Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "Pro-one" som USBklav

  1. #1
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior

    "Pro-one" som USBklav

    Ehum..harkel..

    Jo jag tänkte ställa en fråga som jag funderat på ett tag nu men som säkerligen inte på något sätt är förankrad i verkligheten utan bara är något som jag själv skulle vilja ha.

    Efter att ha sett Makaris helt fantastiska synthbygge för nåt år sedan så slog det mig att jag skulle vilja ha ett Pro-one liknande usb drivet midikeyboard, där alla rattar har fasta funktioner och där funktionen även står tryckt i plåten. Dvs när jag vrider på filter attacken så ändras den i valfri mjukvara. Är detta ett möjligt projekt? Går det att få fasta funtioner på ett kontrollerkeyboard till olika mjukvarusynthar, oavsett vilka det är? Eller har olika softsynthar olika sysexnr för exempelvis cutoff?

    Mina kunskaper inom detta område är i princip noll så ursäkta frågan om den är lite uppåt väggarna.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just cutoff och lite annat brukar vara samma. Exempelvis en Nord Lead brukar vara poppis som klav, där funkar det så som du tänker. Utan ingrepp...

  3. #3
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Köp en Dorfler Cv to Midi diy konverter och börja löda.

  4. #4
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp en Dorfler Cv to Midi diy konverter och börja löda.
    Redan här är jag lost..

  5. #5
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Mnja..vill även ha lite mer old style, träsidor mm, har dessutom haft en tidigare. Tack iaf

    Heualia: Vad menar du? utveckla gärna. Skulle vara kul om det går att genomföra.
    Kan inget men är noggrann och envis som få..

    Edit: Förvisso, det går ju att bygga om chassit på Clavian såklart..hm..
    Går det att assigna om rattarna på nåt sätt, dvs de som inte stämmer?
    Senast redigerat av From den 2009-11-17 klockan 18:05.

  6. #6
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Bumb

  7. #7
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Dom flesta Mjukvaror har vellan sk MIDI~learn funktion
    .. typ som att du sitter och lär upp\assignar\ vilka tecken & funktioner som dedikerade tangenter har på ett tangentbord i ditt operativsystem\program

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då skulle jag bygga om Novations nyaste, gammaldags midi-assign är aldrig helt 100. Synd att karva i ngt så fint som en Clavia-synt också.

  9. #9
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då skulle jag bygga om Novations nyaste, gammaldags midi-assign är aldrig helt 100. Synd att karva i ngt så fint som en Clavia-synt också.
    Ja det kanske är vägen att gå, dvs att skrota ett midikeyboard (Novation har för lite rattar, bra funktioner dock)

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Allmänt sett eller just på den modellen? Remote-serien har ju hysteriskt mycket rattar, knappar, dioder å displayer. Fast då börja vi närma oss Clavia-syndromet med att det är dumt att slakta en alldeles för fin pryl. Såvida man inte är legitimerad möbelsnickare med rent ohemult mycket fritid.

  11. #11
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Om du är beredd att lägga ner lite tid för att få Den Perfekta Kontrollern så kan jag rekommendera Midibox. Det är ett open souce/communityprojekt för att tillverka en modulär och skalbar midikontroller som kan ha allt från några få knappar och vanliga potar till 64 motorreglar, midi till CV och gud vet allt!
    Du kan alltså bygga en helt customiserbar kontroller utan att kunna konstruera eller programmera speciellt mycket och det finns billiga färdiga komponentsatser och kretskort att köpa.
    http://www.ucapps.de/

  12. #12
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Ja det är jag absolut. Behöver inte ha något klart omgående alls utan det får ta tid. ucapps ser ju lovande ut antar jag, ska kika mer på det. Tackar

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 14:59
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •