Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10
Resultat 541 till 575 av 575

Ämne: Bitwig Studio

  1. #541
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något annat fantastiskt som jag går miste om?
    Det låter inte så. Men en snabb koll säger bland annat Spectral Suite, Operators, MSEG (envelopes), Polymer, comping och ett antal filter och sånt.. har inte hunnit gräva ner mig i nån av dessa ännu förutom lite Polymer och den är väldigt fin, kanske inte om du är nöjd med det du har dock, svår fråga.

  2. #542
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter inte så. Men en snabb koll säger bland annat Spectral Suite, Operators, MSEG (envelopes), Polymer, comping och ett antal filter och sånt.. har inte hunnit gräva ner mig i nån av dessa ännu förutom lite Polymer och den är väldigt fin, kanske inte om du är nöjd med det du har dock, svår fråga.
    Tack! Operatorerna ser ju trevliga ut. Sequencar nästan allt med min pyramid dock

    Polymer har jag inte testat. Får kolla upp den också.

  3. #543
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter inte så. Men en snabb koll säger bland annat Spectral Suite, Operators, MSEG (envelopes), Polymer, comping och ett antal filter och sånt.. har inte hunnit gräva ner mig i nån av dessa ännu förutom lite Polymer och den är väldigt fin, kanske inte om du är nöjd med det du har dock, svår fråga.
    Förutom detta även Delay+, Filter+, Chorus+, Flanger+, Phaser+, Convolution, feedback i signalkedjan, ett flertal olika oscillatorer, en mängd småförbättringar och prestandaoptimeringar (framförallt på mac)... Det är en ganska lång lista.

  4. #544
    reverbsvansen
    reverbsvansen är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste på lite om det där och enligt avtalet så har man rätt till alla nya versioner _som annonseras_ under ens licenstid. Så eftersom de pratat om 5.1 medan du hade licens hade du haft rätt att få den. Anledningen till att jag kollade var för jag blev sugen på 5:an och förlängde för att få den men insåg efteråt att jag inte hade behövt göra det. Nu var det ju lugnt ändå i ditt fall men just sayin
    Ok, så påläst är inte jag. Tack för info, Hursomhaver...

    Iaf skönt att de släppte The Official Version som 242 hade uttryckt det.

  5. #545
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SPX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutom detta även Delay+, Filter+, Chorus+, Flanger+, Phaser+, Convolution, feedback i signalkedjan, ett flertal olika oscillatorer, en mängd småförbättringar och prestandaoptimeringar (framförallt på mac)... Det är en ganska lång lista.
    Feedback lät ju intressant. Kan man skicka sends till varandra nu? (Som man kan i ableton)

  6. #546
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Testade just, send till send i rundgång går fint!

    Har haft ett litet problem med små cpu spikes då och då, ljudet har glitchat till lite men det visade sig vara Soundtoys, många som haft problem men verkar ha löst sig med att uppdatera dom till senaste.

  7. #547
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade just, send till send i rundgång går fint!

    Har haft ett litet problem med små cpu spikes då och då, ljudet har glitchat till lite men det visade sig vara Soundtoys, många som haft problem men verkar ha löst sig med att uppdatera dom till senaste.
    Börjar nosa på köpknappen Tack för att du testade!

  8. #548
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Feedback lät ju intressant. Kan man skicka sends till varandra nu? (Som man kan i ableton)
    Exakt! Det är inte fritt fram med feedback hursomhelst, men du kan skicka sends till varandra och få feedback den vägen.

  9. #549
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder inte "Grid" överhuvudtaget och jag använder främst externa pluggar för ljud. (TAL Sampler, Reaktor, Surge XT, Dexed, OPS7 mfl).

    ... samt att "Note grid" verkar kunna skicka midi ut? Är lite sugen på att bygga egna sequencers.
    Grid tycker jag man ska använda flitigt! Det är ju en native modulsynth liksom så man får kraft och flexibilitet. Upplever inte att den käkar särskilt mycket CPU heller och eftersom jag alltid velat designa egna synthar är det lite himmelriket för mig

    Men det finns ju tre Grid, en för att bygga synthar, en för effekter (de två är typ samma) och en för noter. Den för noter kan mycket riktigt skicka MIDI och det går utmärkt att bygga egna sequencers i den!

  10. #550
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Har inte gjort musik på sex år och missat den här. Är trött på ableton och försöka bli kompis med Max. Bygga synthar i reaktor blocks funkar även om modulerna tar för stor plats på skärmen så det blir väldigt enkla grejer.
    Finns det någon anledning att inte satsa på bitwig? Är på rea nu också.
    Vad har scripts för användning? Jag har fortfarande kvar min torso t1 och hoppas den kan användas i grid utan script?

  11. #551
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Lol hittade den här (1.19)Torso T1 http://https://youtu.be/NxT6blFC2j4?si=L9TwefdRQgZjut0j

  12. #552
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grid tycker jag man ska använda flitigt! Det är ju en native modulsynth liksom så man får kraft och flexibilitet. Upplever inte att den käkar särskilt mycket CPU heller och eftersom jag alltid velat designa egna synthar är det lite himmelriket för mig

    Men det finns ju tre Grid, en för att bygga synthar, en för effekter (de två är typ samma) och en för noter. Den för noter kan mycket riktigt skicka MIDI och det går utmärkt att bygga egna sequencers i den!
    Ok så man kan inte patcha oscillatorer och effektmoduler i samma patch?

  13. #553
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Oj den spectral suite låter grymt bra.

  14. #554
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok så man kan inte patcha oscillatorer och effektmoduler i samma patch?
    Jo då, det går. Typerna handlar mer om input/output.

    Poly grid är som ett instrument, FX grid som en ljudeffektsenhet och note grid som en sequencer eller filter/effekt för not-data.

  15. #555
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo då, det går. Typerna handlar mer om input/output.

    Poly grid är som ett instrument, FX grid som en ljudeffektsenhet och note grid som en sequencer eller filter/effekt för not-data.
    Hmm ok. Instrument = kan innehålla synth parametrar/moduler? Måste ladda ner och testa innan rean tar slut. Kan man använda externa midikontrollers i Grid?

  16. #556

  17. #557
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore det! Alltså jag har bara härjat runt några kvällar, men tycker att det är svinfett. Hela programmet känns som ett roligt kreativt instrument.

    Allt är lite mer modulärt ja, istället för m4l som jag personligen tycker lätt blir lite kladdigt, sitter hellre i Max vid sidan av faktiskt. Den stora skillnaden för mig är audio editing, Bitwig är lite mer typ Logic kanske, bouncing och sånt är snabbt och lätt. Känns också som att det är mer responsivt och jag anar att det helt enkelt är gjort av vassare DSP-programmerare.

    Alltså gör ett par midinoter, dra klippet till ny kanal men håll nere Alt så gör den automatiskt bounce så du håller i ett audioklipp, bara sådär. Himmelskt.

    Det som fattar är som sagt video, men man kan använda en rackig VST för det, eller synka externa program med tidskod, finns ok workarounds.

    Sen finns ingenting motsvarande groove-systemet i Live, och mycket live kan göra med att kvantisera eller härja runt med audioloopar. Det finns sätt att göra liknande saker med klippning, eller lite kul vansinnes-lösningar i Grid men men inte alls samma direkthet där, tyvärr.

    Det är också helt enkelt lite mer invecklat och kan kännas rörigt i början jämfört med Live som är såpass cleant, men man kan köra demot utan att spara, eller en 30-dagars trial med full funktionalitet.

    Tryck F1 när en device är markerad så är det hjälp liknande Max/MSP med både info och man kan testa samtidigt.
    CTRL-Enter tar upp en ruta som visar allt som går att göra med typ clips, kanaler eller vad man har markerat, oavsett om det är mappat en shortcut eller inte finns i menyn, går det så finnsd et där och går att välja direkt eller läsa shortcut, också detta en fantastiskt snygg lösning.

    En av grundarna är Claes Johanson som bland annat gjorde vocodern i Ableton, även multibandskompressorn inkl. preseten OTT som sen blev något av ett koncept.
    Ogillar starkt abetons groovesystem. Vill att det skulle finnas en grooveknob som på en Mpc. Ett overall groove. Nu blir det istället att jag flyttar ljud och MIDI manuellt tills jag tycker det är den swing jag vill ha. Väldigt tidskrävande och svårt att snabbt testa olika swing. På en trummaskin har jag alltid 56% swing/shuffle och skulle vilja ha en nån form av input kvantisering inklusive swing. Men det funkar ju inte så I ableton. Logic använde jag innan ableton och minns inte så mycket mer än att Len Sasso gjorde stepsequencers i environment som jag laddade ner och använde. Cubase och mixermaps var coolt också.
    Om jag bara fick använda ett musikprogram skulle det vara Max/Msp.. men inlärningskurvan är seg. Ricardo Villalobos sägs använda det. Gillar han väldigt. Alla daws jag använde från början var mer modulära i mididelen. Logic med environment och cubase med sina mixermaps.. spelade in sysex från min juno-1 i lager på lager i cubase.
    Ska lära mig max/msp helt någon gång alla fall. Tar det någon period jag är helt oinspirerad att göra musik!

  18. #558
    reverbsvansen
    reverbsvansen är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grid tycker jag man ska använda flitigt! Det är ju en native modulsynth liksom så man får kraft och flexibilitet. Upplever inte att den käkar särskilt mycket CPU heller och eftersom jag alltid velat designa egna synthar är det lite himmelriket för mig

    Men det finns ju tre Grid, en för att bygga synthar, en för effekter (de två är typ samma) och en för noter. Den för noter kan mycket riktigt skicka MIDI och det går utmärkt att bygga egna sequencers i den!

    - Finns det nåt bra tips på sökbart forum där man kan ladda ner "user-presets", synth/effect/sequencer eller dela om man gör något?
    Just sequencers är något jag ofta får ta till ReasonRack av gammal vana.

  19. #559
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Här har jag hittat lite kul grejer:
    https://bitwig.community/presets

  20. #560
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    https://bitwig.community/presets

    Edit: Odlarn var först på bollen.
    Senast redigerat av Juno60 den 2023-12-27 klockan 10:16. Anledning: Borås is on fire

  21. #561
    reverbsvansen
    reverbsvansen är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här har jag hittat lite kul grejer:
    https://bitwig.community/presets
    Tack! och Tack Juno60!

    God fortsättning på Er!

  22. #562
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

  23. #563
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ogillar starkt abetons groovesystem. Vill att det skulle finnas en grooveknob som på en Mpc. Ett overall groove. Nu blir det istället att jag flyttar ljud och MIDI manuellt tills jag tycker det är den swing jag vill ha. Väldigt tidskrävande och svårt att snabbt testa olika swing.
    Hm alltså det enda med Live är ju att man inte kan sätta ett groove som default för nya clips (tror jag) så man måste alltid välja det man kör med, men det är ju enkelt att markera all midi och välja groove.

    I övrigt, dels finns det ju rena swing-grooves, bara att ta ett swing 16th och dra ner % till lagom.. men du kan också skapa ett midiclip som svänger precis som du vill, konvertera den till ett groove och sen bara applicera på allt.

    Vill du kan du också ta typ "Swing 16ths 57" eller nåt och dra in som ett eget clip, fin justera efter smak och sen göra ett nytt groove baserat på det.

    Men ja, i Bitwig är det ett globalt swing-värde som gäller, man kan bara slå av/på per clip.

  24. #564
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peppe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm ok. Instrument = kan innehålla synth parametrar/moduler? Måste ladda ner och testa innan rean tar slut. Kan man använda externa midikontrollers i Grid?
    Egentligen är det ingen större skillnad på de olika Gridsen, alla moduler finns i alla grids. Så det är nog mer hur själva "behållaren" för griden funkar. Men vid en snabb blick ser det ganska lika ut också.

    Externa midikontrollers går att routa till vad som helst typ i Bitwig.

  25. #565
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen är det ingen större skillnad på de olika Gridsen, alla moduler finns i alla grids. Så det är nog mer hur själva "behållaren" för griden funkar. Men vid en snabb blick ser det ganska lika ut också.

    Externa midikontrollers går att routa till vad som helst typ i Bitwig.
    Enda riktiga skillnaden jag har märkt är att bounce-in-place för midiclips bara funkar för Instrument grid, men det gäller alla devices i Bitwig. Men det låter en ha olika default preset för olika användningsområden så det kan ju vara smidigt.

  26. #566
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Finns det något sätt att flytta den fasta browsern till vänster sida?

  27. #567
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något sätt att flytta den fasta browsern till vänster sida?
    Är inte vid dator för att testa, men kolla på settings och typ display settings eller liknande. Där finns s.k display profiles, och antingen single display large eller small tror jag flyttar browsern till andra sidan.

    edit: jag tänkte helt fel... bortse från det ovan. Browsern är mycket riktigt bara på höger sida verkar det som, inspector är det som byter sida när man gör det jag beskriver.
    Senast redigerat av windwind04 den 2023-12-30 klockan 11:00.

  28. #568
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte vid dator för att testa, men kolla på settings och typ display settings eller liknande. Där finns s.k display profiles, och antingen single display large eller small tror jag flyttar browsern till andra sidan.

    edit: jag tänkte helt fel... bortse från det ovan. Browsern är mycket riktigt bara på höger sida verkar det som, inspector är det som byter sida när man gör det jag beskriver.
    Ja, läste om att det går att flytta inspector om man byter display-läge. Men som sagt är det browsern jag skulle vilja flytta.

    Testkör Bitwig igen och det är en del saker jag skulle vilja ändra på. Vanesak så klart. Har trots allt jobbat i Ableton i snart 20 år så det är en del saker som känns aviga.

  29. #569
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Nån annan som upplever att externa enheter som midiklockas av bitwig kan "hoppa" på första taktslaget? Det fördröjs med typ 400ms eller nåt, sen rullar allt på bra och i takt.

    Har haft det problemet med några hårdvarusequencers tidigare och nu har jag samma problem när jag klockar puredata internt med med LoopBe1.

  30. #570
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån annan som upplever att externa enheter som midiklockas av bitwig kan "hoppa" på första taktslaget? Det fördröjs med typ 400ms eller nåt, sen rullar allt på bra och i takt.

    Har haft det problemet med några hårdvarusequencers tidigare och nu har jag samma problem när jag klockar puredata internt med med LoopBe1.
    Misstänker att det har med delaykompenseringen att göra. Har den satt på ca 120ms. Kanske inte går att komma runt att det blir ett litet hopp?

  31. #571
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Har inte kommit dit med bw än, men det där låter ganska rimligt ja, tror inte det är helt lätt att komma ifrån

  32. #572
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tidigare så har jag bara spelat in en extra tom takt i början för att komma runt. Kanske borde testa att bara sätta en fysiskt kabel från midi ut till midi in istället och se om det lirar bättre?

    Edit: lite offtopic kanske

  33. #573
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft samma problem tidvis. Vet inte om det är delaykompenseringen, har inte tillräckligt hög latency för att det skulle vara så märkbart, men det är det. Just nu funkar det klockrent dock.

  34. #574
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Någon som lyckats bygga en SH-101-aktig sequencer i gridden?

  35. #575
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som lyckats bygga en SH-101-aktig sequencer i gridden?
    Det är jag också intresserad av. Har byggt en sh-101. Med enkel sequense. Vill gärna ha en mer komplex med autoporta och trig in mm.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •