Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 421 till 480 av 575

Ämne: Bitwig Studio

  1. #421
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitwig färgkodar ju parametrarna som man kan styra med remot-rattarna. Finns det något set man kan köpa med hatar för enkodrar eller potentiometrar med samma färgskala? Hade underlättat att byta ut på sin kontroller så att det matchar interfacet.
    Nagellack?

  2. #422
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nagellack?
    Funkar inte med min övriga klädstil tyvärr.

  3. #423
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag hade missat att man kunde spara ett default-preset för sina plugins. Det kan man säkert i andra DAW också och det är säkert inget nytt för er andra men om någon av er också missat det så högerklicka bara på pluginlådan i Bitwig och välj "Save as default preset" så kommer inställningarna vara samma varje gång ni lägger in den pluggen. Helt fantastiskt för såna saker som man ändå alltid gör!

  4. #424
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hur är kvaliteten på deras intera plugins som följer med? Tänkte mest på de allmänna som eq kompressorer o dyl?

  5. #425
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är kvaliteten på deras intera plugins som följer med? Tänkte mest på de allmänna som eq kompressorer o dyl?
    Kvalitet är ju rätt subjektivt, men jag tycker att de är användbara och låter bra.

  6. #426
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kvalitet är ju rätt subjektivt, men jag tycker att de är användbara och låter bra.
    Tackar, ja subjektivt minst sagt men du satte det bästa ordet, användbara

    Blir nog en resa över mot Bitwig framöver, legat mkt lågt ett tag inom musik så tillfället för ett DAW byte har nog aldrig varit bättre.

  7. #427
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag skaffade bitwig och allt är ju väldigt bra och snyggt, men jag tyckte personligen att reverbet lät röv! Detta var iof typ ett halvår sedan, kanske uppdaterat sedan dess. Men det lät verkligen som reverbet på MC-303.

  8. #428
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade bitwig och allt är ju väldigt bra och snyggt, men jag tyckte personligen att reverbet lät röv! Detta var iof typ ett halvår sedan, kanske uppdaterat sedan dess. Men det lät verkligen som reverbet på MC-303.
    Kan ju vara bra med ett skitreverb också.
    Kanske inte direkt avgörande när det finns så många bra plugins till rimliga priser numera?
    (Säger jag som enbart lurkar i tråden men aldrig skaffar programmet…)

  9. #429
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade bitwig och allt är ju väldigt bra och snyggt, men jag tyckte personligen att reverbet lät röv! Detta var iof typ ett halvår sedan, kanske uppdaterat sedan dess. Men det lät verkligen som reverbet på MC-303.
    Nu finns ett fint convolution-reverb också. Men jag ska erkänna att jag nästan aldrig använder plugg-reverb annat än som skruvade effekter. Vill jag ha reverb i traditionell bemärkelse har jag ett Bricasti.

  10. #430
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag uppgraderade mitt BW8 till Full härförleden. Har inte tankat ner och aktiverat bara. Väntar tills jag har tid att sitta, så räcker planen litta längre.. :---)

  11. #431
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu finns ett fint convolution-reverb också. Men jag ska erkänna att jag nästan aldrig använder plugg-reverb annat än som skruvade effekter. Vill jag ha reverb i traditionell bemärkelse har jag ett Bricasti.
    Då skall jag genast uppdatera, möjligt att jag får svälja mina ord.

  12. #432
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då skall jag genast uppdatera, möjligt att jag får svälja mina ord.
    Du får alltså inte mitt Bricasti med Bitwig-uppdateringen. Vill vara tydlig med det.

  13. #433
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får alltså inte mitt Bricasti med Bitwig-uppdateringen. Vill vara tydlig med det.
    Snålt tycker jag.

  14. #434
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar för svar�� Nu till nästa fundering, har win 10, funkar senaste bitwig då eller är win 11 krav?

  15. #435
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

  16. #436
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Hej hå,
    ni som äger bitwig och använder midi till cv/gate-interface till detta DAW, har ni haft några problem med det?

    Jag håller på att testkör en Michigan SynthWorks (som bygger på XV Pal). CV Pal var bäst på Mac men kunde ibland funka på Win som jag förstod, men läste någonstans att den skulle fungera i windows också. Så jag slog till på en MSW-version för den var väldigt prisvärd och med lite fipplande kunde man få den att fungera så du fick 4 st gate-utgångar istället för 2 cv, 2 gate. Perfekt för mig som bygger en modulär trummis. Kruxet är detta: För att den ska göra det jag vill, ska jag ställa in den på midi-kanal 10, sedan ska jag kunna trigga olika utgångar beroende på vilken not som jag skickar ut, så jag kommer kunna köra totalt 4 st olika moduler med trumljud.

    Det här fungerar av någon anledning inte så bra, osäker på varför, så jag har nu beställt en ny midi-cv/gate-modul. Funkar inte den så blir det en mutant brain eller CV.OCD som sista försökerr, sedan ger jag upp.¨

    MEN till saken,.

    Fungerar det för er med PC? Vad har ni för hårdvara, och hur har ni ställt in den? Eller har ni samma problem och inte hittat någon lösning heller?

  17. #437
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Hej,
    Måste ge en heads up till Bitwig. Uppgraderade från 8 till full. Har Reaper sedan många år, och Bitwig fyller många behov som jag inte får hos Reaper. Reaper är snabbkobbat, men jag upplever att Bitwig kompeltterar ned med sina kreativa effekter. Jag tycker även att Bitwig är relativt lättjobbat. Har exempelvis provat Ableton men inte mergad på samma sätt. Lite kul hur verktygen är så personliga i hur de passar en.
    Ha det fint

  18. #438
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej hå,
    ni som äger bitwig och använder midi till cv/gate-interface till detta DAW, har ni haft några problem med det?

    Jag håller på att testkör en Michigan SynthWorks (som bygger på XV Pal). CV Pal var bäst på Mac men kunde ibland funka på Win som jag förstod, men läste någonstans att den skulle fungera i windows också. Så jag slog till på en MSW-version för den var väldigt prisvärd och med lite fipplande kunde man få den att fungera så du fick 4 st gate-utgångar istället för 2 cv, 2 gate. Perfekt för mig som bygger en modulär trummis. Kruxet är detta: För att den ska göra det jag vill, ska jag ställa in den på midi-kanal 10, sedan ska jag kunna trigga olika utgångar beroende på vilken not som jag skickar ut, så jag kommer kunna köra totalt 4 st olika moduler med trumljud.

    Det här fungerar av någon anledning inte så bra, osäker på varför, så jag har nu beställt en ny midi-cv/gate-modul. Funkar inte den så blir det en mutant brain eller CV.OCD som sista försökerr, sedan ger jag upp.¨

    MEN till saken,.

    Fungerar det för er med PC? Vad har ni för hårdvara, och hur har ni ställt in den? Eller har ni samma problem och inte hittat någon lösning heller?
    Yo! Fick min Michigan cv pal Clone att funka finfint! Kudos till vilken gudadom som förbarmande sig..

  19. #439
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Man kan köra Bitwig på Steamdeck

    https://www.musicradar.com/news/valv...cv-rack-plugin

  20. #440
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Satt och svor över mina bristande kunskaper i helgen. Ni kan säkert sprida lite ljus i mörkret.
    Jag lekte med ett ljudklipp i stereo med filter och kompressor på ett track, med mid-side processing och limiter på Mastern.
    När det låter fint bestämmer jag mig för att exportera. Döm om min förvåning när slutresultatet låter, om inte helt annorlunda, så iaf inte som jag hade förväntat mig.

    Vad gör jag för fel? Exporterar i wav, 24 bit 44,1kHz, med dithering.

    (Jag kanske inte behöver tillägga att jag är novis…)
    Senast redigerat av Juno60 den 2022-09-11 klockan 14:50.

  21. #441
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satt och svor över mina bristande kunskaper i helgen. Ni kan säkert sprida lite ljus i mörkret.
    Jag lekte med ett ljudklipp i stereo med filter och kompressor på ett track, med mid-side processing och limiter på Mastern.
    När det låter fint bestämmer jag mig för att exportera. Döm om min förvåning när slutresultatet låter, om inte helt annorlunda, så iaf inte som jag hade förväntat mig.

    Vad gör jag för fel? Exporterar i wav, 24 bit 44,1kHz, med dithering.

    (Jag kanske inte behöver tillägga att jag är novis…)
    Jag kan inte Bitwig men en bounceklassiker är att man bouncear fel "utgång"...
    Bara en tanke, ett misstag som jag lätt gör på nya setuper/system.

  22. #442
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte Bitwig men en bounceklassiker är att man bouncear fel "utgång"...
    Bara en tanke, ett misstag som jag lätt gör på nya setuper/system.
    Tack, jag bouncade mastern, men med utgång gissar jag att du menar något annat?
    Ska experimentera lite, gissar att nivån på mastern kan ha varit för låg.

  23. #443
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Om du högerklickar på ett spår och väljer bounce kommer bara det spårets audio och plugins ut på fil, dvs inga sends eller liknande. Vanligtvis, om du vill printa ut masterspåret, bör du använda kommandot i filmenyn som heter "Export audio". Då får du antingen masterspåret som en fil eller de spår du kryssar för om du vill ha stems. Masterspåret ska då låta exakt som det du hör om du trycker play.

    Läs mer här:
    https://www.bitwig.com/userguide/lat...porting_audio/

  24. #444
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Tack stryph. Jag inser nu att bounca och exportera är två separata begrepp.
    Det jag försökte mig på var en export av hela projektet, där jag markerat foldern ”Master xxx” i dialogrutan.
    Jag ska verifiera om jag lagt någon automation på mastern av misstag och säkerställa att nivån är ok.

    Kollade Mattias H’s instruktion på YT också och jag hade gjort ”rätt”.
    Tack för era vänliga tips!

  25. #445
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    När jag exporterar från filmenyn brukar jag aldrig kryssa i nån särskilt folder om jag vill ha ut exakt det jag hör när jag trycker på play. Jag har oftast en mixfolder för mixen av en låt och ett spår som är originalmixen. Men så mutear jag bara de spår jag inte vill ha med i vanliga browsern innan export. Då blir det rätt. Anledningen till att man kan kryssa i exportrutan är så man kan exportera flera spår, typ stems för en hel låt.

    Fan vad rörigt det låter, hoppas du fattar ändå

  26. #446
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag exporterar från filmenyn brukar jag aldrig kryssa i nån särskilt folder om jag vill ha ut exakt det jag hör när jag trycker på play. Jag har oftast en mixfolder för mixen av en låt och ett spår som är originalmixen. Men så mutear jag bara de spår jag inte vill ha med i vanliga browsern innan export. Då blir det rätt. Anledningen till att man kan kryssa i exportrutan är så man kan exportera flera spår, typ stems för en hel låt.

    Fan vad rörigt det låter, hoppas du fattar ändå
    Just detta fattar jag, men övriga 99% är svårare…
    Tack!

  27. #447
    klonqs avatar
    Veteran
    Nån som har fått Korg nanoPAD2 att funka i bitwig, kontrol och key funkar men inte nanoPAD. Vet inte riktigt vart jag skall vända mig.

  28. #448
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Just nu på sociala mediekanaler inte alltför långt bort, Bitwig-kunder rasar över det faktum att det nu släppts en spectral-addon som vi behöver betala extra för och mao inte ingår i kostnaden för upgrade plan.

    En riktig shitstorm faktiskt.
    https://www.youtube.com/watch?v=Qf4y...CLju2KnD5oyZMQ

  29. #449
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alla DAW-tillverkare differentierar ju sin lineup efterhand. Man kan göra det via olika versioner eller genom add-ons, eller båda som Ableton gör med Suite. Jag fattar verkligen inte kontroversen här. Det märkligaste är att en del säger att det hade varit OK om de släppt det som en VST. Dvs på alla sätt sämre för användarna, men hade kostat lika mycket för oss.

    Själva spectralgrejerna i sig är fantastiska dock, är väldigt nöjd med mitt köp.

  30. #450
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Insåg inte att det var någon form av kontrovers ens förrän jag såg det nämnt någon annanstans. Tycker inte det är något konstigt med att släppa betalda 'expansioner', kanske t.o.m konstigare att förvänta sig att allt ska ingå i samma paket för alltid. Det är ju inte marknadsfört som en ny uppdatering för de med licens och aktiv update plan.

    Visst gör Ableton m. fler liknande?

    Instämmer också om kvaliteten på det nya, mycket roligt att leka med. Verkar funka bättre på individuella ljud än en hel mix kanske, i alla fall transient split.

  31. #451
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det kanske lugnar sig om 4.4 kommer med bra grejer i, så folk ser att de fortfarande får saker för pengarna som man är van vid.

  32. #452
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske lugnar sig om 4.4 kommer med bra grejer i, så folk ser att de fortfarande får saker för pengarna som man är van vid.
    Om de hade haft en tydligare kommunikation kring det så hade det säkert varit en annan historia, men om jag har förstått det rätt så har de som reagerat tolkat sin upgrade plan som att all ny funktionalitet ska ingå, så de känner sig såklart blåsta på konfekten. Jag är ingen avancerad användare så jag saknar inte dessa verktyg personligen, men om allt fler additions blir add-ons så kommer värdet av upgrade plan urholkas om inte bitwig visar på motsatsen i kommande uppdateringar, precis som du är inne på.

  33. #453
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det folk är upprörda över är att pengarna de betalt för för ett år av uppgraderingar använts för att utveckla mjukvara som de nu måste betala för en gång till. Hur ska en prenumerant kunna vara säker på att de inte tagit resurser från utvecklingen av grundversionen för att utveckla tilläggen?

  34. #454
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det folk är upprörda över är att pengarna de betalt för för ett år av uppgraderingar använts för att utveckla mjukvara som de nu måste betala för en gång till. Hur ska en prenumerant kunna vara säker på att de inte tagit resurser från utvecklingen av grundversionen för att utveckla tilläggen?
    Men så funkar det ju alltid? En del av vinsten av existerande produkter används för att investera i nya produkter. Det här händer ju hela tiden utan att folk blir arga.

  35. #455
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det är väl mer modellen för prenumeration som förutsätter att man får tillgång till allt. Ableton har ju valt att bara ta betalt för nya versioner och sedan sälja olike tiers med mjukvarupaket. Problemet blir ju när man först säljer ett paket som ska omfatta allt och sedan skär bort en bit och vill ha betalt för det ändå.

  36. #456
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl mer modellen för prenumeration som förutsätter att man får tillgång till allt. Ableton har ju valt att bara ta betalt för nya versioner och sedan sälja olike tiers med mjukvarupaket. Problemet blir ju när man först säljer ett paket som ska omfatta allt och sedan skär bort en bit och vill ha betalt för det ändå.
    Bitwig har aldrig sålt ett paket som ska "omfatta allt". Bara nya versioner i ett års tid. De har inte "skurit bort" något. En ny version är på väg som kommer vara gratis för alla med en uppgraderingsplan. Det enda som har ändrats är att de har börjat sälja en ny produkt, precis som alla andra företag i branschen alltid gjort. På det här sättet slipper användare som inte är intresserade av mer udda funktioner betala för det.

  37. #457
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag förstår inte heller varför man blir upprörd. Bara för att jag har Reason så räknar jag inte med att få alla REs som Reasonstudios släpper, eller alla Packs / instrument som Ableton släpper till Live etc. Blir dock glad för allt bra som man får gratis :-)

  38. #458
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    ”Gratis”…

  39. #459
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Gratis”…
    Typ VST-stöd i en .5 version av Reason etc.

  40. #460
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Det var även någon tidigare som skrev gratis, och betalar jag för en upgrade plan så är det ju inte ”gratis”. Men nu är jag rätt anal. För övrigt är jag supernöjd med bitwig.

  41. #461
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Många andra tillverkare gör addons och informerar ingenting om kommande versioner osv. Så jag förstår inte riktigt upprördheten.
    Med det sagt, är det förståss roligt att få med så mycket som möjligt i sin DAW.
    Men i ärlighetens namn, är det kanske inga pluggar skulle använt varje dag.

    Känns som lite "oturligt" med skitstormen för Bitwig i detta läget. Hoppas att de lägger krut på nya BW-versionen också med skojisga enheter.
    OCH hoppas att de styr skutan rätt här, Så argisarna inte vinner..

  42. #462
    cybix
    cybix är uppkopplad nu

    Senior
    Jag håller med er, verkar vara en onödig storm. Gillar vi företaget och produkten vill vi väl att det ska gå bra för dom?

    Kommunikationen är nog det stora problemet, dom kunde väl hintat on detta tidigare men som sagt att dom tar extra betalt för delar känns inte som en stor sak.

    Ni som redan köpt/testat dom, är dom bra?

  43. #463
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nu har inte jag Biwig så kan inte verifiera men folk på reddit har två klagomål jag ändå kan hålla med om.
    Det ena är att prenumerationstjänstens beskrivning över natt ska ha ändrats från ”all software updates” till ”bitwig studio updates”.
    Det andra är att folk som uppdaterat till nya versionen av bitwig studio fått någon form av popup som föreslagit att installera den nya addonen och att det inte framgått att den inte ingår förrän man försöker installera men blir nekad.
    Dom två grejerna tillsammans kan jag förstå att man blir irriterad på.

  44. #464
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Nu har jag läst en massa inlägg och sett en hel del YT-filmer om denna bitwigstorm och nu förstår jag varför många är upprörda. Dålig kommunikation och förändringar av EULAs i smyg är en del av soppan. Blir intressant att se vad som händer den närmaste tiden. :-)

  45. #465
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    För en utomstående så känns det definitivt som att det är en fin linje här eftersom funktionerna är så pass integrerade i programmet och eftersom det är en subscription-modell där man betalar för att få uppdateringar vilket även innefattar nya funktioner i de flesta DAWs.
    Till och med AVID Pro Tools är hyfsat generösa när de implementerar nya funktioner för de med en aktiv upgrade-plan. Tex kom full integrering med Melodyne i senaste versionen. Känns som en rejäl grej som blir ”gratis”. Dock får man visserligen stå för Melodyne-licensen själv om man vill ha mer avancerat än Melodyne Essential som ingår.
    Vart vill jag komma…jo att bästa dealen för kunden har Fruity Loops!
    Där är det engångskostnad där ingår alla uppdateringar och nya funktioner i livstid!

  46. #466

    Veteran
    Fast Logic är inte så dålig deal hittils heller. Snart 10 år av fria uppgraderingar

  47. #467

    Veteran
    Hajar att man blir lite upprörd på Bitwig sidan, själv kör jag Reason prenumeration ger mig Reason DAW uppgraderingar, Reasonstudios pluggar samt nya ljudbibliotek kontinuerligt. Skulle bli sur om Reasonstudios ändrade på min prenumeration utan vidare

  48. #468
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Logic är inte så dålig deal hittils heller. Snart 10 år av fria uppgraderingar
    Ahh, ja det är ju så bra så jag glömde bort…kostar väl inte mer än 2995:- typ heller?
    Men…snudd på utom tävlan i och med att man låser in kunden på Apple maskiner där man som bekant ligger hyfsat högt i pris.

  49. #469

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh, ja det är ju så bra så jag glömde bort…kostar väl inte mer än 2995:- typ heller?
    Men…snudd på utom tävlan i och med att man låser in kunden på Apple maskiner där man som bekant ligger hyfsat högt i pris.
    2595 just nu.
    PT är kanske lite bättre på inlåsning 😀

  50. #470
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Alla andra företag gör bokstavligt talat vad f-n de vill. Men här blir det rättegång och avrättning direkt.
    Skulle en grymt bra och nytänkande DAW, bli sämre för de vill ha betalt för lite strössel..?
    Ändrar de sig o skickar med det så visst. Då tackar även jag och tar emot.

    Hoppas att nästa upgrade blir nåt till DAWen medföljande lullull, så livet kan gå vidare.

  51. #471
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Problemet är inte pengarna utan att de har frångått avtalet med sina kunder. De som betalat gjorde det med följande avtal:

    "12 Months of Free Upgrades

    Future-proof: All Bitwig Studio updates in the following 12 months are FREE."

    Om de har ont om pengar hade det varit justare att bara öka den årliga avgiften.

  52. #472
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag läst en massa inlägg och sett en hel del YT-filmer om denna bitwigstorm och nu förstår jag varför många är upprörda. Dålig kommunikation och förändringar av EULAs i smyg är en del av soppan. Blir intressant att se vad som händer den närmaste tiden. :-)
    De har inte ändrat någon EULA. Den har aldrig gett någon rätt till uppdateringar som inte är en del av "Bitwig Studio". Det är helt och hållet upp till Bitwig att definiera vad det innebär. Däremot har de uppdaterat FAQ på sin sajt så att texten där är mer i linje med vad som står i EULA.

  53. #473
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    De ska tydligen göra ett officiellt uttalande imorgon för att ge svar på kritiken.

  54. #474
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har inte ändrat någon EULA. Den har aldrig gett någon rätt till uppdateringar som inte är en del av "Bitwig Studio". Det är helt och hållet upp till Bitwig att definiera vad det innebär. Däremot har de uppdaterat FAQ på sin sajt så att texten där är mer i linje med vad som står i EULA.
    Det är flera som hävdar att EULA har ändrats. Om det skulle stämma (jag har inte facit) så riskerar bitwig stämningar och det tror jag inte de vill riskera. Skulle gärna se EULA-texten från tidpunkten jag skaffade subscription och jämföra den mot dagens version.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De ska tydligen göra ett officiellt uttalande imorgon för att ge svar på kritiken.
    Blir mycket intressant läsning. Räknar med att se reaktionerna på YT imorgon kväll .

  55. #475
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är flera som hävdar att EULA har ändrats. Om det skulle stämma (jag har inte facit) så riskerar bitwig stämningar och det tror jag inte de vill riskera. Skulle gärna se EULA-texten från tidpunkten jag skaffade subscription och jämföra den mot dagens version.
    Den senaste versionen är från 2021 (dubbelkollade idag när jag installerade senaste versionen), men den relevanta paragrafen har varit samma längre än så. Som du säger, sånt här slarvar man inte med och man tar in extern juridisk hjälp för att få texten rätt.

  56. #476
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://www.bitwig.com/de/stories/to-our-community-218/

    Spectral Suite is now part of Bitwig Studio 4.4, which has an official release date of October 5, 2022. Anyone with a current Upgrade Plan now owns Bitwig Studio 4.4 and the four Spectral Suite devices. We will contact everyone who purchased Spectral Suite to offer a choice of a refund or an extension of their Upgrade Plan.

  57. #477
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Stort att våga erkänna ett misstag och försöka reparera förtroendet! Tror de kommer att vinna på det i längden.

  58. #478
    cybix
    cybix är uppkopplad nu

    Senior
    Låter bra och antagligen det enda rätta dom kunde göra i detta läget. Hoppas dom kommunicerar bättre framåt.

  59. #479
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Så som jag läser det så kommer de inte kunna utveckla och sälja addons i framtiden, så de lär höja priset för programmet/uppdateringar i sinom tid.

  60. #480
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så som jag läser det så kommer de inte kunna utveckla och sälja addons i framtiden, så de lär höja priset för programmet/uppdateringar i sinom tid.
    Det verkar vara det användarna föredrar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •