Sidan 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 412

Ämne: Få din musik på Spotify gratis! och en massa andra ställen

  1. #1
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior

    Få ut DIN musik på Spotifys service gratis! och en massa andra ställen

    [SIZE=4]EDIT:
    Recordunion har ändrat hur deras A&R fungerar och du kan inte längre bara använda en kod, tyvärr!
    Jag kan dock varmt rekommendera RU och dom är lätt värda den lilla pengen det kostar att få ut sin musik där.
    Senast redigerat av Danell den 2016-07-22 klockan 09:47.

  2. #2
    deleted user
    Jag har också varit A&R en gång i tiden, men jag var lite mer selektiv i mitt urval...

  3. #3
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....jag har också varit A&R en gång i tiden, men jag var lite mer selektiv i mitt urval...
    Jovars... Jag är det runtom här men den mesta musiken jag har hört här på 99 är riktigt bra och med väntan jag hade med att få ut min musik skulle jag dö för ett sådant inlägg på 99musik

  4. #4
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    För att vara ärlig, du kommer göra mycket bättre reklam för recordunion om du berättar lite själv om hur det går med att få ut musiken med dem och dina erfarenheter, är det snabbt? Enkelt? Billigt? Istället för att klippa in vad som ser ut som ett väldigt generiskt säljtext som jag inte tror du skrivit själv.

  5. #5
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att vara ärlig, du kommer göra mycket bättre reklam för recordunion om du berättar lite själv om hur det går med att få ut musiken med dem och dina erfarenheter, är det snabbt? Enkelt? Billigt? Istället för att klippa in vad som ser ut som ett väldigt generiskt säljtext som jag inte tror du skrivit själv.
    Jag har inte mycket erfarenhet då jag blev medlem igår ^^ men av det jag har läst och upplevt hittills så är det bara bra. Tar lite tid att ladda upp då musiken måste vara i wave men det kan jag först ^^
    Det är billigt, det kostar inget för dig (om du inte måste köpa en UPC kod). Jag fick göra det för jag hittade ingen A&R kille :P men sen blev jag en och tipsar här

    Själv tycker jag att det är ett väldigt bra sätt att få ut musiken, har letat efter något gratis sådant här men inte hittat men sedan såg jag att dessa hade Spotify som partners, då var det värt att betala $10 men nu ger jag er det gratis

  6. #6
    myko
    myko är inte uppkopplad
    mykos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Bara en spontan fråga.... vet du vad en A&R ska syssla med och tror du att du kvalificerar dig? Jag frågar inte för att nedvärdera dig, inte alls, utan för att säkerställa att Record Union ställer lite krav på vilka de låter vara A&R...i artisternas intresse.... för det är definitivt inte samma sak att vara musiker och dessa ska inte blandas ihop.... det räcker inte att tycka.... A&R är ett yrke som kräver kunskaper (inte minst i musikhistoria och hur folk lyssnar och upplever musik) - ett kapitel för sig.

    Jag skulle aldrig skicka min skiva till nån A&R som jag inte visste hade lite kött på benen... och själv har jag varit A&R på skivbolag i 10 år, så jag vet hur det funkar. Ja, jag är även musiker/låtskrivare och producent, men jag kan sära på rollerna. Det är lätt att slänga sig med titeln, men få vet vad som ligger bakom. Och jag vet inte hur RU framställer det som, därav frågan.

    Alltså, grundfrågan för mig är denna: jag skulle inte skicka mina låtar till någon utan att veta att det är rätt person som lyssnar och kommer med konstruktiv och kreativ feedback, det är en A&R:s främsta funktion. Hur vet vi att det är så på RU?

    Förlåt om jag låter negativ, det är inte alls meningen, jag är positiv till RU och ditt initiativ, men ifrågasätter DERAS metoder att låta "vem som helst" bli A&R, för det tror jag faktiskt inte vem som helst kan bli genom att kryssa i en ruta i ett formulär eller betala lite pengar för det.

    Samma är det ju med musiker/låtskrivare/producenter, man blir det inte genom ett formulär utan genom nån sorts kunskap och talang....

    Vad tycker ni andra? Är detta ett steg i den nya tidens marknadsföring av musik eller är det ett försök att roffa åt sig osignade artister, eller är det nåt annat?

    Jag må låta kritisk, men det har man rätt att vara, även om syftet är gott... En diskussion friskar alltid upp!

  7. #7
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja vända på den här frågan:

    Kan några av era partners ta bort min musik?
    Till 'Kan jag välja bort några av era partners?'. En del på den där listan skulle jag inte ta i med tång på 10 meter, Jamba tex. Och framförallt skulle de aldrig under några omständigheter få hantera något som jag gjort.

    Intressant koncept iaf.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Underbart! Jag tycker om möjligheter att nå ut och få lite cash för det hela. Ska se till att göra nå't fint du kan vara nöjd över som ayandar.

  9. #9
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av myko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en spontan fråga.... vet du vad en A&R ska syssla med och tror du att du kvalificerar dig?
    Jag vet var en A&R gör. Jag har kvalificerat mig på RecodUnion för att bli en. Då jag fick mitt mail så fick jag några saker jag skulle skriva ut och läsa om hur uppgiften A&R gör på UnionRecods. I det pappret sa dom att jag har några alternativ:
    Taget ur pappret:
    1.Go crazy and recruit as many artists as you possibly can! Some A&Rs
    may well chose this option, and dedicate most of their time towards contacting
    and recruiting new and talented artists.

    2.Direct the majority of time towards promoting artists on your roster.
    If you really believe that an artist has the chance to make it big, then pro

    Självklart letar jag upp sådana jag tycker om och tipsar dom om detta men sedan så ger jag alla er en chans att få vara med i spelet Er musik kommer upp sedan är det inget mer av det för mig men dom jag tycker om kommer jag självklart göra reklam för på ställen.

    Sedan vill jag tillägga att RU är INTE ett skivbolag, dom ger dig bara chansen att kunna få ut din musik på de stora platserna. Som sagt innan så är det bara att ta bort din CD om du inte vill att den ska finnas på RUs partners sidor. Dom tar bort det snabbt och kostnadsfritt

    Citat Ursprungligen postat av myko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag må låta kritisk, men det har man rätt att vara, även om syftet är gott... En diskussion friskar alltid upp!
    Håller helt med det är bara att fråga på

  10. #10
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av TMB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja vända på den här frågan:

    Till 'Kan jag välja bort några av era partners?'. En del på den där listan skulle jag inte ta i med tång på 10 meter, Jamba tex. Och framförallt skulle de aldrig under några omständigheter få hantera något som jag gjort.

    Intressant koncept iaf.
    Kan jag välja bort några av era partners?
    Nej det går inte för tillfället. Det finns ingen sådan egenskap än så länge.
    Våra partners kan däremot välja om dom ska använda din musik eller inte så om du vill ta bort din musik så förslår jag att ni kontaktar dom ni inte vill ska lägga upp eran musik.

  11. #11
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Att bli A&R på RU är jätteenkelt, det handlar egentligen bara om att dra in kunder till RU. Man blir deras spamspridare helt enkelt och tjänar några procent på försäljningen i utbyte. RU hävdar att tjänsten inte kostar någonting men de har helt enkelt bara valt att ta betalt på annat vis än övriga bolag. Istället för att du betalar några hundra när du ansluter dig så tar de procent på försäljningen. Säljer du mycket är RU ett dåligt alternativ, rent ekonomiskt.. säljer du lite är det tvärt om.

    Jag tycker att RU verkar vara en helt okej tjänst, måste jag säga. Inte sämre än övriga, motsvarande. Det som jag tycker är lite dåligt i denna deal är Spotify. De betalar ingenting till artisten som tar sig in via RU, hur många gånger denne än spelas. Visst kan Spotify vara en bra plattform för att nå ut men märk väl att många som använder Spotify gett uttryck för att det ersätter musikinköp för dem.. folk kan alltså lyssna på dina grejer via Spotify, vilket du inte får betalt för, och det gör dem mindre benägna att faktiskt köpa din musik. Dålig deal.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu har jag laddat upp lite spam;

    https://www.recordunion.com/Music/Album/124

  13. #13
    myko
    myko är inte uppkopplad
    mykos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lycka till ni som kör på RU! Rapportera gärna hur det funkar.

  14. #14
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    folk kan alltså lyssna på dina grejer via Spotify, vilket du inte får betalt för, och det gör dem mindre benägna att faktiskt köpa din musik. Dålig deal.
    Vart läser du det? :O Står det på RUs hemsida? Då har jag missat det totalt

  15. #15
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Danell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan jag välja bort några av era partners?
    Nej det går inte för tillfället. Det finns ingen sådan egenskap än så länge.
    Våra partners kan däremot välja om dom ska använda din musik eller inte så om du vill ta bort din musik så förslår jag att ni kontaktar dom ni inte vill ska lägga upp eran musik.
    Men jag antar då att det blir bara ett önskemål. Om de verkligen vill ta in musiken så kan jag inget göra eftersom de har avtal med RU vilket jag också har men avtalet verkar inte ha någon reglering för ovanstående situation. Säger jag då alltså utan att ha läst det själv

  16. #16
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    folk kan alltså lyssna på dina grejer via Spotify, vilket du inte får betalt för, och det gör dem mindre benägna att faktiskt köpa din musik. Dålig deal.
    Mailade RU och frågade och detta var svaret:
    Citat Ursprungligen postat av Mail
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    That is not true. Spotify pays you everytime your song is played, and so does all the other streaming services as well.. otherwise they would be illegal.. I can't tell you details about howour deal with spotify look like but you definately get paid everytime your song is played..
    så man får pengar för varje spelning på spotify

  17. #17
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Va, oj? Då måste jag ha missuppfattat läget. I och med att den här tråden dök upp så skrev jag till Spotify och frågade om man får betalt som amatör, de har inte svarat ännu. Märkligt, dock, att RU inte kan berätta hur mycket det rör sig om? Man måste ju se det i de månatliga rapporterna, iallafall.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Amatör? Vilken tråkig inställning, eller är det dialektalt? Alla musikskapare kan slåss på samma marknad idag, alla som vill kan nå ut, det är demokrati och kul. Det är upp till storbolagen att pusha tillräckligt hårt för sina artister. Och upp till oss små att kämpa på och SKAPA!

  19. #19
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    professionell = tjänar pengar!!
    amatör = tjänar inte pengar!! (av kärlek från amore??)

    det är skillnaden behöver inte vara skillnad i skills, proffs blir man när man har det som yrke!??

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bwa, bwo, sångaren i BWO jobbar visst på Telia. Att leva helt på musiken idag är löjligt få förunnat.

  21. #21
    deleted user
    Sis menar såklart om man inte finns i ett uttalat kommersiellt sammanhang, dvs med ett bolag i ryggen.

  22. #22
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Så om man vill tjäna pengar så sätter man sin egen låt på repeat i Spotify helt enkelt?


  23. #23
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Men en fråga, läste på er hemsida att de första 5 dollarna som intjänas för varje såld singel på årsbasis tas av record union. Vad menas med singel i er definition? Enskilda singlar som promotas mot radio etc. eller varje enskilt spår på ett album?

    Gäller det inte ifall jag skriver in koden som du nämner ovan?
    Kommer det börja gälla kommande år såfall?

    "#How does Record Union make money?

    *Record Union asks for the first $5 from each single or album you upload once they start generating sales from the services we distribute to. This $5 is reset every year from the date that you uploaded your single or album. This means that we only make money when your music begins to sell, and there are no financial risks for you as an artist."
    Senast redigerat av gazt den 2009-07-04 klockan 11:55.

  24. #24
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en fråga, läste på er hemsida att de första 5 dollarna som intjänas för varje såld singel på årsbasis tas av record union. Vad menas med singel i er definition? Enskilda singlar som promotas mot radio etc. eller varje enskilt spår på ett album?

    Gäller det inte ifall jag skriver in koden som du nämner ovan?
    Kommer det börja gälla kommande år såfall?

    "#How does Record Union make money?

    *Record Union asks for the first $5 from each single or album you upload once they start generating sales from the services we distribute to. This $5 is reset every year from the date that you uploaded your single or album. This means that we only make money when your music begins to sell, and there are no financial risks for you as an artist."
    det är $5 per cd som du gör på UnionRecords och det är bara pengarna som dras in genom RecordUnion som dras. Du själv för trycka upp hur många CD-skivor du vill och sälja själv. RU skickar bara ut till deras partners så din CD hamnar på större utbud, du har alltid rätten till din egna musik kvar, RU är inget skivbolag som äger något av det du har gjort.

    Koden ovan gör bara så du kan få en UPC kod gratis. Du kan få en UPC kod på andra håll också men då kostar den... Så de första $5 varje år kommer att dras men det du redan har tjänat kommer du att behålla.

  25. #25
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Om dom med singlar menar enskilda låtar så är det ju verkligen rättshaveri.

    Kul i vilket fall och jag blir lite pepp själv. Man blir ju lätt så otroligt snål i att investera i sin egen musik idag. kan också rekomendera finska digital tunes, mp3-butik där vem som helst(först och främst inom dubstep och drum and base numera) kan lägga starta en label och sälja sina skivor utan avgifter. dom har dock planer nu på att ta så mycket som 60% av profiten... och sen ska ju paypal ha sin bit av kakan med...

  26. #26
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om dom med singlar menar enskilda låtar så är det ju verkligen rättshaveri.
    Dom menar per cd ^^ "single or album" singel eller album, fortfarande 1 cd

    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kan också rekomendera finska digital tunes, mp3-butik där vem som helst(först och främst inom dubstep och drum and base numera) kan lägga starta en label och sälja sina skivor utan avgifter. dom har dock planer nu på att ta så mycket som 60% av profiten... och sen ska ju paypal ha sin bit av kakan med...
    Shit! Dom tar 60% :O det var inte illa av dom

  27. #27
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    PF: I det här fallet är proffsen de vars bolag/distributör blir kontaktade av Spotify med ett förslag på samarbete medan amatörerna är alla vi andra som själva får betala diverse avgifter till en tredje part för att komma med på tåget.

    AB: Fast om Spotify betalar 0.00001 öre per spelning så blir det inte mycket pengar av att en person låter låten rulla. Så, det hänger mycket på hur mycket de faktiskt betalar. Jag har inte fått något svar ännu.

  28. #28
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om Spotify betalar 0.00001 öre per spelning så blir det inte mycket pengar av att en person låter låten rulla. Så, det hänger mycket på hur mycket de faktiskt betalar. Jag har inte fått något svar ännu.
    Jag vill mer vara på Spotify bara för att fler kan höra min musik och själv tycker jag det skulle vara coolt som fan att få ha sin musik på Spotify!

  29. #29
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Absolut. Jag säger ingenting om den aspekten, särskilt nu när Spotify fortfarande är ganska färskt.

  30. #30
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Rent krasst kan man säga att försäljning av musik fysiskt eller digitalt är försumbar nuförtiden. Spotify är ypperligt att ha sin musik extremt tillgänglig för lyssnaren. Att tjäna pengar inom musikindustrin idag, innebär livegig och åter livegig. Med andra ord, artister har större möjligheter än någonsin att överleva. Låtskrivare, producenter, skivbolag har sämre möjligheter än någonsin. Att Rolandz och Kristerz toppar albumlistorna innebär inte att dansband är populärare än något annat utan att deras anhängare är den enda överlevande människorasen som fortfarande köper skivor.
    Senast redigerat av Firechild den 2009-07-05 klockan 17:46.

  31. #31
    deleted user
    Det är väl iofs en av de positiva sakerna med Spotify, att man får betalt för sin musik igen...

  32. #32
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl iofs en av de positiva sakerna med Spotify, att man får betalt för sin musik igen...
    Kan inte någon som tjänat eller känner någon som tjänat mer än hundra kronor på Spotify posta här

    Jag tror att vi kan glömma att tjäna pengar på internet streamad eller såld musik, utan man får se internet som ypperliga skyltfönster att marknadsföra sin musik och sedan ut och livegiga.

  33. #33
    deleted user
    Jag vet inte. Hur ser kontrakten med bolagen ut? Bolagen bedömer dem ju som skäliga eftersom de går med på det, så berätta gärna för mig som inte vet. Hur ser ersättningen ut?

    Edit: Jag har iofs vänner som har grejer på Spotify via bolag. Både mindre säljande band och i den stora ligan. Kan ju faktiskt fråga dom...
    Senast redigerat av Skilling den 2009-07-06 klockan 00:39.

  34. #34
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Firechild>> Jag tycker att det är rätt svårt att krama ut pengar ur festfixare. Iaf om man sysslar med någon form av undergroundmusik. Ganska populärt att spela kortet att "det här är ett jättebra tillfälle att exponera sig". Fallet Dilba som togs upp på musikministeriet ger också en annan bild av att man tjänar pengar på turne i första hand. Tycker dock att det är sjukt mycket lättare att sälja skivor på festivaler. Sålde nog fler ex av subcomandante-singeln efter spelningen på Norberg än jag gjorde under resten av året, trots att synthen gick sönder och Malin tappa rösten till sist. Sen tycker jag att man får en rätt bra slant för att spelas på radio och att det inte är så svårt att bli publicerad på radio heller. Man kan få en rejäl summa för att vara med på promo-plattor(från Stim) med om publicisterna är seriösa(jag och Saori fick en rejäl slant från stim för att vi var med på Sonic's prenumerant-skiva tex).

    Jag gillar också situationen med stim och spotify. att det är(förhoppningsvis i spotifys fall, annars tycker jag att stim gjort ett skitjobb) samma ersättning som gäller, oavsett om man är "Kändis" eller inte.

    Det stora problemet med kultur-sektorn, i synnerhet när det rör sig om gig och turnerande, är att vi är så fett osolidariska. Tänk om det alltid fanns bagare som var beredda att baka billigare än sina systrar och bröder? Eller tom baka gratis, för att det är så kul eller för att de brinner för brödet. Väldigt få skulle isf vara unnade att kunna leva på att baka. För oss musiker (amatörer som proffs) så är vår värsta fiende inte fildelningen, inte heller skivbolagen, klubbarna eller ens sviktande publik. Våra värsta fiender är oss själva, för genom att bjuda under varandra och vara osolidariska så lämnar vi helt över festfixare, skivbolag m.m. att sätta priset på vårt arbete. I umeå var vi under ett tag många musiker som gick ihop oss och vägrade att spela gratis, det enda som hände var att nya artister kom in på scenen.

    Det som ser lovande ut med radio och förhoppningsvis också spotify är att en lika lön för alla, blir närmast som ett kollektivavtal utan fredsplikt(det bästa ur LO & SAC samtidigt typ . Det innebär att vi kan kämpa som artister för att höjja våra gemensamma ersättningsnivåer, istället för att behöva bjuda under varandra i konkuransen om tillfällen.

    Skilling>> Gör det är du snäll. Är himla trött på det här smusslandet med hur mycket spotify betalar ut egentligen.

  35. #35
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Fick svar från Spotify nu. De vill inte säga någonting om hur mycket jag tjänar via RU utan ber mig istället fråga RU men, som bekant, vill RU inte svara på frågan. Mycket märklig situation.

    Hi Daniel,
    Thanks for reaching out, Unfortunately I can´t coomment our specific deals so please reach out to them. But we both have deals with the labels and the collecting societies so there´s an attractive royalty that´s based on how frequently your music is played.


    Best,


    /Elias Raam

  36. #36
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    En sak jag kom att tänka på. Låt säga att jag skulle lägga upp en skiva där; vad gäller om man är med i STIM?

  37. #37
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag kom att tänka på. Låt säga att jag skulle lägga upp en skiva där; vad gäller om man är med i STIM?
    Att vara med i STIM är ju nästan oundvikligt om man vill ha ut radio pengar. STIM är hyfsat bra på samla in pengar.
    I och med att de flesta har Spotify med reklam så kan jag tänka mig att ersättningen är extremt minimal. Spelas låten 1 miljon gånger kan jag tänka mig att det ger en krona.
    Tex så betalar RixFM ut 70 öre i minuten per låt och de har 1 miljon lyssnare i snitt.
    Jag hade en låt som gick 6 gånger om dagen i 3 månader det gav 800 kronor.
    Däremot så betalar ju SR kanalerna ut 100 gånger mer i minuten så en låt på P3 ger runt 70 kronor i minuten. En låt i Melodifestivalen som jag haft gav ju runt tiotusen från STIM i bara TV och radio spelningar. Med alla repriser. Live musik i SVT ger absolut mest. Det är över tusen kronor i minuten har jag för mig.
    Men i och med att Spotify är reklamfinanserat och internet streamat så borde ersättningen vara sjukt låg.
    Jag har mailat STIM att de skall ändra sina minut-tarifffer då de gjordes för 20 år sedan innan det fanns reklamfinanserade radiokanaler. Har man bara hits på RixFM är det noll pengar, har man kultuthits på P3 blir det la masse. Min kompis gjorde Veronica Maggios ( P3 favorit) första album och där trillade det in hundratusentals STIM kronor.
    Jag har skrivit en låt som har popularitets stapeln på spotify fyllt till 70 procent så om något år kan jag återkomma och se vad det ger...Men jag skulle avråda folk att köpa en ny Ferrari bara för att låten hamnar på Spotify
    Senast redigerat av Firechild den 2009-07-07 klockan 07:53.

  38. #38
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    FWIW, det hade varit intressant att veta vad spotify betalar men jag kollade iaf igenom min kvartalsrapport från last.fm för första kvartalet i år och 68 st radiospelningar gav €0.03. Det är ungefär ett halvt öre per spelning. Inte mycket men bättre än 0.0000007kr per minut som nämdes i STIM-tråden (om det nu stämmer).

  39. #39
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Alla tjänster i all äro (ex. spotify) men är inte detta bara en ny form av "f-ck u in da a$$" ?
    Gillar att använda spotify men om man får 0.0000007kr/min och första 40kr (som med RU) går till en annan tjänst. Så motsvarar bara de 40kr, 108år av konstant spelning för en person.
    Visst om man får en miljon pers att lyssna på låten så sjunker givetvis talet.
    Men vad jag menar är att som vanlig Joe Sixpack så finns det ju knappast någon ekonomisk poäng ?

    Och är man inte Joe Sixpack så lär det kanske löna sig att inte ligga på just dessa tjänster.
    Så enda anledningen att hoppa på är att just finnas på spotify m.m.

  40. #40
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Jag tänkte mer på om STIM skulle ha något emot att en ansluten lägger ut sin musik på spotify m fl...någon som vet?


    En annan sak: stämmer det verkligen att t ex Rix FM bara betalar 70 öre/min till musik/textförfattare för att spela musik? Vem vill då ha sin låt spelad dygnet runt där? Om folk får den serverad varje halvtimme, borde inte det minska eventuell skivförsäljning? Jag trodde det var radiospelningar låtskrivare tjänade pengar på...

  41. #41
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kan man hindra att en radiokanal spelar ens musik?

  42. #42
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla tjänster i all äro (ex. spotify) men är inte detta bara en ny form av "f-ck u in da a$$" ?
    Gillar att använda spotify men om man får 0.0000007kr/min och första 40kr (som med RU) går till en annan tjänst. Så motsvarar bara de 40kr, 108år av konstant spelning för en person.
    Visst om man får en miljon pers att lyssna på låten så sjunker givetvis talet.
    Men vad jag menar är att som vanlig Joe Sixpack så finns det ju knappast någon ekonomisk poäng ?
    hahaha ^^

    Du har rätt men om man vill tjäna pengar på musiken så kan man ju försöka på annat sätt.... men det läggs inte bara upp på spotify utan massor andra så om du gör reklam för en CD som finns på iTunes så kan du ju få in lite mera
    Nämde bara Spotify stort då RU är de första som sammarbetar med Spotify som håller på med detta, sedan finns det ju massor andra alternativ med mindre partners och så

  43. #43
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    RU är inte ensamma om att ha avtal med Spotify.

  44. #44
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RU är inte ensamma om att ha avtal med Spotify.
    RU är det enda icke skivbolags företaget som har... i alla fall vad jag har läst men man kan ju alltid ha fel ^^

  45. #45
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Från ett mail som Spotify skickade ut för ett par veckor sedan:
    So if you want to join Spotify as soon as possible we strongly
    recommend you to go one of the following sites:

    CD Baby: let's find you some great new music...

    http://www.dittomusic.com/

    http://www.recordunion.com/

  46. #46
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte mer på om STIM skulle ha något emot att en ansluten lägger ut sin musik på spotify m fl...någon som vet?


    En annan sak: stämmer det verkligen att t ex Rix FM bara betalar 70 öre/min till musik/textförfattare för att spela musik? Vem vill då ha sin låt spelad dygnet runt där? Om folk får den serverad varje halvtimme, borde inte det minska eventuell skivförsäljning? Jag trodde det var radiospelningar låtskrivare tjänade pengar på...
    Nej, nej STIM är en av förespråkarna för Spotify. Varför skulle de ha emot det?

    Ja du har helt rätt. RixFM var en stor bidragande orsak till singelförsäljningens död för några år sedan. Dessutom får radio:n singeln några veckor innan den släpps till butik vilket gör att folk är trötta på låten innan den ens släpps. I gengäld får du ju en extrem promotion av låten och dig som artist så vem bryr sig om skivförsäljning när du kan ragga klubbgig för 20k/kväll med hänvisning till RixFM hits. Problemet är dock större för skivbolagen som ju tjänar pengar på skivförsäljning.
    Det nya för skivbolagen är att de gör mer managementliknande artistkontrakt där de tar procent på artistens alla intäkter inklusive livegigarvoden och Tshirt försäljning, you name it. Har inga exakta procent men mellan 20 till 50 procent skulle vara skäligt om de gör en massiv marknadsföringskampanj för artisten. Tex en hel TV-serie ( läs idol ).
    Senast redigerat av Firechild den 2009-07-07 klockan 22:03.

  47. #47
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla tjänster i all äro (ex. spotify) men är inte detta bara en ny form av "f-ck u in da a$$" ?
    Gillar att använda spotify men om man får 0.0000007kr/min och första 40kr (som med RU) går till en annan tjänst. Så motsvarar bara de 40kr, 108år av konstant spelning för en person.
    Nu var ju 0.0000007kr/min från Rix FM, inte spotify och baserades på att varje låt hade 1 miljon lyssnare vilket antagligen är orimligt högt. Men 70 öre per minut verkar vara den bistra sanningen för reklamradion. Stim uppger 0.5-1 kr/min här http://www.rockspot.se/pages/article...&articletype=5

    Den intressanta frågan är ju nu vilken tjänst man bör gå igenom om man vill få upp sin musik på spotify och är det värt det (eller ens bra) att man samtidigt får upp den på itunes och hundra andra ställen? Min musik finns redan nedladdningsbar under en cc-licens, vad tror ni folk skulle känna om de köpte den via itunes först?

  48. #48

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FWIW, det hade varit intressant att veta vad spotify betalar men jag kollade iaf igenom min kvartalsrapport från last.fm för första kvartalet i år och 68 st radiospelningar gav €0.03. Det är ungefär ett halvt öre per spelning. Inte mycket men bättre än 0.0000007kr per minut som nämdes i STIM-tråden (om det nu stämmer).
    Min kommentar om 0.0000007kr per minut baserade sig helt enkelt på inlägget ovanför ditt: 70 öre per minut delat med en miljon lyssnare.

    Jag vet inte hur nätradioavtalen ser ut i Sverige/Europa (och det kan säkert variera beroende på vilka Spotify slutit avtal med), men i USA har det varit en del stridigheter kring det.

    EDIT: jaja, nu förklarade du min avancerade matematik innan mig.
    Senast redigerat av false messiah den 2009-07-07 klockan 22:50.

  49. #49

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan sak: stämmer det verkligen att t ex Rix FM bara betalar 70 öre/min till musik/textförfattare för att spela musik? Vem vill då ha sin låt spelad dygnet runt där? Om folk får den serverad varje halvtimme, borde inte det minska eventuell skivförsäljning? Jag trodde det var radiospelningar låtskrivare tjänade pengar på...
    Detta var faktiskt en av orsakerna till att många musiker var skeptiska när radion kom - varför skulle någon köpa musik när man kunde höra den gratis?

    Och i någon mån stämmer det ju: radiostationerna lever på att sälja reklam, så de struntar i hur det går för skivförsäljningen så länge de maximerar antalet lyssnare.

  50. #50
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Danell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RU är det enda icke skivbolags företaget som har... i alla fall vad jag har läst men man kan ju alltid ha fel ^^
    Jag uppfattade Ditto väldigt mycket seriösare och håller på att fixa mig in den vägen. Trevliga är de också och jag har en bra kommunikation med en av dom där.

    Har inte kommit så långt att jag tagit reda på ersättningen ännu, jag vill först och främst in och att det är tydligt att det är under en CC-licens (vilket blir fallet också), men är väldigt intresserad av ifall jag som min egen får samma ersättning som en "stor artist".

    Ska ta reda på vad ersättningen är när allt är på plats och allt är i ordning.
    Senast redigerat av Skilling den 2009-07-07 klockan 23:09.

  51. #51
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den intressanta frågan är ju nu vilken tjänst man bör gå igenom om man vill få upp sin musik på spotify och är det värt det (eller ens bra) att man samtidigt får upp den på itunes och hundra andra ställen? Min musik finns redan nedladdningsbar under en cc-licens, vad tror ni folk skulle känna om de köpte den via itunes först?
    Ditto. Du kan begränsa dig till att bara komma upp på Spotify.

    iTunes tror jag inte ens accepterar CC-licens, om jag minns rätt från min tid med förra bandet.

  52. #52
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från ett mail som Spotify skickade ut för ett par veckor sedan:
    där ser man :O ska spana in dedära

    edit:
    Citat Ursprungligen postat av Ditto
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upload unlimited tracks (per release) for sale on the amazing new service Spotify Worldwide (covering 220+ countries). £2 covers your first month, sign up for the subscription and your release stays on Spotify FOREVER!! This includes online accounting, a release date, 0% commission on sales, telephone support and more. Only Ditto Music provide unsigned UK content to Spotify!
    Ditto Music provide unsigned UK content to Spotify.... så inte svensk musik...

    sedan "£2 covers your first month". Måste man betala i månaden för att då ha sin musik där? Och det stod ju på första sidan att spotify var gratis.. nu står det £2... :S
    Senast redigerat av Danell den 2009-07-07 klockan 23:27.

  53. #53
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Danell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditto Music provide unsigned UK content to Spotify.... så inte svensk musik...
    Nemas problemas.

    sedan "£2 covers your first month". Måste man betala i månaden för att då ha sin musik där? Och det stod ju på första sidan att spotify var gratis.. nu står det £2... :S
    Gratis att signa upp ja, sedan är det en månadsavgift. RU tar ut sin ersättning på annat vis. Personligen föredrar jag fast avgift och inte procent på försäljning.

    Jag fick ingen positiv bild av RU alls när jag kollade på dom och utan att klanka ner på dig (eller ja... du får ta det som du vill) så gör inte den där "A&R"-grejen att jag tycker det känns seriösare. Känns bara konstigt.

    Men var och en gör sitt val.

  54. #54

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man hindra att en radiokanal spelar ens musik?
    Vad jag vet, nej. Det är en av de saker som upphovsrätten tillåter (så länge licensavgifter spelas), iallafall om man går via de traditionella organisationerna.

    Sen tillkommer iofs alla aspekter med ideella rättigheter (som när Tom Waits fick rätt när ett bolag hade gjort ett reklaminslag med en soundalike) och hela trasslet med nationella avtal.

  55. #55
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Dittomusic verkade ju bra på många sätt men £2 i månaden för att ligga på spotify känns som en förlustaffär. Om man ligger på itunes och liknande så behöver man ju inte sälja mycket för att det ska gå ihop men inte på spotify allena.

  56. #56
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nemas problemas.
    utan att klanka ner på dig [...]
    Men var och en gör sitt val.
    Som du sa, alla får göra sitt val Jag är ingen som representerar RU, jag är bara en som tipsar ^ sedan får ni snacka hur mycket skit ni vill om RU, det är inget jag kan göra åt om ni vill få något ändrat på RU får ni prata med dom :P

  57. #57
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dittomusic verkade ju bra på många sätt men £2 i månaden för att ligga på spotify känns som en förlustaffär. Om man ligger på itunes och liknande så behöver man ju inte sälja mycket för att det ska gå ihop men inte på spotify allena.
    Antagligen. Det är också som en dosa av den billigare sortens snus i månaden i avgift....

  58. #58
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen. Det är också som en dosa av den billigare sortens snus i månaden i avgift....
    tur man inte snusar då lol

  59. #59
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Danell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditto Music provide unsigned UK content to Spotify.... så inte svensk musik...
    Där blev nog en liten felöversättning, det står "ONLY Ditto Music provides..." Vilket ska översättas med att "Ditto Music är de enda som lägger upp osignat material från UK på Spotify", typ. Inte (nödvändigtvis) begränsat till material från UK, vilket Skilling också redan konstaterat ;-)

  60. #60
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där blev nog en liten felöversättning, det står "ONLY Ditto Music provides..." Vilket ska översättas med att "Ditto Music är de enda som lägger upp osignat material från UK på Spotify", typ. Inte (nödvändigtvis) begränsat till material från UK, vilket Skilling också redan konstaterat ;-)
    oj, missade "only" xD hum... undra om RU inte lägger upp UK matrial eller om Ditto bara säger ._.

Liknande ämnen

  1. Massa musik att hämta
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 14:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •