Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 334

Ämne: Varför gör vissa en poäng av datorlös musik?

  1. #61
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skulle jag inte säga, nej. Varför det? Jag sätter inget likhetstecken mellan elektronisk musik och dator, ej heller att det måste vara sequencat.
    Jag tänkte på ordet äkta, såklart!

  2. #62
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Aha! Det är därför det är fult att göra musik med en dator! Det är för lätt!

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sänder uppskattning för inlägg §58, både tänkvärt och mkt välskrivet. HeLe, ny på sajten?

  4. #64
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nu ska jag ta och säga nått här...

    1. det spelar ingen roll hur man tar sig från A tlll Ö
    2. en del av oss vill bara vara hårda... andra mjuka...
    3. Kaffe är kaffe även med mjölk och socker....

    För min del använder jag knappt datorn till musik för att jag är för dålig för det..
    Sen om man har lödat en stepsequenser för över tio k. kr. var för ska man inte använda den.
    Jag tror faktiskt att det är de som får för sig att lyssna som gör störtst grej av att det inte är gjort med dator... men det är klart visst ger det en aura av mystik.. Hahaha..

    Det beror nog lite på oxå att man mer är intresserad av av resan än målet oxå... samt vilken arbetsmetod man gillar... med eller utan dator kan jag köra.. men det måste vara realtid. Då blir det mer logiskt att ta det ur datorn... för mig känns det för mycket som ett spel med dator... inte på riktigt.. men om man vill prodda hittar.. eller har en plan för musiken så måste man nästan kunna editera och ta om. (++++ med dator då). Main från mix in i datorn är min melodi.. sen inte putsa och fejja... förmodligen inte det bästa sättet att jobba men jag trivs med det.

    Fattar inte varför vi ska älta om hur man öppnar en banan? Varför är det så viktigt för oss att visa på vad som görs rätt och fel....

  5. #65
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu ska jag ta och säga nått här...

    1. det spelar ingen roll hur man tar sig från A tlll Ö
    2. en del av oss vill bara vara hårda... andra mjuka...
    3. Kaffe är kaffe även med mjölk och socker....

    För min del använder jag knappt datorn till musik för att jag är för dålig för det..
    Sen om man har lödat en stepsequenser för över tio k. kr. var för ska man inte använda den.
    Jag tror faktiskt att det är de som får för sig att lyssna som gör störtst grej av att det inte är gjort med dator... men det är klart visst ger det en aura av mystik.. Hahaha..

    Det beror nog lite på oxå att man mer är intresserad av av resan än målet oxå... samt vilken arbetsmetod man gillar... med eller utan dator kan jag köra.. men det måste vara realtid. Då blir det mer logiskt att ta det ur datorn... för mig känns det för mycket som ett spel med dator... inte på riktigt.. men om man vill prodda hittar.. eller har en plan för musiken så måste man nästan kunna editera och ta om. (++++ med dator då). Main från mix in i datorn är min melodi.. sen inte putsa och fejja... förmodligen inte det bästa sättet att jobba men jag trivs med det.

    Fattar inte varför vi ska älta om hur man öppnar en banan? Varför är det så viktigt för oss att visa på vad som görs rätt och fel....
    Precis!

    Bra musik är bra musik, oavsett!

  6. #66
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Musik är varken bra eller dålig tycker jag... det är som vatten det bara finns!!

  7. #67
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är det inte främst folk som inte gör musik själv som blir imponerade av att någon gör musik utan dator? i så fall använder artister datorlösheten delvis för att imponera på dessa och för att sticka ut, till exempel att vara mer intressant för livebokningar eftersom man faktiskt gör musik "på riktigt".

    hade det varit för sin egen skull som man skippar datorn så hade det ju inte varit någon poäng att poängtera det för andra...
    Jag vet inte hur många gånger jag, fortfarande i modern tid, fått höra att "Men detdär är RIKTIG musik! De spelar på RIKTIGA instrument!"

    tröttsamt.

    Detdär med att göra det onödigt svårt för sig var en intressant aspekt.
    Ska man bunta ihop det med folk som målar med föttterna och dylikt då?
    Sympati-konst alltså?
    Senast redigerat av Ashaz den 2009-11-09 klockan 09:10.

  8. #68
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Handlar inte om det... det handlar om att vara bekväm med skapandet.. hitta sin väg.. Jag uppskattar både foto och oljemålningar. Det är bilder båda två...... äh... det är lite tröttsamt att vi alltid ska vända och vrida på det som är personligt för oss... racka och tracka.. vi borde stötta varandra istället!!

  9. #69
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handlar inte om det... det handlar om att vara bekväm med skapandet.. hitta sin väg.. Jag uppskattar både foto och oljemålningar. Det är bilder båda två...... äh... det är lite tröttsamt att vi alltid ska vända och vrida på det som är personligt för oss... racka och tracka.. vi borde stötta varandra istället!!
    Mjo men en oljemålning är ju ett konstverk på ett helt annat sätt.
    men ok. du kan ha en poäng där.

  10. #70
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Skillnad i konstverks aspekten vet jag inte... två olika arbetssätt bara.. vilket resulterar i någon form av bild. Konsten uppstår först när det finns en betraktare...

  11. #71
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Just på 99musik brukar jag tala om vilka maskiner jag använt för en specifik låt. Här vet man ju att folk verkligen är intresserade av sådan info. Nördigt och meningslöst men sjukt intressant, tycker jag.

  12. #72
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag vet inte....om det är nördigt faktiskt!! eller jo kanske...

    Det som jag ser som intressant i denna diskussionen är vad vi har för förhållning till musiken.. Varför och hur vi skapar. Tror att det påverkar mer vad man har för grejjer och hur man gör än tvärt om?

    Är ni med?

    Jag skapar för det är en resa för mig... jag gör det inte med ambition att det ens ska bli en låt. Visst har jag ramar och referenser... men det hjälper föga... för mig är det friforms jam som gäller....

  13. #73
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som jag ser som intressant i denna diskussionen är vad vi har för förhållning till musiken.. Varför och hur vi skapar. Tror att det påverkar mer vad man har för grejjer och hur man gör än tvärt om?

    Är ni med?
    ...vi verkar halka däråt... Kanske läge för en ny tråd som diskuterar vår
    personliga "kreativa relation" till våra apparajter?



  14. #74
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inom rocktalibanismen är det tydligen fint att spela in på rullband också. Var det White Stripes som hade en sticker med "No computers used" eller nåt på en skiva?

    Hur f*n orkar man tjafsa om sånt är väl min spontana reaktion...
    White Stripes regerar för övrigt =) !!!

  15. #75
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag och en polare satt och spelade gitarr i lördags, på fyllan i vanlig ordning.
    Spelade lite akustiskt och sjöng, blev ganska känslosammt
    Ville inte sätta på hela studion med ljudkort, preamps och mickar etc.

    så jag lade min iphone på en stol och spelade in.
    Blev våldsamt förvånad över ljudkvaliten!!
    Lät varmt och trevligt komprimerat med NOLL brus!
    Vi bara tittade på varandra ehhhhh. haha
    Spelade in några akustiska tagningar med iphonen, in i Cubase och på med lite vintagewarmer och EQ.
    Låter riktigt bra.

    Hade inte fångat den där spontaniteten om "studion" var i full gång, för då kommer pressen av att det är "på riktigt"

    Nu blev det spontan, för att en liten iphone inte känns så hotande.

    Min lilla vinkel på inspelningsteknik!

  16. #76
    deleted user
    Aha! iPhone är en liten dator så alltså gör ni datormusik!

  17. #77
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    exakt men vi slapp titta o klicka på den i alla fall!

  18. #78
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag och en polare satt och spelade gitarr i lördags, på fyllan i vanlig ordning.
    Spelade lite akustiskt och sjöng, blev ganska känslosammt
    Ville inte sätta på hela studion med ljudkort, preamps och mickar etc.

    så jag lade min iphone på en stol och spelade in.
    Blev våldsamt förvånad över ljudkvaliten!!
    Lät varmt och trevligt komprimerat med NOLL brus!
    Vi bara tittade på varandra ehhhhh. haha
    Spelade in några akustiska tagningar med iphonen, in i Cubase och på med lite vintagewarmer och EQ.
    Låter riktigt bra.

    Hade inte fångat den där spontaniteten om "studion" var i full gång, för då kommer pressen av att det är "på riktigt"

    Nu blev det spontan, för att en liten iphone inte känns så hotande.

    Min lilla vinkel på inspelningsteknik!
    Respect.... stiligt gjort!!

  19. #79
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu sitter de datorlösa och gnuggar händer för all uppmärksamhet som diskussionen ger dem. Är de smarta så använder de den till sin egen fördel.

  20. #80
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag mixar och spelar in på datorn, men för mig är det dessvärre lite av en känslodödare och nödvändigt ont.
    Sitter för mycket vid dator på jobbet och kodar bla.
    Gillar softsynthar, och det är skönt nerdigt att mecka med dem.
    Men om jag stänger av datorn och ligger i sängen med en gitarr eller casio, ja då kommer musiken. Sen får jag fn skynda mig så att det finns ngn känsla kvar när man skall spela in den i Cubase...... suck.
    Vet att många är som mig avseende detta.
    Men vet inte riktigt hur man skall göra.
    Vägrar att skaffa en massa hårdvaruinspelningsutrustning, blir inte samma ljudkvalitet och mångfald avseende effekter etc om man inte lägger helt SJUKA pengar!

    Evig problematik antar jag.

  21. #81
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Detta gäller ju att skriva musik, musik som betyder något för mig.
    När det gäller att bara nerda sig lite och programmera ljud, leka med synthar och skapa ljudbilder etc då stör jag mig inte på datorn.

  22. #82
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Varför tror man att något är finare än det andra... ta olja och foto parallelen igen... om någon tar en bild på en bilmotor så måste jag inte vara intresserad av sånt för att uppskatta bilden... det kan vara foto som intresserar mig... eller bilder i allmänhet... samma sak om någon målar en blomma i olja... man måste då inte vara en oljemålnings älskare för att uppskatta bilden.. en bild kan upplevas vacker, intressant.. osv osv...

    Sen kanske någon är intresserad av vilka objektiv som används... eller vilken duk... eller så älskar nån motorer och går igång på fotot för det...

    Men nu var det musik... tror vi låser oss ibland alla... och ser det som genre.. artist... eller gear used. Vi ska se det som musik.. och det är klart att det är kul att veta vad som använts... men det spelar ingen roll.... endel av oss vill ha resultat.. andra njuter av resan... eller att höra hur någon annan utveklas...

  23. #83
    mörn
    mörn är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns ju vissa skillnader när man spelar in på rullband mot dator, att kopiera och klistra blir ju ett mycket meckigare jobb. Så man spelar kanske lite mer koncentrerat. Men det där är ju som sagt kuriosa på samma sätt som att det påverkar vilket instrument man spelar, när på dygnet och så vidare.

    Det roliga med den här diskussionen tycker jag är att den gamla konflikten mellan "riktiga instrument" kontra syntar idag har ersatts av analogt mot digitalt (datorer) eller hårdvara mot mjukvara.

  24. #84
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Å själv tycker jag ju att fia med knuff är överlägset varenda spelkonsol på marknaden... (eller...)

  25. #85
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ni ska vara bra glada att ni slipper höra mig på på fyllan med min akustiska gitarr

    Tycker absolut du har en poäng där. Det är i de simplaste formaten som den spontana skaparglädjen kommer till sin rätt.
    Mycket därför jag vill åt detdär soff-jammandet som jag tjatar om.

  26. #86
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker absolut du har en poäng där. Det är i de simplaste formaten som den spontana skaparglädjen kommer till sin rätt.
    Mycket därför jag vill åt detdär soff-jammandet som jag tjatar om.
    Jo men det där är ett gammalt problem med bara en lösning:

    "Spela in allt - precis allt!! / STASI"

  27. #87
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men det där är ett gammalt problem med bara en lösning:

    "Spela in allt - precis allt!! / STASI"
    Snela tåmten. jag vill ha en soom h2. tak.

  28. #88
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag mixar och spelar in på datorn, men för mig är det dessvärre lite av en känslodödare och nödvändigt ont.
    Sitter för mycket vid dator på jobbet och kodar bla.
    Gillar softsynthar, och det är skönt nerdigt att mecka med dem.
    Men om jag stänger av datorn och ligger i sängen med en gitarr eller casio, ja då kommer musiken. Sen får jag fn skynda mig så att det finns ngn känsla kvar när man skall spela in den i Cubase...... suck.
    Vet att många är som mig avseende detta.
    Men vet inte riktigt hur man skall göra.
    Vägrar att skaffa en massa hårdvaruinspelningsutrustning, blir inte samma ljudkvalitet och mångfald avseende effekter etc om man inte lägger helt SJUKA pengar!

    Evig problematik antar jag.
    Varför inte spela in utanför datorn och producera / mixa i datorn?

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte spela in utanför datorn och producera / mixa i datorn?
    ...like how?

  30. #90
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    lite problematiskt för annat än akustisk gitarrmusik.
    Jag har inga riktiga trummor hemma ju så det får bli VST i datorn.
    Samma med elgurorna, kör amplitube 2, vet inte om det finns ngn lika bra stärkaremulator låda, hmm
    kanske man kan köra med stärkaremulator mär man spelar in, men att det som landar på disk blir rent, utan dist. Då kunde man importera i Cubase och lägga amplitube där.

    Men trummorn ar väl största hindret antar jag.

  31. #91
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite problematiskt för annat än akustisk gitarrmusik.
    Jag har inga riktiga trummor hemma ju så det får bli VST i datorn.
    Samma med elgurorna, kör amplitube 2, vet inte om det finns ngn lika bra stärkaremulator låda, hmm
    kanske man kan köra med stärkaremulator mär man spelar in, men att det som landar på disk blir rent, utan dist. Då kunde man importera i Cubase och lägga amplitube där.

    Men trummorn ar väl största hindret antar jag.
    hmmm, fick lite tankar nu dock..

  32. #92
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    We hear it as we do it! ............Så dator som dator fast i andra lådor!
    http://www.youtube.com/watch?v=GtAMY...eature=related

  33. #93
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag vet inte....

  34. #94
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran

  35. #95
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite problematiskt för annat än akustisk gitarrmusik.
    Jag har inga riktiga trummor hemma ju så det får bli VST i datorn.
    Samma med elgurorna, kör amplitube 2, vet inte om det finns ngn lika bra stärkaremulator låda, hmm
    kanske man kan köra med stärkaremulator mär man spelar in, men att det som landar på disk blir rent, utan dist. Då kunde man importera i Cubase och lägga amplitube där.

    Men trummorn ar väl största hindret antar jag.
    Metronom?

  36. #96
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    hehe joo, men ger ju inte den där känslan av att vilja lir adist med fullt ställ som man vill ibland. Illa nog med trum VST.. men metronom är ju steget sämre!

  37. #97
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    en polare sa för någon dag sen "jag gör allt i logic, känns mer äkta, att timestrecha och så.. albeton känns som fusk på nåt sätt ..." som om timestrech inte är "fusk" från allra första början, hehe :-)

    nä, den enda gång "ej använt datorer" kan ha en poäng för mig är om man kanske gjort techno och fått akustiska trummor att låta 909a eller liknande, då skulle mysteriet runt rolands samplade cymbaler klarna :-) ...

  38. #98
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen erfarenhet av det själv, så jag blir nyfiken. Vad är det med datorlöst som gör att vissa gör en poäng av det? Är det fult att göra musik med datorer? Ni som har lite insikt i frågan, berätta era tankegångar!
    nej, det är inte fult. Det kommer riktigt bra musik från datan, ofta bättre än datalöst.

    Men min inspiration och leklust försvinner helt när jag försöker producera något i datan.

    Jag är ingen producent liksom.

  39. #99
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...låter kanske lite väl... robot-aktigt?

  40. #100
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nej, det är inte fult. Det kommer riktigt bra musik från datan, ofta bättre än datalöst.

    Men min inspiration och leklust försvinner helt när jag försöker producera något i datan.

    Jag är ingen producent liksom.
    Detsamma, fan, jag är superteknisk och kan väldigt mycket om musikteknik men jag ser helt enkelt noll och inget nöje i att sitta och mixa i en dator...

    Önskar att någon annan kunde gjort det åt mig så jag kunde skriva musik.
    Fast har ju ändå väldigt klara bilder av hur jag vill att det skall låta!

    Fan Eno, var e du?

  41. #101
    Nisse
    Nisse är uppkopplad nu
    Nisses avatar
    Senior
    Jag tycker det är skitkul att pilla i datorn, men av någon anledning blir jag mycket mer nöjd med mig själv när jag pillar ihop nåt med hårdvara. Kanske för att motivera alla stålar jag bränt på dem när andra gör lika bra grejer med bara Reason

  42. #102
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detsamma, fan, jag är superteknisk och kan väldigt mycket om musikteknik men jag ser helt enkelt noll och inget nöje i att sitta och mixa i en dator...
    Låter lite trångt ...men tänk på alla fina kurvor du kan rita No more octopus!

  43. #103
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å själv tycker jag ju att fia med knuff är överlägset varenda spelkonsol på marknaden... (eller...)
    Finns i sjön är mycket fetare!!

  44. #104
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns i sjön är mycket fetare!!
    Sten sax och påse!! Behöver inga investeringar i dyr utrustning

  45. #105
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    hårdvara köper man när man fått slut på idéer ... och det säger jag ur egen erfarenhet :-)

    sen kan man motivera det hur fan man vill

  46. #106
    gubot
    gubot är inte uppkopplad
    gubots avatar
    Inte så pratsam än
    [Hej 99musik.se, mitt första inlägg så det här blir extra långt!]
    Det enda i min värld positiva med hårdvara om man ser ur image-synvinkel är att det är snyggt och ser roligare ut när nån kör live på maskiner istället för glor in i laptopen.
    Och imagen är allt!

    [kanske offtopic..]
    När jag gör musik vid datorn brukar jag fastna för att jag har en triljon möjligheter framför mig. Jag brukar fastna efter ett par loopar och sen tar jag mig inte längre än till mjukvaruträsk#1 där jag kan fastna i nån timme och skruva inställningar i programmet, vst:arna osv tills min hjärna gör ont av allt repetitivt ljud. Alternativt så nöjer jag mig inte med hur det låter alls, går ner i mjukvaruträsk#2 och laddar ner alla effekter och mjukvarusyntar från kvraudio, eller läser om en annan DAW som jag bara måste lägga vantarna på för att det skulle göra mig så himla mycket mer kreativ. Glöm inte att jag ska köpa en midicontroller också, för det skulle verkligen sätta spurt på arbetstidroducerad musik-förhållandet. Begränsningar triggar min kreativitet. Och jag får dom begränsningar jag behöver för att faktiskt producera något utan huvudvärk när jag lämnar datorn och använder mina maskiner.
    [/OT?]

  47. #107
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gubot Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [Hej 99musik.se, mitt första inlägg så det här blir extra långt!]
    Det enda i min värld positiva med hårdvara om man ser ur image-synvinkel är att det är snyggt och ser roligare ut när nån kör live på maskiner istället för glor in i laptopen.
    Och imagen är allt!

    [kanske offtopic..]
    När jag gör musik vid datorn brukar jag fastna för att jag har en triljon möjligheter framför mig. Jag brukar fastna efter ett par loopar och sen tar jag mig inte längre än till mjukvaruträsk#1 där jag kan fastna i nån timme och skruva inställningar i programmet, vst:arna osv tills min hjärna gör ont av allt repetitivt ljud. Alternativt så nöjer jag mig inte med hur det låter alls, går ner i mjukvaruträsk#2 och laddar ner alla effekter och mjukvarusyntar från kvraudio, eller läser om en annan DAW som jag bara måste lägga vantarna på för att det skulle göra mig så himla mycket mer kreativ. Glöm inte att jag ska köpa en midicontroller också, för det skulle verkligen sätta spurt på arbetstidroducerad musik-förhållandet. Begränsningar triggar min kreativitet. Och jag får dom begränsningar jag behöver för att faktiskt producera något utan huvudvärk när jag lämnar datorn och använder mina maskiner.
    [/OT?]
    Välkommen

    Klokt första inlägg. jag brukar också bara fastna i alla oändlig möjligheter och så kommer man ingenstans...

  48. #108
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Inte alls OT gubot, tänk om jag själv skrivit ett så bra första inlägg här "Ett blankt papper" är konstigt nog ibland riktigt svårt och oinbjudande att arbeta med. Då kan ramarna av hårdvara eller en begränsad vst faktiskt hjälpa till.

    Jag tror att det finns stora likheter mellan detta och hur man kan distraheras från sitt Word-dokument med att börja ändra typsnitt och rubrikstorlekar i timmar istället för att skriva...

  49. #109
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag håller absolut med gubot, det finns många träsk att falla ner i när man använder en dator.

    Men det är lite samma sak med hårdvara, man fastnar lätt i att man bara måste ha den synthen, och sen sitter man och bara jammar / rattar utan att spela in eller sequenca.

    I grund och botten handlar produktivitet om att ta sig i kragen, att bestämma sig för vad man skall använda och lära sig det ordentligt.

    Begränsa sig själv, helt enkelt.

  50. #110
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    word

  51. #111
    gubot
    gubot är inte uppkopplad
    gubots avatar
    Inte så pratsam än
    Tack för välkomnandet!
    För mig så finns ett par världsliga begränsningar gällande den materiella delen i hårdvaruträsket och det är för det första att jag inte har råd med att köpa mer prylar. Dessutom så saknar jag plats både på min lilla bostadsyta och i mixern för att ha hur mycket saker som helst.

    Inom alla områden så finns det en grupp som vill imponera på andra med teknisk finess i det dom gör. Alla steg i den tekniska utvecklingen som förenklar något blir ju en nackdel för skrytmånsarna när publiken är mer intresserade av slutprodukten.

    Artisten: Jag har gjort det här stycket på fiol med förbundna ögon, barfota och det är inspelat på en 4-kanals dieseldriven bandporta från andra världskriget....... (Det tekniska kuriosadravlet kan göras långt)
    Lyssnaren: Men det går iallafall att dansa till. Varför gör du det så svårt för dig själv?
    Musikkollegan som inte förstår sig på hur den första artisten har lyckats få det att låta som att nio fioler spelar kommer aldrig att få veta hur det är gjort, för det är dumt att göra det lätt för sig.

  52. #112
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gubot Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för välkomnandet!
    För mig så finns ett par världsliga begränsningar gällande den materiella delen i hårdvaruträsket och det är för det första att jag inte har råd med att köpa mer prylar. Dessutom så saknar jag plats både på min lilla bostadsyta och i mixern för att ha hur mycket saker som helst.
    Behövs det så mycket då?
    Ja kör 8 kanaler på rullband som nämnt tidigare, och visst - ibland känner man sig begränsad, men faktum är att det är skönt. Till den har jag en mixer och en 8-kanals kompressor. Det jag skulle vilja ha sen är ett reverb och kanske nån multieffekt som sendar. Jag tror att med mina ringa kunskaper inom ljudteknik kommer resultat från en sån setup vara lika bra som om ja skulle gjort de i cubase.
    Dom grejjerna tillsammans blir nog inte så mycket dyrare än att köpa dator, cubase, ljudkort.
    Det jag änvänder mest i cubase är synthar som jag fortf. använder cubase för, dock så vill ja skaffa mig en Nord Lead eller en Roland Juno inom en hyfsat snar framtid.


    Citat Ursprungligen postat av gubot Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4-kanals dieseldriven bandporta från andra världskriget.......
    Den portan vill jag ha!!!

  53. #113
    gubot
    gubot är inte uppkopplad
    gubots avatar
    Inte så pratsam än
    Det jag menade är att för mig är det inte lönt att sitta och fantisera om andra apparater för att fly Den Riktiga Kreativiteten™. Jag har helt enkelt inte råd eller plats för mer prylar så jag tvingar mig själv att använda det jag har så gott jag kan.

  54. #114
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    haha, jag läste just titeln som "Varför gör vissa poänglös musik med datorer"
    Dags att gå hem tror jag...

  55. #115

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av gubot Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag menade är att för mig är det inte lönt att sitta och fantisera om andra apparater för att fly Den Riktiga Kreativiteten™. Jag har helt enkelt inte råd eller plats för mer prylar så jag tvingar mig själv att använda det jag har så gott jag kan.
    Fast är inte det delvis en attitydfråga? Det är ju ingen brist på folk som har fler syntar än de har användning för, eller som går och drömmer om Den Ultimata Ljudmaskinen™ som kommer göra deras musik mycket bättre. Jag håller med om att det är lättare med mjukvara (gratispluggar, tar ingen plats, osv), men det är ju inte exklusivt för datorbaserade musiker. Och är det inte syntar så är det antal ackord man använder, toner per sekund, svår teknik (tapping på bas tex) och så vidare.

    Sen skulle jag säga att jag tycker att det blir extra löjeväckande när någon skryter med att de bara använder X eller Y, eller gör äkta Z, och musiken sedan inte lever upp till detta. Tex om någon säger att de minsann gjorde sin platta på en 4-kanalsbandare och det sedan låter som vilket dussinalbum som helst - då känns det som de missat poängen.
    Senast redigerat av false messiah den 2009-11-10 klockan 23:25.

  56. #116
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs det så mycket då?
    Ja kör 8 kanaler på rullband som nämnt tidigare, och visst - ibland känner man sig begränsad, men faktum är att det är skönt. Till den har jag en mixer och en 8-kanals kompressor. Det jag skulle vilja ha sen är ett reverb och kanske nån multieffekt som sendar. Jag tror att med mina ringa kunskaper inom ljudteknik kommer resultat från en sån setup vara lika bra som om ja skulle gjort de i cubase.
    Dom grejjerna tillsammans blir nog inte så mycket dyrare än att köpa dator, cubase, ljudkort.
    Det jag änvänder mest i cubase är synthar som jag fortf. använder cubase för, dock så vill ja skaffa mig en Nord Lead eller en Roland Juno inom en hyfsat snar framtid.
    Du skall inte testa andra program? Många känner ju att Cubase är lite omodernt numera, speciellt interfacemässigt.

  57. #117
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Men nu var det musik... tror vi låser oss ibland alla... och ser det som genre.. artist... eller gear used. Vi ska se det som musik.. och det är klart att det är kul att veta vad som använts... men det spelar ingen roll.... endel av oss vill ha resultat.. andra njuter av resan... eller att höra hur någon annan utveklas...
    En del av oss vill veta vad som nyttjats... Det förhöjer känslan. Jag hävdar att jag idag hör skillnad på alster som är skapade med analoga maskiner eller softsynthar... Musik med analoga monster lever mer. Det är min uppfattning. Kanske inte din. Och det respekterar jag.

    När det gäller att skapa musik utan datorer, är jag övertygad om att det är mänskliga känslan man vill åt. En människa kan aldrig bli så exakt som en dator och upprepa en sekvens av noter i tiden med konstant samma precision (givetvis med viss variation, men i förhållande till upplevelsen negligerbar) över tid (här är jag övertygad om att folk kommer reagera, men ur ett mättekniskt perspektiv hävdar jag att detta är sanningen, övertyga mig gärna om motsatsen, gärna med lite matematik, annars tror jag er inte ). Det finns en viss charm i båda och givetvis en charm i blandningen.

    Vidare finns det givetvis det som anser att musik ska skapas av människan och inte maskinen, oavsett om maskinen är ett hjälpmedel eller styrsystem. Jag brukar ibland se liknelsen mellan elektronisk musik med en produktline (typ Volvo Torslanda) där man tillåter hög grad av mänsklig variation och egen kreativitet vid varje station. Detta skulle kunna innebära att varje bil blir lite mer annorlunda än om inte denna variation tilläts, vilket den inte gör). När musik skapas med maskiner, kan det jämföras med ett löpande band med hög grad av variation i processen... Människor är olika och skapar på olika sätt men med liknande och lika maskiner.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2009-11-12 klockan 08:09.

  58. #118
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    bob >> men räcker det inte med att man hör att det t.ex. bara är analoga grejer? är det nödvändigt att påpeka det också för att man ska vara helt övertygad? för om musiken blir mer levande analogt så hörs ju det vare sig man har eller inte har ett klistermärke på skivan som säger vad den gjordes med.

  59. #119
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skall inte testa andra program? Många känner ju att Cubase är lite omodernt numera, speciellt interfacemässigt.
    Kanske, men just interfacet har ja inga problem med. Snarare att dutta allt med musen... Jag vill ha nått att ta på, ja ja känner till alla midicontrollers men de blir inte samma grejj. Dessutom upplever att datorer alltid krånglar på nått sätt.

  60. #120
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förstår absolut 0% av dina teorier Odd. Känner mig därtill ungefär lika intresserad av att du återigen vill att forumets energi ska riktas på dina åsikter om hur icke-levande och icke-varierat det är med mjukvara. Bara tradigt att höra på detta snack.

Liknande ämnen

  1. Vissa Yamaha RX7-samplingar sökes!
    Av tei i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 20:53
  2. Aliasproblem i vissa OS X program
    Av torsig1967 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 15:13
  3. Varför...
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 11:16
  4. Varför saknas det flyt i ens egen musik ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2004-02-11, 00:19
  5. Varför görs det inte mer T.D musik?
    Av psyjazz i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •