Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Mfb 522

  1. #1
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran

    Mfb 522


    Kompakt trummaskin med ett stort ljud
    .
    - Det är vad man läser om MFB 522 runtom på nätet. Liten är den onekligen, mycket mindre än vad jag trodde- Nästan smärtsamt liten!

    Vid första anblicken
    så ser det fruktansvärt svårt ut att vrida på de små potentiometrarna på framsidan. Men efter ett litet tag är det inte svårt att vrida till det ljud man vill ha snabbt. Men någon live-tweaking under ett galet techno set är inte att tänka på- Om man nu inte har väldigt små eller sjukt stabila fingrar!



    Det första jag gör
    är att plugga in lurarna för att se vad den går för. Det första som möter mig är ett otäckt högt surrande ljud i ena luren. Detta är relaterat till hihaten som av någon anledning har ett svagt konstant oljud. Detta märks dock inte när man inte använder hörlurar direkt in i maskinen.

    Vilket för mig till nästa irritationsmoment: att alla teleutgångar är 3.5mm. Det beror självklart på den minimala storleken, som Zthee poängterade. Förutom stereo out, där alla instrument är närvarande så finns det fyra separata monoutgångar till bastrumman, virveln / rimshot, klapp och hihat. När man använder någon av de separata utgångarna försvinner det instrumentet från stereo out.





    Vidare på de olika instrumenten
    så har MFB valt att panorera olika ljud. Det här är fruktansvärt dumt, det är inte ens några vettiga eller bra panoreringar, det låter bara skumt. Fram med stereo till mono adaptern!

    522:an har totalt tio instrument:
    Bass - 01 02 03
    Snare - 01 02 / Rimshot - 01
    Clap - 01 02 03 04
    Tom Tom - 01 / Congas - 01
    CowBell - 01 / Clave - 01
    Cymbal - 01
    Hihat
    - 01

    Ett pattern


    Varje instrument har ett par justerbara parametrar, bass har decay, tune, tone och snare noise, tone etc. Det vanliga, helt enkelt. Man kan forma ljuden relativt bra, men inte direkt uppnå något avvikande från maskinens generella ljud.

    Ljuden i sig är inte direkt något att skriva hem om - De är inte dåliga, men de är inte särskilt intressanta heller.

    Bastrumman är tjock och bra, den gillar jag verkligen, den kan gå riktigt djupt och låta enorm med lite EQ. Men snare:n är riktigt trist. Clap-ljudet är helt okej och hihatsen är bra också. Man kommer att behöva bearbeta inspelningarna en del för att få till ett riktigt bra ljud, men det är inte helt ovanligt precis!

    Sequencern, är mycket enkel, man skulle kunna kalla den för en kompakt x0x-seq. På framsidan finns åtta stycken runda knappar. Över varje knapp sitter två dioder som visar de två stegen som knappen aktiverar- Utan att trycka på shift-knappen så aktiverar de åtta knapparna 1, 3, 5, 9, 11, 13 och 15 - Men för att komma åt mellanvärdena så håller man nere shift samtidigt som man trycker. Det tycker jag är ett bra system och det funkar fint.

    Sequencern kan styras via extern midi, och det fungerar utmärkt. Den har även tre olika shuffleinställningar.

    Sequencern har två olika lägen; rhythm och song
    Rhythm spelar upp ett av de sparade pattern och song arrangerar- Men det har jag faktiskt inte testat än.

    Vidare så finns en "Fill"-knapp som vid aktivering utökar stegen till 32.




    522:an imponerar inte särskilt mycket på mig, men den gör det den ska. Ljudet är lite som en blandning av en 606:a och en 808:a. Den lilla storleken är bra- speciellt för mig som inte har särskilt mycket plats. Byggkvalitén är inte den bästa, men den kommer i alla fall inte att gå sönder i det första taget.

    Ärligt talat så känner jag mig lite besviken över att jag valde den här framför en xbase09 och kommer kanske att skicka tillbaka den till Thomann. Fortsättning följer.

    Men faktum är att till det här priset så är den oslagbar. Den är helt analog och låter bra, är lätt att programmera och gör det den ska!

    Dock är några irritationsmoment och ett lite blygsamt ljud stora minus för mig. Men kör man den genom till exempel en Monomachine och använder sig av filter, EQ och liknande så kan man få den att låta mycket bra!

    Summan av kardemumman:
    Bra budgettrummis för den som är ett fan av 808:an och vill ha något i det hållet. För onekligen är det tr-808 som MFB har hämtat inspirationen till. Men som huvudtrummaskin för den som inte redan har något annat är den nog inte att rekommendera!

    Hoppas ni fick ut något av den här lilla recensionen!

    Senast redigerat av sm0hm den 2009-08-28 klockan 20:38.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fin recension.
    Kan inte lyssna på ljuden där jag sitter just nu bara.

    Hur står sig snare-ljudet mot ett 808-dito? Du skriver att det är trist, men på vilket sätt menar du?
    Hur känns tweakabilityn - kan man skruva ljudet mer, mindre eller lika mycket som t ex en 808?

    Sen förstod jag inte beskrivningen av surret i lurarna? Var det när du linade ut den till mixern och sen lyssnade i lurar - för du skriver ju samtidigt att det inte hörs när du kör lurar direkt i maskinen? Var sitter hörlursutgången på maskinen?

  3. #3
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Surret i lurarna uppstår bara när man använder hörlurar i stereo-outjacket. Jag antar att det beror på något problem med förstärkning etc. Var lite virrigt skrivet där

    Snare-ljudet på en 808 är bra mycket tuffare än det här.
    På något sätt tycker jag att den låter lite slapp- Inget tryck i den! 808:an är en örfil när mfb:an mest knuffar en lite lätt.

    Tweakabilityn är väl likt en 808:a skulle jag tro. Av vad jag hört från diverse samplingar så är det liknande inställningar man kan göra.

  4. #4
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag är också intresserad av snare-ljudet, jag älskar 808-snare men lyckas inte få till det dämpade tock nåt vidare på min Airbase.

  5. #5
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Här är ett ljudklipp där jag tweakar snaren på olika sätt.

    http://knarr.nu/mfb522/mer_snare.wav

    Det här är för övrigt fjärde trummaskinen jag köper som jag inte är särskilt nöjd med
    Senast redigerat av sm0hm den 2009-08-28 klockan 19:26.

  6. #6
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Helt i min smak faktiskt... går det att få längre decay på den?

  7. #7
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Det går inte att ändra decayen alls tyvärr...

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    ...och det går inte på en 808 heller...
    OK, tack för att du klargjorde det där med hörlurarna - Tror att den saknar hörlursförstärkare och då kan de bli lite konstigt om du kör lurar...Vilka andra trummisar har du haft innan om man får fråga?

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är ett ljudklipp där jag tweakar snaren på olika sätt.

    http://knarr.nu/mfb522/mer_snare.wav

    Det här är för övrigt fjärde trummaskinen jag köper som jag inte är särskilt nöjd med
    Om det är ok så kniper jag dessa samples till mitt ljudbibliotek

  10. #10
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Tack för en fin recension!

    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket för mig till nästa irritationsmoment: att alla teleutgångar är 3.5mm. De hade enkelt kunna trycka dit vanliga telekontakter men valde att använda sig av den mindre varianten.
    Mja, jag tror nog inte att de "enkelt" hade kunnat göra det. Håll en telekabel på ovansidan och se hur långt ner den sticker in. Sen lägger du till någon centimeter så ser du var du hamnar. De valde nog 3.5mm för att det var det som fick plats i den lilla lådan. Du ska se vilken plats ett par PCB monterade 1/4" telejack tar på ett PCB. De hade fått flytta ner alla rattar minst 1 cm, vilket hade varit som att ta bort den övre raden..

  11. #11
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Aaah, en god poäng Zthee... Jag tänkte inte alls på djupet där!
    Öppnade den, och den är galet kompakt på PCBn, men ändå väldigt systematiskt upplagd. Så ja, det hade blivit svårt- My bad!

    Odd bob, knip på du bara!

    Kroffe: Av någon anledning (läs: pengabrist + otålighet) så har jag bara köpt skittrummisar. Den första var en jävla rompler från Zoom- Det var längesen, okej! Den andra en Yamaha RX11- Som var användbar när jag var inne i en åttiotalsperiod men den varade tyvärr inte särskilt länge. Den tredje en Korg Er-1.

    Nu har jag en xbase09 på g! Skynda att fynda en fin mfb 522 för runt 2500:- eller bud innan jag lämnar tillbaka den?
    Senast redigerat av sm0hm den 2009-08-28 klockan 20:40.

  12. #12
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag tycker nog att denna mfb'n står upp till kraven av bråkdelan av kostnaden .. låter fan bättre än originalen ang CLHH \ OHH \ CYMB !

    Kan man inte även skruva på ljuden under kåpan på kretskortet-> tweak to ya likings?



    SAFE1978: airbase99 e ju en BOOSTAD 909 .. inte en 808 ;] kanske därför du har trassel med rasslet på snaren, jag gillar dock xbase}airbase mer då det inte låter lika cheasey 808}cr78}tr55}cr8000



    vill du ha punk snare = dr110\tr606 och eller xbase~skäggen


    808 = boomBox bassDrum mest, med lite extra rassel och *buljong \ pling...


    *låter så om tomtom \ congas~pukerna
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-08-28 klockan 21:18.

  13. #13
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite fler trummljud!
    http://knarr.nu/mfb522/bd_variations.wav

    Ett till pattern med lite speciellt clap-ljud... Låter minimalt och ballt
    http://knarr.nu/mfb522/pattern1.wav

    Jag skiftar mellan att gilla den och ogilla den haha...

    Ålen, det finns ett par trimpottar på undersidan... Kanske ska pilla lite

  14. #14
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja pilla lite
    - inget kan gå sönder troligen .. bara låta annorlunda
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-08-28 klockan 22:04.

  15. #15
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    intressant, men jag tappade nog intresset för den trots allt.
    känns som man måste testa en för att ge den en ärlig chans.

  16. #16
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    ~~~ : mjo jag vet, försöker ändå pressa airbasen att täcka alla mina behov av analogtrumma. Har ont både om pengar samt bordsyta, men buljong-pling/torra knackningar är ju en av mina fetischer... men den enda sampler jag har f.n. är RZ-1

    Kpr77 har också mega punksnare - för att inte tala om hihat, den kan man skära i sten med
    Senast redigerat av RZ-1 den 2009-08-28 klockan 22:11.

  17. #17
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja det stämmer KPR77 e ju KORGs svar på tr606\dr110 -- mrn den går på 48ppq i DINsynken

  18. #18
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kroffe: Av någon anledning (läs: pengabrist + otålighet) så har jag bara köpt skittrummisar. Den första var en jävla rompler från Zoom- Det var längesen, okej! Den andra en Yamaha RX11- Som var användbar när jag var inne i en åttiotalsperiod men den varade tyvärr inte särskilt länge. Den tredje en Korg Er-1.
    Men jag har ju en ER-1 och tycker den kan göra väldigt olika ljud - du kanske är lite otålig?

  19. #19
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Nej, jag är bara väldigt kräsen
    Jag har aldrig sagt att ER-1:an inte kan göra olika ljud, den har en bred palett- Men jag gillar inte ljudet i sig! hiih...
    Senast redigerat av sm0hm den 2009-08-28 klockan 23:42.

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skynda att fynda en fin mfb 522 för runt 2500:- eller bud innan jag lämnar tillbaka den?
    Ah, shit!
    Om den här dealen kommit upp typ två dagar tidigare!!!
    Du tar inga inbyten...? Typ TX81z eller... ?

  21. #21
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Tyvärr, inga byten.

  22. #22
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Godammit!

  23. #23
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    vorre ju intressant att väga ljuden mot andra amaloga budget-808 kloner.

    Någon som kört MB-808 tex?
    http://www.eight-oh-eight.org/

  24. #24
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Ville bara sägas att mb808 inte är budget... kostade som real-macoy att bygga... och ska vara 100% klon på ljuddelen!!

  25. #25
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vorre ju intressant att väga ljuden mot andra amaloga budget-808 kloner.

    Någon som kört MB-808 tex?
    http://www.eight-oh-eight.org/
    Tycker den låter väldigt hård, min 808 låter mer soft laid back mjuk och tung snarare än hård.

    Verkar som många tillverkare snarare lyssnat på en processad 808:a än en ren?

  26. #26
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av EMUL8OR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den låter väldigt hård, min 808 låter mer soft laid back mjuk och tung snarare än hård.

    Verkar som många tillverkare snarare lyssnat på en processad 808:a än en ren?
    Äh du som behöver recappa din 808 bara så låter den som de nyproddade

  27. #27
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Precis samma kretsar i ju!! tror alla 808 har skillnader??? nån som vet bättre!??

  28. #28
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis samma kretsar i ju!! tror alla 808 har skillnader??? nån som vet bättre!??
    ingen skillnad ljudmässigt som med sokka och 303. Iaf om det är en exakt kopia. Det är nog så att 808orna låter i så fall annorlunda då de behöver recappas etc
    Frebrik?

  29. #29
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Förfallet gör dom unika

  30. #30
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    precis!! och så ska det nog vara......... eller go DSP för fan!!

  31. #31
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    föresten är det ju jätte ont om trummaskiner?? Ny prod menar jag då...

  32. #32
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    föresten är det ju jätte ont om trummaskiner?? Ny prod menar jag då...
    Acidlab Miami är ju en ny klon på 808 som kostar lika mycket som en beggad typ men har fler roliga funktioner:
    http://www.youtube.com/watch?v=vtjKrMt3Wbk

  33. #33
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    jo jag vet...

    men det är rätt tunt om dem annars... MD borde göras nån till tycker man... Jomox oxå men de är ju som de är.... tyska!! En fågel viskade i mitt öra att det kommer trumsynthes i blodpalten dock!!!

  34. #34
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    budget i förhållande till 808an mena jag såklart... och då prata jag inte om kvalite utan bara prisnivån.

  35. #35
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    Den som vill höra en MFB522 i stort PA kan göra det på lördag.

    http://www.facebook.com/home.php?#/e...9667876&ref=mf

    Jämfört med airbasen saknar jag decayet på snaren. Annars är den helt fantastisk, pukorna/congasarna är som på tidigare modeller en klar favvo, går inte att jämföra med jomoxens!

    Ett syskon till DR-110an (som jag ska modda klart nångång...)

  36. #36
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    tror mb808 kostar i paritet med en äkta för att inte räkna timmarna!!

  37. #37
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    HZA: Ah, du har båda? Hur väl kompletterar den lilla räkan racktysken i analogtrummeväg - rent subjektivt då förstås?

  38. #38
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Mjae det är ju olika ljud .
    Det jag egentligen saknar är typ att kunna köra midiloopar som ändrar ljuden då man inte kan styra parametrarna via midi till MFB:n, det är det roligaste med airbasen tycker jag.

    Men jag tycker bastrumman låter "bättre" mindre hård och mer stuns.
    Highattarna och cymbalen låter ju lite ostigare även om man kan få det rätt mettaliskt.

    Kobjällran, träpinnarna (claves) och rimskottet är ju i princip samma fat analogt, super fina låter de iallafall, clavesens pitch styrs dock av symbalens pitch vilket är lite skumt...

    Virveltrumman är väl helt ok, saknar som sagt decay funktionen, det är ju typ det viktigaste med en virvel... tycker jag.

    Klappen Är grymm och går att ändra på roliga sätt!

    Och som jag sa tidigare Tomsen är ju helt fantastiska på MFBn, har aldrig använt airbase tomsen för att de är så stela och tråkiga...

    Airbasen stannar ju helt klart i studion men jag tror att den har gjort sitt ute på vägarna.
    Om Airbasen hade hade varit lika liten hade jag tagit med båda!

    Let's go Shrimp!

  39. #39
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Ja, airbasetomsen är ju tyvärr inte alls kul...

    hmm, finns maracas på 522? Undrar om jag kanske borde börja med att modda in ett 808-set i min RZ-1

  40. #40
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  41. #41
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Ja knapast en klon. Men ändå en stompig trummaskin som kan användas till liknande saker.

  42. #42
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nä ingen klon men den låter OK för pengarna. Saknar shaker och hihatsen låter inte så likt 808an. Rimshoten är lite vass. Men annars så...

  43. #43
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte du en egen kroffmeister?

  44. #44
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Acidlab miami tycker jag lät rätt fint för att inte vara så sjukt dyr 808 klon. men överlag tror jag nog att mfb 522 är en mer prisvärd trummaskin. om man inte ska göra något väldigt fetishistiskt, som typ miami base och det känns väldigt viktigt för en att lyssnaren får 808 asociationer.

    F.ö. vill jag tilläga att jag aldrig rattat den utan bara lyssnat på ljudprover och så... så ta mina påståenden med en nypa salt.
    Senast redigerat av Jätten den 2010-09-13 klockan 18:43.

  45. #45
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skapade just en tråd om det här men passar på att fråga här ändå. Har försökt att trigga MFB'n via MPC 2000XL men inte lyckats. Någan annan som har lyckats med det eller vet hur man gör?

  46. #46
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Du ställer midikanal genom att hålla ner shift+fill sedan vrider du på temporatten.
    Sedan är det bara att mata rädd noter från padsen...

  47. #47
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Nu har jag aldrig lekt med en 808:a, men jag tycker att 522:an låter jättebra, och kanske speciellt virveln. Den låter väldigt "disco", vilket jag gillar.

    Den är väldigt liten men byggkvalitén är det inget fel på, sin plast till trots.

    Jag tänker dock inte behålla den, eftersom man inte kan styra ljudparametrar externt. Vill kunna styra alla parametrar med CV/GATE. Men låter bra, det gör den! Ett bra köp helt klart.

    Edit, 5 månader senare: Säljer den aldrig!
    Senast redigerat av SYN7HOR den 2011-11-06 klockan 18:45.

  48. #48
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Seriös jäkla mod:

    https://youtu.be/ChWivdmF0qg

  49. #49
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skapade just en tråd om det här men passar på att fråga här ändå. Har försökt att trigga MFB'n via MPC 2000XL men inte lyckats. Någan annan som har lyckats med det eller vet hur man gör?
    Det var så jag använde den. Kan du länka till den tråden så jag kan se exakt vad som är problemet?

  50. #50
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Du ställer midikanal genom att hålla ner shift+fill sedan vrider du på temporatten.
    Sedan är det bara att mata rädd noter från padsen...

    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var så jag använde den. Kan du länka till den tråden så jag kan se exakt vad som är problemet?

  51. #51
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriös jäkla mod!
    Som sagt


    https://youtu.be/uUsZlgLE2Wg

    Snyggt användande av x0xb0x-lådan

  52. #52
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj! Om jag bara kunde så...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •