Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ofrivillig ändring av preset

  1. #1
    kvant
    kvant är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Ofrivillig ändring av preset

    Har ett skumt problem. Kan vara jag som har för dålig koll men slänger iväg en fråga.

    Använder mig av Korg Legacy Collection och brukar använda Mono/Poly synthen. Om jag spelar in några toner och väljer en preset i session view och spelar upp den fungerar allt perfekt. Om jag sedan kopierar över cellen till arrangement view och sedan trycker på play så ändras den preset jag valt till den förinställda. Vad är felet? Om jag sedan ändrar tillbaka till rätt preset så fungerar det. Men om jag sedan stoppar och trycker play igen så sker samma problem dvs den ändrar till default preset.

    Vad är felet?

    Har sökt på google och i forumet men finner inget svar.

  2. #2
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Jag kör inte Cubase själv men skulle tippa på att det har något med nån program change event att göra.. Program change är inbakat i mididatan för att man ska kunna automatisera preset-byten. "Midiklippet" eller vad man kallar det för är säkert inställt på att köra preset 1, kolla om du kan välja "none" istället.

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det går att ställa in program i varje klipp i Ableton. Som BMX säger kan det var det som spökar.

  4. #4

    Redaktör
    Och jag sällar mig till dem som säger att det förmodligen är clipinställningarna. Bland boxarna vid varje clips (de för envelope, launch options osv) så finns det inställningar för att välja vilken patch som clipet ska använda. Det kan också vara så att det halkat in en program change i session, kolla hur det ser ut i automationen.

  5. #5
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Varför fick jag för mig att det var cubase?

  6. #6
    kvant
    kvant är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag sällar mig till dem som säger att det förmodligen är clipinställningarna. Bland boxarna vid varje clips (de för envelope, launch options osv) så finns det inställningar för att välja vilken patch som clipet ska använda. Det kan också vara så att det halkat in en program change i session, kolla hur det ser ut i automationen.
    Exakt så ja! Problemet är löst.

Liknande ämnen

  1. Ofrivillig shutdown
    Av shylock i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 22:44
  2. Alpha Juno-preset
    Av vikariepoolen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-25, 16:47
  3. Preset-strul i Logic....
    Av Fleno i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-07-14, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •