Sidan 1 av 206 1 2 3 4 5 11 51 101 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 12314

Ämne: Euroracktråden

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Euroracktråden

    Tänkte att det nu är på tiden att vi dedikerar en tråd som enbart diskuterar och förkovrar sig i Doepfer. Allt annat är bannlyst. Givetvis kan vi tillåta att en trumma spelas parallellt, kanske möjligen också en Moog eller Arp....

    Hur som helst öppnar jag med lite old-school ebm alá DAF men med lite nya infall. Kanske kan det bli ngt. Testkörde lite idag med midistyrning (A-190-1) och Slew Limiter för pitch på ena oscillatorn (1/2) För jäkla trevligt!

    http://schneidersladen.com/

    http://www.thomann.de/

    http://escapefromnoise.com/
    Senast redigerat av Odd Bob den 2011-01-01 klockan 21:09.

  2. #2
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    riktigt trevlig patch måste jag säga. och bra att köra en tråd för doepfer.

  3. #3
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    odd bob de e sköna grejer du gör .

  4. #4
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Är ju tvungen att addera en patch jag gjorde för ett tag sedan.... Så jävla göttig! Kanske ligger den på fler ställen på 99 men det är inte varje dag som patchar som denna skapas.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2009-10-21 klockan 00:16.

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    go odd

  6. #6
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Mullemull! Så dar skulle jag vilja att Reason kunde låta!! Vad gar en basic 2osc uppsattning lös på??

  7. #7
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Men sluta nu, jag får ju GAS av det här! :-P

  8. #8
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Har kollat runt pa lite youtube filmer och fick intrycket de flesta Doepfer anvandare inte gor musik med sina synthar, de verkar istallet spendera tiden pa att gora patcher och modulera det ena och det andra.... :c(

    Finns det nat exempel pa bra musik gjort med doepfer modular?

  9. #9
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nine Inch Nails

  10. #10
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag kommer göra extremt mycket musik med min grunka och det är därför jag startade denna tråd, för att på sikt, upplysa världen om hur skönt lir man kan bygga med Doepfer...

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kollat runt pa lite youtube filmer och fick intrycket de flesta Doepfer anvandare inte gor musik med sina synthar, de verkar istallet spendera tiden pa att gora patcher och modulera det ena och det andra.... :c(
    Hela poängen med en modular är att göra (o)ljud som inte går att göra med vanliga syntar, så det är inte så konstigt om 9 av 10 ljuddemos på Youtube är mer eller mindre sönderskruvade ljud.

    Sen beror det förstås på vad man klassar som musik... jag har en känsla av att du inte skulle gilla tex Pan sonic, trots att de gör musik med modularsyntar. Eller för den delen Merzbow, som länge använde en VCS-3.

  12. #12
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Vilken rolig tråd! Och vilka maffiga ljuddemos! Går just modularköparplaner själv och sneglar naturligtvis på Doepfer. Jag får intrycket att de är rätt breda i ljudet, att de kan gå från rätt hårt till mjukt och vackert. Vad säger ni som kört dem?

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag instämmer och bifogar en patch.... När ska jag då använda denna.. Hmm det vet man inte, men jag jobbar ganska spontant i Live och lyfter in samplingar och bakar ihop helheter, då är såna här sound ypperliga. De adderar både lekfullhet, värme och karaktär.
    Bifogade filer Bifogade filer

  14. #14
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    jäklars vilka inspirerande patchar bob!
    fortsätt så

  15. #15
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kollat runt pa lite youtube filmer och fick intrycket de flesta Doepfer anvandare inte gor musik med sina synthar, de verkar istallet spendera tiden pa att gora patcher och modulera det ena och det andra.... :c(
    http://www.4shared.com/file/96108130...rgenoize1.html fast synkar man upp det här mot en 808:a och lite vocoder på det så är man ju hemma!

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    eftersom zthee redan besmutsat denna tråden med serge kan jag ju gott ge den lite doepfer + paia kombo:
    http://www.youtube.com/watch?v=NTHPMOyvoFU

  17. #17
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Smutsat ner? Nej, jag har ju förfinat den!

  18. #18
    AndreasBygdell
    AndreasBygdell är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gar en basic 2osc uppsattning lös på??
    Jag ställer samma fråga. Hur måste man lägga ut för ett bra startsystem? Typ?

  19. #19

    Redaktör
    Måste du fråga har du inte råd.

    Men Doepfers bassystem med 2 VCO kostar 1650 eller 1700€, och det är väl någonstans där man hamnar om man vill ha något som kan göra mer än en vanlig analogsynt. (De har också ett minisystem, men det tillverkas inte längre.) Dotcom ligger också i de prisklasserna, på ett ungefär.

    Sen går det att komma billigare undan med hemmabyggen och vissa märken (Paia), men man ska nog räkna med 5-siffriga belopp för att få något som är användbart som modulärsynt.

  20. #20
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det skulle vara intressant att få se lite utläggningar om olika VCO-moduler kontra varandra, och VCF. Det finns ju några att välja på

  21. #21
    AndreasBygdell
    AndreasBygdell är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste du fråga har du inte råd.

    Men Doepfers bassystem med 2 VCO kostar 1650 eller 1700€, och det är väl någonstans där man hamnar om man vill ha något som kan göra mer än en vanlig analogsynt. (De har också ett minisystem, men det tillverkas inte längre.) Dotcom ligger också i de prisklasserna, på ett ungefär.

    Sen går det att komma billigare undan med hemmabyggen och vissa märken (Paia), men man ska nog räkna med 5-siffriga belopp för att få något som är användbart som modulärsynt.
    Så någonstans kring 20 får man ett system som inte känns trångt och begränsat så fort man börjar jobba? Det är ju inte så farligt. Måste se vad jag kan göra med deklarationen...

  22. #22
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    trevlig tråd, ni som sitter med andra fabrikat får gärna starta liknande trådar!

  23. #23
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.4shared.com/file/96108130...rgenoize1.html fast synkar man upp det här mot en 808:a och lite vocoder på det så är man ju hemma!

    Tja, inte min bag! Visst ar det kul att gora patcher, men det ar roligare att gora skon musik. Vince Clarke var ju en javel pa snickra pop med gamla analoger, det ar mer at det hallet jag vill.

    Nat med kraftiga filter i klass med MS-20 (feta baskaggar) ar nog det jag ar ute efter. Fixar Doepfer det?

  24. #24

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av AndreasBygdell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så någonstans kring 20 får man ett system som inte känns trångt och begränsat så fort man börjar jobba? Det är ju inte så farligt. Måste se vad jag kan göra med deklarationen...
    Modularsystem känns alltid trånga och begränsade så länge det finns plats kvar att bygga ut och pengar kvar i plånboken.

    Jag har inte ägt någon analogmodular, men det är någonstans däromkring det antalet moduler som det börjar bli motiverat med en modularsynt - med färre moduler kan man lika gärna köpa en MS-20 eller något liknande och få bättre valuta för pengarna.

    Men det beror ju väldigt mycket på vad man vill göra - det är ju stor skillnad om man vill ha oljudsmaskinen från helvetet, en TD-sequencerslingskapare, en ultraflexibel monsteranalog eller ett system med så mycket digitala moduler att analogtalibaner får något nervöst i blicken. Beroende på vad man väljer så blir det ju väldigt olika moduler man behöver.

    Om du inte använt modularer innan så kan det vara en idé att testköra ett par mjukvarusystem för att få en känsla av vad du vill ha och vad du kan leva utan. Det är lätt att underskatta behovet av mixers och multiplar innan man patchat ihop ett par ljud, tex.

  25. #25
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    ... Jag skulle säga att har man väl börjat bygga ett system så vill man bara ha mer. Moduler som står på inköpslistan är bla:

    1 st A-137 Vc Wave Miltiplier
    1 st A-160 Trigger Delay
    2 st A-161 Clock Sequencer
    1 st A-172 Max/min Selector
    1 st A-135 VC Mixer
    2 st A-149 Quadrature LFO
    1 A-143-1 Complex Envelope / LFO
    1 st A-138 + A-138x

    Därefter ska jag börja börja fylla ett rack med LiveWire- och Cwejmanmoduler (men det får vi ta i en annan tråd )

    När köpet blir får vi se, men snart hoppas jag... trots att kronan är svag.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2009-04-15 klockan 07:25.

  26. #26
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    TD-sekvens-slingeskapare lät intressant tyckte jag. Några oscs, VCA, VCF och sequencer?

  27. #27
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Måste bara rekommendera trippelresonansfiltret! http://www.doepfer.de/a127.htm

    Med en enkel modd så sätter man in switchar som växlar mellan bandpass och lågpass. Separata utgångar per filter. Den händige moddar den säkert med separata ingångar för varje filter. Även omoddad så är den riktigt bra, perfekt för att sätta lite svep på statiska ljud.

  28. #28
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Vill man dregla lite över eurorackmoduler så kan man kolla följande tråd - http://www.muffwiggler.com/forum/vie...er=asc&start=0

  29. #29
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Faen vad irriterad man blir när man tittar på de bilderna, om man lägger ut en massa pengar på att bygga ihop något kan man väl göra det snyggt? En massa små-mellanrum och osymetriska stora hål i racken ju

  30. #30
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, det är så det blir när man väljer eurorack

  31. #31
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Ja, den där tråden kan man ju spendera resten av kvällen åt att glob-öga igenom

  32. #32
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ja den tråden kan bli dyr. Mycket dyr!!

  33. #33

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TD-sekvens-slingeskapare lät intressant tyckte jag. Några oscs, VCA, VCF och sequencer?
    Ja, förmodligen.

    De flesta äldre modularsystem som användes var inte särskilt avancerade, så jag tror man kommer undan med relativt enkla moduler.

    Strikt sett så tror jag att det viktigaste är sequencern, resten kan man nog välja lite vad man vill. (Och tex Numerology och/eller MOTU:s Volta kan ju vara alternativ om man inte vill spendera alla pengar på modulärsequencers, eller en G2 om man vill hålla sig till hårdvara.)

  34. #34
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    gaaarghhh....

    Fan satt och kikade lite på Doepfermoduler nu igen... Jag har ju några luckor i mitt case... Har exakt 42 HP kvar att fylla. Tänkte på nedan alternativ men vad ska jag välja ? Hjälp mig

    Alternativ 1: "störd modulation", totalt i Euro: 287 EURO <= 3133 SEK
    A-143-1 Complex Envelope Generator, 28HP, kvar 14 HP, 180 EUR
    A-188-1 BDD Module, 14 HP, kvar 0 HP, 107 EUR

    Alternativ 2: "Lagom störd Modulation", Totalt: 323 EURO <= 3530 SEK
    A-143-1 Complex Envelope Generator, 28HP, kvar 14 HP, 180 EUR
    A-166 Logic Module, 8HP, kvar 6 HP, 92 EUR
    A-172 Max/Min Selector, 4 HP, kvar 2HP, 51 EUR

    Alternativ 3: "Knasterbyggnation", totalt 371 EUR <= 4000 SEK
    A-165: Dual Trigger Modifier, 4 HP, kvar: 38 HP, 51 EUR
    A-166: Logic Module, 8 HP, kvar: 30 HP, 92 EUR
    A-167: Analog Comparator, 8 HP, kvar: 22 HP, 50 EUR
    A-170: Dual Slew Limiter, 8 HP, kvar: 14 HP, 56 EUR
    A-172: Man/Min Selector, 4 HP, kvar: 10 HP, 51 EUR
    A-196: PLL (Phase Locked Loop), 8HP, kvar: 2 HP, 71 EUR

  35. #35
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    hehe, skulle iofs kunna kasta ut min A-111-1 (ty jag har inte skaffat en CEM 3340) ännu och köra på alternativ 1 men lägga till A167 och A172. Då landar det på 389 EUR <= 4250 SEK

    Då är det ett lagom system på tre kompletta rader.

  36. #36
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Odd Bob: Vad har du nu då? Så kan man lättare se vad du "saknar".

  37. #37
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    ... Ja... vi ska se...
    1 st A122 VCF3, 24dB LPF
    2 st A121 VCF2, Multimode filter
    1 st A121 VCF1, 12dB LPF
    1 st A190 Midi/CV
    2 st A110 VCO
    1 st A138 Mixer
    2 st A145 LFO
    1 st A143-3 Quad LFO
    1 st A119 Ext. in
    1 st A114 Ring Modulator
    1 st A136 DIS (Waveshaper/Distortion)
    1 st A170 Slew Limiter
    4 st A180 Multiples
    1 st A131 VCA
    1 st A116 WP
    2 st A132-1 DUAL VCA
    2 st A-140 ADSR

    Tänkte ju fylla detta rack så att det blir en fet analogsynth men mycket flexibilitet. nästa rack ska jag påbörja till hösten. Då blir fokuset på Sequencer och effekter samt lite LiveWire och Cwejman

  38. #38
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Efter lite kranande... ett utkast... Vad kan det bli av detta måntro... ? Någon som har ett förslag ? Eller någon som vill fortsätta ? Allt är gjort i Live 8.
    Bifogade filer Bifogade filer

  39. #39
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, tycker det ser ut att saknas lite knasigare moduler. Audiodividern är finfin. Saknar du helt vanligt brus pôjk?!? Jag gillar ju trippelresonansfiltret, steinerfiltret med sina tre ingångar. A-196 Phase Locked Loop (PLL) verkar inte dum heller.

  40. #40
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Hmmm.... Ett Steinefilter kanske det ska bli och en AudioDivider... Sant. Ska nog skaffa en WS till har jag kommit fram till. Hmm,

    Kanske kan det bli följande då: 56+56+133+71+46 = 362 EUR <= 3950 SEK
    2 st A115 Audio Divider, 8 HP, tot 16 HP, , á 56 EUR
    1 st A101-1 Vactrol Steiner filter, 16 HP, 133 EUR
    1 st A196 PLL, 8 HP, kvar 2 HP, 71 EUR
    1 st A138b Mixer, 8HP, 46 ER

    Fan men det blir inte så mkt modulation nu.... Det är det jag är ute efter också...

  41. #41
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    hmm... ingen phasermodul?

  42. #42
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nej, ingen sådan ännu, den planeras till rad 7.

  43. #43
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Ni som köpt Doepfermoduler, varifrån har ni beställt dom ?

  44. #44

  45. #45
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Verkar inte som om Thomann längre har några Doepferprylar

  46. #46
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Vad i helvete? Skumt. Illa. Då är det www.musicstorekoeln.de som gäller då...

  47. #47
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, tack, det såg ju lite bättre ut, för det ser ut som om Doepfer inte själv levererar till Sverige, utan hänvisar till The Synthesizer Network i Göteborg, men den hemsidan verkar inte ha uppdaterats på länge.

  48. #48
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Oj, bisarrt! Undrar varför? Köpte döppe från Thomann för en knapp månad sedan.

  49. #49
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Samma här. Köpte från Thomann för typ 3 veckor sedan... Det var väl på fishåret då. Hmm...

  50. #50
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    skumt. de kanske uppdaterar om man har tur ?

    annars tar väl synt-network in fortfarande?
    (även om han tar något högre priser inte så värst mycket)

  51. #51
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    leere: Inte så värst? Iofs, kanske bara beror på vad man beställer.

    Dock, vill man ha svensk garanti och service så är det Synthesizer Network som gäller, även om hemsidan inte är så uppdaterad så är det inget problem att beställa.

  52. #52
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    jgb: jo det handlar ju om vad det handlar om för saker.
    (doepfers väska på 9U kostar ju hemula 5800kr hos honom,
    medans low cost är iofs inom en "rimlig gräns")

    såg på doepfers sida att de inte har thomann dom leverantör längre.
    undrar varför de slutade.

  53. #53
    Esnan
    Esnan är inte uppkopplad
    Esnans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon som har beställt Doepfer från www.musicstorekoeln.de? Funkar det lika bra som Thomann?

  54. #54
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    leere: Såpass? Det pris jag fick på väska på 6U var 5600 kr... men det kanske var pga att just den modellen var ovanlig? Skaffade modellen med poweringång på baksidan istället från tyskland för 4100 kr. Inte lite skillnad där, även om det inte var exakt samma grej.

  55. #55
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Det mest vettiga är ju att bygga ett case själv. Men det tar ju tid. Jag tänkte ju byggt ett men köpte nyligen ett "tre-raders-case" vad det nu hette istället. Nu är det nästan fyllt. Men jag har ett ett trafo liggandes nu och två bussboard inför nästa två rader som ska bli en delmängd av ett "buchlalikt" case med 1.5*std bredd i bredd och 4 rader högt. Det blir i runda slängar motsv 6 std rader. Lagom.

    Jag ska iaf försöka ta fram en bra ritning under hösten, tänkte försöka bygga caset moduärt så att man kan hänka på nya case eller rader. En idé är att ta fram ett case som är portabelt, men ändå estetiskt tilltalande. Tänkte plagga Buchlas design http://www.buchla.com/series200e.html

    Men ta fram en gedigen ritning så att man kan beställa det från en hantverkare och plåtslagare, och välja ett ädelträ (som man normalt inte vill gnaga i själv)

  56. #56
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Självfallet buchla!??!

  57. #57
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=4676 Såg precis den här - Riktigt schysst bygge!

    Kolla även på electro-music.com - i DIY delen där så finns det någon som har cad-ritningarna som ser ut som buchlas 200e båt fast anpassat till eurorack.

  58. #58
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    riktigt schysst! ja, fem rader är ju bättre... en rad är vettigt att använda som botten och kan även innehålla trafo mm. lite stort kanske dock... såg ut att väga en del.

  59. #59
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, det är nog inte det lättaste caset i världen det där. Men det är kanske inte så ofta man släpar runt på modularen egentligen?

  60. #60
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nä fan, man plöjer ju ner närmare en "segelbåt" i elektronik som inte är anpassad för att utsättas för kontinuerlig transport.... Kanske inte ens sjögång... idag har iaf mitt system fått en ny kompis, en AS Dual VCO. Låter helt ok... sätter i bakgrunden ihop en litet pottpuri av kvällens tweak... strax uppe, lagom till sängdags.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •