Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 575

Ämne: Bitwig Studio

  1. #241
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Häftigt! Patchen finns att ladda ner i beskrivningen.


    https://youtu.be/ws0SXfwiqfw

  2. #242
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag är påväg att bli med Bitwig. Men jag har en NOOB fråga angående VST.

    På dubmachines hemsida står det: DUB MACHINES is a bundle of two analog inspired DELAY PLUGINS in VST & AU formats across 32 and 64 bit operation for WINDOWS and OS X hosts.

    Jag kommer köra Bitwig under GNU/Linux. Kommer jag kunna köra dub machines?

  3. #243
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Har du tur med Wine så kan det gå, men det finns inga garantier.

  4. #244
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag som hade hoppats VST stödet skulle räcka.

  5. #245
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    En VST är ett bibliotek med systemberoende programkod som behöver kompileras för den plattform den ska exekveras på. Bitwig har stöd för det ja, men det kan bara utnyttjas av en VST som är byggd för samma plattform.

  6. #246
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En VST är ett bibliotek med systemberoende programkod som behöver kompileras för den plattform den ska exekveras på. Bitwig har stöd för det ja, men det kan bara utnyttjas av en VST som är byggd för samma plattform.
    Jag förstod det. Jag trodde i fantasin att vst
    var en sandbox som körde en virtuell maskin som man sen körde generic vst's i. Inte att skiten gör systemanrop som är platforms beroende. Men det är ingen deal breaker. Jag skall ha bitwig.
    Senast redigerat av klonq den 2020-02-17 klockan 19:39.

  7. #247
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har kört Bitwig ett drygt år nu och är förbannat nöjd. Tycker det funkar klockrent. DOCK så saknar jag verkligen groove-matching i stil med det Ableton och Logic har till audiospår. Hur löser ni att få ihop otajt audio? Finns det något trick eller nån VST som jag inte känner till?

  8. #248
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört Bitwig ett drygt år nu och är förbannat nöjd. Tycker det funkar klockrent. DOCK så saknar jag verkligen groove-matching i stil med det Ableton och Logic har till audiospår. Hur löser ni att få ihop otajt audio? Finns det något trick eller nån VST som jag inte känner till?
    Du kan splitta audio på transienter och sedan kvantisera. Men du är fortfarande låst till Bitwigs ganska rudimentära groove-funktionalitet, dvs en enkel shuffle.

  9. #249
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan splitta audio på transienter och sedan kvantisera. Men du är fortfarande låst till Bitwigs ganska rudimentära groove-funktionalitet, dvs en enkel shuffle.
    Japp, det är det som är problemet.. Funkar bra om man vill jobba med raka beats men i vill jag synka med något mer groovigt så går det ikke. Det är synd. Tycker det är så klockrent att i Logic kunna synka efter ett annat spår. Är tacksam om någon kan tipsa om en lösning.

  10. #250
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Har inte kört på allvar med Bitwig ännu tyvärr. Finns det någon bra midi step by step recorder, i stil med Roland SH-101 som plugin. Bitwig verkar inte bry sej om önskemålet på sitt forum. Det finns en riktigt gammal plugin som heter Temper. Kan ni rekommendera den?

  11. #251
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstod det. Jag trodde i fantasin att vst
    var en sandbox som körde en virtuell maskin som man sen körde generic vst's i. Inte att skiten gör systemanrop som är platforms beroende. Men det är ingen deal breaker. Jag skall ha bitwig.
    https://github.com/osxmidi/LinVst

    --

    Ang VST-tillverkare som släpper korsplattform även till Linux så har vi bland annat Audio Damage, U-He (iaf Zebra), Auburn Sounds, ToneLib, OverTone DSP, disoDSP, HORA music och några fler.

  12. #252
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är det som är problemet.. Funkar bra om man vill jobba med raka beats men i vill jag synka med något mer groovigt så går det ikke. Det är synd. Tycker det är så klockrent att i Logic kunna synka efter ett annat spår. Är tacksam om någon kan tipsa om en lösning.
    Off topic; hur gör man det i Logic?

  13. #253
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://github.com/osxmidi/LinVst

    --

    Ang VST-tillverkare som släpper korsplattform även till Linux så har vi bland annat Audio Damage, U-He (iaf Zebra), Auburn Sounds, ToneLib, OverTone DSP, disoDSP, HORA music och några fler.
    Snyggt men inte aktuellt för mig, har så mycket att lära med bitwig så att köpa på sig vst's är som att skymma skogen med träd.

  14. #254
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Drog ner demot för Mac OS och det gav verkligen mersmak. Det verkar ha många funktioner som jag saknar i Ableton. Dock så har jag stött på ett problem som många andra också verkar ha och det är att audio IN inte funkar alls. Funkar som det ska i Ableton och Renoise men inte i Bitwig. Audiotracks, vst och interna instrument funkar.
    Vad jag har kunnat läsa mig till är att applikationen behöver ha tillstånd att använda "mikrofon" i MacOS säkerhetsinställningar och det stämmer ju (gäller alla applikationer som använder audio in). Problemet är att när programmet installeras eller vid uppstart inte frågor efter detta utan endast om tillstånd för att använda hårddiskar etc. Finns det något sätt att i MacOS lägga till en applikation manuellt i säkerhetsinställningarna? Har för mig att det gick i tidigare versioner av OS? Jag kör Catalina vilket enligt Bitwig ska vara kompatibelt.
    Det är ju helt klart en deal breaker om man inte kan spela in audio

  15. #255
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drog ner demot för Mac OS och det gav verkligen mersmak. Det verkar ha många funktioner som jag saknar i Ableton. Dock så har jag stött på ett problem som många andra också verkar ha och det är att audio IN inte funkar alls. Funkar som det ska i Ableton och Renoise men inte i Bitwig. Audiotracks, vst och interna instrument funkar.
    Vad jag har kunnat läsa mig till är att applikationen behöver ha tillstånd att använda "mikrofon" i MacOS säkerhetsinställningar och det stämmer ju (gäller alla applikationer som använder audio in). Problemet är att när programmet installeras eller vid uppstart inte frågor efter detta utan endast om tillstånd för att använda hårddiskar etc. Finns det något sätt att i MacOS lägga till en applikation manuellt i säkerhetsinställningarna? Har för mig att det gick i tidigare versioner av OS? Jag kör Catalina vilket enligt Bitwig ska vara kompatibelt.
    Det är ju helt klart en deal breaker om man inte kan spela in audio
    Denna kanske hjälper? https://support.apple.com/en-in/guid...hla1b1e1fe/mac

    (Jag kör Bitwig men har inte uppgraderat till Catalina än så kan inte kolla själv)

  16. #256
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna kanske hjälper? https://support.apple.com/en-in/guid...hla1b1e1fe/mac

    (Jag kör Bitwig men har inte uppgraderat till Catalina än så kan inte kolla själv)
    Tack, men problemet är att Bitwig inte finns med i listan över de program som behöver tillgång till "Mikrofon" och jag kan heller inte lägga till det manuellt Ableton och övriga appar som använder audio input finns med i listan.

  17. #257
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, men problemet är att Bitwig inte finns med i listan över de program som behöver tillgång till "Mikrofon" och jag kan heller inte lägga till det manuellt Ableton och övriga appar som använder audio input finns med i listan.
    Oj! vilken blunder från Bitwig! Om det inte är nån säkerhetskonflikt i Mac, borde väl Bitwig kunna fixa detta lätt?
    EDIT: Läs inslaget från Fabrizio i denna Q&A:https://answers.bitwig.com/questions...o-longer-works
    Borde dock Bitwig fixa själva tycker jag...
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-04-12 klockan 19:45.

  18. #258
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj! vilken blunder från Bitwig! Om det inte är nån säkerhetskonflikt i Mac, borde väl Bitwig kunna fixa detta lätt?
    EDIT: Läs inslaget från Fabrizio i denna Q&A:https://answers.bitwig.com/questions...o-longer-works
    Borde dock Bitwig fixa själva tycker jag...
    Det är såna här grejer som gör att man fruktar att det slutar med att säkerhetstänkandet kommer gå så långt att det till slut knappt kommer gå att köra några program. Allt blir disneyfierat appstoreapproved. Eller ännu värre, prenumerationstjänster.

  19. #259
    klonqs avatar
    Veteran
    sitter och hamrar beats nu, bitwig är fantastiskt.

  20. #260
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är såna här grejer som gör att man fruktar att det slutar med att säkerhetstänkandet kommer gå så långt att det till slut knappt kommer gå att köra några program. Allt blir disneyfierat appstoreapproved. Eller ännu värre, prenumerationstjänster.
    Jag tycker iofs att det är bra att ett OS kräver att man ska ge specifikt tillstånd för en applikation att använda mikrofon och kamera.
    Det är Bitwig som har missat och det finns uppe ett skript nu som åtgärdar problemet tills de har patchat programvaran.

    https://answers.bitwig.com/questions...o-longer-works

  21. #261
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker iofs att det är bra att ett OS kräver att man ska ge specifikt tillstånd för en applikation att använda mikrofon och kamera.
    Det är Bitwig som har missat och det finns uppe ett skript nu som åtgärdar problemet tills de har patchat programvaran.

    https://answers.bitwig.com/questions...o-longer-works
    Ja det är bra men det finns en risk att allt Appstorifieras och det tycker inte jag är bra.
    Men Bitwigmakarna verkar vara aktiva och kreativa så det blir nog bara temporärt. Jag har inte själv Bitwig men det verkar väldigt intressant.

  22. #262
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Off topic; hur gör man det i Logic?
    Sorry, missade helt att du frågat. Här är en länk som visar, svinsmidigt!

    https://youtu.be/jHKKNceqVmo

  23. #263
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry, missade helt att du frågat. Här är en länk som visar, svinsmidigt!

    https://youtu.be/jHKKNceqVmo
    Haha... perfekt. Jag har aldrig tagit mig tid att kolla upp detta.
    1 min instruktionsvideor är guld!
    Tack!

  24. #264
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Version 3.2 är ute! Ny EQ, Saturator och en del annat godis.

    https://www.bitwig.com/en/20/bitwig-studio-3_2.html

  25. #265
    klonqs avatar
    Veteran
    Nån som har nått bra tips på Reverb plugin som funkar med senaste Bitwig i Linux?


    Hittade denna:
    https://u-he.com/products/protoverb/
    Senast redigerat av klonq den 2020-04-27 klockan 23:03.

  26. #266
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja ha möjligen att sätta en AUX ratt på effekt kannal så man kan skjuta effekter igenom effekter.

  27. #267
    klonqs avatar
    Veteran
    Kan nån förklara hur ni jobbar med clip
    launcher? Själv sitter jag i arrengment och mix vy.

  28. #268
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nån förklara hur ni jobbar med clip
    launcher? Själv sitter jag i arrengment och mix vy.
    På samma sätt som i Ableton, men med den stora fördelen att du även kan arbeta med clips i arrangement view. Vilken DAW kom du ifrån innan? Eller vad menar du med hur man jobbar med clip launcher? Jag personligen använder clip launcher som ett sätt att skapa skisser utan att behöva tänka på helheten medan jag jobbar med olika idéer. Sedan "limmar" jag ihop det i arrangement view när det känns som att jag har tillräckligt med olika "scenes". När det är dags att göra ett arr så triggar jag clips live medan jag spelar in i arrangement view. En del drar in sina klipp. Valmöjligheterna är många och det är bara att testa sig fram tills man hittar ett sätt som passar en själv

  29. #269
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På samma sätt som i Ableton, men med den stora fördelen att du även kan arbeta med clips i arrangement view. Vilken DAW kom du ifrån innan? Eller vad menar du med hur man jobbar med clip launcher? Jag personligen använder clip launcher som ett sätt att skapa skisser utan att behöva tänka på helheten medan jag jobbar med olika idéer. Sedan "limmar" jag ihop det i arrangement view när det känns som att jag har tillräckligt med olika "scenes". När det är dags att göra ett arr så triggar jag clips live medan jag spelar in i arrangement view. En del drar in sina klipp. Valmöjligheterna är många och det är bara att testa sig fram tills man hittar ett sätt som passar en själv
    Jag har gått ifrån hårdvara till bitwig.

  30. #270
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått ifrån hårdvara till bitwig.
    Ok Som sagt, prova dig fram vad som passar dig bäst. Man kan köra både clips och arrangement view samtidigt också. Om du kommer från hårdvara och inte är van att komponera i klassisk DAW linjär stil så kanske clips passar bäst för dig? Enklare att "jamma" fram idéer med clips tycker jag eftersom man inte jobbar linjärt utan kan trigga olika patterns hur man vill.

  31. #271
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok Som sagt, prova dig fram vad som passar dig bäst. Man kan köra både clips och arrangement view samtidigt också. Om du kommer från hårdvara och inte är van att komponera i klassisk DAW linjär stil så kanske clips passar bäst för dig? Enklare att "jamma" fram idéer med clips tycker jag eftersom man inte jobbar linjärt utan kan trigga olika patterns hur man vill.
    Får prova mig fram då, tack

  32. #272
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja ha möjligen att sätta en AUX ratt på effekt kannal så man kan skjuta effekter igenom effekter.
    En klassiker är ju att ta effektreturen till en egen kanal, så gör man med analoga bord om man vill få till det du nämner där

  33. #273
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En klassiker är ju att ta effektreturen till en egen kanal, så gör man med analoga bord om man vill få till det du nämner där
    Är inte effektreturer egna kanaler i Bitwig alltså? Hur hanteras de i så fall?
    Eller pratar ni om inserteffekter (d.v.s. sidechains om man vill göra parallella grejer med dem)?
    Jag är alltså inte Bitwigägare ännu....

    En annan fråga. Hur funkar Bitwig på laptop? Blir det plottrigt eller är det ett sån't program där de tänkt på att göra det hanterbart även med liten skärm?

  34. #274
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte effektreturer egna kanaler i Bitwig alltså?
    Jo

  35. #275
    klonqs avatar
    Veteran
    Jo det är egna kannaler, men inga sends rattar.

  36. #276
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är egna kannaler, men inga sends rattar.
    Aha, ja det var ju dumt.
    Kanske för att inte den ovane skall skapa rundång av misstag?

  37. #277
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är egna kannaler, men inga sends rattar.
    Förstår nu inte riktigt vad du menar. Varje kanal har send rattar och om du vill skjuta effekter genom effekter så kan du ju skapa en separat effektkedja på just den kanalen du vill ha denna typen av effekt. Dvs den send effekt du vill andvända + effektkedja/routing på aktuell kanal.
    "Nested device chains also make unique routings possible, whether it is creating a stack of parallel chains with the FX Layer, fading between processing options with FX Selector, only processing the wet signal (like the Wet FX chain on many devices), or even inserting devices or plug-ins into the feedback loop of any delay or reverb device."

  38. #278
    klonqs avatar
    Veteran
    Om jag har två stycken effekt kannaler vill jag ha sends rattar på dem så jag kan skapa rundgång.

  39. #279
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Det går inte i bitwig utan att använda audio-receiver-devicen tyvärr. Med den kan man skicka ljud lite hur man vill.

  40. #280
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag har två stycken effekt kannaler vill jag ha sends rattar på dem så jag kan skapa rundgång.
    Du kan skjuta ett effect track in till ett annat..(exempelvis s1-->s2, vet inte vad som händer om du matar tillbaks S2 till S1 input). Finns dock som sagt stora möjligheter att skapa egna kedjor och routa audio på det sättet du önskar då det är modulärt i sin uppbyggnad. Har själv bara hunnit skrapa på ytan jag med.

  41. #281
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går inte i bitwig utan att använda audio-receiver-devicen tyvärr. Med den kan man skicka ljud lite hur man vill.
    Good enough for jazz.
    Måste avsluta mina icke datorbaserade projekt och skaffa Bitwig. Verkar spännande.

  42. #282
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Good enough for jazz.
    Måste avsluta mina icke datorbaserade projekt och skaffa Bitwig. Verkar spännande.
    Jag har nyligen skiftat från Ableton till Bitwig och för egen del så har Bitwig allt det jag tycker att Ableton saknar. Framförallt icke destruktiv audio editering och stor frihet i hur man kan modulera både mjukvara och hårdvara snabbt och enkelt. Sånt som man i Ableton var tvungen att ladda ner som en mer eller mindre bra fungerande Max device finns redan inbyggt
    Push 2 funkar dessutom bra.

  43. #283
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går inte i bitwig utan att använda audio-receiver-devicen tyvärr. Med den kan man skicka ljud lite hur man vill.
    Går inte att göra rundgång med audio receiver. Det är generellt rundgångs-förbud i Bitwig, utom när delay är inblandat.

  44. #284
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går inte att göra rundgång med audio receiver. Det är generellt rundgångs-förbud i Bitwig, utom när delay är inblandat.
    Vill man så går det ju alltid att plocka ut signalen i verkligheten och koppla tillbaks den.
    Sånt kanske man även kan göra virtuellt med t.ex. Rewire (eller till och med Dante VSC?).
    Men bättre att ha det i sin DAW naturligtvis. Undrar om tanken är att det skall vara failsafe live? Inte helt utan poäng i så fall.

  45. #285
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill man så går det ju alltid att plocka ut signalen i verkligheten och koppla tillbaks den.
    Sånt kanske man även kan göra virtuellt med t.ex. Rewire (eller till och med Dante VSC?).
    Men bättre att ha det i sin DAW naturligtvis. Undrar om tanken är att det skall vara failsafe live? Inte helt utan poäng i så fall.
    Ljudmotorn tillåter det inte. Det är förvisso sant i andra DAWs också, så när du kopplar rundgång i t.ex Live så lägger den in ett osynligt delay. Kan handla om att man inte vill göra det, utan att det ska vara explicit, men det är bara en gissning.

  46. #286
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudmotorn tillåter det inte. Det är förvisso sant i andra DAWs också, så när du kopplar rundgång i t.ex Live så lägger den in ett osynligt delay. Kan handla om att man inte vill göra det, utan att det ska vara explicit, men det är bara en gissning.
    Det är inte bara det att latencykompenseringen spökar då?

    I vilket fall, ett delay hjälper väl inte mot rundgåg? Det ändrar enbart rundgångsfrekvensen.

  47. #287
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte bara det att latencykompenseringen spökar då?

    I vilket fall, ett delay hjälper väl inte mot rundgåg? Det ändrar enbart rundgångsfrekvensen.
    Nej, det är en fundamental begränsning i digitala system. Ett delay bryter rundgångsloopen eftersom signalen "stannar" i delayet och inte behöver behandlas vidare i samma beräkningsiteration.

  48. #288
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det är en fundamental begränsning i digitala system. Ett delay bryter rundgångsloopen eftersom signalen "stannar" i delayet och inte behöver behandlas vidare i samma beräkningsiteration.
    Förstår inte vad du menar. Alla elektroakustiska rundgångar (alltså mikrofon-förstärkare-högtalare-luft-mikrofon) innehåller ett delay på grund av fysikens lagar, men runt går det. Att ha en digital delkedja ändrar inte detta och även helt digitala system kan ge rundgångar. Jag kan enkelt skapa rundgång i Logic t.ex. utan att blanda in något analogt steg. Om det inte går i Bitwig så beror det på designen av programmet.

    Har man extremt låg latency i sitt system så kan rundgångsfrekvensen däremot hamna så högt att den inte hörs men den brukar synas på mätare däremot.

  49. #289
    klonqs avatar
    Veteran
    I logic runt 2010 kommer jag ihåg att när man var klar med ett spår kunde man frysa det för att frigöra CPU resurser. Dvs spåret spelade men man kunde inte göra några ändringar, jag hittar inte liknande funktionalitet i Bitwig, endast "deactivate", men det är inte samma sak då jag inte hör spåret efter det.

    Nån som kan hjälpa?

    (nu börjar mjukvaran visa sin baksida, oerhört jobbigt när CPU inte räcker till)

  50. #290
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I logic runt 2010 kommer jag ihåg att när man var klar med ett spår kunde man frysa det för att frigöra CPU resurser. Dvs spåret spelade men man kunde inte göra några ändringar, jag hittar inte liknande funktionalitet i Bitwig, endast "deactivate", men det är inte samma sak då jag inte hör spåret efter det.

    Nån som kan hjälpa?

    (nu börjar mjukvaran visa sin baksida, oerhört jobbigt när CPU inte räcker till)
    Freeze finns inte. Men det du kan göra är en bounce och sedan deaktivera originalspåret med VST osv på. Den bouncar till ett separat spår. På så vis kan du även gå tillbaka och redigera originalspårets midi om du skulle behöva och har inte förlorat något.

    Markera det du vill bounce:a ner och högerklicka på det och välj bounce.

  51. #291
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Freeze finns inte. Men det du kan göra är en bounce och sedan deaktivera originalspåret med VST osv på. Den bouncar till ett separat spår. På så vis kan du även gå tillbaka och redigera originalspårets midi om du skulle behöva och har inte förlorat något.

    Markera det du vill bounce:a ner och högerklicka på det och välj bounce.
    Tack, skall ge det ett försök.

  52. #292
    klonqs avatar
    Veteran
    Bytte drivrutiner ifrån Pulseaudio till Jack och genast klarar datorn av fler spår utan krångel. Hoppas det var den lösningen jag behövde.

  53. #293

  54. #294
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    nyfiken på bitwig. sommarerbjudande nu. ni som vet: hur är "the grid" i jämförelse med andra modulära alternativ (nord, reaktor, etc) låter det bra? kul att jobba med?

  55. #295
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Är också liten sugen på Bitwig, funderar på en Linux-maskin dedikerad till detta.

    Men undrar hur det funkar om man har många hårdvarusynthar, midi-controllers, motu midi-interfaces - funkar det smidigt eller är Bitwig bättre för in-the-box setups?

  56. #296
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har fått känslan att Bitwig fokuserar på ITB men jag har inte testat med hårdvara så det funkar säkert bra det också. Problem med MIDI är sällan DAW:en utan mer drivers/hårdvaran. Och kör man kedjor med thru eller in/out (värre) så kan det bli struligt.

  57. #297
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är också liten sugen på Bitwig, funderar på en Linux-maskin dedikerad till detta.

    Men undrar hur det funkar om man har många hårdvarusynthar, midi-controllers, motu midi-interfaces - funkar det smidigt eller är Bitwig bättre för in-the-box setups?
    Funkar precis lika bra som andra DAW. Jag bytte från Ableton och förutom att det är smidigare att hantera hårdvara så upplever jag att det synkar bättre. Jag kör aggregarerade audiointerface, syntar och trummaskiner utan problem. Mac OS bör tilläggas.

  58. #298
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar precis lika bra som andra DAW. Jag bytte från Ableton och förutom att det är smidigare att hantera hårdvara så upplever jag att det synkar bättre. Jag kör aggregarerade audiointerface, syntar och trummaskiner utan problem. Mac OS bör tilläggas.
    Tack för att du svarade, men jag tänkte mer på hur det funkar i Linux. Känns som om det kan vara struligt med MIDI där om man har en lite avancerad setup.

  59. #299
    klonqs avatar
    Veteran
    Finns det nån plugin för stereobreddning i Bitwig?

  60. #300
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det nån plugin för stereobreddning i Bitwig?
    Utility device "Tool" har widening funktioner men det kanske inte är det du söker?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •