Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 82 av 82

Ämne: Varför Pro Tools?

  1. #61
    mattiasbolin
    Citat Ursprungligen postat av Maxwell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan hålla med gällande kvalitet på pluggar som velvet, strike o s v dom låter styggt bra. Men det känns inte riktigt rättvist att jämföra dom med pluggar som medföljer logic i det här fallet.
    Rätta mig om jag har fel, men man köper väl velvet och strike löst utöver pro-tools?
    Absolut, de är seperata pluggar som man får köpa till. Men jag gillar kvalitén!

  2. #62
    mattiasbolin
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framför allt är medföljande pluggar ett anti-argument för mig. Jag vill ha ett bra DAW och sen skaffar jag de pluggar jag vill ha utöver det.

    "Proffsig" är ett ord som jag på gränsen retar mig på. Vad betyder det? För mig kan nästan inte en E-pianoplugg vara "proffsig" (den kan dock låta bra). Det ger ett "proffsigare" intryck i så fall att ha ett riktigt Rhodes...

    Så kort och gott: PT känns för mig inte ett dugg "proffsigare" än Logic eller Cubase. Det är tre ytterst kompetenta DAW.
    Vad jag menar med proffsig är inte svårt att förstå egentligen. Folket som jobbar med att ta fram Digidesign's produkter är proffs och vet vad de gör. Så är säkert fallet med de andra programmen också. Men om man jämför mjukvaruinstrumenten som följer med i Logic med en del av Digidesign's mjukvaruinstrument är det inte svårt att placera in ett uttryck som "proffsig" i sammanhanget.

  3. #63
    Zimmerman
    Det finns ingen vetenskaplig förklaring varför man kör PT, Logic eller Cubase. Det handlar bara om känslor och vana. Alla tre programmen är exakt på millimetern lika "proffsiga". Samma gäller Avid vs. Final Cut Pro. Eller BMW vs. Mercedez. Eller Gibson vs. Fender. Etc. Etc.

    Industrin var länge PT - det fanns inget annat i den divisionen. Men sådant förändras - idag är delar av industrin Logic. Halva Hollywood rullar numera på Final Cut Pro - förr var det bara Avid och några andra idag stendöda system. Hela tidningsvärlden rullade på Quark Express - idag har InDesign minst lika många licenser därute. Etc. Etc.
    Senast redigerat av Zimmerman den 2009-08-06 klockan 21:23.

  4. #64
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av mattiasbolin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men om man jämför mjukvaruinstrumenten som följer med i Logic med en del av Digidesign's mjukvaruinstrument är det inte svårt att placera in ett uttryck som "proffsig" i sammanhanget.
    Du menar att de har "proffsiga" pluggar?

    På vilket vis gör det själva DAW:et mer "proffsigt"?

    De flesta "proffs" bygger ändå upp med pluggar från tredjepartstillverkare.


    Jag tycker Zimmerman sammanfattade det på pricken i inlägget ovanför detta.

    (Som trivia kan jag nämna att högt ansedda St. Vincent nyligen spelade in sitt hyllade andra album i huvudsak med Garageband...

    http://www.billboard.com/news/st-vin...03965183.story

    ...ett album som låter så inihelv*te apbra.

    Ibland känns det som att etiketten "proffsig" är viktigare för oss som inte är "proffs" i ordets rätta bemärkelse, än för de som verkligen är det).
    Senast redigerat av Skilling den 2009-08-06 klockan 23:24.

  5. #65
    mattiasbolin
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar att de har "proffsiga" pluggar?

    På vilket vis gör det själva DAW:et mer "proffsigt"?

    De flesta "proffs" bygger ändå upp med pluggar från tredjepartstillverkare.


    Jag tycker Zimmerman sammanfattade det på pricken i inlägget ovanför detta.

    (Som trivia kan jag nämna att högt ansedda St. Vincent nyligen spelade in sitt hyllade andra album i huvudsak med Garageband...

    St. Vincent's Annie Clark Acts Out For Second Album | Billboard.com

    ...ett album som låter så inihelv*te apbra.

    Ibland känns det som att etiketten "proffsig" är viktigare för oss som inte är "proffs" i ordets rätta bemärkelse, än för de som verkligen är det).
    Som jag skrev i mitt första inlägg handlar till syvende och sist om tycke och smak. Jag föredrar PT.

  6. #66
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av mattiasbolin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag skrev i mitt första inlägg handlar till syvende och sist om tycke och smak. Jag föredrar PT.
    Ja, det har jag absolut inga problem med. Bra grejer.

    Däremot tycker jag att "proffsighet" är ett något vilseledande argument.

  7. #67
    mattiasbolin
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det har jag absolut inga problem med. Bra grejer.

    Däremot tycker jag att "proffsighet" är ett något vilseledande argument.
    Ja det kan hända att det är faktiskt..

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland känns det som att etiketten "proffsig" är viktigare för oss som inte är "proffs" i ordets rätta bemärkelse, än för de som verkligen är det.
    Så sant!

    Ett försök till resonemang...

    Ett "proffs" levererar rätt produkt/tjänst i rätt tid med rätt kvalitet och till rätt kostnad...
    Ett proffs lovar det han/hon/den/det kan hålla. Oförutsett strul hanteras utan att kunden
    drabbas eller ens märker det...

    Presterar han/hon/den/det konsekvent sämre lär "proffset" inte överleva på sikt - inte heller
    om proffset "överpresterar" - det är inte affärsmässigt.

    PT har för det mesta "levererat" efter förväntan - därför kan man betrakta det som proffsigt.
    Andra produkter må vara bättre på olika sätt, men som helhet taget och för ändamålet så
    har PT hållt ställningarna i sin nisch.

    Angående citatet ovan - man kan ju inte köpa sig till bättre professionalism enbart genom
    att köpa "proffs-grejer"... Visst kan man glänsa lite men lär knappast "leverera" bättre...
    Men så kommer det ut usla produktioner ur de finaste studios, precis som det kan komma
    fantastiska saker från Garage Band...

    /Hasse
    Senast redigerat av hasse_fx den 2009-08-07 klockan 11:41.

  9. #69
    mattiasbolin
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så sant!

    Ett försök till resonemang...

    Ett "proffs" levererar rätt produkt/tjänst i rätt tid med rätt kvalitet och till rätt kostnad...
    Ett proffs lovar det han/hon/den/det kan hålla. Oförutsett strul hanteras utan att kunden
    drabbas eller ens märker det...

    Presterar han/hon/den/det konsekvent sämre lär "proffset" inte överleva på sikt - inte heller
    om proffset "överpresterar" - det är inte affärsmässigt.

    PT har för det mesta "levererat" efter förväntan - därför kan man betrakta det som proffsigt.
    Andra produkter må vara bättre på olika sätt, men som helhet taget och för ändamålet så
    har PT hållt ställningarna i sin nisch.

    Angående citatet ovan - man kan ju inte köpa sig till bättre professionalism enbart genom
    att köpa "proffs-grejer"... Visst kan man glänsa lite men lär knappast "leverera" bättre...
    Men så kommer det ut usla produktioner ur de finaste studios, precis som det kan komma
    fantastiska saker från Garage Band...

    /Hasse
    Väl talat!

  10. #70
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    kommigen
    pt e för ljuddesign och inte främst för musikskapande
    typ DP

    dIGITALpREFORMER, fast light!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-08-07 klockan 23:06.

  11. #71
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag kör på en gren av garageBand och det funkar bra ;]

  12. #72
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kommigen
    pt e för ljuddesign och inte främst för musikskapande
    typ DP
    Ljuddesign låter lite smalt. PT slog stort i postproduktion för redigerings-
    möjligheterna. Därefter kom det starkt som ersättare för flerspårsbandaren
    även i musikstudios, där redigeringen är mer som bonus.

    Men som tidigare sagts, lite tråkigare som kreativ miljö än redskap som
    Logic/DP/Cubase/etc...

    /Hasse

  13. #73
    Zimmerman
    Ett proffs är den som lever på grejen, håller deadline och redan initialt snabbt räknar ut kortaste vägen och minsta tids/arbetsinsats för att leverera en bra produkt.

  14. #74
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja okay var lite smal men det e ff mkt fin pill i det hela

  15. #75
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    inte mkt automagist
    åker på sony p g a att man e slö mest

  16. #76
    blomstrom
    blomstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att de "bara" har USB 1.1 beror på att det räcker. Det finns ingen anledning att ha USB 2 om man inte behöver det.
    Nu har du fått något om bakfoten. Med min mbox är bufferten på 512 som lägst, det går inte att ställa den lägre, på grund av… ja. Usb 1.1, antar jag. Det räcker uppenbarligen inte.

    ProTools är bra för ljudredigering, radio och dylikt. Med nya Logic 9 så blir det knappt nån skillnad mjukvarumässigt (sound replacer, beat detective, time stretch, icke destruktiv editering o.s.v.). Jag upplever Logic som mer stabilt, i synnerhet när man använder Digidesignhårdvara.

    Ljudteknikern är den enda teknikern som tror på magi?
    Senast redigerat av blomstrom den 2009-08-09 klockan 20:37. Anledning: Glömde ett N

  17. #77
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av blomstrom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har du fått något om bakfoten. Med min mbox är bufferten på 512 som lägst, det går inte att ställa den lägre, på grund av… ja. Usb 1.1, antar jag. Det räcker uppenbarligen inte.


    Du antar tyvärr fel.

    USB1.1 är fullt tillräckligt för att skicka ljud i de in/utgångar som sitter på mboxarna. Det är bara att räkna på det för att se det.

    Att du inte kan ställa din buffert lägre än 512 kan bero på flera saker.

    1. Om det är en original mbox(1) så är det begränsat i PT hur liten buffert du kan ha, den kan som minst vara 256 samples i PT 8(vet inte vad den är i PT 7). Det är oklart varför Digidesign satt den här begränsningen, antagligen något problem med hårdvaran. Jag kan köra min mbox2 mini med 64 samples som buffert i PT 8 tex.

    2. Din dator klarar inte av en mindre buffert, kan bero på för lite minne, för slö hårddisk eller för slö processor.

  18. #78
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Du antar tyvärr fel.

    USB1.1 är fullt tillräckligt för att skicka ljud i de in/utgångar som sitter på mboxarna. Det är bara att räkna på det för att se det.

    Att du inte kan ställa din buffert lägre än 512 kan bero på flera saker.

    1. Om det är en original mbox(1) så är det begränsat i PT hur liten buffert du kan ha, den kan som minst vara 256 samples i PT 8(vet inte vad den är i PT 7). Det är oklart varför Digidesign satt den här begränsningen, antagligen något problem med hårdvaran. Jag kan köra min mbox2 mini med 64 samples som buffert i PT 8 tex.

    2. Din dator klarar inte av en mindre buffert, kan bero på för lite minne, för slö hårddisk eller för slö processor.
    Det beror inte på för lite minne (förutsatt att man har tillräckligt för att köra ludkortet överhuvudtaget) eller slö HD och ytters sällan på slö CPU (nuförtiden). Dålig hårdvara/drivrutiner eller hårdvarukonflikter är de vanligaste orsakerna.

  19. #79
    blomstrom
    blomstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Du antar tyvärr fel.

    USB1.1 är fullt tillräckligt för att skicka ljud i de in/utgångar som sitter på mboxarna. Det är bara att räkna på det för att se det.

    Att du inte kan ställa din buffert lägre än 512 kan bero på flera saker.

    1. Om det är en original mbox(1) så är det begränsat i PT hur liten buffert du kan ha, den kan som minst vara 256 samples i PT 8(vet inte vad den är i PT 7). Det är oklart varför Digidesign satt den här begränsningen, antagligen något problem med hårdvaran. Jag kan köra min mbox2 mini med 64 samples som buffert i PT 8 tex.

    2. Din dator klarar inte av en mindre buffert, kan bero på för lite minne, för slö hårddisk eller för slö processor.
    1. Inte bara begränsat i PT, uppenbarligen.

    2. Datorn fungerar utmärkt utan mboxen. Låg latency o.s.v.

    Vill inte starta något flamewar, men min ringa erfarenhet av ProTools och mbox med min MBP från sena 2007 är inte särskilt bra. Logic fungerar utan några som helst bekymmer, både med det interna kortet och med Digi 002 (som ju är firewire).
    Senast redigerat av blomstrom den 2009-08-09 klockan 22:08. Anledning: Diplomatiskt tillägg

  20. #80
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det jag försöker säga är:

    * Det är inte USB1.1s fel.
    * Original mboxarna har problem, Digidesign har i mjukvaran begränsat hur liten buffert du kan ha.
    * De mboxar som går att köpa idag inte har det här problemet.

    Dvs jag motsäger inte dig, jag försökte bara förklara varför du inte kunde köra med mindre buffert än 512 samples. Din förklaring att det beror på att det är USB1.1 var nämligen fel.

  21. #81
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Kan bara hålla med när det gäller erfarenhet av digidesignhårdvara med pt7. Oj vilket strul Jag hade med mitt mbox mini. Så mkt att jag till slut och bytte in alltihop mot ett apogee duet som inte har gjort mig annat än lycklig hitills.
    Men inte med det sagt att pt suger, har hört av en kompis som kör pt att det har hänt mkt senaste tiden.

  22. #82
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag har aldrig haft problem med pt7&8le (mbox 2), har nog inte kraschat en enda gång. Något som hände hela tiden med cubase när jag körde det. Att börja arbeta med pt var som en helt ny värld. Saker fungerade och det var ingen bullshit.

    pt var kass på midi förr, men det har de fixat i åttan.

Liknande ämnen

  1. DJ tools?
    Av 834 i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 15:55
  2. Pro Tools + PC
    Av jerqua i forum Pro Tools
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 23:17
  3. Pro tools HD
    Av thedelta i forum Pro Tools
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 10:21
  4. PC --> Mac // N2 --> Pro Tools ???
    Av Benny Hell i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 12:06
  5. pro tools 6
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-03-01, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •