Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 361 till 420 av 575

Ämne: Bitwig Studio

  1. #361
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Fin Comping. Men jag saknar ännu ett smidigt sätt att få ut tempo från en inspelning som reapers create measure from time selection för att skapa tempo-maps, eller finns det redan och jag har bara inte hittat det?
    Dvs, jag vill kunna spela in utan klick, markera en bar och beräkna tempo från min markering.

  2. #362
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det är ju kul att de tar in en kille som gör lite "annorlunda" musik och han var väldigt trevlig och saklig men jag var verkligen inte kompatibel med musiken i demofilmerna, jag blev tvungen att stänga av innan jag sett klart.

  3. #363
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Installerat BW4 nu! Ska hårdtesta det idag.

  4. #364
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Är det någon som använder bitwigs cv-verktyg och skickar CV via ett icke dv coupled ljudkort? Eller gör ni något annat, isf vad? Hur och vilka av verktygen använder ni och varför? Hur ser er setup ut?

    Tänkte ha en minimal mängd hårdvara som tar emot CV och vill veta mer. Om man t.ex bara har en komplex oscillator, finns det tillräckligt med verktyg i bitwig för resten, som lfo, adsr, vca?

    Berätta!

  5. #365
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    @stryph Kolla ifall "App nap" är på för bitwig. Om det är det bör du stänga av det.

  6. #366
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som använder bitwigs cv-verktyg och skickar CV via ett icke dv coupled ljudkort? Eller gör ni något annat, isf vad? Hur och vilka av verktygen använder ni och varför? Hur ser er setup ut?

    Tänkte ha en minimal mängd hårdvara som tar emot CV och vill veta mer. Om man t.ex bara har en komplex oscillator, finns det tillräckligt med verktyg i bitwig för resten, som lfo, adsr, vca?

    Berätta!
    Jag har lekt en del med Bitwigs Grid och Expert Sleepers ES-8 (via ADAT) och det har funkat helt "straight out-of-the-box". Har testat allt möjligt. Pitch har den trackat perfekt utan problem, och har även testat ingångarna. Tycker det är riktigt smidigt att patcha ihop hård- och mjukvara den vägen. Enda nackdelen med just ES-8 är att den är 50 mm djup vilket är aningen mer än vad vissa lådor klarar av. Funderar faktiskt på att skaffa en ES-8:a till, eftersom jag har en ADAT-port ledig.

  7. #367
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @stryph Kolla ifall "App nap" är på för bitwig. Om det är det bör du stänga av det.
    Tack för tips! Hittade dock inte App nap inställning för Bitwig på den väg som beskrivs här: lång jobbig länk som jag hoppas funkar

    Har ni andra möjlighet att stänga av App nap?

    Hackandet har dykt upp i ett nytt projekt nu.

  8. #368
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har lekt en del med Bitwigs Grid och Expert Sleepers ES-8 (via ADAT) och det har funkat helt "straight out-of-the-box". Har testat allt möjligt. Pitch har den trackat perfekt utan problem, och har även testat ingångarna. Tycker det är riktigt smidigt att patcha ihop hård- och mjukvara den vägen. Enda nackdelen med just ES-8 är att den är 50 mm djup vilket är aningen mer än vad vissa lådor klarar av. Funderar faktiskt på att skaffa en ES-8:a till, eftersom jag har en ADAT-port ledig.
    Jaha, den är så djup! Jag har varit sugen på en ES-9 själv men det lär vara samma där. Men nu sparar jag nog pengarna eftersom det verkar som den där "rectifiern" jag byggde för att kunna använda ljudkortets utgångar rakt av (har ett icke DC coupled-ljudkort) fungerar.
    Körde ett test igår och det var väldigt lovande; antingen Silent Way eller Bitwigs egna verktyg KOMMER funka ihop med min egensnickrade lösning.

    Har inte tittat på Grid ännu men det verkar spännande, ska helt klart grotta ner mig i den när jag kan!

  9. #369
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    ES-9 är 50 mm djup. Jag får precis in den i min 4ms Podlåda i X-serien.

  10. #370
    klonqs avatar
    Veteran
    Mitt musik intresse har haltat lite på senaste. Sulle tacksamt ta imot tips som kan få igång insperationen i bitwig. Jag har änsålänge bara grundläggande kunskaper om bitwig. Vill gärna ha tips på saker jag kan utforksa i programmet som kan få igång min insperation igen. tack.

  11. #371
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det som mest satt fart på min inspiration är att du kan modulera allt. Precis allt. Sa jag allt? Jag menar allt! Alltså om en plugin har en kontroll som kan automatiseras kan du modulera den med en LFO t.ex. och jag gör ofta det med feedback på delayer så de precis går upp i självsvängning en stund och sen tillbaka igen. Skapar så mycket intressant som inte skulle uppstå annars. Men du kan göra det med alla möjliga parametrar så klart.

    Sen har du ju en inbyggd modular. Till en låt behövde jag en bas, provade några plugins jag hade men ingen var rätt. Så jag byggde en själv på en kvart. Jag har också gjort lite roliga effekter på det sättet. Igår gjorde jag en gate till ett reverb som styrdes av ett envelope så jag kunde korta av svansen exakt som jag ville - skitenkelt.

    Finns också en massa sidechainmoduler så du kan styra t.ex. ett eq på ett spår för att göra plats för sång i andra instrument genom att dynamiskt sänka rätt frekvens.

    Nu skulle jag vilja hitta ett sätt att spela in styrsignalen som kommer ut ur envelopeföljare och sånt, undrar om det går.

  12. #372
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Har funderat lite på att koda en egen VST-synth men aldrig kommit till skott, vet att det är massor jag måste lära mig. Med Bitwig har jag börjat bygga egna synthar istället och det räcker gott o väl. Bland annat har jag en polysynth som tar Prophet Rev 4 vintage ratt till löjliga nivåer

  13. #373
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bitwig verkar så jävla bra. Men har inte råd och inte riktigt behov heller.

  14. #374
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    En till sak som är bra är att det är i version 4. Dvs många barnsjukdomar är borta och de har hunnit täcka in de flesta behov man kan tänkas ha. Det finns mer i programmet än jag nånsin kan behöva och det som inte finns kan jag troligen bygga själv tack vare modulariteten. Nu när de ska fortsätta tjäna pengar och motivera att folk köper nästa version kommer de börja lägga på en massa trams man inte vill ha och som mest är i vägen som leder till bloating och buggar och onödig komplexitet.

    Så ska man köpa är det nu!

  15. #375
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bitwig verkar så jävla bra. Men har inte råd och inte riktigt behov heller.
    Det är riktigt grymt, stöttar allt jag vill göra och lite till. Har fått en wow! Av det..

  16. #376
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Är det någon som vet hur man stänger av notifikationer i Bitwig? Jag är galet trött på dem

  17. #377
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som vet hur man stänger av notifikationer i Bitwig? Jag är galet trött på dem
    Jag fick bara notifikationer så länge jag hade en uppgraderingsplan. Kör bitwig 3. Kommer inte byta upp mig på väldigt länge, jag använder inte bitwig fullt ut och kommer antagligen aldrig göra det så nya features är inget jag eftersträvar. Med det sagt, nej jag vet inget om hur man stänger av notifikationer, de bara slutade komma.

  18. #378
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har en uppdateringsplan så den talar om för mig att det finns nya versioner vilket förstås är ok men om man inte vill ha en viss version för det bara är någon obskyr buggfix borde man kunna få trycka bort den en gång för alla tycker jag. Dessutom vill den att jag uppdaterar "packages" med en massa presets vilket jag inte heller vill.

    Sen hade Studio One en funktion jag gillade, nämligen att om man som jag flyttar sin DAW-dator och därmed har olika ljudkort väljer den bara det den hittar och säger inget om det. Icke så Bitwig som istället tjatar om att den inte hittar det man sist hade och tvingar en att välja det man nu har.

  19. #379
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen hade Studio One en funktion jag gillade, nämligen att om man som jag flyttar sin DAW-dator och därmed har olika ljudkort väljer den bara det den hittar och säger inget om det. Icke så Bitwig som istället tjatar om att den inte hittar det man sist hade och tvingar en att välja det man nu har.
    Enligt supporten ska Bitwig komma ihåg i/o-settings mellan olika ljudkort också. På Linux funkar det inte alls vilket gör att man måste göra om den när man byter. Rätt störigt om man kör Madi med 64 i/o…
    Det är väl en av de få saker jag inte gillar med Bitwig.

  20. #380
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Bitwig beginner checking in.
    Efter några timmars testande och trevande så är jag typ blown away.
    Man kan ju för fasen modulera allt! Riktigt imponerad.

  21. #381
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Välkommen in i värmen Juno60 Bitwig är den första DAW jag använt som inte känts som den arbetade mot mig utan med mig

  22. #382
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har också börjat nyligen! Jag gillar egentligen allting, förutom att jag tycker att reverbet låter unket. Förstår att det är kraftfullt dock med tanke på FX-insertsen. Tacksam att höra er åsikter kring frågan, främst i jämförelse med Ableton.

  23. #383
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Gillar inte heller det inbyggda reverbet men löser det med andra pluggar.
    Det sagt, polarity har byggt eget reverb i Grid som jag tyckte lät riktigt bra, så kolla in polarity på youtube. Jag har iaf fått mkt inspiration därifrån

  24. #384
    klonqs avatar
    Veteran
    Hej,

    Vad har ni för controllers till bitiwg? Jag vill inte ha nån sequcer men jag vill kunna muta spår och defaulta en ratt till den senaste varabeln jag rörde på vid musen för den kannalen?

    Har haft en push men den är overkill för mina behov. Kör linux.

  25. #385
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Skaffade precis en Joué Pro, men den är nog också overkill. Iaf för mig

  26. #386
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Vad har ni för controllers till bitiwg? Jag vill inte ha nån sequcer men jag vill kunna muta spår och defaulta en ratt till den senaste varabeln jag rörde på vid musen för den kannalen?

    Har haft en push men den är overkill för mina behov. Kör linux.
    Jag kör Push 2. Overkill för mig också men det är ändå den bästa kontrollern tycker jag. (Just nu kör jag inte alls dock för Nvidia har sabbat så Bitwig inte startar)

  27. #387
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En sak jag saknar är Groove-templates liknande dom i Ableton. Alltså att kunna kvantisera beats efter andra grooves än raka taktslag. Det är ovärderligt om man ska göra t.ex släpiga hiphop-beats.

    Någon som har tips på en workround eller vet något annat sätt att kunna nå samma resultat?? Någon VST kanske...

  28. #388
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag fick min korg nanoKONTROL2 igår skall testa idag.

  29. #389
    klonqs avatar
    Veteran
    Sitter och leker med min korg nanoKONTROL 2 och det smider över förväntan, deras hjärnor hade löpt längre än vad jag hade trott. Funkar mycket bra för mina behov. Tack Bitwig och Korg.

  30. #390
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Klonq med flera, hur mycket jobb är det att sätta upp en project template där midicontrollern (Joué i mitt fall) alltid är rätt mappad, så jag slipper göra om det på varje projekt?

    Ska erkänna att jag ännu inte kommit så långt i manualen…

  31. #391
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonq med flera, hur mycket jobb är det att sätta upp en project template där midicontrollern (Joué i mitt fall) alltid är rätt mappad, så jag slipper göra om det på varje projekt?

    Ska erkänna att jag ännu inte kommit så långt i manualen…
    Jag har inte löst manualen, men högerklicka på en ratt och välj sen map to kontroller, rör på ratten, och gör det på allt du vill så fungerar det. iaf för mig.

  32. #392
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte löst manualen, men högerklicka på en ratt och välj sen map to kontroller, rör på ratten, och gör det på allt du vill så fungerar det. iaf för mig.
    jag kör en hel låt nu, 8 rattar 8st fadrar

  33. #393
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Nu har jag inte provat med kontroller så med reservation för hur det funkar så har jag gjort ett template som heter "Empty AF" där jag tagit bort precis allt som jag tycker är i vägen och jobbigt vilket inkluderar menyer och annat i gränssnittet. Utmärkt startpunkt för mina egna projekt och skönt att slippa göra om samma sak varenda gång man skapar nytt.

    Jag gjorde alla förändringar jag ville ha och tryckte "Save as Template..." och sen väljer jag bara mitt template när jag vill ha ett nytt projekt

  34. #394
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte löst manualen, men högerklicka på en ratt och välj sen map to kontroller, rör på ratten, och gör det på allt du vill så fungerar det. iaf för mig.
    Att mappa controllers är superenkelt, gillar den biten
    Inte lika kul att göra om det varje projekt dock .

  35. #395
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde alla förändringar jag ville ha och tryckte "Save as Template..." och sen väljer jag bara mitt template när jag vill ha ett nytt projekt
    Tack. Ska testa detta med controller uppmappad.

  36. #396
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att mappa controllers är superenkelt, gillar den biten
    Inte lika kul att göra om det varje projekt dock .
    Det går väl inte om du inte kör samma synt/ljud varje gång?

  37. #397
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Du har säkert rätt klonq, ska testa!

  38. #398
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Uppdaterat till 4.1.6 och tycker Bitwig blivit mer resurshungrigt. Har fått ställa upp blockstorleken i flera projekt för att det inte ska klippa ur. Eller så har blockstorleken börjat defaulta till ett annat värde. Nån annan som märkt nåt?

  39. #399
    ninjanicke
    ninjanicke är inte uppkopplad
    ninjanickes avatar
    Senior
    har testat bitwig lite och gillat det men det vägrar hitta mina asio-devices. läst lite på internet men inte blivit klok på det.
    nån som haft liknande problem?

  40. #400
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Har aldrig haft problem med asio och Bitwig, men dra ett mail till deras support. De är trevliga och hjälpsamma

  41. #401
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Är det så dumt att man inte kan ha sends på Effect Tracks i Bitwig? Eller är det bara jag som är dum som vanligt?

  42. #402
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har inte heller lyckats skicka effekter vidare, inga sends där inte

  43. #403
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    De vill kanske undvika rundgång? Som är så fint...

  44. #404
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    De har lite info om rundgång i manualen där det står att man kan patcha via ett litet 1 sample delay i griden om man vill hålla på med sånt

  45. #405
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har lite info om rundgång i manualen där det står att man kan patcha via ett litet 1 sample delay i griden om man vill hålla på med sånt
    Jo. I detta fallet vill jag använda några sends till högtalare i ett surrondsystem (eftersom Bitwig inte har stöd för flerkanaliga masterutgångar...) och några som vanliga effekter. Och så vill jag kunna skicka effektreturerna till samma surroundsystem.

  46. #406
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. I detta fallet vill jag använda några sends till högtalare i ett surrondsystem (eftersom Bitwig inte har stöd för flerkanaliga masterutgångar...) och några som vanliga effekter. Och så vill jag kunna skicka effektreturerna till samma surroundsystem.
    Du kan t ex skapa ett Effect Track och lägga till en Audio Receiver där. Via den kan du sedan plocka in en Send Effect.

  47. #407
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Just det! Smart! Då borde man kunna lägga en sån container där man kan lägga en massa plugins och så kan man lägga många receivers i den... Eller en sån selector så kan den välja vilka sends som ska få effekten. Kul!

  48. #408
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan t ex skapa ett Effect Track och lägga till en Audio Receiver där. Via den kan du sedan plocka in en Send Effect.
    Aha! Bra tips! Tack!

  49. #409
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior

  50. #410
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Och nu är 4.3 på gång!
    https://www.bitwig.com/whats-new/

    Jag har bara för några veckor sedan testat flera convolution-pluggar och bestämt mig för att skaffa kilohearts, bara för att det inte finns någon i Bitwig. Men nu kommer det en som ser riktigt bra ut

  51. #411
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så dumt att man inte kan ha sends på Effect Tracks i Bitwig? Eller är det bara jag som är dum som vanligt?
    De har lagt till det i 4.3 som är på gång.

  52. #412
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har lagt till det i 4.3 som är på gång.
    Jag älskar Bitwig ännu mer nu!

  53. #413
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hur är det, fortfarande ingen videouppspelning i sikte?

  54. #414
    döden
    döden är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som kör Bitwig i dag? Har inte satt mig in i det ännu, minns att jag skrämdes lite vid första anblicken av att det kändes aningen plottrigt och mycket färger...

  55. #415
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag kör det typ varje dag. Hittills har det varit bäst på allt jag velat göra

  56. #416
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör Bitwig, inte för att jag kör så mycket eller har mycket erfarenhet från annat. Använde Ableton lite innan men tyckte man fann sig snabbt till rätta i Bitwig, allt kändes mer naturligt.

  57. #417
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av döden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som kör Bitwig i dag? Har inte satt mig in i det ännu, minns att jag skrämdes lite vid första anblicken av att det kändes aningen plottrigt och mycket färger...
    Ja, som mitt enda daw. Har ableton, Logic och maschine studio också, men BW passar mig perfekt främst pga att det lirar bra med hårdvaran, men sedan var det inte lika mkt fokus på clips som i ableton och det är bra.

  58. #418
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Finns det något sätt att exportera många audio-clips i ett projekt utan att exportera hela spåret dom ligger på? Har gjort ett sample-pack där varje ljud ligger på ett eget spår och vill exportera med original-längden på varje ljud
    Senast redigerat av Daggy den 2022-06-29 klockan 14:12.

  59. #419
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har fått Korg nanoKONTROL2 och korg nanoKEY2 att funka i bitwig men inte Korg nanoPAD2. Är det nån som fått alla tre att funka samtidigt?

  60. #420
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Bitwig färgkodar ju parametrarna som man kan styra med remot-rattarna. Finns det något set man kan köpa med hatar för enkodrar eller potentiometrar med samma färgskala? Hade underlättat att byta ut på sin kontroller så att det matchar interfacet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •