder inte att det inte fortfarande är sjukt dumt.
    http://www.99musik.se/showthread.php...29#post3086729

Liknande ämnen

  1. warpa alla spår?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 21:50
  2. loopa i realtid med ableton + monome
    Av sodersten i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 18:52
  3. mpx100 clip
    Av rabulisten i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 14:37
  4. Loopa samplingar (auto lloop)
    Av PEK i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •