Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 194 av 194

Ämne: Reparatörer på forumet

  1. #181
    herrfrukt
    herrfrukt är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av roberto99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi har en fantastisk tråd som handlar just om detta

    https://www.99musik.se/forumdisplay....ygg-reparation
    Tack för flytten av mitt inlägg, var osäker redan när jag postade det i den gamla tråden huruvida det passade bättre i DIY-tråden!!

  2. #182
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Varsågod

  3. #183
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Hej! Funderat på att skriva ett inlägg här ett tag nu, och nu känns det som att det är dags.

    Jag heter Emil och befinner mig i Linköping, och än så länge bedriver jag all verksamhet privat.

    Jag kan inledningsvis tänka mig att ta mig an relativt enklare jobb t.ex: byte av komponenter (typ potar, switchar, jacks, batterier, skärmar..), enklare felsökning*, modifikationer (då menar jag främst dokumenterade eller beprövade sådana, eller om du har nån idé om nåt som borde vara görbart), och även DIY (kits). Det sistnämnda beror en aning på storleken och omfattningen på projektet och hur tillgängligheten ser ut för komponenter. Så länge det inte är brutalt sällsynta grejer eller mega-kits där jag tvingas lösa paneler och liknande själv, kan det nog gå att ordna.

    Mina erfarenheter hittills
    finns i form av tre färdigställda byggen av Din Sync RE-909 som gått fint, två och ett halvt års praktik hos en servicefirma (som bland annat fixar musikrelaterad elektronik, men även mycket annat, t.ex jobb mot industri och liknande), ca ett tiotal lyckade ingrepp i form av komponentbyten, uppgraderingar och enklare lagningar/felsökning (och inga försök som slutat med katastrof.. ) Jobbat med exempelvis: Akai S1000, Yamaha DX11, Boss ME-5 (x2), MPC2500, Roland JX-3P, MFB Nanozwerg, Elektron Octatrack.

    Är försiktig, tålmodig och noggrann. Har mycket tid att lägga på eventuella uppdrag, bra verktyg och hyfsad koll på att skaffa delar utan att betala alltför mycket om inte nödvändigt, samt ett mindre lager med vanligare komponenter och överblivna sådana. Dokumenterar processen i den utsträckning du önskar och tar ingen förmögenhet, vi får komma överens om rimlig ersättning helt enkelt. Kan givetvis inte garantera att jag fixar ett fel, men gör mitt yttersta!

    *bör nämnas att digitala prylar med en massa logik, samt ytmonterat är två områden där jag känner mig mindre säker, men jag är ändå öppen för saker där sånt förekommer, om problemet inte verkar vara riktigt invecklat. Värt att nämna.

    Nedan finns ett litet album med bilder på grejer jag pysslat med.


    https://photos.app.goo.gl/Mb9WdqsroZyzubVy6

    Tror det var allt. Tack för mig, och så kanske vi hörs!

  4. #184
    eriksoderberg
    eriksoderberg är inte uppkopplad
    eriksoderbergs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Emil byggde ihop mitt 909-kit, bra kontakt genom hela processen och det är tydligt att han lägger stor vikt vid att få alla detaljer rätt. Kan varmt rekommendera!


    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Funderat på att skriva ett inlägg här ett tag nu, och nu känns det som att det är dags.

    Jag heter Emil och befinner mig i Linköping, och...
    Senast redigerat av eriksoderberg den 2023-06-25 klockan 14:54.

  5. #185
    Tangerine
    Tangerine är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Analogsynth-reparatör!

    Hej på er!

    Jag har en prophet 5:a och en Arp Odessey som behöver repareras, är det någon här i Stockholms/Sörmlandstrakten som gör sådant på detta forum? Hör gärna av er till mig om ni kan/har tid.

  6. #186
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Här är en tråd där reparatörer ger sig till känna:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=reparat%F6rer

  7. #187
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tangerine Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej på er!

    Jag har en prophet 5:a och en Arp Odessey som behöver repareras, är det någon här i Stockholms/Sörmlandstrakten som gör sådant på detta forum? Hör gärna av er till mig om ni kan/har tid.
    Kasta ett pm så ska vi vad vi kan hitta på

  8. #188
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    (Kopierar från synttråden. Bättre här?)
    Wine Country MIDI till P5
    Har en P5 rev 3.3 med Kenton MIDI. Funderar på att ta bort det och sätta in Wine Countrys (fabriks?) MIDI istället. Har inget behov av velocity eller aftertouch, vill hellre ha möjlighet att ladda och dumpa sysex. Har någon erfarenhet av WC-MIDI? Och allra viktigast: känner någon till någon kompetent tekniker som kan avinstallera Kenton och installera WC? RKL i Eskilstuna installerade Kenton, men har tyvärr lagt ner verksamheten.

  9. #189
    Charter Trend
    Charter Trend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej! Jag har en Roland Juno-60 som Piper/surrar lite svagt och att den dubbeltriggar på några tangenter, någon i Stockholm som kan reparera?

  10. #190
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charter Trend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej! Jag har en Roland Juno-60 som Piper/surrar lite svagt och att den dubbeltriggar på några tangenter, någon i Stockholm som kan reparera?
    Har lite tjockt med jobb just nu, men hittar du ingen annan så kan jag titta till den i januari.

  11. #191
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Söker efter en reparatör som gjorde ett jobb åt mig för en del år sedan. vet inte om han är aktiv fortfarande och har bara ett gammalt nummer som jag prövat men inte får ngt svar på. han heter så mkt som rikard latvala. om det är ngn som sitter på aktuell kontakt-info för honom så skulle jag uppskatta det mycket.

    eller kanske t.o.m vet om han fortfarande reparerar musikutrustning?

  12. #192
    Tomas N
    Tomas N är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Söker efter en reparatör som gjorde ett jobb åt mig för en del år sedan. vet inte om han är aktiv fortfarande och har bara ett gammalt nummer som jag prövat men inte får ngt svar på. han heter så mkt som rikard latvala. om det är ngn som sitter på aktuell kontakt-info för honom så skulle jag uppskatta det mycket.

    eller kanske t.o.m vet om han fortfarande reparerar musikutrustning?
    Han har lagt av. Har också anlitat honom. Bra tekniker, men har som sagt lagt ner servicejobbet, enligt vad han sa till mig när jag ville anlita honom igen.

  13. #193
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tomas N Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han har lagt av. Har också anlitat honom. Bra tekniker, men har som sagt lagt ner servicejobbet, enligt vad han sa till mig när jag ville anlita honom igen.
    ok synd. mycket trevlig kille, mycket social.

    så är det ngn som vet om en bra reparatör för min sjuka eventide eclipse som behöver en hel del TLC gärna inte alltför långt från trollhättan där jag bor om möjligt. vettig prisbild är inte heller en helt oviktig faktor i desa kristider.

  14. #194
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    ok provat en gång till då:

    är det ngn som vet om en bra reparatör för min sjuka eventide eclipse som behöver en hel del TLC gärna inte alltför långt från trollhättan där jag bor om möjligt. vettig prisbild är inte heller en helt oviktig faktor i dessa kristider.

    någon????

Liknande ämnen

  1. Ny på Forumet
    Av eerik i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •