Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Presonus Studio One

  1. #1
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran

    Presonus Studio One

    Nån mera som kör denna? Håller på att testa demon just nu och det verkar
    väldigt lovande so far!! =)

    Riktigt enkelt handhavande och snabbjobbat.

  2. #2
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Nej men jag är riktigt sugen. Har varit lite trött på Logic nu ett tag, och det skulle vara kul att jobba i annan miljö. Verkar vara en riktig utmanare också till de stora DAWarna, mer så än exempelvis Ableton har varit hittills. Kanske inte en juste jämförelse förvisso.

  3. #3
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ableton är nåt helt annat.
    Har själv kört S1 ett tag o testat, och inte en dum v1 får jag säga! Men några updates kommer förmodligen denna bli en av de bästa DAW'sen. Väldigt lättjobbat, man kommer snabbt in i skapandet utan o klia huvudet allt för mycket, har de funktioner man länge velat ha. Känns som de lyssnat mycket på vad folk vill ha helt enkelt.

    Skulle jag byta till en linjär DAW idag, så skulle de nog bli S1 ärligt talat, även om cubase skärpt till sig lite, så känns de kanske too little too late?

  4. #4
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton är nåt helt annat.
    Helt annat är det ju inte. Ableton riktar sig också till djs, livemusiker, performance, loopbaserad musikskapande mm på ett sätt de konventionella inte kanske gör i samma utsträckning, men det är tillika ett sequenserprogram tänkt att göra fullvärdiga produktioner på. Det är lite hårklyveri det här kanske men ändå

    Håller med om att de verkar lyssna på användarna på ett annat sätt. Går man in på deras forum så svarar programmerarna direkt på (demo) användares frågor och önskemål.
    Det är lite skillnad. Kommer ihåg att skaparna av Paris systemen hade liknande relation till deras användare. Synd att de gick i graven dock.

  5. #5
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    Finns det flex/bd/elastic audio liknande funktioner?

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Är mest överraskad över hur enkelt och simpelt allt är i S1.
    Saker som man kliat sig i huvudet över i Cubase & Logic går att ställa in i S1 efter
    5 minuters användade av programmet!
    Routa ljudkortet, koppla in hårdvarusynthar och dylikt är löjligt enkelt och logiskt!
    Programmet är inte nerkluddat med 10000 funktioner överallt som man inte behöver
    som tex Cubase.

    Det är nästan så man skäms lite och säger till själv... nähä det här är för enkelt alltså
    kan det inte vara en "proffs-DAW"! =)

  7. #7
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt annat är det ju inte. Ableton riktar sig också till djs, livemusiker, performance, loopbaserad musikskapande mm på ett sätt de konventionella inte kanske gör i samma utsträckning, men det är tillika ett sequenserprogram tänkt att göra fullvärdiga produktioner på. Det är lite hårklyveri det här kanske men ändå
    Beror på hur man ser på saken antar jag. Det känns inte som att Live handlar om Arrange view/Linjär sequencing som motsvarande parter gör. Därav skiljer det sig till stor del enligt mig. Sen är Live väldigt modulärt, och gör komplicerade till något enkelt så man kan lägga fokus på annat.

    Om jag skulle arbeta mycket med audio recording, splitta upp audio bitar o arrangera dem, och bygga i arrange på det sättet, så skulle jag nog välja S1 eller Cubase dock. Det känns som de vinner där, men det är en vanesak också antar jag. Har gjort mycket sådan i Live också, o det funkar helt ok.

    Nåt jag diggar i S1 (förutom VST3, sidechain nån?) är deras Layer funktion på varje Track.

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Kollat på S1 men det kändes rörigt... men varför ska man inte ge det en tur till kolla lite grundligare?? Ja det är nog frågan det!?!?! Ser bra ut att titta på iaf S1!!

  9. #9
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ny update ut nu, som fixat många problem som folk haft. Ser bra ut.

  10. #10
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Inköpt precis,(väntar fortfarande) har suttit med demon nån vecka och det känns riktigt bra. Enkelt upplägg och en GUI som passar mig. Mest imponerad på hur utvecklarna lyssnar på användarna i presonus forumet. Lär er av det TC Electronics!

  11. #11
    newmember
    newmember är inte uppkopplad
    newmembers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu var det ett tag sedan det kom upp något i denna forumtråd, Det har hänt en del sedan det släpptes. Jag själv har nu planer på ett inköp av en ny DAW. Är det något ni rekomenderar? Lite fördelar/nackdelar ni känner att ni har erfarenhet ut av?

  12. #12
    newmember
    newmember är inte uppkopplad
    newmembers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ingen? =)

  13. #13
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Kan rekomendera Studio one, väldigt enkelt upplägg på allt. Hade inte någon vidare erfarenheter av daws innan men Studio one va enkelt att komma igång med. Det jag gillar mest är att allt ordnas från samma fönster, inget kråel med alt+tab osv. Måste också tillägga att enkelheten inte tummar på kvaliteten. Bra effekter och väldigt stabilt, krashat på windows en gång men aldrig i os x. (dock nog inte windows fel)
    Saker jag saknar är smidigare midi editor, kan bli lite plåttrigt ibland när man programerar trummor.
    Pitch correction verktyg.
    Någon riktigt mangelmaskin som kan trasa/skapa/förnya audiospår.

  14. #14
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Just ja! Drag´n´drop tänket dem satsat på gillar jag också!
    Smidigt som attans.

  15. #15
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Såg just att du bor i Forshaga, pm:a om du vill kika på det någongång. Bor nån mil därifrån.

  16. #16
    Jejk
    Jejk är inte uppkopplad
    Jejks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ska strax testa denna DAW.. Gillar EnergyXT annars, väldigt simpelt o bra

  17. #17
    newmember
    newmember är inte uppkopplad
    newmembers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det låter toppen! =) Jag har själv testat demon, och fick en ganska positiv inställning, Allt man behövde fanns med, och är det något man tycker fattas så kan man lägga till i form av vst-pluggar osv =)
    Jag gillade också det här drag and drop grejen, Får man upp det på två skärmar sedan så blir det ju asballt =)
    Eftersom allt är nytt så tar det ju lite tid innan man kommer in i det hela =) Men det ser jag som en vanesak, Detta skall jag ha kvar i bakhuvudet =)

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag testade demot för några veckor sedan. Jag måste ha sprungit in i varenda bugg som finns i det där programmet (med tanke på hur smärtfritt det annars verkar fungera för folk). Det gick inge vidare alls..

Liknande ämnen

  1. Presonus Studio One
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 09:39
  2. Presonus Firepod
    Av aleklint i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 22:58
  3. RME eller Presonus?
    Av tublenco i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-18, 19:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •