Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dumma IDE-SD adapter

  1. #1
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran

    Dumma IDE-SD adapter

    Fick hem en SD-IDE moj från WebConneXXion.com idag, men den verkar helt död. Irriterande... Får se hur den reklamationen går igenom.

    Annars var jag nära att få en lite tystare struts :-)

  2. #2
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Nu är det riktigt irriterande...

    Förutom att det ska ta flera dagar för post osv så var wbconnexxion väldigt snabba med att skicka ett nytt kort, som kom idag. Men det verkar vara paj också! Har testat både i samplern och på en PC, där beter det sig helt märkligt... Lysdioden som kallas power, lyser i takt med aktiviteten på hårddisken på samma IDE bus, och det går inte att få liv i skiten som master. Och master jumpern jordar ett ben från något chip, typ, så jag tycker det känns som en kortslutning någonstans. Får kolla lödningar med ett mikroskop senare kanske.

    Ett sån't här är det som jävlas med mig:

    www.WebConneXXion.com | It s all about RAID

    Men nu har jag inte lust att lägga ut mer i frakt på det här, så är det någon som har något bra tips på alternativ? Jag vill ju ha någon slags montering så att man kan byta kortet utan att öppna lådan, och det var en av de käcka grejerna med addonics, men det är ju rätt lite värt när det inte fungerar.

  3. #3
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Det finns "fixed drives" och det finns "removable drives". Hårddiskar är det förstnämnda medan det du har köpt är det sistnämnda. Om du skall använda den som en "vanlig" hårddisk så måste den i många samplers och på datorer kunna konfigureras som en fixed drive. Detta kan man ibland göra med en jumper, ibland via någon speciell mjukvara från tillverkaren (jag vet att Sandisk har något sådant) och ibland går det inte att göra alls.

    Funkar den om du lägger den som slave och bootar från en hårddisk i datorn?

  4. #4
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Jag förstår det som att det här kortet ska beter sig som en IDE disk, och inte som t ex en DVD, CD etc. Står dessutom rätt tydligt att sd kortet inte är hot-swappable.

    Men, nej det fungerar inte som en slave i PC:n, window "fryser" innan login-rutan ska dya upp, men efter win loggan mot svart bakgrund och den lilla blå mojen som fara till höger och vänster har försvunnit, lite krystat uttryckt kanske...

    Jag ser deviced i BIOS, som slave, men så fort det börjar bli aktivitet på bus:en blinkar lysdioden i takt med master diskens aktivitet, låter som om något läcker.

  5. #5
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Har du provat med ett annat SD-kort? Och utan SD-kort? Både adaptern och kortet måste stödja "fixed disk"-läget...och vara konfigurerat för det. Jag vet inte hur det är med SD-kort men det är inte alla CF-kort som har den inställningsmöjligheten.

    Testa framför allt med hårddisken som master och adaptern som slave. Steg ett är att få det att funka så. Får du inte igång det kommer du inte kunna boota från det heller.

  6. #6
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Det finns inte så vansinnigt mycket att konfa på själva kortet, förutom master/slave finns det jumpers för RST (ingen dokumentation på vad det är) och DMA. Det gör ingen skillnad på jumper konfiguration av de sistnämnda. Har inte hittat någon om fixed/removable inställning.

    Om jag bara strömsätter kortet, utan IDE kabel i, lyser PWR dioden bara om master jumpern är obyglad, byglar jag master jumpern så är det mörkt. Har provat alla varianter med/utan IDE och med/utan SD kort i.

    Har inte provat något annat SD kort faktiskt, men eftersom det blir problem långt innan det borde vara frågan om att läsa på själva kortet har jag inte sett någon egentlig anledning att prova det... Det som verkligen får själva kortet att verka felaktigt är att Windows inte går igång riktigt när adaptern sitter i, även att BIOS har identifierat disk/adapter som master/slave på rätt sätt.

    Fast nu tröttande jag och har skickat efter ett annat, billigare dessutom, för att se om det blir bättre. Samma dyra felsöknings metod jag får använda på bilar, köp delar tills det funkar ;-)

  7. #7
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Nytt försök... Nu har jag provat med en ny adapter, och det går "bättre". Nu kan jag i alla fall se ett device när ultran har gått igång.

    Fast det går inte att formatera det, och "info" ger 0 på storlek, ledig utrymme osv. Provat med två olika SD kort på 128MB resp 1GB, samma resultat.

    Om någon har lyckats få någon typ av kort adapter att fungera i en E-mu tar jag tacksamt emot lite hjälp och idéer om vad man kan göra, eller vad som fungerar. Är det större chans att få en CF - IDE adapter att fungera?

    Annars är väl scsiforsamplers.com en sista utväg...

  8. #8
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Kuken!

    Nu har jag testat med ett CF-IDE kort också, med lika nedslående resultat. Det dyker inte upp ett jota på diskfronten.

    Fungerar det bara om man kopplar det här över SCSI porten?

Liknande ämnen

  1. Dumma frågor om iPod
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-11-30, 07:22
  2. Dumma undringar kring ftp
    Av rymdeko i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:54
  3. Dumma mixerfrågor
    Av oberg i forum Inspelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-09-15, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •