Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Lite tips och råd till en gammal nybörjare?

  1. #1
    lasset
    lasset är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Lite tips och råd till en gammal nybörjare?

    Hej !!

    Mitt första inlägg på detta forum.
    Hoppas ni är villiga att ge mig lite råd.

    Jag skall försöka göra en lång historia kort.

    För 10-12 år sedan gjorde jag en hel del musik med datorns hjälp. Jag hade ganska simpla grejor men det fungerade hyffsat bra ganska länge. Jag använde bl.a ett Yamaha XG ljudkort med hårdvarusynt. Sequenserprogrammet var Voyetras DOP-pro och senare Record Producer. Jag hade trevligt på min nivå och släppte loss kreativiteten utan att behöva tänka så mycket på tekniken. Det fungerade trots sina begränsningar.

    Vad som sedan hände var att jag fick höra att jag var omodern och att det fanns mycket bättre grejor. Jag fick höra talas om VST-instrument, Dirext-X effekter mm. Efter en viss tvekan hoppade jag rakt ut och landade i ett oändligt hav av valmöjligheter. Olika sequensers, Cubase, Cakewalk, Nuendo m.fl. Olika vst- instrumet, effekter softsyntar. Jag sålde mitt Yamaha-kort och skaffade ett "riktigt" audiokort. Efter det åstadkom jag överhuvudtaget ingenting. Jag hamnade i det läget att jag inte kunde bestämma mig för något och därmed heller inte lärde mig att använda något av alla dessa program.
    Det slutade med att allt rann ut i sanden.

    Detta är ca 8-10 år sedan och jag har inte varit i närheten av något musikskapande sedan dess.

    Jag har nu gått ett tag och funderat på att göra ett nytt försök. Suget har kommit tillbaka men denna gång tänker jag bestämma mig för vilka program jag skall använda, skaffa dom och sedan hålla mig till det jag har bestämt och verkligen lära mig använda grejorna.

    Jag har ganska mycket utrustning i form av instrument, mixer, högtalare förstärkare mm. En duglig dator har jag också. Till och med ett stort bra rum att sätta upp grejorna i.

    Jag tror jag har bestämt mig för ett M-AUDIO DELTA 1010LT ljudkort. Mest för alla in- och utgångar. Tänk va kul att kunna samla några polare för lite jammande och kunna spela in alla samtidigt.

    Det tog sin tid men nu är jag framme vid mitt egentliga ärende.
    Jag skulle vilja ha tips på ett sequenserprogram som inte är för jobbigt att lära sig. Jag vill kunna blanda MIDI, i form av vst-instrument, och audio. Jag vill helst kunna göra det mesta i ett och samma program. Jag är naturligtvis villig att lägga ner lite tid och jobb på att lära mig programmet men jag känner mig själv och jag är inte överdrivet tålmodig.

    Jag hoppas någon av er känner igen sig i detta och kan berätta vad ni har bestämt er för.

    Tack på förhand

    Lasse T

  2. #2
    Ewigland
    Ewigland är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tror att Ableton Live kan passa dig bra. Snabbjobbat (men djupt) och relativt lätt att komma igång. Har för mig att det finns en demoversion att ladda ned på Abletons hemsida. Finns mer info i forumsektionen Ableton Live också, för den delen.

  3. #3
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Presonus Studio One, enklare kan det inte bli

  4. #4
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Tror egentligen inte att nåt av de "stora" sequencerprogrammen är enklare än nåt annat att lära sig. Samma grejer förpackade på lite olika sätt bara. Cubase och Cakewalk/Sonar finns ju fortfarande kvar, så om du använde nåt av dem tillräckligt mycket för att hinna lära dig lite om dem så finns det ju ingen anledning att välja nåt annat nu. Iofs lär ju en hel del ha hänt sedan dess, men grunderna i programmen är troligen hyfsat lika nu som då. Annars är det väl bara att kika in på tillverkarnas hemsidor och ladda ned demoversioner och testa!

    Om du köper ljudkortet nytt brukar förresten också lite olika programvaror följa med på köpet, ofta nybörjarversioner av Cubase, Sonar och/eller Live. Och om det är ett M-audio-kort du siktat in dig på så har du ju även ProTools M-powered att välja på.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle även kika på Reaper. http://www.reaper.fm/

    Ett billigt och synnerligen kompetent alternativ.

  6. #6
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag har testat Ableton Live flera gånger då vi tänkte använda det live för att styra hårdvaru syntar, effekter. Efter ett år av slit gick vi över till Alesis HD24. Vi körde Ableton Live 7.X och gud så mycket buggar det var men värst av allt var MIDI hanteringer, ljusår efter Steinberg. Vi blev bara arga och trötta.
    Jag skulle rekommendera typ Cubase Studio 4 eller 5. Klockren MIDI och bra hårdiskinspelning.

    Annars kanske Reason 4 med Propellerheads Record kanske kan vara nått.

    Mvh
    Demokid

  7. #7
    Schlachthof
    Schlachthof är inte uppkopplad
    Schlachthofs avatar
    Senior
    Jag tycker du ska köra Cubase. Jag begick själv misstaget att byta till pro-tools men gick snabbt tillbaks till Cubase. Bäst och enklast om du kör mycket hårdvaru synthar.
    Senast redigerat av Schlachthof den 2009-10-29 klockan 00:58.

  8. #8
    Splork
    Splork är inte uppkopplad

    Senior
    Många gillar Makie Tracktion jsut för det du beskriver. Har inte testat själv, men sägs vara enklare än t.ex. Cubase.

  9. #9

    Redaktör
    I motsats till Demokid gillar jag Live (någon som är förvånad?), men jag ska man hålla på med ren midi så är det inte det mest kraftfulla programmet. Men som jag förstår det så handlar det om VST-instrument och inte externa syntar? I det fallet tycker jag Live är svårslaget, men det är ju rätt beroende på tycke och smak och arbetsflöde.

    Annars finns det ett antal enklare ljudprogram, som Tracktion och Reaper som redan nämnts, men också EnergyXT och ett par andra program.

    De flesta programmen har demoversioner, så jag föreslår att du laddar ner ett par stycken och testar vad som funkar för dig.

  10. #10
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Mina personliga omdömen:

    Ableton Live är väldigt logiskt, enkelt och snabbt utan en massa undermenyer, plotter och meckande. Vissa funktioner kan däremot "saknas" iom "snabbheten"...

    Cockos Reaper är lite mer som "de vanliga" programmen... ganska nytt (det finns lite knasigheter, inte lika påkostat gränssnitt som de större) men det är extremt flexibelt och framförallt billigt.

    Pro Tools är kompetent. Kan du det analoga signalflöden så är det lätt att komma igång. Midi-delen är relativt nyligen omgjord, vet inte hur långt de har kommit - i den näst senaste versionen var det nästintill oanvändbart enligt mina mått... Kruxet är att det är hårdvarubundet, funkar inte på alla datorkonfigurationer (mest pga hårdvarukonflikter verkar det som) och kan upplevas som ganska skumt begränsat (maxgräns på kanaler etc om man inte köper hårdvarusystemet för 100.000...)

    Cubase, Sonar och Logic har egentligen allt man kan önska sig, men - de är plottriga och en aning omständiga. Tycker jag
    Senast redigerat av RZ-1 den 2009-10-30 klockan 02:21.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Beror lite på din utgångspunkt, men jag tror att om du har/tar dig tid så är någon av de föreslagna "schweiziska knivarna" typ Cubase och Cakewalk rätt. Inlärningskurvan blir lite brant men å andra sidan finns det gott om hjälp via nätet. Fördelen är att om du sedan växer åt något speciellt håll (mer audio/mer synt/mer loopar/etc) så fixar programmen även sådant!

    Har du erfarenhet från mer traditionell inspelning, på porta eller t.o.m i "riktig" studio, så tycker jag Record Reason Duo från Propellerheads kan vara värd att titta på. Väldigt mycket "bang for the buck"!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp. Record med Reason eller en lättare version av Cubase tycker jag du ska titta på. Record kan dock inte styra hårdvara, om du tänkt köra midisyntar, annars är Reasonracket fläskigt så det räcker, själv väljer jag idag bort hårdvara och tycker mest det är meck, samplar av den i stället om ngt speciellt ljud eftersöks. Maximal produktivitet. Live är kul om man kan det men har en hög inlärningströskel. Kan du Cubase å syntar så kan du Reason rakt av, sedan finns mycket djup där också om man vill. Record är som en dockningsstation för Reason och där tillkommer inspelning med den mest lättanvända och bästa timestretch jag hört. Ändra tempo på låten och sången hänger med. Cakewalk är ren terror beror på ovana eller ovilja att tänka i deras banor från min sida. ProTools är som en stridvagn utan glittret från de andra. Eventuellt bättre Midi med nya versionen. Logic är guld om man kan det men bara för Mac. Prova Reason - själv tappade jag hakan å sålde av alla syntar.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Välkommen förresten och du, Delta 1010 LT är wunderbart bra, alternativt ett beggat Motu men till och med det blir nog dyrare, annars är deras interface bra. Kör på Delta du, det skulle jag också välja (använder det i studio med både Reason å Cubase). Reason har f ö ngt som kallas ReWire så man kan hänga på det på Live, Cubase osv om man vill. Läs om det på www.propellerheads.se där demos också finns. Demot på Record kan du jobba fullt ut med, till och med spara ditt arbete. Att öppna det igen kräver full version. Rätt kul upplägg. Live har fullversion på demon under någon tidsbegränsning, typ 30 dagar. Kollar Live gör man på www.ableton.com.

  14. #14
    lasset
    lasset är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tackar för alla synpunkter. Det börjar snart bli dags att testa runt lite. Jag köpte ett Delta 1010 LT häromdagen. Håller just nu att installera om min dator. Bye Bye Vista, Welcome back XP. Jag installerade demon av Reaper och lekte runt lite i går och jag märker att jag har mycket att lära. Jag har ju som sagt använt ett enkelt program och ett ljudkort med inbyggd hårdvarysynt tidigare. Jag laddade ner manualen och såg att den är på ca 400 sidor. Pust.

    I nr 7 av tidningen Studio finns det med en fullversion av Samplitude 10 SE. Jag tror inte någon har nämnt det. Någon som har en uppfattning?

    Sen följer det med någon specialversion av Live med ljudkortet.

    Funkar någon av dessa så blir det ju billigt. Annars är det nog ,som flera av er har skrivit, ganska smart att satsa på t.ex Cubase och ta den inlärningskurvan som krävs.

    Jag funderar / testar vidare så länge.

    Lasse T
    -----------------

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gör så! Gratisversionen av Live funkar bra att börja med, gillar du det får du väl fundera på fullversionen sedan. Reaper har jag aldrig testat, lyckligtvis kör jag Mac så nyfikenheten inte tar överhanden. Samplitude funkar väl men krävde ganska mycket CPU när jag testade sist.

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En annan sak att tänka på, har du någon kompis i närheten som kan titta förbi och hjälpa dig komma igång? Nog för att man kan få massor av hjälp via 99musik och liknande ställen, men inget slår det där att ha en kunnig person bredvid sig som hjälper en igenom de värsta fällorna.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Helt rätt jgb. Vi glömmer värmen och skapandets kval här i forumet som basunerar ut namedropping hela tiden.

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör så! Gratisversionen av Live funkar bra att börja med, gillar du det får du väl fundera på fullversionen sedan. Reaper har jag aldrig testat, lyckligtvis kör jag Mac så nyfikenheten inte tar överhanden. Samplitude funkar väl men krävde ganska mycket CPU när jag testade sist.
    Reaper finns iofs för OS X numera. Men kanske inte för PowerPC, så du kanske klarar dig undan ändå.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe bra. Där hör ni folks. Mac med PPC ger den rätta musikaliska begränsningen!

    MVH
    Sektmedlem

  20. #20
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, tack. Testade snabbt. Inget för mig, kändes otroligt plottrigt och fick det inte ens att funka med ljud & midi. Förstår inte hur folk kan rekommendera detta riktigt... men det är väl en smaksak.

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    PF: För mig så "bara funkar det". Plottrighet vete fasen, men du som kommer från p-heads-stallet borde väl vara van vid det? Nu har jag inte kört med externt midi eller så, men lekt lite med audiogrejer samt mjukissyntar. Utan problem.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För mig har Ableton Live, Logic, Cubase, DP, Reason, Record, ProTools, Native Instruments osv riktigt bra gränssnitt. Ibland plottrigt men alltid med en starkt genomtänkt funktionalitet.

    Reaper såg ut som och kändes som något mindre genomtänkt.

    Det är nästan legio på detta forum att klaga på Reason och det känns trist att läsa gång på gång, uteslutande från folk som inte är helt inne i programmet och lärt sig (uppskatta) upplägget. Själv har jag "yet to see" ett snabbare produktionsverktyg i datormiljö. Men som sagt - givetvis - är detta en fråga om tycke och smak.

    I perspektiv: Folk tyckte Atari funkade bra och den hade en skärm på 640x400 monokroma pixlar. Såvida man inte hade en Mega 4 eller så med stora skärmen till. Den skärmen kostade 19.000:- har jag för mig... : ) (å krävde nog ngt extra från datorn också, minns inte så noga, man var tvungen att ha en burk ur Mega-serien iaf har jag för mig. Mega 4 låg väl på sisådär 12.000:- utan hårddisk...).

    För övrigt: Med controllerkeyboards från t ex Korg & Novation m fl (keyboards med flera displayer) så kan man styra de flesta program utan att behöva datorskärmen, allt går att göra från dessa. Någon har säkert gjort en profil även för Reaper möjligen och då spelar det ju ingen roll vilket program man använder egentligen, så länge det funkar. När Reason 3 släpptes var det mycket prat på nätet (även här) om att Propellerhead hade en liten demomiljö med en Korg MicroKontrol och en Mac Mini uppkopplade, utan skärm. "Lika plottrigt som på en hårdvarusynt" då med andra ord... :-)

    (Startade en separat tråd om kontrollytor.)
    Senast redigerat av PF den 2009-11-03 klockan 08:25.

  24. #24
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag vill bara tillägga att om man vill ha ett enkelt DAW med annat tänk kan Tracktion 3 från Mackie vara ett alternativ. Dock verkar dom ha slutat utveckla det, men det som finns är väldigt bra, speciellt på en XP-maskin.

    Enkelt workflow, inget bläddrande mellan edit/mixer/settings... allt finns i ett fönster.
    Mycket drag and drop och andra enkelheter men även avancerad timestretch, pitchshift osv inbakat. Medföljer även några mackie-plugins som låter trevligt.

    /seb

  25. #25
    lasset
    lasset är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kul med så många tips och synpunkter. Jag tyckte det var dags att uppdatera lite nu. Jag tycker själv att det är tråkigt när den ursprungliga postaren försvinner ut i det blå och ingen får reda på hur det gick eller vad som hände.

    Jag kör numera Samplitude 10SE. Det saknas en del i SE-versionen men om och när jag kommer så långt att jag behöver dessa funktioner så får jag börja titta på en bättre version. Jag har lekt runt en hel del nu både med audio och MIDI (VST) men motivationen vill fortfarande inte riktigt infinna sig.
    Jag tycker Samplitude fungerar riktigt bra även om jag fortfarande bara har skummat på ytan. Jag har hittills nästan bara använt Erdirol hyper canvas mjukvarysynth och ett gammalt Yamaha-keyboard som jag använder som midikeyboard. Jag har ett digitaltrumset så jag tänkte försöka spela trummor och inte programmera. Jag har kopplat trummorna via midi och använder trumljuden från Erdirol-synthen. Dom låter hyffsat med lite EQ och grejer men jag skulle gärna vilja ha något bättre framöver.

    Jag har en fundering kring detta. Jag tycker jag har svårt att veta hur jag skall börja. Jag kör in basen via audio med en vanlig elbas och som sagt trummorna via MIDI. Basen behöver trummor och trummorna behöver bas. Lite moment 22 med andra ord. Jag tycker att det är svårt att spela trummor efter enbart en metronom. Det är säkert min ovana som gör det men jag glider på takten. Har man bas och gärna fler instrument att spela efter så tycker jag att det är enklara. Att spela in basen först är inte heller så enkelt. Ett sätt är ju klart att programmera ett eller ett par spår så man har något att spela efter men det känns på nåt vis som att gå över ån efter vatten.

    Det givna svaret är ju att träna på livespelet så att man fixar att hålla takten och det skall jag naturligtvis göra. Jag var en halvmedioker trummis i mitten på 80-talet och även om det känns som igår så var det inte igår. Det märker jag när jag försöker trumma nu. Sen kräver den nog en vill tillvänjing att spela på dom små padsen på digitaltrummorna om man är (o)van vid att spela på riktiga trummor.

    Hur gör ni för att lägga första spåret i en ny låt?

    Lasse T

  26. #26
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En lite snabb lösning på hönan och ägget-problematiken här är att använda sig av färdiginspelade loopar i den stil som låten går i. Då går det fort att fixa trummorna tillräckligt bra för att lägga basen, sedan kan du lägga på dina egna trummor i efterhand.

  27. #27
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Konkret. Om du vill leka fram musik och låta kreativiteten vara i första rummet, ja, då är det Ableton Live du bör välja. Min erfarenhet och mitt förhållningsätt till skapande tror jag passar de flesta, trots att de inte alltid vill erkänna detta. Vad menar jag? Kort, enkelt och konkret:
    dra igång maskiner, skruva fram lite sköna ljud, plocka in lite loopar och skyffla om i deSsa, vips så har vi trumpaket, addera livespelad basSslinga, justera timing med "warp", addera variant av bassslinga men som sträcker sig över 3ggr flera takter gentemot föregående, addera ett skönt ackordtema, vänd på detta och låt ett autofilter sidokopplas/sturas av trumpaketet. Vips du har ett trevligt sound som du byggt i scenes... Experimentera med scenes i rec läge och vips du har ett begynnande arr. Addera därefter nytt godis och du har en demo på några timmar. Oslagbart lekande. Kul, inpirerande och kreativt utan att känna strss över att inTe hinna göra musik som man vill.

  28. #28
    Forcie
    Forcie är inte uppkopplad
    Forcies avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av lasset Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej !!
    Jag använde bl.a ett Yamaha XG ljudkort med hårdvarusynt. Sequenserprogrammet var Voyetras DOP-pro och senare Record Producer. Jag hade trevligt på min nivå och släppte loss kreativiteten utan att behöva tänka så mycket på tekniken. Det fungerade trots sina begränsningar.
    Grymt! Jag tycker att ett enkelt GM/GS/XG-kompatibelt kort är oumbärligt för att låtskissa på.
    Voyetra Digital Orchestrator Pro är så jävla skönt, håller på att fixa en rack-PC för att stå som sequencerstation med just detta eminenta program. Moderna sequencers kan ju slänga sig i väggen vad gäller lättarbetat jämfört med DOP. (Känns min avatar igen måntro? )

  29. #29
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ingen nämner ACIDpro som MIDI~studio \ inspelade video DAW idag
    -- rätt konstigt!?
    -- nej den har ingen logistic \ bara finns på sidan av och visas inte i reklamen på TV3
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-12-28 klockan 22:21. Anledning: e inte lika rörig som cubase -- men har ett annat tänk lixom live har .. e man inne i det flyger det på, men jag har det inte

  30. #30
    lasset
    lasset är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Forcie Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt! Jag tycker att ett enkelt GM/GS/XG-kompatibelt kort är oumbärligt för att låtskissa på.
    Voyetra Digital Orchestrator Pro är så jävla skönt, håller på att fixa en rack-PC för att stå som sequencerstation med just detta eminenta program. Moderna sequencers kan ju slänga sig i väggen vad gäller lättarbetat jämfört med DOP. (Känns min avatar igen måntro? )
    Hehe! Lite Voyetra-stuk på den ja.

    Kul att hitta fler som förstår glädjen i enkelheten.

    Jag har kontaktat personen som köpte mitt Montego II med fasttryckt Yamaha DB50 och han använder det inte. Han har lovat att jag skall få köpa tillbaka det. Nostalgi :-)
    Jag skall nog dra igång nån gammal dator och köra mitt DB-50 och DOP på
    Jag har även kvar mitt första Turtle Beach Tropez ISA-kort.

    För att även svara Odd Bob:
    Jag vet inte om jag fullt ut förstår vad du beskriver men jag är lite old school. Jag gillar inte techno/dans, jag gillar inte att använda varken synthljud eller färdiga loopar. Jag gillar egentligen inte ens att kopiera en snutt till ett annat ställe i låten, även om jag gör det. Jag gillar gammal hederlig gitarrock, blues mm och borde egentligen sitta på en rullbandare men.... Jag är också en datorgeek och prylidiot som började med datorer på ABC-80 tiden.

    Den kombinationen är kanske inte den bästa och ännu sämre blir den av att jag inte spelar gitarr själv. Jag har dock en gitarr som jag någon gång tänker försöka fuska ihop något på samt flera polare som är duktiga på gitarr. Min "datorproducerade" musik består av klassisk rock, lite sega ballader och blues. Mina favoinstrument är trummor, bas, gitarr, hammond och stråkar. Mitt favvo VST är Realstrat.

    Mitt musicerande bygger på att jag inte begriper någonting. Jag hör vad som låter rent och jobbar vidare på det.

    Nu börjar ni säkert undra, Hur gammal e gubben egentligen? Jag är född -62

  31. #31
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag menar att du i live kan ha stor frihet att designa ditt eget arbetsflöde och enbart om du så önskar enbart spela in akustiska ljudkällor och basera musik på partiturer. jag ser live Som en evigt oändlig modulär sampler där du kan vrida på din inspelningar tills du är nöjd men ändå bevara inspirationen och komma vidare.

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inte ens gubbar födda -22 är värda så gamla datorer att jobba på, rent självplågeri ju!?

  33. #33
    lasset
    lasset är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar att du i live kan ha stor frihet att designa ditt eget arbetsflöde och enbart om du så önskar enbart spela in akustiska ljudkällor och basera musik på partiturer. jag ser live Som en evigt oändlig modulär sampler där du kan vrida på din inspelningar tills du är nöjd men ändå bevara inspirationen och komma vidare.
    Ja, man kanske skulle titta lite mer på Live. Menar du också att man kan jobba medan musiken spelas upp? (Live)

    Lasse
    ----------

  34. #34
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tror du har ungefär samma tänk som mej när det gäller att skapa musik. Du kan ju läsa mitt presinlägg om du har tid och lust.
    Jag har inte så mycket tålamod att lära mej allt nytt inom inspelning av idag. Det vimlar av ord jag får söka på google haha..
    Men jag vill ha så mycket "naturligt" ljud som möjligt. Tror jag har en fördel då mitt huvudinstrument varit trummor. Har ett större Tamaset som är uppmickat. Här har jag labbat med ljudet en hel del.
    Vad gäller inspelning gör jag oftast första spåret med metronome och gitarr eller synt.
    Därefter bas. Sen kan det variera p.g.av låtens natur om jag lägger ytterligare synth/gitarrljud.
    Trummorna lägger jag nästan alltid som näst sista två spår i stereo efter att ha ställt in allt i mixern och in via ett Focusrite in i datorn. Därefter lägger jag endast sång om det ska vara det.
    Och nu till vilket program jag använder: Audacity. Busenkelt för en "gubbe" som mej.. Men jag tycker att det funkar väldigt bra iom att jag så gott som alltid spelar in färdiga ljud. Dessutom finns manual på svenska. Jag har även Cakewalk från Banlab i datorn, men tycker det är så krångligt.
    Generellt är alla ljudprogram idag av så otroligt hög kvalitet så ljudmässigt är det nog ingen skillnad tror jag.
    Sen beror det ju på vilken typ av musik man gör.
    Mvh Rivstart

  35. #35
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    haha. Svar efter 11½ år. Snygg rivstart, Rivstart :P

  36. #36
    Rivstart
    Rivstart är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Oj, haha ja "gubbar" ska nog hålla sej borta från forum..��

  37. #37
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Vi är nästan alla gubbar här... så bry dig inte! Hoppa rakt in för vi är faktiskt ett trevligt gäng!

  38. #38
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, haha ja "gubbar" ska nog hålla sej borta från forum..��
    Inte då. Känn dig som hemma!

  39. #39
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Forum är mycket enkla, för oss som är vana.

    Nu får du klippa ut och radera din fråga & posta om den i rätt forum. Klicka inte bara på Dagens inlägg utan klicka på 99musik-loggan så ser du hur allt är sorterat.

    Cakewalk är mindre vanligt idag och ligger under Övrig mjukvara.

    Man bör alltså inte gå in i vilken tråd som helst och fråga var närmsta svampskog ligger.

    Via knappen redigera inlägg kan du göra just det & även radera de egna inlägg som borde placeras bättre på annan plats.

  40. #40

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Rivstart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag använder Cakewalk kan jag lyssna via Focusrite när jag spelar/spelar upp musik i datorn. Men kopplar jag hörlurarna direkt i datorn är det tyst..
    Så är det inte när jag använder Audacity. Har även kollat datorn men den ger ljud ifrån sej i övrigt.
    Är det någon inställning jag glömt? Har testat runt men det vill sej inte.. någon som har en id'e?
    Jag tycker det låter som du har olika ljudinställningar i Cakewalk och Audacity – förmodligen är ljudkortet valt i Cakewalk, och det interna ljudkortet i Audacity.

    Som PF säger så får du förmodligen fler svar om du ställer frågan i någon annan del, men kolla inställningarna och se om det löser ditt problem.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 21:12
  2. Tips på gammal tramporgel för billig peng?
    Av gufv i forum Övriga instrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 00:45
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 11:39
  4. tips för en nybörjare, Gitarr
    Av blackie i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •