Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Retrobright - få dina gulnade synt-tangenter (mm...) vita igen

  1. #1
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Retrobright - få dina gulnade synt-tangenter (mm...) vita igen


  2. #2
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Fast att ta bort patinan från en gammal synth. Tar det inte bort lite av själen på synthen?

  3. #3
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    rödlökas det?

    Jo. Kan hålla med. M1 är ju en bôssynth jag inte skulle vilja ha om jag fick den

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hur gör man med sina åldrande tänder då tros!

  5. #5
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man med sina åldrande tänder då tros!

  6. #6
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man med sina åldrande tänder då tros!
    man röker inte, t ex...

  7. #7
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Tänkte väcka liv i den här tråden eftersom vädret under en period nu lämpat sig synnerligen bra för experiment med retr0bright, även här i Sverige.

    Min guru är förstås 8-bit guy, som testade en hel del olika varianter här:

    https://youtu.be/qZYbchvSUDY

    Efter en första test med en rejält gulnad hemdator och en TR-505 där delar av underdelen samt knappar + volym/tempo-ratt gulnat (lite mystiskt, resten av lådan är i nyskick) kan jag konstatera att det faktiskt fungerar!

    Det svåra är att undvika att resultatet blir flammigt. Jag är ingen kemist, men enligt nätets visdom verkar det vara gasen som utvecklas som återställer plasten, inte något annat. "Gasen" i fråga är en fri syreatom som med hjälp av UV-ljus binds av något i plasten - att den frigjorts med tiden är alltså det som lett till att plasten gulnat i första skedet.

    8-bit guy testar även med en påse ozon (O3) som också ger önskat resultat, utan kladd, men också kräver UV-ljus. I Texas har de lite mer av den varan (UV) än oss, så det gäller att passa på...

    Jag använder väteperoxid i gelform från frisör, 8% och penslar på den på de ytor som ska återställas. Igår klädde jag plastdelarna i plastfilm för att hålla inne syret samt undvika kladd, men resultatet blev lite flammigt, troligen för att UV-ljuset eller syret inte nådde alla delar. Idag har jag testat med större genomskinliga (täta) plastpåsar istället. De gula tangenterna från tangentbordet badar i en lösning av blekning + vatten i plastpåsar och jag tänker vända dem med en timmes mellanrum. Ca 4 timmar igår räckte för att helt återställa rattarna från TR-505 till nyskick!

    Ingen magi, och inte särskilt svårt. Du behöver en yta dit solen når men inget annat (djur, småbarn, ...)

    Använd skyddsglasögon! Väteperoxid kan få dina ögon att koagulera, och du lär ångra ett stänk resten av ditt mörka liv om du har otur.

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Har en bekant som testade med 12% väteperoxid, med utmärkt resultat också. T ex https://www.baressoshop.se/har/faerg...vateperoxid-12

  10. #10
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Polysix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rödlökas det?

    Jo. Kan hålla med. M1 är ju en bôssynth jag inte skulle vilja ha om jag fick den
    Snack! När du väl får din M1:a måste du först testa att flitrera ner körljudet tillsammans med en pad. Modulera lite, lite med LFO... Spelar några ackord och märk hur transponering och "grus" är i Fairlight class... Kanske du då tycker annorlunda? Älskar M1!!
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-07-27 klockan 22:46.

  11. #11
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    https://deskthority.net/keyboards-f2...ack-t6084.html

    Inte helt optimalt då gulnaden verkar komma tillbaka inom ett par år. Sett lite olika dock.

  12. #12
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ja, du stoppar ju inte den ursprungliga processen, du återställer bara till en tidigare fas. Se till att inte ha grejor i direkt solljus!

  13. #13
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Gillar inte white-washing.

  14. #14
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, du stoppar ju inte den ursprungliga processen, du återställer bara till en tidigare fas. Se till att inte ha grejor i direkt solljus!
    I länken ovan påstår han sig ha förvarat dem i mörker under dessa 4-5 år.

  15. #15
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Diskussionen i tråden speglar de diskussioner jag sett tidigare i andra sammanhang. Processen som gulnar plasten pågår i hela materialet medan retr0bright bara åtgärdar ytan (åtminstone som det verkar). Men då kombinationerna av flamskyddsmedel och plaster är så många går det inte att säga generellt hur det ser ut över längre tid. Plast som gulnar kommer troligen att göra det igen, men det kan nog ta olika lång tid. UV och värme verkar påskynda processen. Min TR-505 har (hade) gula knappar och rattar, delvis gulnad undersida och helt opåverkad översida, så jag drar slutsatsen att det är olika plast i reglage kontra hölje, och att höljet är UV-känsligt.

  16. #16
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Skall inte fukta med citronsaft och låta stå i solljus fungera?

    Bra rengöring som inte får bokstäver att lossna då?

Liknande ämnen

  1. Den bästa vita rapparen
    Av mastgrr i forum Skivor & artister
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2010-10-21, 02:44
  2. Charliecrash, här är dina handklapp!
    Av jgb i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-06-20, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •