Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 175 av 175

Ämne: Vi som köpte analogsynthar billigt på 90-talet.

  1. #121
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    @ricard: Vill du låna mini hojtar du, det vet du väl?

    @sinus: Jag hade en etta... men jag tror inte det var problemet för mig.

  2. #122
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vintagepriset är ju som bostadspriser. Redan för 10 år sedan tyckte man att det var för dyrt och man avstod men sedan har det bara blivit ännu dyrare.

  3. #123
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tycker det är smått fascinerande att så många av tillverkarna misslyckas med sina nya syntar. Det borde vara öppet mål för t ex Roland att släppa en halvdyr 808/909/106/60 där känslan i maskinen är intakt. Istället kommer bleka kopior där ljudet är ok men känslan saknas. Musiker/kreatörer/konstnärer är känslomänniskor, men det verkar tillverkarna vägra inse.

    Man borde litat mer på den känslan när man inte ens provspelade på musikaffärernas bortglömda sh101 i mitten av 90-talet.

  4. #124
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är smått fascinerande att så många av tillverkarna misslyckas med sina nya syntar. Det borde vara öppet mål för t ex Roland att släppa en halvdyr 808/909/106/60 där känslan i maskinen är intakt. Istället kommer bleka kopior där ljudet är ok men känslan saknas. Musiker/kreatörer/konstnärer är känslomänniskor, men det verkar tillverkarna vägra inse.

    Man borde litat mer på den känslan när man inte ens provspelade på musikaffärernas bortglömda sh101 i mitten av 90-talet.
    +1 - jättekonstigt att det inte kommit fler rena reissues. Man kanske inte har trott att marknaden skulle hålla i sig så länge som den gjort.

  5. #125
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I slutet på 90-talet var väl analogsyntar rätt hett? I alla fall där jag bodde. Det hade inte nått dagens priser men nog tusan var de på väg upp då? Jag skulle vilja påstå att de började klättra i början av 90-talet.
    Jo, jag vill nog säga att priserna bottnade runt 89-90 sedan började de stiga igen. Det gick dock fortfarande att fynda hela 90-talet då många var omedvetna om att de började bli eftertraktade igen. Köpte bl a en JP-6 för 4000:- och en 808 för 2800:- 1999.

  6. #126
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Vintage kommer aldrig att vara billigare än de är just nu. För att dra paralleller till bostadsmarknaden i 08 där det vände 1994, 23 år av uppgång. En kollega lyckades spara ihop 400 000:- till handpenning mellan 2000 och 2005, tyvärr hade priset på villan ökat med en miljon på de åren, det här var när man fick låna 100 procent...

  7. #127
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    haha skön tråd, vore kul med en: "vi som sålde analog synthar billigt på 90-talet".

    Kan bara gratulera er som gjorde era kap under denna eminenta tidsepok!

  8. #128
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha skön tråd, vore kul med en: "vi som sålde analog synthar billigt på 90-talet".

    Kan bara gratulera er som gjorde era kap under denna eminenta tidsepok!
    Det finns såna ångesttrådar här också...

  9. #129
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns såna ångesttrådar här också...
    hehe, ja måste ju svida om man vet att man ägt ngt riktigt bra.

  10. #130
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns såna ångesttrådar här också...
    Jepp, som även innefattar "jag körde en mono/poly på skroten för den saknade en knob och var lite smutsig på en tangent"
    Huga.

    Jag har iaf kört en stringhylla på skroten

  11. #131
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 - jättekonstigt att det inte kommit fler rena reissues. Man kanske inte har trott att marknaden skulle hålla i sig så länge som den gjort.
    Kanske t ex Boutique-serien är början på slutet för re-issues.

    Om två år släpper Roland fullstora ”kopior” av 808, 909 och Juno60?

  12. #132
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske t ex Boutique-serien är början på slutet för re-issues.

    Om två år släpper Roland fullstora ”kopior” av 808, 909 och Juno60?
    ...och priserna på originalen stiger ännu mer.

  13. #133
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och priserna på originalen stiger ännu mer.
    Det är ju det jag hoppas på med min D50

  14. #134
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kommer vintagesynthar någonsin förlora värde?

    Kapitalismen bygger väl på att folk spenderar pengar? Sålänge den är normen så kommer väl knappast pengar vara ett problem . Däremot är det väl massa andra värden i samhället som "förändras"...

    Förstår inte hur man kan säga att saker har idiotiska priser bara för att de är sjukt dyra... man tjänar ju svinmycket pengar om man jobbar, för att inte tala om hur mycket man kan låna...

    Saker som bidrar till mening typ kreativitet är väl typ det bästa man kan lägga pengar på?
    Senast redigerat av HZA den 2017-10-24 klockan 23:15.

  15. #135
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tror vintage kan backa faktiskt. Min sons generation kommer ju ha noll 80tals nostalgi feeling för gamla analoger. Tror det peakar typ nu.

  16. #136
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag är glad varje gång min D50 startar.
    Det är väldigt gammal digital elektronik som ska igång.

    Jag är lika rädd för mina 2 Amigor.

  17. #137
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror vintage kan backa faktiskt. Min sons generation kommer ju ha noll 80tals nostalgi feeling för gamla analoger. Tror det peakar typ nu.
    Jag tror inte man behöver vara nostalgisk för att uppskatta vintagesyntar. Tror det är som med gamla bilar, det kommer nya generationer som aldrig varit med när det begav sig, men som uppskattar dem ändå av kanske delvis andra skäl.

    Snarare kanske tvärtom att vi som faktiskt var med på den tiden kan tycka "jaja, been there, done that", medan det för nya generationer är en ny värld att upptäcka.

  18. #138
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte man behöver vara nostalgisk för att uppskatta vintagesyntar. Tror det är som med gamla bilar, det kommer nya generationer som aldrig varit med när det begav sig, men som uppskattar dem ändå av kanske delvis andra skäl.

    Snarare kanske tvärtom att vi som faktiskt var med på den tiden kan tycka "jaja, been there, done that", medan det för nya generationer är en ny värld att upptäcka.
    Håller med. Tycker mig se detta med andra gamla prylar.

  19. #139
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske t ex Boutique-serien är början på slutet för re-issues.

    Om två år släpper Roland fullstora ”kopior” av 808, 909 och Juno60?
    Roland har ju släppt sina apparater i re-issues sen 80-talet egentligen.. det är som Emu brukar säga.. roland är smarta. Kan sälja på dessa hur länge som helst. Ge aldrig folket det dom vill ha. Bara nästan.

  20. #140
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trident är en steroidtuggande stråkmaskin. Men fortfarande en stråkis.
    Ja, Korg misslyckades totalt med designen/marknadsföringen eftersom folk uppfattar den som en stråkmaskin.
    Det är den inte.
    Det är en 8-rösters, 2 VCO/röst, 8 VCF & ADSR, polysynt. Även stråkdelen använder 8 VCO.
    Om de hade valt bort Brass- och Stråkdelen och marknadsfört den som en 8-rösters Polysix så hade den kunnat bli en svår konkurrent till P5 och JP-8.

  21. #141
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag vet Erik. Men likförbaskat lade Korg pengar på fel ställen och den hamnade i ingensyntsland genremässigt. Så nej, det _är_ ingen stråkmaskin, men den uppfattas lätt som en.
    Det var iofs vad du skrev också, men jag ville förtydliga att jag menar upplevelsen/känslan så, inte som den fetpoly den hade potentialen att bli...

  22. #142
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Satt med min Trident i går efter att den varit på översyn en längre tid. Fan vad jag älskar den. Och då satte jag inte ens på stråkdelen.

  23. #143
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Rolandz gör väl allt helt rätt nu?

    Att släppa portabla pimpade "live" versioner av deras guldkorn och marknadsföra det med originalgubbarna och kreddiga indie killar måste ge dem både kredd och cash i mängder...

    Sedan hade de väl mest flax med att några stora artister plockade upp SP samplergrejen... men det återkommer ju i historien, indieproducenter som snappar upp rätt billiga och kassa maskiner och gör sin grej vilket ger maskinerna ett helt nytt liv...

    Finns väl inte jättemycket dollars i att göra 1/1 kloner? Typ inte så mycket kredd heller? Förstod aldrig grejen med korgs mini MS-20... hade varken känsla eller lät och luktade som en gammal ... kan va pga moderna ytmonterade komponenter? Rent och trist. Ska det va kloner tycker jag det känns bättre med typ grejer som RE-303, Nava, yocto, syncussion osv. Där man vet att de görs av nördar som brinner för autenciteten...


    För att återgå till ämnet så träffade jag Mr.Hulkonen för några år sedan. Hans polare hittade en EnulatorII utanför en konkad reklambyrå och gav den till honom. Fullt förståeligt att dom slängt den men ändå härligt soprumsfynd!

  24. #144
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tror inte att jag varit supernostalgisk kring maskiner... trots att jag växte upp med Rebirth. Men när jag fått möjlighet att skaffa lite trummaskiner och synthar dels för att jag inte tror på pengar, och även givits tillfälle att låna billigt och så så har jag verkligen känt magi i vissa maskiner. Inte alla, men många inspirerar ju till knasiga workflows och har egenheter som bara får en till att inte tänka så mycket utan bara göra musik.

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte man behöver vara nostalgisk för att uppskatta vintagesyntar. Tror det är som med gamla bilar, det kommer nya generationer som aldrig varit med när det begav sig, men som uppskattar dem ändå av kanske delvis andra skäl.

    Snarare kanske tvärtom att vi som faktiskt var med på den tiden kan tycka "jaja, been there, done that", medan det för nya generationer är en ny värld att upptäcka.

  25. #145
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Hörde nån intervju med Hans Zimmer där han berättade att han fått nys om att Roland hade ett restlager 100M-moduler de inte lyckades sälja, så han ringde och frågade vad de skulle ha för det. Svaret var att han fick köpa det för $25/kilo (!) om han köpte alltihop. Det är det som utgör hans 100M-vägg i studion...

  26. #146
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5937.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	1,62 MB 
Id:	77971
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörde nån intervju med Hans Zimmer där han berättade att han fått nys om att Roland hade ett restlager 100M-moduler de inte lyckades sälja, så han ringde och frågade vad de skulle ha för det. Svaret var att han fick köpa det för $25/kilo (!) om han köpte alltihop. Det är det som utgör hans 100M-vägg i studion...

  27. #147
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörde nån intervju med Hans Zimmer där han berättade att han fått nys om att Roland hade ett restlager 100M-moduler de inte lyckades sälja, så han ringde och frågade vad de skulle ha för det. Svaret var att han fick köpa det för $25/kilo (!) om han köpte alltihop. Det är det som utgör hans 100M-vägg i studion...
    Vänta 10 år så kommer det finnas Eurorack till kilopris också...

  28. #148
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte man behöver vara nostalgisk för att uppskatta vintagesyntar. Tror det är som med gamla bilar, det kommer nya generationer som aldrig varit med när det begav sig, men som uppskattar dem ändå av kanske delvis andra skäl.

    Snarare kanske tvärtom att vi som faktiskt var med på den tiden kan tycka "jaja, been there, done that", medan det för nya generationer är en ny värld att upptäcka.
    Finns dock exempel på annat som backat och nästan försvunnit i och med att den samlande generationen dör ut. T ex frimärken och mynt.

  29. #149
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns dock exempel på annat som backat och nästan försvunnit i och med att den samlande generationen dör ut. T ex frimärken och mynt.
    Mynt går ju fortfarande och har ofta faktiska värden iom råvarupriset. Men visst har du en poäng, särskilt när det gäller frimärken. Jag tror också att näthandeln gjort mycket där som vi andra samlare (skivsamlare m fl) inte kommer i närheten av. Frimärken väger nästan ingenting, de har ett potentiellt stort värde som står i kontrast till ingenting alls osv. Dvs varenda liten småsamlare kan lista frimärken på tradera och ebay, skeppa för ingenting och plötsligt kan man ragga upp det där svåra märket från det där udda landet i den där annorlunda färgen osv, utan att behöva ringa och skriva runt planeten. Det som inte säljs går rakt i papperskorgen.

    Syntar har inte sålts till alla och envar, vikten och funktionen är viktig och påverkar frakt och hur ömtåliga de är etc. Så de varar nog längre och liknelsen med bilar är bra. Sedan kanske man tar ut sin MiniMoog och "finspelar" vid nå'n vintageträff precis som bilentusiasterna visar sina i fint väder och finkör på rena vägar etc.

    Men... jag är inte säker på att detta gäller 2000-talets syntar. De får kanske ha egen skämsträff? "Ytmonterat göre sig icke besvär" liksom.

  30. #150
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns dock exempel på annat som backat och nästan försvunnit i och med att den samlande generationen dör ut. T ex frimärken och mynt.
    Men där beror det på att hela intresset för frimärken och mynt dött. Inte som att intresset för att skapa musik dött direkt, samma med bilar...

  31. #151
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (pst, jag har lite frimärken för e-post, hör av er om ni behöver! oslickade)

  32. #152
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (pst, jag har lite frimärken för e-post, hör av er om ni behöver! oslickade)
    Är skyddsfilmen kvar?

  33. #153
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är skyddsfilmen kvar?
    Det kan jag tyvärr inte svara på, för då råkar jag ut för våldskildring borttagen. Hoppas att du förstår läget.

  34. #154
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av claesbjo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ny kategori: vi som köpte analogsyntar dyrt på 80-talet, sålde dom billigt för att köpa korg M1 och nu måste köpa tillbaka dom svindyrt.
    Samt: Vi som köpte syntar och trummaskiner billigt på 80-talet och fick dem stulna... :-(

  35. #155
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror vintage kan backa faktiskt. Min sons generation kommer ju ha noll 80tals nostalgi feeling för gamla analoger. Tror det peakar typ nu.
    Vet inte om det peakar precis just nu men jag tror också det kommer att backa. Fast inte till tidigt 90-talspriser.

  36. #156
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Ja, för vintage hype på en gammal Fender eller Stradivarius har ju dött med sina generationer... Så klart följer det konjunkturen i viss utsträckning. Men jag kan inte se någon korrelation mellan verkligheten och den vision som utmålas här.

  37. #157
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, för vintage hype på en gammal Fender eller Stradivarius har ju dött med sina generationer... Så klart följer det konjunkturen i viss utsträckning. Men jag kan inte se någon korrelation mellan verkligheten och den vision som utmålas här.
    Du har en poäng där men i så fall är det nog enbart ett fåtal maskiner som kommer att få denna typ av samlarvärde och då måste de nog dessutom vara i mycket gott skick. Fender vet jag inte så mycket om men Stradivarius är ju dessutom ett hantverk raktigenom av en mästare. En Moog består ju till stor del av massproducerade komponenter som satts ihop på ett bra sätt men inte så ofta av mästaren själv utan i en fabrik.

    Men en del unika modularsystem, originalversioner i perfekt skick med serienummer och speciella intressanta detaljer kan nog få mycket höga bestående värden.

  38. #158
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jämföra gamla strator - flisigt virke, rostig mekanik och ändå stora summor om det är original och gammalt. Tiden kommer att ta livet av en del ex och återstående går till historien beroende på tycke och smak.

    Men nej, jag tror aldrig MicroKorg landar hos Bukowskis.

  39. #159
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror vintage kan backa faktiskt. Min sons generation kommer ju ha noll 80tals nostalgi feeling för gamla analoger. Tror det peakar typ nu.
    Hade varit sant om inte väldigt mycket modern musik faktiskt använder analoga grejer så som TR-808, moogar osv.. När jag ser unga (17-20 åringar på instagram och facebook så verkar de drömma om samma analoga grejer som jag själv) så nja jag tror inte det kommer backa än på många år. Men ge det kanske 20-30 år och ja då kan det nog ha svängt.

  40. #160
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Korg misslyckades totalt med designen/marknadsföringen eftersom folk uppfattar den som en stråkmaskin.
    Det är den inte.
    Det är en 8-rösters, 2 VCO/röst, 8 VCF & ADSR, polysynt. Även stråkdelen använder 8 VCO.
    Om de hade valt bort Brass- och Stråkdelen och marknadsfört den som en 8-rösters Polysix så hade den kunnat bli en svår konkurrent till P5 och JP-8.
    Utan oscillatorsynk? Skulle inte trooooo det.

  41. #161

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Hmmm.... http://www.muzines.co.uk/images_mag/...t_88_12-95.jpg bra priser...hehe...verkar som det ligger ett gäng gamla UK-tidningar uppe.

    http://www.muzines.co.uk/mags/mt/88/12/46#

    Mvh

  42. #162
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lordlondon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm.... http://www.muzines.co.uk/images_mag/...t_88_12-95.jpg bra priser...hehe...verkar som det ligger ett gäng gamla UK-tidningar uppe.

    http://www.muzines.co.uk/mags/mt/88/12/46#

    Mvh
    Alltså det är helt sjukt att se Juno6, sh101, jupiter 6 m fl ligga på rad för några tusenlappar. Helt jävla otroligt att man sålde alla dessa skönheter för nästan ingenting och för att köpa något multitimbralt/digitalt monster.

  43. #163
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...därför att framtidens potentiella köpare vid tiden hellre lade pengarna på glass och Kalle Anka-tidningar?

  44. #164
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det är helt sjukt att se Juno6, sh101, jupiter 6 m fl ligga på rad för några tusenlappar. Helt jävla otroligt att man sålde alla dessa skönheter för nästan ingenting och för att köpa något multitimbralt/digitalt monster.
    Fast DÅ var det inte så otroligt. Det digitala var det nya och ohörda.

    När jag köpte min första synt så marknadsfördes den som digital av personalen i musikaffären. Det analoga var redan då ute och reades bort. Kommer ihåg att det fanns Polysix, Mono/Poly, Juno och en massa små Moogar i affären som var betydligt billigare än min Poly-61.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg_poly61_aug83p2key.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	631,6 KB 
Id:	78105

  45. #165
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det är helt sjukt att se Juno6, sh101, jupiter 6 m fl ligga på rad för några tusenlappar. Helt jävla otroligt att man sålde alla dessa skönheter för nästan ingenting och för att köpa något multitimbralt/digitalt monster.
    Man ville ju ha en synth som kunde låta som en panflöjt såklart. Det grejade ju inte dom där gamla häckarna med sin fyrkantsvåg och skit.

  46. #166
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg_poly61_aug83p2key.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	631,6 KB 
Id:	78105
    ...mmm... Digital Access Control! Precisa värden istället för svampiga glappande potentiometrar! Trevligt med meningsfull produktinfo för en gångs skull

  47. #167
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kanske har jag sagt det innan, men... Music Mania i Malmö, som i stort sett prissatte för 2000 per oscillator. Det svider att minnas det idag. Femsiffriga syntar skrattade vi åt.

  48. #168
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vänta 10 år så kommer det finnas Eurorack till kilopris också...
    10 år? Jag gissar att snart kommer några flinka indier att sälja billiga moduler till den öppna standarden.
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast DÅ var det inte så otroligt. Det digitala var det nya och ohörda.

    När jag köpte min första synt så marknadsfördes den som digital av personalen i musikaffären. Det analoga var redan då ute och reades bort. Kommer ihåg att det fanns Polysix, Mono/Poly, Juno och en massa små Moogar i affären som var betydligt billigare än min Poly-61.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg_poly61_aug83p2key.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	631,6 KB 
Id:	78105
    Jag skulle säga att digitalt inte är nytt och ohört. Men det är definitivt outforskat. T.ex. Hartmann Neuron. Verkar vara ett intressant koncept. Har någon spunnit vidare på det? Hur många olika digitala synthmetoder finns det förutom den, FM och fasdistorsion? Bara den grejen att Casios 8-stegsenvelope verkar vara ensam om att inte vara ASDR antyder att det finns mycket outforskat.

    Analogt i all ära. Och jag har hört hur en Moog låter som FM. Men kan man inte kalla analogt för vad folk söker i det? Trygga, varma potentiometerbrum?
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2017-11-04 klockan 21:35.

  49. #169
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10 år? Jag gissar att snart kommer några flinka indier att sälja billiga moduler till den öppna standarden.Jag skulle säga att digitalt inte är nytt och ohört. Men det är definitivt outforskat. T.ex. Hartmann Neuron. Verkar vara ett intressant koncept. Har någon spunnit vidare på det? Hur många olika digitala synthmetoder finns det förutom den, FM och fasdistorsion? Bara den grejen att Casios 8-stegsenvelope verkar vara ensam om att inte vara ASDR antyder att det finns mycket outforskat.

    Analogt i all ära. Och jag har hört hur en Moog låter som FM. Men kan man inte kalla analogt för vad folk söker i det? Trygga, varma potentiometerbrum?
    Även om vi tittar bortom de populärmusikaliska klischéerna tycker jag det är förvånande hur liten variation på ljudvärldarna de olika digitala syntesmetoderna ger. Sampling tycker jag är det som har givit den bredaste palletten.

  50. #170
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om vi tittar bortom de populärmusikaliska klischéerna tycker jag det är förvånande hur liten variation på ljudvärldarna de olika digitala syntesmetoderna ger. Sampling tycker jag är det som har givit den bredaste palletten.
    ...bygger ju på att det tyvärr är VA som är i fokus! En kopia blir aldrig bättre än sitt original, men om man inte nöjer sig med "originalet" så öppnas stora möjligheter!

    Emedan det (mesta) analoga går ut på att skapa klanger genom att kapa frekvenser från vissa övertonsrika vågformer ger den digitala tekniken möjlighet att skapa vilka frekvensspektra som helst. Eftersom ljud utgörs av frekvensspektra snarare än vågformer så medger digitaltekniken mycket mer variation.

    Additiv syntes är det ultimata, men problemet är gränssnittet - hur man ska interagera med alla dessa möjligheter.

  51. #171
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...bygger ju på att det tyvärr är VA som är i fokus! En kopia blir aldrig bättre än sitt original, men om man inte nöjer sig med "originalet" så öppnas stora möjligheter!

    Emedan det (mesta) analoga går ut på att skapa klanger genom att kapa frekvenser från vissa övertonsrika vågformer ger den digitala tekniken möjlighet att skapa vilka frekvensspektra som helst. Eftersom ljud utgörs av frekvensspektra snarare än vågformer så medger digitaltekniken mycket mer variation.

    Additiv syntes är det ultimata, men problemet är gränssnittet - hur man ska interagera med alla dessa möjligheter.
    Fast jag menar inte VA, utan jag menar att FM, Additiv och diverse modernare varianter som granulärt har en tendens att låta ganska likartat när det kommer till mer experimentella musikformer som högskolebaserad EAM och liknande. Alltså, när kompositörerna försöker gå utanför traditionella harmonier och "naturliga" ljudvärldar så låter den digitala världen ofta irriterande likartad. Inte att det låter på ett enda sätt men att det kanske finns en handfull olika ljudvärldar som återkommer i olika skepnad. Förvånansvärt magert med tanke på att det digitala rent teoretiskt borde kunna innehålla alla ljud som människan kan höra.

    Jag blev i varje fall ganska så besviken på vad jag hörde när jag en period på främst 90-talet försökte hitta spännande musik inom det fältet.
    Lite OT så jag har rantat klart nu!

  52. #172
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag menar inte VA, utan jag menar att FM, Additiv och diverse modernare varianter som granulärt har en tendens att låta ganska likartat när det kommer till mer experimentella musikformer som högskolebaserad EAM och liknande. Alltså, när kompositörerna försöker gå utanför traditionella harmonier och "naturliga" ljudvärldar så låter den digitala världen ofta irriterande likartad. Inte att det låter på ett enda sätt men att det kanske finns en handfull olika ljudvärldar som återkommer i olika skepnad. Förvånansvärt magert med tanke på att det digitala rent teoretiskt borde kunna innehålla alla ljud som människan kan höra.

    Jag blev i varje fall ganska så besviken på vad jag hörde när jag en period på främst 90-talet försökte hitta spännande musik inom det fältet.
    Lite OT så jag har rantat klart nu!
    Håller inte med om EAM, men kanske är det tycke/smak/intresse - de "analoga" syntklangerna springer man fort igenom, emedan redan enkel DSP vidgar världen rätt rejält genom alla möjligheter både i tids och frekvensplanet. De första turerna med SoundHack, när den lanserades, gav mig en rejäl skjuts. West Coast ökar den analoga ljudpaletten en hel del men för de flesta som kör sådant verkar det som om man samtidigt förkastar det tonala...

    On topic - Men Buchla var väl inte billigt ens på 90-talet?

  53. #173
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Wavetablesyntar är en god kompromiss egentligen, både ett enkelt gränssnitt och ett ”brett” resultat, dock kanske mer en fråga om happy accidents än att verkligen få exakt det ljud man tänkte sig från början?

  54. #174
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Den här tråden levde innan Behringer slog till.

  55. #175
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden levde innan Behringer slog till.
    Enligt dinmamma. Som återupplivat tråden från de döda. Likt Behringer på patentkyrkogården en dimmig natt.

Liknande ämnen

  1. Prisutveckling analogsynthar
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 21:35
  2. Multitimbrala Analogsynthar
    Av robopants i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 13:34
  3. Köpte några vax på en gång
    Av sybariten i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-11-21, 19:02
  4. Köpte precis ett par skivor
    Av Real Parakeet i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 18:32
  5. Billiga analogsynthar...
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2002-12-17, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •