Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: Nu börjar det hända saker... Äntligen börjar framtiden närma sig...

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Nu börjar det hända saker... Äntligen börjar framtiden närma sig...

    Dags att börja spara ihop lite slantar...

    http://www.subcycle.org/

  2. #2
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior
    Fy fan va koolt! På nåt sätt blir talesättet "the future is so bright you gotta wear shades" mer troligt än någonsin tidigare!

  3. #3
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Fattar inte riktigt vad det är men det låter bra och ser väldigt tufft ut. Stenhårt grej att köra live med.

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ahhhhhhhh!!!! Fantastiskt vackert och levande.

  5. #5
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Kan man göra feta moogbasgångar med den ?

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    troligt.

  7. #7
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Jag tror det när jag ser och hör det

    WT

  8. #8
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Vad menar du förresten med "feta"?

  9. #9
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Hehe.....fetare saker än man kan skapa med en Buchla 200e iaf.

    WT

  10. #10
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Fast, jäääkligt koolt gränssnitt !

    WT

  11. #11
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tja, vill man göra breakcore så ..

  12. #12
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Stunning!

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Futurism. Odd Bob slår tvära kast mellan old- och nextschool

  14. #14
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Någon har tydligen sett Minority Report en gång för mycket.

    Jag förstår inte meningen. Det är grötit och rörigt, det hoppar runt och han drar med fingrarna lite slumpmässigt. Det fungerar förmodligen bra i valfri sci-fi film och om man vill show:a för kompisarna på festen. Men jag tycker mest det ser ut som E-jay för 2100-talet.

  15. #15
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Mitt Ensomiq PCI lät ungefär likadant när det ballade ur en gång 1998. En massa slumpmässiga ljud helt enkelt. Jag blir lika besviken hvar gang det visas något framtidit, nytt och häftigt och jag möts av ungefär samma kaotiska, stressande och/eller bit-mosade oljud. Det handlar kanske om musiksmak, men jag kan inte finna sånt här njutbart. Men interfacet är säkert bra, men kan man använda det till "vanlig" musik också?

  16. #16
    enmetertre
    enmetertre är inte uppkopplad
    enmetertres avatar
    Senior
    Real Parakeet- Word. Jävla stressade ungdomar.

  17. #17
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt Ensomiq PCI lät ungefär likadant när det ballade ur en gång 1998.
    Samplade du av det? Kan du lägga upp det i så fall?

    Jag kanske är skadad av för mycket idm och glitchmusik men jag tyckte det där var ganska lätttillgängligt och njutbart för att vara den typen av musik.
    Zthees kommentar om Ejay för 2010 känns iofs rätt befogad så länge man inte vet vad han egentligen gör.
    Senast redigerat av makari den 2009-10-23 klockan 14:29.

  18. #18
    deleted user
    Antagligen bara jag som tycker det ser fult och töntigt ut.

    Men allvarligt... tuffa visuella effekter som ser ut att vara tagna från Windows Media Player anno 1998 och styltiga manövrar på en touch screen, mest för sakens skull?

    Jarre-esque.

    Nej tack.

  19. #19
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Gör inte typ alla som kör max/msp sånna där grejjer redan, känns som bara för det involverar en teve så behöver det inte bli ballare för det...

    Dumt att jag ska lära mig att styra mx/msp med ståbas och banjo,,, då har vi futurism!

  20. #20
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag tycker mest det ser ut som E-jay för 2100-talet.
    Word, som man säger. Eller iofs, mer som E-jay för 2008. Icke-spännande.

  21. #21
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tycker iofs inte det ser ut som Word... mer som ejay...

  22. #22
    deleted user

  23. #23
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det hade ju varit coolt om färg och form representerade ljudet på ett konkret vis och att man kunde forma det som en skulptur.

  24. #24

    Redaktör
    Jag tycker att det är lite festligt att samma forum som klagar på att det inte händer något nytt med elektroniska instrument totaldissar nya lösningar som den här och Eigenharp.

    Det verkar som det alla vill ha är något som ser ut, låter som och fungerar som en Moog, men som inte ser ut, låter som eller fungerar som en Moog.

  25. #25
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    FM, Jag tror problemet ligger i att det kommer en jävla massa spännande saker - men som inte riktigt är direkt användbara för vem som helst.
    Din moog-liknelse är bra, för det är nog vad alla villa ha - en ny Minimoog, eller en ny DX7:a.
    Något som är nytt, spännande men ändå greppbart och förståeligt.
    Inget man behöver ha gått på KTH för att förstå, eller något som ser ut som Crazy Frog kidsen hyllar heller för den delen.

  26. #26
    enmetertre
    enmetertre är inte uppkopplad
    enmetertres avatar
    Senior
    kan inte alla bara gå tillbaka till maskinkod, det känns jävligt hett just nu. 10000011001010001001001001001010000111001010010100 010010101010

  27. #27
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Maskinkod känns hett för att det var en kvinna som kom på det.

    Jag tror mer på att vi ska bygga "sentiena" system av snören och stenar. Det känns mer framtidsretroism.

  28. #28
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag är lite inne på mobys linje, det ska inte se ballt ut... där vinner eigenharp över teve-skärmsgrejjen, det ska se svårt och komplicerat ut... samt inte låta som en moog....

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tycker detta bara är ett nytt sätt att visualisera och interfaca effekter som funnits i reaktor i tio års tid... när kommer det nåt nytt på riktigt? Känns inte som det hänt nåt sen granular blev hett...

  30. #30
    deleted user
    Jag tilltalas inte av saker bara för att de är nya. Eigenharpan är en sån där könlös pryl som ska klara av allt och låta som allt (ja jag vet att det är en controller). Den är ful och ser konstlad ut.

    Den här prylen känns mest fånig.

    Jag skulle bli mycket förvånad om någon av dom sätter några avtryck alls i musikhistorien.

  31. #31
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samplade du av det? Kan du lägga upp det i så fall?
    Är påven katolik? Självklart har jag förevigat detta oljud. Ska se om jag kan hitta det någonstans

  32. #32
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är ingen som tvingar er att använda den!

  33. #33
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ingen som tvingar er att använda den!
    Tack.

    ...fast innebär det att man inte får tycka till om en endaste pryl som inte tilltalar en?

    Som alla andra pryttlar så är det såklart ändå så att folk kommer att göra skitbra grejer både med denna och den där harpan, det tvivlar jag inte på.

  34. #34
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha närå, klart man ska ha en åsikt... Ni lät så arga bara

    Edit: "lät" - Välkommen till internet, Simon.

    Nej men för mig är den inte heller särskilt intressant. Det är kul att folk utvecklar nya häftiga grejer dock!
    Senast redigerat av sm0hm den 2009-10-23 klockan 15:51.

  35. #35
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha närå, klart man ska ha en åsikt... Ni lät så arga bara
    jaja, men det är ett forumfenomen. Tonlägen är svåra att uppfatta. Själv är jag dysfunktionell på forum och uppfattas ständigt som sur. Lite tvärtom mot i verkligheten.

  36. #36
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Är det inte en videoprojektor och en webkamera samt ett max/msp/jitterprojekt kopplat till Ableton live? Jag tyckte det var ballt faktist. Han skriver ju att han har det till att remixa låtar a'la alive. Det är väl inte så innovativt men det är väldigt många framgångsrika breakcore och technoartister som gör samma sak, bara mycket tråkigare bakom en laptop. Jag ser heller på Minority-report-killen här än en megatrist ableton-"show" likt den Scuba tvingde besökarna att genomlida på OSC09 för några månader sedan.

    Hatin the haters since 2009...

  37. #37
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, sant- Jag editade (<-dagens ord) fram det nu eftersom
    Verkar som att alla är lite sura rent allmänt just nu bara- Så kan det vara i de mörka månaderna!
    Men det kan vara jag som tolkar fel!

    Hihi, på tal om framtidssätt att styra maskiner med så tänker jag inte helt osökt på det reportern sa om Kraftwerks liveframträdande i London (kanske det var?) nån gång på 70-talet... Det som var med i Synth Britannia hur som helst.

    "Next year Kraftwerk hopes to eliminate the keyboard all together and build jackets with electronic lapels, which can be played by touch."

  38. #38

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...fast innebär det att man inte får tycka till om en endaste pryl som inte tilltalar en?
    Jag tycker bara det är roligt att det i tråd A skrivs "ååååhhh, varför ännu en 303-klon? varför kan ingen göra något nytt?" och i tråd B "ååååhhh, ännu ett poänglöst nytt gränssnitt/syntesmetod? kan man göra moogbasar med den?".

  39. #39
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Futurism. Odd Bob slår tvära kast mellan old- och nextschool
    Först och främst jävla dynga till sida som av ngn jävla anledning kastar ut mig när jag skriver långa inlägg....

    Men sen lite kort till dig PF, jag tycker inte denna maskin är cool som den visas. Men jag tycker kontrollytor som dessa är fasansfullt intressanta. Speciellt kan vi tänka oss att vi i framtiden kan bygga en kontrollyta som kan styra en analog eller digital modular hårdvarusynth med stort dynamikomfång och hög uppdateringsfrekvens.

    Vill gärna kommentera min koppling här mot min bild på nyttjandet av analoga maskiner. När digitalt teknik integreras på ett bra sätt mot analoga maskiner myser jag. Detta har jag sett för lite av ännu. Denna maskin är emellertid ett tecken på¨att det börjar hända saker och att ingenjörer runt om i världen börjar bygga intressanta prylar till musiker som kan användas på ett godtyckligt och intressant sätt.

    Vidare ser jag att man i framtiden (en nära sådan) nyttjar varm elektronik i symbios med fördelarna av digital teknik. Sen är det ju också så att vi får bättre teknik och snabbare datorer kan vi i princip säga att en tidsdiskret process blir analog. Givetvis är detta en fråga om tid, men det börjar smälta ihop... Det svåra, men som jag tycker några lyckas med är ju SoftTube som simulerar analoga kretsar på ett mycket snyggt sätt, det blir just att få oss analogpuritanter att övertygas. Men egentligen är det inte ljudet, det är upplevelsen och känslan av att krana gamla maskiner som är det viktiga... För mig är det helt uteslutet att komma hem från jobbet och koppla upp min laptop och börja krana ljud med musen... blähhh...

    Musen tillhör det motsatta könet och bör stanna där...
    Senast redigerat av Odd Bob den 2009-10-23 klockan 19:15.

  40. #40
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Måste vara minst 5-6 gången som en sådan här 2d/3d touch
    sak poppar upp och påstår sig vara framtiden, första vändan måst vart kring 82-83.
    Näe, potten står sig än , tidlöst ska de vara och man ska slippa tänka då har man
    det ultimata interfacet! Däremot kan jag tänka mig att denna är en kul gadget
    på det lokala gymmet!
    Kolla in videon när Bobb Mogg sitter framför en av dessa kontrollytor och
    petar med de där kuberna, en viss irritation tycks byggas upp hos bobben!
    Senast redigerat av Heualia den 2009-10-23 klockan 20:49.

  41. #41
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Men vilket jävla humör på folk idag! Killen som byggt grunkan har inte påstått att det är framtiden, det gjorde trådskaparen! Det verkar heller inte vara en kommersiell produkt utan hans eget labbande med typ MAX/MSP.
    Blir det en produkt så är det väl en plugin som man använder genom att koppla sin egen projja och kamera till makken, ingen megaworkstation utan en smal produkt med ett smalt klientel.

  42. #42
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    hahaha... nja inte alls... nua har jag fått ur mig allt... andra whiskyn har slunkit ned...

    Inget humör här.. bara reflektioner av vild natur...

  43. #43
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller med, dar303
    Känns dumt att sparka på en kille som bara har kul.

  44. #44

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uuh vad alldagligt! Måste vara minst 5-6 gången som en sådan här 2d/3d touch sak poppar upp och påstår sig vara framtiden, första vändan måst vart kring 82-83.
    Snarare runt 1972 någon gång. (käckt att Buchla och Moog nämns också.)

    Näe, potten står sig än , tidlöst ska de vara och man ska slippa tänka då har man det ultimata interfacet!
    Det går iofs att göra mer och framförallt andra saker med multitouch än med rattar.

  45. #45
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Vem har sparkat på vem ?

    Har jag påstått att det ÄR framtiden... ? Jag antyder snarare att den på på G och att detta kan vara en kul pryl som nosar på framtiden. Jag värdesätter ju hans manick ? Hur kan ni tolka att jag antyder det motsatta ?

  46. #46
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    >Men vilket jävla humör på folk idag! Killen som byggt grunkan har inte påstått att det är framtiden, det gjorde trådskaparen!
    Nu tar du i utan anledning är du på dåligt humör? Det är alldeles irrelevant huruvida nån skulle påstå att detta skulle inte vara framtiden !
    >Snarare runt 1972 någon gång. (käckt att Buchla och Moog nämns också.)
    Ja sedär! Bra länk!
    Senast redigerat av Heualia den 2009-10-23 klockan 21:08.

  47. #47

    Redaktör
    Nu tycker jag alla ska sjunga Kumbaya!

  48. #48
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Åhåååå så tar vi i:... Weeeeeeeee shaaaaaaaaal öööver kööööömme.....

    Appropå detta med 3d touch, det visades en product nångång på slutet av 90 talet som bestod av en stor ram i form av en kub
    man klev in i den och då skannade ramen av personens rörelser och position inne i kuben som sen styrde en massa ljud data.
    Den var tänkt till dansare som ville koppla sina rörelse till ljud. Mjaaaaaaaaaaaaa, nu ska vi se, här ligger nu en ratt!
    Senast redigerat av Heualia den 2009-10-23 klockan 21:16.

  49. #49
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem har sparkat på vem ?

    Har jag påstått att det ÄR framtiden... ? Jag antyder snarare att den på på G och att detta kan vara en kul pryl som nosar på framtiden. Jag värdesätter ju hans manick ? Hur kan ni tolka att jag antyder det motsatta ?
    Jag menade inte alls att DU antyder det motsatta!
    Ursäkta om du tolkade det negativt mot dig... Det var inte alls riktat åt ditt håll.

    Ja, koombayah!

  50. #50
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Sorry... min whisky adderar ibland hets... Nu har jag lagt upp en ny låt på myspace iaf...

  51. #51
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry... min whisky adderar ibland hets... Nu har jag lagt upp en ny låt på myspace iaf...
    Grymt! Kram

  52. #52
    jarre
    jarre är inte uppkopplad
    jarres avatar
    Senior
    Tja..... vill man bara experimentera fram något som man garanterat inte gör igen, så visst!
    Passar ju ett rätt smalt område. Men verkar ju kunna skapa rätt intressanta skapelser från rent "slumpmässiga" rörelser över ett område som man kanske kan lära sig.

    PS. "Heualia" har ju rätt roligt skruvad bild av ärkeskurken Phantomas. hahahhaa

  53. #53
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    man borde kunna utveckla algoritmer som lär sig rörelsemönster och som kan spela upp alla mösnter du gjort och börja blanda dessa.... och vips så var vi inne på AI i gen...

  54. #54
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    framtiden tog slut 1982

  55. #55
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag tror internet dödade framtiden.

  56. #56
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    industrialismen tog död på framtiden. Vi befinner oss sålunda i ett allt mer mörkare mörker av ovisshet och förtvivlan.

  57. #57
    jarre
    jarre är inte uppkopplad
    jarres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    industrialismen tog död på framtiden. Vi befinner oss sålunda i ett allt mer mörkare mörker av ovisshet och förtvivlan.
    Det där låter taget från någon depprockare som sitter framför sina svarta ljus och håller i rakbladet...

    Ovissheten har alltid funnits.
    Varför?
    Vi har aldrig kunnat allt.
    Inte ens från "början".... när det nu var och räknas som.

  58. #58
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    haha. ja rakbladet ligger på bordet och ser vassare ut än någonsin. kunden, vi alltså, eggas alltid av att känna på dess spets vid något tillfälle i livet...

  59. #59
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    "ljuset i tunneln är ett mötande tåg!"

  60. #60
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    ett oändligt långt tåg i en oändligt lång tunnel med oändligt lite ljus

Liknande ämnen

  1. Hur börjar man med Radiohead?
    Av oberg i forum Skivor & artister
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-01-12, 14:17
  2. OS X börjar "hända" för musik
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 14:28
  3. Hur börjar man?
    Av Stefan Sager i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •