Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 208

Ämne: Apple tablet live

  1. #1
    mc bordet
    mc bordet är inte uppkopplad
    mc bordets avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Apple tablet live

    Det spekuleras vilt kring hur Apples (troligen) kommande tablet kommer se ut och fungera. Blev direkt intresserad av hur en sådan skulle kunna styra ett musikprogram, typ Live. Om produkten får tillräckligt med genomslagskraft borde det finnas marknad för att utveckla en sequencer speciellt för gränssnittet. Vore fantastiskt att kunna styra och ändra parametrar live med händernas alla fingrar. Jag tänkte att vi kunde spekulerar lite kring hur det skulle kunna fungera. Vridpottens död?

    Länk:http://www.99.se/aktuella-rykten/269...en-2009-a.html
    Senast redigerat av mc bordet den 2010-01-15 klockan 00:53.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    om den funkar med Live så känner jag att jag kommer få sen j*vla GAS på den alltså!

    Vridpotens död? Inte en chans! Analogsyntharna slängs väl inte för att apple släpper touchscreen? windows har ja redan fullt stöd för det!

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det blir spännande att se vad som presenteras den 27e.

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nått i stil med detta tycker jag känns troligt:


  5. #5
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ja bara en stor multi touch för mindre pengar än en Lemur är ju en bra början, sen dator i det så börjar det bli skoj. Inte vridpottens död taktila mekaniska grejer är oslagbart, men kanske ett bra sätt att sluta gömma sig bakom laptop på scen.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Helt grym mockup där, Max... folk på nätet är härligt förtjusta i Apple och förväntansfulla som små barn på julafton, det är charmigt

  7. #7
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    fast en uppställd touchscreen känns inte speciellt ergonomiskt så jag ser hellre en liggande lemur variant.

    Och touchscreen slår ju aldrig någonsin känslan av rattar och reglage..men detta gör att jag nog väntar med ett lemurinköp

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är rätt kul, för som någon skrev på 99mac;

    - När första ryktena om iPhone kom så talades det om en iPod med inbyggd telefon.

    När den kom visade det ju sig vara en komplett dator, med unika applikationer, en häpnadsväckande apparat.

    Så det är ju så att Apple kan förvåna ännu en gång, vore kul i så fall.

  9. #9
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast en uppställd touchscreen känns inte speciellt ergonomiskt så jag ser hellre en liggande lemur variant.

    Och touchscreen slår ju aldrig någonsin känslan av rattar och reglage..men detta gör att jag nog väntar med ett lemurinköp
    Om den ser ut som den bilden ja presenterade så skulle iaf jag köra den som vanlig dator i stående läge och som tablet/touch när man tar bort den från stativet.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    precis, det vore en rimlig design, en övergång från laptopen till något annat, ett mellanläge där med stativet, så man kan använda den som en vanlig laptop. Kanske t om stativet skulle ha någon form av dockning så man kunde köra större skärm.

  11. #11
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske t om stativet skulle ha någon form av dockning så man kunde köra större skärm.
    Haha satt precis och funderade på det också, så när man ska köra mobilt så har den lång batteritid - bara att plocka med sig, men som stationär bara ställer man den i stativ och så laddas den plus fler kontaktmöjligheter. dock bör man ju kunna ladda i mobilt läge också!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mmm... de nya batterierna verkar helt otroliga, uppåt 10-15 timmars batteritid på laptops / vad det nu ska kallas nu ju.

    Det är faktiskt en viss känsla att ligga och dutta på dataprylar i sängen eller i soffan, väldigt avslappnat å skönt, även iPhone funkar superbt till sånt. Man orkar inte alltid sitta upprätt och knappa.

  13. #13
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    hehe max....du tänkte så

  14. #14
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe max....du tänkte så
    haha ja ja e beredd att hålla med om att det skulle bli en gnutta oergonomiskt annars :P

    Jag har ju själv tablet redan så ja e lite småvan

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Undrar om det någonsin kommer gå att lösa trådlös laddning förresten hehe. Bluetooth liksom, vilken grej det vore

  16. #16
    mc bordet
    mc bordet är inte uppkopplad
    mc bordets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    trådlös el, men behöver inte ladda. Vore väldigt praktiskt.

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    jag tyckte ja läste nånstans om nått som omvandlar wifi till laddning men jag tyckte de lät helf befängt så ja kolla inte upp de...

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp, lös det! Och kom även på hur jag får mina vackra träd utanför (med snön å frosten) att se ut så här året runt

  19. #19
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Lustigt, läste just det här:

    Standard för trådlös laddning inom ett halvår

    Finns redan på någon modell från Dell tydligen. Och i min tandborste.
    Problemet verkar som vanligt vara att komma överens om en standard.

  20. #20
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt, läste just det här:

    Standard för trådlös laddning inom ett halvår

    Finns redan på någon modell från Dell tydligen. Och i min tandborste.
    Problemet verkar som vanligt vara att komma överens om en standard.
    vore ju helt sjukt underbart om man kunde ladda trådlöst!

    EDIT: det var nog något liknande jag såg nånstans.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det... min eltandborste funkar ju lite så yes. Det är plast mot plast och det funkar. Fick den i julklapp och har laddat den en gång sedan dess, helt otroligt litet kraftwerk i den.

  22. #22
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har själv tjuvstartat lite med min iMac, som jag brukar lägga ner på ett vanligt X-synthstativ i livesituationer, funkar fint sålänge..

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hahaha Låtsas du toucha den då elle!

  24. #24
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Touchar på riktigt å inser försent typ, haha

  25. #25
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    man kan klämma fast mutlipatch\olika mutipla fingerrörelser på domPanelerna -- på vad som helst idag -.- då dom e genomskinliga .. apple inc har köpt dom nånstan ifrån och kvalitessäkrat det hela bara! .. få fabriker som gör paneler! ;]

    dom skickar ofta USB .. eller vad slutKunden betalat för!
    -- jag ska byta ut min asus 1000HE-panel och forskar i det här, men köper inte innan dom svarar klart och övertygat![R'.nB~ hänger ff]
    -- appel inc e en klar drivare för att få fram funkis panelt me ¡toucht~kontroll!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-01-15 klockan 21:52. Anledning: \\ hahaha!

  26. #26
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  27. #27
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Förra året hade jag köpt den utan att blinka.. men nu lockar det mer med en Android-platta. Men, vi får se!

  28. #28
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förra året hade jag köpt den utan att blinka.. men nu lockar det mer med en Android-platta. Men, vi får se!
    Av ren nyfikenhet...varför?

  29. #29
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag köpte en iPod Touch när den kom ut, och det är en av de prylar jag använt mest, briljant gränssnitt och smart arkitektur. Men när jag jämför med potentialen som finns i Googles utvecklingsstyrka bakom Android och Chromium, att man erbjuder multitrådning och styr bort från DRM och inlåsning, och möjligheten att sömlöst få i princip samma kod i både telefon, platta och laptop, då börjar det kännas som ett framtidssäkrare alternativ helt enkelt.

    Jag ser att det kommer att gå fortare framåt än vad Apple mäktar med. Men, jag har haft fel förr

  30. #30

    Redaktör
    Jag tycker dock att Apple har visat sig bättre på touchgränssnitt, så jag skulle nog ändå sätta en slant på att en eventuell platta från dem funkar bättre än motsvarande Windows/Linux/Chrome-varianter.

    Sen, vetefan med multitouch för musikanvändning, om det inte är en större skärm eller begränsat till enklare gränssnitt. En platta kan förmodligen funka okej, men jag tror det blir intressant först när det blir större skärmar - jämför med storleken på andra instrument. (Som visserligen delvis är beroende av fysiska faktorer, men inte helt - se till exempel storleken på pianotangenter.) Och skärmbaserade gränssnitt som här har en rätt stor nackdel i att man måste titta på vad man gör.
    Senast redigerat av false messiah den 2010-01-16 klockan 11:47.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, ja det är rätt lustigt, egentligen är flygeln redan sedan 1800 det fulländade instrumentet, ändå håller vi på å meckar med en massa meningslösa Alternate Controllers (som föder allt mer meningslös musik)...

  32. #32
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Nu är det väl ändå inte kontrollerna som föder musiken va?
    Men jag håller helt med om att de påverkar slutresultatet.
    Problemet för mig är att mjukvarorna jag jobbar med är modulärt uppbyggda och helt flexibla (Max/MSP, SuperCollider etc). Ingen hårdvarukontroller matchar det. Dvs om jag bara behöver 2 rattar för att spela på mitt instrument, så måste jag ändå stå och stirra på en massa reglar, knappar och skit som jag inte behöver. Jag gillar inte det. Ett bra instrument för mig är enkelt att förstå och what you see should be what makes the sound (wyssbwmts)!
    En multitouch-kontroller är faktiskt inte så dumt i detta avseende. Då kan man designa kontrollern samtidigt som man bygger det virtuella instrumentet, och vi slipper det där fruktansvärda mapping-paradigmet.
    Håller på att testa en lånad Lemur för tillfället och det jag framförallt stör mig på är att det är lite för lätt att göra fel, eftersom man inte får taktil feedback. Precis som FM säger måste man titta på vad man gör hela tiden. Men man tittar ju på tangenterna när man spelar piano också om man kan. Så det kanske är en vanesak.
    Så jag hoppas mycket på bra multitouchdatorer i framtiden. Men det absolut bästa vore ju om dom kunde hitta på en 3D-multitouchskärm, där det växer ut rattar, och reglar från skärmen. Det skulle slå trådlös laddning för mig..

  33. #33
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    +1 på ett utväxt-interface! Det måste jag lansera hos mina usability-vänner
    -1 på "allt nytt är meningslöst". Tjena.

  34. #34
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tyckte ja läste nånstans om nått som omvandlar wifi till laddning men jag tyckte de lät helf befängt så ja kolla inte upp de...
    jo det var väl nokia som hade en prototyp-telifon som klarade sig i standby oändlig tid på detta sätt..

  35. #35
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hihi oh det interfacet skulle man ju vilja se. Tänker på Cronenberg's eXistenz, eller som majsstärkelse på högtalare.

    Men, undrar hur långt bort det skulle vara att på nåt sätt i mjukvara skapa bestämda magnetiska banor på en skärm eller nåt åt det hållet.. om man tänker reactable fast där plupparna kan glida runt (som magnetiska hockeyspel etc.), låsas till banor och såklart agera ratt genom att känna rotation.

  36. #36
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Nej, jag tror inte att det är så långt borta om bara rätt personer grottar ner sig i det så kommer det nog snart. Det kommer att bli bra!

  37. #37
    lasselus avatar
    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en iPod Touch när den kom ut, och det är en av de prylar jag använt mest, briljant gränssnitt och smart arkitektur. Men när jag jämför med potentialen som finns i Googles utvecklingsstyrka bakom Android och Chromium, att man erbjuder multitrådning och styr bort från DRM och inlåsning, och möjligheten att sömlöst få i princip samma kod i både telefon, platta och laptop, då börjar det kännas som ett framtidssäkrare alternativ helt enkelt.

    Jag ser att det kommer att gå fortare framåt än vad Apple mäktar med. Men, jag har haft fel förr
    "i princip"...det är just det som jag ser som problemet med Android...öppenheten...möjligheterna för alla leverantörer att göra sin egen lösning ovanpå OS:et...
    Du kan säkert snart hitta en telefon, en platta och en laptop som alla kör Android...men alla kommer att ha löst saker på sitt egna lilla finurliga sätt och då tappar du direkt kompabiliteten...
    Redan nu så håller ju Android i mobiler på att fragmenteras...

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men man tittar ju på tangenterna när man spelar piano också om man kan.
    Nej.

    I synnerhet inte om man kan.

  39. #39

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet för mig är att mjukvarorna jag jobbar med är modulärt uppbyggda och helt flexibla (Max/MSP, SuperCollider etc). Ingen hårdvarukontroller matchar det. Dvs om jag bara behöver 2 rattar för att spela på mitt instrument, så måste jag ändå stå och stirra på en massa reglar, knappar och skit som jag inte behöver. Jag gillar inte det. Ett bra instrument för mig är enkelt att förstå och what you see should be what makes the sound (wyssbwmts)!
    Multitouch har onekligen många fördelar (flexibilitet, osv). Men det jag försökte få fram var att det har nackdelar också, så det är inte något jag tror kommer ersätta alla andra gränssnitt för att göra musik. (Som det ibland låter när man hör kommentarer om nya gränssnitt. )

    En multitouch-kontroller är faktiskt inte så dumt i detta avseende. Då kan man designa kontrollern samtidigt som man bygger det virtuella instrumentet, och vi slipper det där fruktansvärda mapping-paradigmet.
    Absolut, speciellt för mer flexibla och modulära miljöer. Men beroende på vad man gör för musik kan det vara en poäng med fasta kontroller också.

  40. #40

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja det är rätt lustigt, egentligen är flygeln redan sedan 1800 det fulländade instrumentet, ändå håller vi på å meckar med en massa meningslösa Alternate Controllers (som föder allt mer meningslös musik)...
    Fulländat instrument?

    Begränsad klangfärg, bara ett spelsätt, inga möjligheter att forma tonen efter anslag, fasta tonhöjder, inget sätt att hålla ut en ton obegränsat länge; en elgitarr är bättre på alla dessa punkter, och det är rätt långt från vad jag skulle kalla ett fulländat instrument.

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ha. Lås in dig med Jan Johansson-musik i ett halvår tills du ändrar dig, sedan låter alla pianister egna och har olika sätt att låta med samma instrument.

  42. #42

    Redaktör
    Jag har inget mot varken pianon (jag gillar slagverksinstrument överlag ) eller Jan Johansson, det var mest att jag tycker att pianon är ganska långt från det fulländade instrumentet.

  43. #43
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej.
    I synnerhet inte om man kan.
    Hrmpf.. Jag har iofs slutat spela piano sedan 10 år, men innan dess övade jag 6-8 timmar per dag i ca 10 år. Så en del kan jag allt. Jag tittade på tangenterna oftast eftersom jag upptäckte att jag spelade bättre då.

  44. #44
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja ha ett interface i ljusgegga e det bästa .. så man når grejjerna visuellt

    inte i ett terrarie bakom glas

  45. #45
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    stå på andra sidan glaset på terrariet och ropa HÄR E KÖTTET och sänker ner en kontrollerad robotik-klo med en biffskiva över på andra sidan glaset

  46. #46
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Najs. Då är det nån produkt alltså

  48. #48
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    STORA BILDEN
    Vart hitta du de? :-O

  49. #49
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    max: MacRumors

  50. #50
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    aha! man kanske skulle försöka hänga me på sånna sidor

  51. #51
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förvirringens näste, på något vis dock. Kompisen skulle köpa iPhone och jag tyckte det var lämpligt (då jag har en), men så började han snacka om att "4G är på väg", både ny teknik och en kommande iPhone. Så kan man ju inte hålla på, då får man vänta i 3 år på att byta prylar. Han kör nu med två generationer mobiler tillbaka Har en likadan som han använder men den har jag inte använt sedan 2006 eller 2007, en K700i.

    Vilket leder mig in på en annan fråga, vad gör man med alla gamla mobiler? Det borde finnas nåt man kunde ha dem till utan att ringa med dem, nån som gjorde ett operativsystem som lät prylen vara en dator eller en spelkonsol eller nåt. Kan man ha dem som webbkamera utan att ha ett simkort i på nåt vis?

  52. #52

  53. #53
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Oj där hade dom ju patent för multitouch on-screen keyboard i vad som såg ut som OS X och inte iphone OS vilket betyder att typ Live kanske kommer kunna funka

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    De har multitouch (bättre ord behövs, tack) på både iPhone och på laptoparnas touchplattor (bättre ord behövs, tack). Utvecklingen kan bara gå framåt från detta.

  55. #55
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Flerpunktskänsliga skärmar kanske duger?

  56. #56
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är hyfsat, lite för långt och svårt.

    Touch har ju liksom lite fult införlivats i vårt språk, kom ju väldigt tidigt, 80-talet hade stereoutrustning från t ex Mitsubishi (har jag för mig!) å Aiwa med touchkontroller.

  57. #57
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    ja lustigt att man inte åtminstone försvenskat stavningen som i mejl och sprej. Tatch!

  58. #58

    Redaktör
    Petskärm eller pekskärm kanske?

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fingerkontroll?

  60. #60
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    multinudd

Liknande ämnen

  1. Tablet PC till reason & Live osv.
    Av HEK i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 15:06
  2. Tablet PC
    Av jgb i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 04:25
  3. Om Apple loops
    Av xis i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-17, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •