Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Novation Bass Station Midi -> CV ?

  1. #1
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Novation Bass Station Midi -> CV ?

    Hej,

    jag har en CS-15 liggande som jag tänkte börja använda lite mer. Har funderat på att skaffa någon slags styrning till den, och de flesta verkar ju rekommendera Kenton Pro-Solo eller vad burken nu heter.

    Men hur är det med rackversionen av Bass Station? Klarar den sådant, eller är det en usel Midi-CV-burk? Ägde en gång en klaviaturversion av Bass Station, och den var ju grymt plastig och ganska hemsk.

    Var skaffar man sig en Pro-Solo så billigt som möjligt annars? Vad brukar de kosta?

    /Jonas - softsynthare

  2. #2
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Novation Super basstation klarar av det utmärkt, och det borde Basstation göra också.
    Säkert inte bäst i världen men duger till det mesta.
    Kan arbeta på separat kanal jämfört med vad själva synthen kör på, mycket trevligt.
    Klent med justeringar på CV´n men det räcker för att interface lyckligt mot diverse hembyggen, Roland SH-synthar och Pro-One.. den ska klara Yamaha-cv också enligt manual.

  3. #3
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    yamaha har samma sorts cv som korg hade på sina syntar
    så den klarar både korg och yamaha

  4. #4
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Japp den klarar hz /v utmärkt bassrack. Kört både ms20 och cs15 genom den.

  5. #5
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Okej, jag fick för mig att jag hört att bass station egentligen var ganska kass som midi->cv-burk. Och jag måste medge att jag är en smula skeptisk till Novations grejor. Men om folk med erfarenhet säger att det funkar, så funkar det ju. =)

  6. #6
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Jag styrde en SH-101 från Super basstation och d funka inte så bra. 101'an låg ett par toner för högt. Vet inte om det va sbs eller 101's fel, men någon av dem va antagligen felkalibrerad, o d fanns inga parametrar i basstation för att kompensera detta. Så den e väldigt begränsad.

  7. #7
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har för mig att problemet ligger i att om du inte har en adapter som levererar rätt mängd ström så fungerar inte midi / cv grejen bra nog.

    Jag hade en Basstation för längesen och kommer faktiskt inte ihåg vad det var jag försökte med den. Men jag fick det aldrig att fungera bra nog. Den tappade noter, var felstämd osv. Så den sålde jag och har aldrig ångrat mig.

    Jag tycker du ska satsa på ett kvaltiets interface ist. Ett beggat Kenton Pro Solo borde kosta ungefär 1500:-.

    Visst det låter inget. Men hellre det än att man sliter sitt hår och inte får något att fungera som man vill..

  8. #8
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag får tacka för era tankar kring detta ämne. Låter som att Pro Solo is the shit för min CS-15, faktiskt. Jag har slitit nog med hår genom åren.

  9. #9
    PBIT
    PBIT är inte uppkopplad
    PBITs avatar
    Senior
    Om du är inne på att köpa nytt så kolla upp Pro Solo USB. Den har fler aux ut så du kan styra fler parametrar.

  10. #10
    Browary
    Browary är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har bara kört MIDI ur serieporten (PC) tidigare. Är det några konstigheter gällande att köra MIDI ur USB-porten som jag bör känna till?

  11. #11
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Browary Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara kört MIDI ur serieporten (PC) tidigare. Är det några konstigheter gällande att köra MIDI ur USB-porten som jag bör känna till?
    Nix. Följ bara manualen när du installerar drivrutinerna så e d inga konstigheter.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med volym - Novation Super Bass Station
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 19:07
  2. Bass Station Rack som MIDI/CV Interface
    Av VCO i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 00:00
  3. Novation Bass-Station Rack
    Av psyjazz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2003-06-13, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •