Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Hur mycket betalt för musik?

  1. #1
    Perry79
    Perry79 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hur mycket betalt för musik?

    Ett företag som gör mobilspel har fått låna vår musik i en trailer:
    http://www.youtube.com/watch?v=Tyguj8d9fQA
    utan betalning, med villkoret att de exponerade vårt bandnamn.

    Musiken användes endast i reklamfilmen som visas på YouTube, alltså inte i själva spelet.

    Nu vill de göra om samarbetet med en annan av våra låtar. Eftersom det verkar gå hyfsat bra för företaget tänker vi ta betalt den här gången.

    Vi har ingen koll på vad det kan vara värt, och musiken är ett hobbyprojekt. Vi har t.ex. begärt inget eller väldigt lågt gage de få gånger vi spelat live.

    Samtidigt som man kan tycka att de som företag självklart ska betala, är det ju på sätt och vis reklam för oss som okänt band. Hellre att samarbetet blir av, till en låg kostnad, än att de skippar vår låt.

    Någon som har erfarenhet av branschen? Vad kan vara en lämplig engångssumma?

  2. #2
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Perry79 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Samtidigt som man kan tycka att de som företag självklart ska betala, är det ju på sätt och vis reklam för oss som okänt band. Hellre att samarbetet blir av, till en låg kostnad, än att de skippar vår låt.

    Någon som har erfarenhet av branschen? Vad kan vara en lämplig engångssumma?
    Självklart ska de betala, och de har förmodligen hur mycket pengar som helst att betala med, men de kommer att försöka hota er med att skippa projektet om ni inte gör det för peanuts. Så är det, så har det alltid varit, och idag är det värre än någonsin men vi har inte sett botten än.

    Ha is i magen och lycka till.

    PS. Överskatta inte reklamvärdet. Bättre att få betalt direkt.

  3. #3
    Perry79
    Perry79 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för råden. Dock vill jag tro att killarna på spelföretaget är schyssta, eftersom de självmant erbjöd sig att betala, utan att jag ställt det som krav (ja, jag är naiv ).

    Jag har bara svårt att uppskatta en lämplig summa. Inget krångligt avtal utan en simpel engångssumma för att använda låten i enbart denna online-trailer.

  4. #4
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Perry79 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för råden. Dock vill jag tro att killarna på spelföretaget är schyssta, eftersom de självmant erbjöd sig att betala, utan att jag ställt det som krav (ja, jag är naiv ).

    Jag har bara svårt att uppskatta en lämplig summa. Inget krångligt avtal utan en simpel engångssumma för att använda låten i enbart denna online-trailer.
    Du bör definitivt skriva ett avtal som reglerar användandet. Om låten plötsligt blir efterfrågad kan de få för sig att de "köpt" låten av er och sen är cirkusen igång.

    Pris? Svårt att säga, jag har aldrig gjort den här typen av deal förut. Hör med Stim, det finns säkert en tariff som du kan ha som utgångspunkt.

    Grundregeln är: Ta så mycket du kan och ha is i magen. Ni är ju en del i en reklamkampanj här.
    De kommer inte att gå i konkurs för att de betalar er en skälig summa pengar. Hur mycket har de själva i lön? Vad har företaget för omsättning? Kolla hitta.se företag.

    Är de intresserade av er och dessutom frivilligt erbjudit sig att betala er så är det något speciellt med er musik som är värdefullt. Annars skulle de ju lätt kunna använda musik från någon av de 100 000 tals andra amatörkompositörerna därute som gladeligen skulle slå ihjäl varandra och sin gamla farmor för att få göra det gratis.

    PS: Tro aldrig att någon på är schysst. Trevlig, javisst. Schysst, sällsynt. Undantag finns men det är bättre att vara negativ.

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Illusion Labs tjänar multum kan jag meddela. Så ta bra betalt!
    Tycker musiken i trailern passade skitbra! Verkligen säljande för just detta spel också.

  6. #6
    Perry79
    Perry79 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack igen för bra råd! Jag har stärkts i uppfattningen att det är i högsta grad lämpligt att ta betalt för musiken i detta fall.

    Men jag saknar ändå förslag på summa. När man har en spelning eller ett studioarbete så gör man ju en uppskattning som till stor del baseras på hur mycket tid som går åt. Det här blir ett helt annat fall. (STIM/SAMI hade ingen lättillgänglig information i frågan, och vi är inte heller anslutna dit.)

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag skulle ha föreslagit dessa summor gällande just "detta företag":

    Rättigheter att använda låten i tex "reklamfilm": 10-15 tkr
    Rättigheter att använda låten i en applikation (spel): 15-25 tkr

  8. #8
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Perry79 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack igen för bra råd! Jag har stärkts i uppfattningen att det är i högsta grad lämpligt att ta betalt för musiken i detta fall.

    Men jag saknar ändå förslag på summa. När man har en spelning eller ett studioarbete så gör man ju en uppskattning som till stor del baseras på hur mycket tid som går åt. Det här blir ett helt annat fall. (STIM/SAMI hade ingen lättillgänglig information i frågan, och vi är inte heller anslutna dit.)
    Jag tycker att ni ska ringa både STIM och SAMI och snacka med dem i alla fall. De har koll på sådant här.

  9. #9

    Veteran
    En liten detalj bara, budgeten för musik i spel är mycket låg, även på stora titlar....
    Okänd band=ganska cool att få reklamen i spelet.
    En liten summa för jobbet kan vara realistiskt.

  10. #10
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defpoint Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att ni ska ringa både STIM och SAMI och snacka med dem i alla fall. De har koll på sådant här.
    bra idé, jag säger samma sak!

  11. #11
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Här finns faktiskt fröet till en bra tråd, nämligen vad musik är värt? Vi är så vana att musik ska vara gratis så vi vet inte vad vi kan ta betalt. Detta gör ju i sin tur att vi står som frågetecken när någon undrar. Alla musiker och musikproducenter skulle må mycket bättre av att ha någon sorts mall att gå efter. Jag tror också att vi musikskapare måste bli lite bättre på att tala om pengar, att sluta känna att det är fult att ta betalt och att lära känna pengars värde i större kommersiella sammanhang (och med det menar jag att en 1000lapp av en privatperson inte är samma sak som en 1000lapp från en reklambyrå). Någon som är med mig?

  12. #12
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här finns faktiskt fröet till en bra tråd, nämligen vad musik är värt?
    Starta den!

  13. #13
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    intressant verkligen !

  14. #14
    momangen
    momangen är inte uppkopplad
    momangens avatar
    Senior
    Hur gick det, fick ni med låten, någon peng?

  15. #15
    Perry79
    Perry79 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo, låten blev använd:
    http://www.youtube.com/watch?v=sB0Oq7qNrw0

    Intressant att de valde en låt som vi själva inte ens tog med på vår cd. Den var otroligt otajt och skramlig så vi lade bara ut den på hemsidan som en "bonus"...

    Vi fick så mycket som vi begärde: en ganska låg summa motsvarande ungefär vad vi fått för en mindre spelning. Men det var inget prut, så nästa gång ska vi nog höja priset lite

  16. #16
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag lånar denna gamla tråd litegrann. En kompis till mig blev ombedd att skriva en låt till ett företag (typ reklamlåt) samt att låten skulle arrangeras och spelas in. Hon valde att samarbeta med mig vilket betyder att min "studio" använts samt att jag arrangerat det mesta och spelat samtliga instrument medan hon sjunger. Hon har sagt att vi ska få betalt och att jag ska säga hur mycket jag vill ha för det. Hon är själv delvis involverad i företaget, men inte anställd eller så. Jag skulle gissa att det allt som allt kommer att ha gått åt ca 10 timmar på att först spela in/arrangera demo för att sedan spela in en riktig version och mixa, och tillslut kolla med alla involverade och därefter göra mindre ändringar. Hela arrangemanget är ganska enkelt med shaker, tamburin, akustisk gitarr, elgitarr, elbas, piano och sång.

    Vad tusan tar man?

  17. #17
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Min bilmekaniker tar 1000:- per timme ink. moms, så det hade jag tagit. Har du inget företag, utan ska få lön, får du kanske gå ner 25% och sedan sociala avgifterna på beloppet som blir kvar.

  18. #18
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Perry79 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4 miljoner views nu. Måste vara ett populärt spel... Vore intressant att veta hur mycket ni resp. dom tjänat. Eller om det lett till fler jobb?

    Låten var svinbra, och inget man bara slänger ihop med Fruityloops direkt.

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Öh? Bott under en sten? =D Illusion labs är väl det företag som det snackats mest om efter Rovio i denna bransch.
    Stått spaltmeter i Aftonbladet, DI då dom var som störst.
    Alla har väl spelat Labyrinth till nån mobil enhet.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2012-06-27 klockan 10:30.

  20. #20
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min bilmekaniker tar 1000:- per timme ink. moms, så det hade jag tagit. Har du inget företag, utan ska få lön, får du kanske gå ner 25% och sedan sociala avgifterna på beloppet som blir kvar.
    Hittade exempelvis dessa priser på Molotov Studios:

    Alla priser är inkl. moms.
    Alla priser är inkl. producent och tekniker.

    Vardagar kl. 09:00-17:00 (8 tim): 2500:-
    Vardagar innan kl. 17:00 (4 tim): 1500:-
    Vardagar efter kl. 17:00 (4 tim): 1625:-
    Helger kl. 09:00-17:00 (8 tim): 3250:-

    Min far föreslog något i stil med ditt förslag, men om man jämför med t ex molotov så blir det ju skevt. Har själv spelat in lite i Molotov och resultatet blir bra.

  21. #21
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Problemet är att de flesta studios idag är desperata och kör ett "race to the bottom". Så det är ingen bra ide' att titta på vad andra tar för då för man jobba gratis till sist. Jag går sällan under 800:- i timmen, kan jag ta mer så gör jag det. Det finns ALLTID pengar.

    De du dealar med har som jobb att säga att det inte finns pengar. Gå inte på det.

    Försök förklara för bilmeken att det inte finns några pengar nästa gång du ska laga bilen...

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har fått mellan 10.000 och 100.000 när jag gjort reklammusik.
    10.000 är ju förnedrande.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Exakt.

  24. #24
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Tack för tankar och svar! Ytterligare tanke från min sida: Ska man ta ett större engångsbelopp så att dom får rättigheterna, eller ska man liksom hyra ut låten till specifika ändamål och vill dom använda den på fler ställen så blire mer pröjjs?

    OCH är det smartast att starta ett företag att ta betalt till?

  25. #25
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Både och är det bästa. Se i alla fall till att det är reglerat i ett avtal vilket det än blir, se min post 4 ovan.

    Jag skulle inte starta företag på ett enstaka uppdrag. För du ofta sådana här uppdrag? Typ 10-15 om året?
    Då är det dags.

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Naj detta är det enda jag har fått hehe Pappa som föreslog. Fakturerar som privatperson alltså? Jag måste helt enkelt kolla upp det här noggrant! Tack för all hjälp

  27. #27
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Naj detta är det enda jag har fått hehe Pappa som föreslog. Fakturerar som privatperson alltså? Jag måste helt enkelt kolla upp det här noggrant! Tack för all hjälp
    Låt dem inte köra nån stil med dig , se till att ta betalt även som privatperson , gå inte på nån skit som att de inte kan betala privatpersoner. Kolla även upp "hobbyverksamhet" med skatteverket.

  28. #28
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Det finns företag som frilansfinans och bolagsbolaget som man kan fakturera igenom och som tar hand om hela biten med sociala avgifter och skatt. Sen får du ut resten (typ 50%) som vit lön av dem.

    Har inte testat nåt av dem själv men tänker att det är smidigt om man bara gör enstaka jobb.
    Senast redigerat av makari den 2012-06-27 klockan 12:05.

  29. #29
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Hur blev resultatet av ditt arbete? Ta betalt efter det i så fall. Du har ju redan utfört arbetet. Men ca 3000 för tio timmars jobb inkl. moms? Det blir inte mycket kvar för dig när alla skatter och avgifter är dragna. Ca 120 kr/timme efter skatt är väl ok om de anställt dig på heltid, men det är knappast värt det för ett engångsjobb när du dessutom ställt upp med utrustning och lokal också. Lägg på lika mycket till och det känns mer ok om resultatet blev bra (= de är nöjda). Blev resultatet mindre bra (pga din insats), är motsvarande 3000:- inkl. moms rimligt. Då har de fått vad de betalat för, anser jag.

  30. #30
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Glömde en sak:

    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man ta ett större engångsbelopp så att dom får rättigheterna..snip..
    Kom ihåg att de aldrig kan köpa alla rättigheter, utan endast den ekonomiska. Du har alltid kvar rätten att förknippas med ditt eget verk.
    Se paternitetsrätten (eller namngivelserätten) i denna länk för en simpel grundkurs.

    Lycka till!

  31. #31
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... ställt upp med utrustning och lokal också.
    Yepp. Lätt att glömma.

  32. #32
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Den här tråden är guld !! En annan sak som jag undrar över, jag håller på med ett arbete i skolan: Ponera att vi har ett fiktivt skivbolag som startas upp, första släppet är en VA-samling. Finns det nån standard tariff för vad man betalar en artist/grupp som medverkat på skivan ?

    Jag tänker mig det som en en liten etikett med inledande ganska små upplagor.

  33. #33
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har ju i detta fall fått agera studiotekniker, studiomusiker, arrangör (arrangerat låten) och tillhandahållit studio/inspelningsutrustning. Multitask!
    Såhär då:
    1. Kolla upp i vilken utsträckning låten är tänkt att användas
    2. Förhandla pris för utfört arbete
    3. Förhandla hur låten utifrån satt pris får användas
    4. Skriva avtal

    ?

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    10 till 20 tusen att dela på studio/upphovskvinna, om det ska användas i "små sammanhang" t ex internt, på mässor etc.

  35. #35
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10 till 20 tusen att dela på studio/upphovskvinna, om det ska användas i "små sammanhang" t ex internt, på mässor etc.
    Och hur ska fördelningen vara? Jag är ju den i sammanhanget som gjort det överlägset största jobbet, men det kanske inte är så man räknar i sånna här sammanhang?
    Låten i fråga kommer att spelas upp varje gång någon besöker företagets hemsida, samt antagligen även spelas internt och vid mässor och dylikt.

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Fördelningen är helt upp till er - även om du gör mest (praktiskt) så är det hon som fixat fram jobbet (vilket är den branschens stora helvete ) 50-50 eller 2/3 - 1/3 till din fördel om du är bra förhandlare

    Edit: Verkar vara ett mindre sammanhang - kan vara svårt att få ut några större pengar på den typen av jobb och utan "namn"... Tyvärr många som åtar sig sådant för "ett par tusen" Men lycka till!!!
    Senast redigerat av hasse_fx den 2012-06-27 klockan 18:05.

  37. #37
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Som sagt, företag kan ju nästan alltid betala för sig. Ingen anledning att pruta åt dem!

  38. #38
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Infra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden är guld !! En annan sak som jag undrar över, jag håller på med ett arbete i skolan: Ponera att vi har ett fiktivt skivbolag som startas upp, första släppet är en VA-samling. Finns det nån standard tariff för vad man betalar en artist/grupp som medverkat på skivan ?

    Jag tänker mig det som en en liten etikett med inledande ganska små upplagor.
    Du får skriva avtal med artisterna, ett s k skivkontrakt. Där ska det framgå hur länge och i vilken omfattning du har rätt att sälja verket. Det ska också stå hur stor del av intäkter minus omkostnader (vilka ska specificeras) artisten ska ha - "royalty" - och när pengarna ska betalas ut. Vidare bör kontraktet frånta dig som ger ut musiken allt ansvar om det skulle visa sig att artisten olovligen använt sig av andras inspelningar i framställningen av det egna verket, eller underlåtit att inhämta tillstånd från på inspelningen medverkande musiker.
    Lycka till.

Liknande ämnen

  1. om man som amatör vill ta betalt för sin musik
    Av sisältää i forum Utgivning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 17:37
  2. En sida tar betalt för min låt?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 21:14
  3. Att ta betalt när man vikarerar...?
    Av peter80 i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 15:20
  4. Hur mycket ska jag ta betalt?
    Av Harri Habitat i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •