Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mitt ljud låter konstigt, som under vattnet

  1. #1
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Mitt ljud låter konstigt, som under vattnet

    Sedan en tid tillbaks låter uppspelning av ljudfiler på och från min dator konstigt ibland.

    Ljudet låter som att det har en massa delay, och sången låter mycket förvrängd och underlig. Lite som under vattnet och långt borta.

    Just nu har jag endel ljudfiler på ett litet extern minne. Vissa låter ok, andra konstigt. Samma sak när jag besöker sidor med players på nätet.

    Ibland spelar/låter det inte alls.

    Jag har hörlurar inkopplade till min ljudkort, ett lexicon lambda, (ljudkort för inspelning).


    Problemet kommer och går utan logik tycks det som.

    Är det någon som vet vad det kan bero på och hur man kan åtgärda det?

    Tacksam för svar!

  2. #2

    Redaktör
    Låter som någon trassel med drivrutiner eller andra ljudinställningar. Jag antar att samma ljud/låtar låter som de ska på andra datorer? I annat fall kan det vara något glapp i utgångar/kablar, men det är svårt att säga utan att höra hur det låter. Skulle eventuellt också kunna vara fasfel, dvs att ljudkanalerna hamnat i osynk mellan varandra på något sätt. Fast hur det uppstått har jag inte en blekaste aning om.

    Jag skulle iallafall testa att ladda ner de senaste drivrutinerna och kolla om det hjälper.

  3. #3
    SofieB
    SofieB är inte uppkopplad
    SofieBs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack igen False Messiah!

    Skall testa det.

    Du är en true Messiah!

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    jordfel i hörlurarna? jag har löst liknande problem iaf genom att löda om 3,5 mm kontakten på hörlurarna.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Håller med!
    Man kan få samma "undervattenseffekt" när man inte tryckt i minitele kontakter ordentligt i MP spelare etc, så det ju vara så enkelt att en kontakt inte är i helt och hållet eller att kontakten är trasig.

  6. #6
    be3osny
    be3osny är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har haft liknande problem som ovan och efter lite drygt ett års forskande så lyckades jag äntligen komma på problemet och lösa det.
    Jag tar inget personligt/tekniskt ansvar för detta då var du där ute gör med din privata dator i alla fall så har jag gjort avancerade saker i min egen burk.
    Problemet är datorns interna hårddisk (IDE alternatift SATA anslutna). Det är ABSOLUT INGENTING fel på din dators hårdvara som expvis moderkort mm fler komponenter och du ska inte behöva köpa ny hårddisk om någon där ute ber dig göra det pga just bara ett ljudproblem eller andra mystiska symptom som uppstår med din dator.
    Den interna hårddisk som windows är installerat på avgör i slutändan vad för symptom som kan uppstå. Varje gång när man vill lägga om windows så kör dom flesta en som kallad quick restore av hårddisken, en quick restore återställer bara hårddisken till ett nytt fil system och raderar datan på den. (Hårddisken formatteras inte fysiskt!!!). En fysisk formattering av hårddisken tar oftast mycket till mycke lång tid beroende på hårdisk storlek och då formatteras varenda block och cluster som finns på hårddisken.
    Problemet uppkommer när man har lagt om windows för många gånger med en quick restore. i detta fall så lämnas oraderade block och cluster kvar på hårddisken där dom blandannat byggs på, dom finns kvar där trots en quick restore - snabb formatering som har slutförts.
    Så länge en intern hårdisk inte formatteras fysiskt så finns samma problem där om och om igen sedan spelar det ingen roll hur många gånger windows är om installerat eller inte. Hårddisken måste då få en fysisk full formattering för att kunna fungera korrekt igen.
    Varje hårddisk jobbar på olika hastigheter. En intern jobbar på vanligaste 7200 RPM och en extern sådan expvis vanlig usb hårddisk jobbar på 5200 till 5400 RPM boroende på tillverkare/modell.
    När en intern hårddisk lagts om för mycket med quick restore så byggs det hela tiden på block och cluster, när det blir för mycket i alla fall enligt min egna mening så kan inte hårddisken jobba på full hastighet dvs den interna hårddisk som windows redan är installerad på jobbar inte konstant på 7200 RPM. För att expvis ljudet på datorn ska kunna låta/ fungera korrekt så måste din hårddisk jobba konstant på 7200 RPM så länge datorn är på slagen.
    Tänk dig en gamal kassettbandspelare där motorn i spelaren börjar och ge sig, Fel på kassettbandspelarens motor och eventuellt annan teknik i ,men inget fel på kassettbandet!.
    Kan den inte det så kan symptom uppstå som expvis ljudproblem eller att hårddiskens skrivprocess hackar samma som en repig cda skiva i en cd läsare!.
    I en del fall så har även en system krash inträffat helt utan användarens förvarning pga av att hårddisken har lagts om alldeles för många gånger med en quick restore, och om i något fall där inte hårddisken kan skriva korrekt på sin som kallade rom skiva då kan det i slutändan medföra flera rom/skiv hackningar på själva skivan som hårddiskens integrerade teknik jobbar med som efter en liten stund medför svart eller blå skärm och en systemkrash.
    Din dators hårdvara har inte gått sönder, du behöver bara köpa en ny hårddisk hos din närmaste återförsälare med samma gränssnitt som din gamla hadde. Installera om windows igen,gärna med en fysisk full formatering och så är problemet löst!.

  7. #7
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    interna hårvaru mik'en ni har i ev laptops kan ställa till trassel !
    - den kan spöka till det som tusan om inte den e avstängd MUTE'ad
    - galna delayer och interferens kamfilter-artifakter som effekt <2
    - men inte kul om den e på vid enbart lyssning tex!
    - tycker mig känna igen problemet, men det behöver absolut inte vara detta NI nu har erfarigt i tråden här!

  8. #8
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    så kolla era drivrutiner så inte den stackaren blöder\läcker igenom och rundgångar på nåt sätt
    - eller era inkopplade gamersmik'ar för allan del <3

  9. #9
    be3osny
    be3osny är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Man har kollat sina grejer här hemma och har inte hittat något fel utanför själva tekniken som skulle störa ut datorn på något sätt. Nästan alla sladdar/kontakter samt annan utrustning nu förtiden man har hemma är skyddade i från såsom störningar expvis strålning i från andra apparater. Även mikrovågor ska heller inte störa ut på något sätt. Så något fel på mina tekniska gadgets har jag dock inte kunnat upptäcka/bekräfta.

  10. #10
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    överanalyser -- hittas ofta ikke till källan
    se inte vad som kan orsaka problemen vännen se vad problemet e E3

  11. #11
    be3osny
    be3osny är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Men vet man vad problemet ligger så kan man skriva upp det någonstans så är det lättare och komma ihåg det i framtiden igen om samma problem som då i detta fall med ljudproblemet och om det skulle bli problem med det igen. Men jag förstår vad du menar!. Windows 7 har samma installations program ovasätt windows 7 version. I windows 7 installationsprogram är det endast möjligt att utföra en snabb formatering på någon hårddisk och ta bort dom partioner som då inte finns till någon direct användning. I windows 7 installationsprogram så är det inte möjligt att utföra någon fysisk full formatering. Det verkar som om microsoft har glömt denna funktion och någon anledning till det har jag således inte funnit att den inte dock finns med, dåligt microsoft samt en tumme ner!. Hårddisken tillsammans med windows och hårdvara fungerar psykiskt alltid bäst om windows läggs om med en fysisk full formatering innan installation. Dom flesta personer nu förtiden bryr sig inte om något krånglar, så länge det funkar är man oftast nöjd. Men skulle någonting hända med expvis en gammal hårddisk för att någon inte valt att köra automatisk backup. Då går oftast all information förlorad och något sätt att kunna starta hårddisken igen och komma åt informationen är oftast mycket svårt.

  12. #12
    be3osny
    be3osny är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    En extra sak. Vill man köra säker backup så installera två styckna 1 tb inne i datorn. Installera windows 7 på en av dom. När windows är installerat på en av diskarna. Så starta windows 7 backup. När du väljer dom mappar som ska kontinuerligt backupas så lägg dom på den andra 1 tb hårddisken dvs skulle någonting hända med den disk du jobbar med dvs den disk som windows 7 är installerat på. Så finns alltid informationen lagrad på den andra 1tb hårddisken, Inte den disk som windows 7 är installerat på!.

Liknande ämnen

  1. Hur förbättrar jag mitt ak gitarr ljud?
    Av tublenco i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 22:46
  2. Nu jävlar! Gissa snyten nu med jävligt konstigt ljud!
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:12
  3. Konstigt? Hårddiskproblem?
    Av Soulmachine i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 01:04
  4. Hur låter datorns MIDI-ljud?
    Av Colanders i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-04-25, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •