Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Elektron mk3 - När? - Vad?

  1. #1
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran

    Elektron mk3 - När? - Vad?

    För eller senare borde det väl komma mkIII-versioner av Elektrons lådor - Frågan är bara när?
    Antingen tar gôbbarna det lugnt, eller så kokar något i kitteln... I det dolda...

    Men till det mer intressanta- Vad tror ni kommer att introduceras eller att förbättras i mkIII? Eller rentav hoppas på!

    Själv hoppas jag på att se följande i monon:
    FM+>ENS
    Egna samplingar i DPRO>BBOX
    Använda effekter utan att offra en kanal - Hade inte varit fy skam det!

    Låt spekuleringen börja!

  2. #2
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    hoppas snarare på att de kommer ut med en helt ny maskin.
    å andra sidan så verkar det klagas lite på att microshaffel saknas
    när det gäller maschinedrum. så det kanske bör uppdateras.
    (men det gäller ju iofs bara mjukvara, mk2 känns nästan fulländad)

  3. #3
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Glömde tillägga det ja, en ny maskin hade varit jäkligt kul
    Då kommer vi till ännu en frågeställning - Vad för maskin skulle det kunna vara?

    Sampler?

  4. #4
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    en elektron 12bits sampler hade ju varit kanon.
    en polyfonisk samplermachine. 6 spår. och så 6 externa midispår.
    (bara för sakens skull)

  5. #5
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja jäklar... Hade varit fantastiskt
    Eller sampler i Monomachine... Oooh!

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    leere: Microshuffle... lär det aldrig bli på de befintliga manickerna. Det kräver för stor omskrivning av OS sade de när jag frågade. Tyvärr. Det finns många shuffle-grejer som jag har efterfrågat sedan dag ett när jag skaffade min första maskintrumma.

  7. #7
    myhrman
    myhrman är inte uppkopplad
    myhrmans avatar
    Senior
    jag vill ha ännu längre patterns än 64 =)

  8. #8
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag tror nog faktiskt inte att det blir en Mk3. Det skulle nog vara om samma situation skulle uppstå med Mk2 som det gjorde med Mk1.

    Jag hoppas dock att Elektron har en sampler på G med uwens realtidsampling i sig. En sampler med riktigt bra interface.

  9. #9
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    jgb: oh tusan. nu kan jag iofs inte knacka kod med det blir
    förstås krångligt om man skall lägga in något som inte
    ens är tänkt från början. bör ju alltid bli något som krockar.
    (bara att titta på jjOS och se hans uppdateringar)

    men maskinerna verkar ju inte skilja sig så värst mycket jämfört med föregångarna...

  10. #10
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Bjud Erase på (för)många öl innan worskshopen eller spelningen på Norberg och fråga!

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det fungerar så kan fabbo erase räkna med att bada i öl tror jag allt.

  12. #12
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Vore inte det logiska att det slår ihop båda maskinerna + någonting till?
    Dvs gör ett riktigt monster - typ samplerdrumomnomnomnommachine? En trumsampler med en röst alltså!

    Fast det blir bara Electribe MX eller vad den heter när jag tänker på något sånt. Måste vara sjukt snyggt gjort för att få det att fungera. Eller så blir det typ MPC4000. Mja. Jag vet inte jag. Känns lite sådär.

  13. #13
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hoppas dom köper in nån som kan koda syntar på riktigt(clavia,waldorf,acces?), å utveklar sequenserserna lite mer. Typ en spectralis fast mer simpelt..

    Sen tror jag på mer utveklad uw typ samplermos deluxe, tänker mej mer komplex dra å tryckaihop realtidsaudio, som en dator fast i låda...

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hoppas dom gör något som jag inte redan tänkt på, något som får en att bara.... a ha???? cool!!!
    Inte bara en till sån där burk :/

  15. #15
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det fungerar så kan fabbo erase räkna med att bada i öl tror jag allt.
    Jag har då aldrig hört honom tacka nej

  16. #16
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag tror att en anledning till att man avvaktar med en sampler (förutom att man förmodligen har upp över öronen med jobb med firman + den tid det tar att utveckla ny utrustning) är att det finns en risk att den skulle kannibalisera på tidigare produkter. Man måste nog konstruera en sampler som är tillräckligt skild i koncept från MDUW så att det finns en poäng med att ha båda i sortimentet, exempelvis.

  17. #17
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    om de mot förmodan (och mångas önskningar) släpper en sampler så har
    de ju faktiskt gjort allt som man behöver för att göra väldigt mycket musik.

    nu går det ju iofs att göra musik både med mono och MD ensamma,
    men ni förstår nog vad jag menar

  18. #18
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Har missat storheten med Elektrons apparater. Men nästan alla här verkar ju ha dem, så de måste ju vara bra....Lät riktigt kasst när jag lyssnade på mp3-demos på hemsidan, men å andra sidan brukar de riktigt bra syntarna sakna bra demos...

    Vad kan Elektron som ingen annan kan?

  19. #19
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kan Elektron som ingen annan kan?
    samla det man behöver i en enda låda, på ett bra sätt
    (beror iofs på vad man gör för musik också )

  20. #20
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kan Elektron som ingen annan kan?
    Jag tror Elektrons hemlighet är att man står nära slutkund. Istället för att pumpa ur sig karbonkopior på grooveboxar som bygger på gamla koncept så tänkte man till och kollade vad kunden ville ha.

    Vilket förmodligen upplevdes som en frisk fläkt på en annars ganska stagnerad hårdvarumarknad, där de stora drakarna för längesedan målat in sig i ett hörn baserat på försäljning av ganska ounika produkter.

    Men som sagt; jag tror att hemligheten ligger i att man är nära de som ska använda prylarna.

  21. #21

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kan Elektron som ingen annan kan?
    Förutom allt-i-ett-konceptet så tror jag det främst är gränssnittet och flexibiliteten som drar folk. Jag har inte hört särskilt många som hajpat ljudkvaliteten i sig (och tex jgb brukar ju rekommendera dist för att få maskintrumman att låta mer ruff).

    Jag tror det är lättare att förstå storheten med Elektrons maskiner om man ser någon som verkligen kan dem skruva dem live - ett ljudexempel är bara slutresultatet, inte vägen dit.

    Sen håller jag med zthee. Grooveboxarna från de större tillverkarna inriktade sig mest på nybörjare eller folk som inte ville vara musiker i första hand (om man ska vara cynisk: DJ-typer som tycker att det räcker med att vrida på filtercutoff på en fabrikspattern för att kalla sig "producent" ) och med rätt stora begränsningar kring vad man kan göra, till skillnad från Elektronburkarna där det går att skruva på det mesta.

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hemligheten för min del är rätt enkel. Snabbjobbade saker med bra resultat. Bra användargränssnitt. Kombinationen ljudsyntes+sequencer är grymt bra.

    Ljuden i sig är inte de mest fantastiska, men när man kombinerar det med resten av arbetssättet, det är då det blir något helt eget för min del i alla fall. Men, jag är klart Elektron-skadad, har haft Machinedrum sedan betastadiet på den.

  23. #23
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Tycker också att hela konceptet är fantastiskt bra och då särskilt sequencern med parameterlås osv. Maskinerna har som tidigare sagts ett stort djup jämfört med t.ex. ESX-1 och dylika apparater. Hårdvaru- och designmässigt sticker de också ut.

    Tyvärr (?) sålde jag dock min monolåda just pga ljudkaraktären. Har svårt att förklara vad det var jag inte gillade, men jag har å andra sidan bara kört genom hörlurar hemma på kammaren. Jag har ingen aning om hur det låter i ett bra PA!

    Abstinensen börjar dock bli påtaglig!

  24. #24
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Alltså grejen med monomachine är att den är _faktiskt_ väldigt bred i karaktären, bara du jobbar med den. Så fort en machine laddas upp så har det en tendens att bli ett preset som tweakas till litegrann. Detta gör att jag, som är van mono-användare, hör vilken ljudmotor det är som jobbar. Ta en machine och utforska den på djupet istället. SID kan göra hur mycket som helst, det gäller bara att definera den ordentligt. Likadant med de övriga maskinerna. Jag har 2 FM-maskiner, supersaw/pulse, VO+ och digipro att utforska kvar. Jag har ändå haft den i flera år nu.

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Maskinerna har som tidigare sagts ett stort djup jämfört med t.ex. ESX-1 och dylika apparater.
    Lite intressant det där egentligen.. för personligen så tycker jag att man kan göra minst lika mycket oväsen med en ESX-1. Även den är en enormt djup maskin som har parameterlåsning (i form av "motion sequence".. vilket fungerar litelite annorlunda) och som även i övrigt är minst lika snabbrattad. In med några röstsamplingar.. klipp, klistra, förvräng, effektlägg osv så har man helt plötsligt ett trumkit, en samling pads, basar, leads och effektljud. Fort går det dessutom! Däremot så ser korgarna ut som leksaker. Jag har sålt mina elektroner och saknar dem inte särskilt mycket.. jag föredrog t om mina ES-1or (men jag har iofs varit lite samplefreak de senaste åren).

  26. #26
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Låter verkligen intressant grabbar. Men då jag själv haft en långt uppehåll från musiserandet, och knappast är någon synth-guru kanske de inte passar mitt begränsade tålamod. Ska dock höra mig för om någon jag känner har en, så jag kan bilda mig en egen uppfattning. Gillar det där med lite unikare ljud, då man redan från början tröttnat på de klassiska VA-ljuden. Har fått för mig att Backlash flitigt använder sid, och även om det inte alltid låter bra, låter det väldigt unikt, vilket inte är vanligt idag....

  27. #27
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Jo, jag håller med om det du skriver Volantiz. Det kanske inte var det bästa exemplet.
    Sedan haltar väl jämförelsen mellan sampler och synth redan från början.
    Haha fan att det alltid ska bli fel när jag skriver omdömen!

    Jag har iaf kvar min ESX-1 och sålde Monomachine

    Ursäkta OT.

  28. #28
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    När kommer en renodlad seq från Elektron? .D För lite plås-sekkz!

  29. #29
    GustavBerglund
    GustavBerglund är inte uppkopplad
    GustavBerglunds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Erase har slutat dricka alkohol, så honom lär ni inte få någon info ur (har försökt) det enda som sägs är att det är en helt ny produkt de utvecklar, som inte kommer krocka med de tidigare.. dvs, inte en trummis, inte en synth.. kanske en sampler eller seq då, men det kan ju både monon och trumman väldigt bra.. såååååå... en djmixer med 12 inputs? väldens bästa midikontroller med ett helt sjukt interface? ett flygande tefat? Jag gissar på att den kommer vara casead i borstad alluminium i allafall!!

  30. #30
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Woo! Kul att något sägs i alla fall!
    Är det i borstat aluminium så är det säkert skitbra, no exceptions
    Nej men det kommer säkert bli någon skitballt att obsessa över någon gång i framtiden.

  31. #31
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    nej det ska vara typ en fm/sinus/brus machine... med massa fm matriser!! typ en fs1r med seq!!

  32. #32
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Det viktiga är väl ändå att de utvecklas? Jag vill se ett rejält kliv, och nu snackar jag förstås om vad lådan kommer att vara byggd av... Aluminium känns lite... 00-tal, gör det inte? Det är snart ett nytt årtionde och på 10-talet vill vi se syntar byggda i magnesium.

  33. #33
    GustavBerglund
    GustavBerglund är inte uppkopplad
    GustavBerglunds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den får vara byggd i plutonium for all i care, så länge den äger!

  34. #34
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    svartjärn tack...

  35. #35
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Den här tråden var rolig att läsa idag. Tänk, det blev en sampler. Och en analog trummaskin - istället för Machinedrum MK3. Och Analog Four dessutom. Hade man inte kunnat tro för fem år sedan!

  36. #36
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av leere Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en elektron 12bits sampler hade ju varit kanon.
    en polyfonisk samplermachine. 6 spår. och så 6 externa midispår.
    (bara för sakens skull)
    När kommer den här egentligen?

  37. #37
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När kommer den här egentligen?
    Digitakten har bit reduction! värre än Nostadamues!

Liknande ämnen

  1. Elektron Machinedrum
    Av Balint i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:17
  2. Elektron Update
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:33
  3. Elektron
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 01:46
  4. ELEKTRON
    Av lait i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-29, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •