Sidan 161 av 161 FörstaFörsta ... 61 111 151 157 158 159 160 161
Resultat 9 601 till 9 630 av 9630

Ämne: Euroracktråden

popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    Nä. Skickar du in en gate i en LPG blir det AR-envelop, typ. Du kan betrakta en LPG som en VCA+Filter med en rejäl slew på CV-ingången, så den öppnar sig (relativt) långsamt och stänger sig långsamt (och icke-linjärt). Så, skickar man in en kort spik blir det lixom ett "pluck" p g a den långa utklingningen. Skickar du in en längre gate blir det istället en anings avrundad attack, följt av öppet så länge gaten är hög, följt av en utklingning när gate blir låg.

(Sen har vissa, exvis optopmix, även en strike/"pluck"-ingång som gör om godtycklig gate till en "lagom lång" impuls just för att framkalla "pluck":et.)
    Ok, tänkte väl att det borde vara så. Hur mycket släpar en LPG efter då?Stör det om det är tänkt som ett rytmiskt element?

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    Ok, tänkte väl att det borde vara så. Hur mycket släpar en LPG efter då?Stör det om det är tänkt som ett rytmiskt element?
    Det är lite olika.
    En del vactroler stänger på 20mS medans andra på över 300mS.

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    De jag använt släpar inte så fasligt i attacken (om man pingar med kort trig), mest i releasen. Så de tycker jag funkar bra rytmiskt. Men som janost skriver, så kan det vara stor skillnad mellan olika.

popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Senior
    99musik en outsinlig källa till kunskap! 😁
    300 ms måste ju vara högst märkbart. Är passiva långsammare än aktiva moduler?

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Vet att tipset dykt upp för, men jag har tappat bort länken.
    var köper man snygga/billiga utbyts-rattar till sina moduler? Jag får lite klåda av att alla moduler ser så olika ut. Vill ha det enhetligt och snyggt.

särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Inte jättebilligt men det finns intellijelrattar på thonk. Jag kör det på vissa och ska så småningom ha det på alla. Doepfermoduler blir skitsnygga med dom!

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    Inte jättebilligt men det finns intellijelrattar på thonk. Jag kör det på vissa och ska så småningom ha det på alla. Doepfermoduler blir skitsnygga med dom!
    Visst finns det sådana som matchar Sputniks rattar har jag för mig? Kör en rad renodlat Sputnik, så det hade varit perfekt

...de sljer inte rattar på EFN? Hittr inte ens vilket ord man ska söka på för att hitta dem ärligt talat. "cap"? "knobb"? "plasticky thingymajigg"?

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Knobs va? Potentiometer är utan knobs, så sätter man en knob på sin pot.

https://www.thonk.co.uk/shop/intellijel-style-knobs/

Kakan
    Kakan är uppkopplad nu

Senior
    Vilka powered bus kan ni rekommendera? Ska ha +5V och kunna driva 2x104 (kanske tom x114h). Har sneglat lite på Befaco Excalibus - andra tips som inte kostar skjortan?

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Kakan: Vet du om den kommer räcka till för att driva det du ska ha? Annars så sätt ihop racket på modulargrid så räknar den ut förbrukningen. Har inte just den, men den lär säkert fungera finfint.

Kakan
    Kakan är uppkopplad nu

Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Kakan: Vet du om den kommer räcka till för att driva det du ska ha? Annars så sätt ihop racket på modulargrid så räknar den ut förbrukningen. Har inte just den, men den lär säkert fungera finfint.
    +12v: 1.2 A
    -12v: 1.2 A
    +5v: 1 A

Borde räcka lugnt till 2x104... Men inte mycket skrivet om det på muffwiggler mfl, så undrade mest om någon har erfarenhet av det

https://www.befaco.org/en/excalibus/

Smart för 2 rader.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Jo precis, det där är specarna. Men en del moduler käkar rätt mycket ström, så det är bra att hålla koll ändå.

särkvark
    särkvarks avatar
    Veteran
    Olika moduler drar ju olika mycket, så det beror på vilka moduler du tänker köpa. Som jgb sa så är modulargrid bra till det, där kan du plocka ihop just de moduler du tänkt dig och så räknar den som sagt ut strömförbrukningen hos just de modulerna

Kakan
    Kakan är uppkopplad nu

Senior
    2x84 hade Befacon räckt till med lite headroom, 104 var i överkant med de moduler jag har. Synd, smidig och bra lösning annars. Vill ge mig på att bygga två 6u 104hp (eller 114hp),

fragster
    fragster är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna
    http://www.doepfer.de/a100_DIY_kits.htm

Fixar 1.2 A, dock behöver man extragrej för att få 5V
    Bra grejer dock.

Kakan
    Kakan är uppkopplad nu

Senior
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    http://www.doepfer.de/a100_DIY_kits.htm

Fixar 1.2 A, dock behöver man extragrej för att få 5V
    Bra grejer dock.
    800mA per 104hp behöver jag, kanske lite extra headroom om jag ska sätta in hungrigare moduler i framtiden. Så 2 A per 2x104hp borde jag rikta in mig på Bör räcka till 114hp också i mitt fall.

Kakan
    Kakan är uppkopplad nu

Senior
    https://www.synthrotek.com/products/...ts/case-power/

Den här verkar grym på pappret, kan dessutom koppla passiva till den om man vill - till skillnad från tex TipTop studio bus.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    2hp Rnd. Nån som har provat den? omdömmen? Tror jag behöver en. :o

wws
    wws är uppkopplad nu
    wwss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    2hp Rnd. Nån som har provat den? omdömmen? Tror jag behöver en. :o
    Jag har en som du kan köpa! Inga omdömen från min sida dock eftersom jag inte ens har använt den. Köpt begagnad för några veckor sedan och det är första versionen.

defalut
    defalut är uppkopplad nu
    defaluts avatar
    Senior
    Ny firmwares ute:
    * 2.0 för Xaoc Zadar!
    * Disting mk4 v4.10

valsolos avatar
    Vintage
    Hur bra quality är det på algoritmerna i Ericas Pico DSP? Funderar på att en sån ska ersätta en gammal Yamaha SPX 990 eller SPX1000....

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Den har väl samma dsp-chip som tiptop audio Z-DSP, FV-1.

FV-1 har 8 inbyggda algorithmer i stereo.
    Och kan ta implementera flera med seriellt flashminne.

valsolos avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    Den har väl samma dsp-chip som tiptop audio Z-DSP, FV-1.

FV-1 har 8 inbyggda algorithmer i stereo.
    Och kan ta implementera flera med seriellt flashminne.

Ok, men kvalitetsmässigt/ljudmässigt... är den lika bra som z-dsp’n? För DEN är jag skitnöjd med (förutom att vissa kort är trasiga)..

Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Uppdaterat! Tack för heads-up!

Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    Ny firmwares ute:
    * 2.0 för Xaoc Zadar!
    * Disting mk4 v4.10

defalut
    defalut är uppkopplad nu
    defaluts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    Ok, men kvalitetsmässigt/ljudmässigt... är den lika bra som z-dsp’n? För DEN är jag skitnöjd med (förutom att vissa kort är trasiga)..
    Köp en Dervish istället isf, då får du 11 banker med 8 effekter i varje, samma chip som i din Z-DSP. Vet inte riktigt hur men det ska gå att bränna in effektkorten också men det är lite hysch-hysch om det så du har inte hört det av mig.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    Uppdaterat! Tack för heads-up!
    Nice!
    Själv fick jag svart skärm efter Zadar-uppdateringen, gah! Shiznit! Mailat supporten dock..

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Med en Ms20 mini på väg in så fnular jag på vilken som är den enklaste/billigaste modulen för att kombinera synthen med racket.

English Tear såg rätt vettig ut, men vad finns det för andra alternativ?

Edit: http://ladik.ladik.eu/?page_id=593 verkar nog vara det enklaste alternativet, hehe.

sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Hjorten: Disting.

janost
    janosts avatar
    Veteran
    Chippet heter Spin FV-1 och sitter i massor med FX burkar och moduler.

48khz 16-bit samplingsfrekvens i stereo.

Har ett i komponentlådan men har aldrig använt det.

valsolos avatar
    Vintage
    Q
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    Köp en Dervish istället isf, då får du 11 banker med 8 effekter i varje, samma chip som i din Z-DSP. Vet inte riktigt hur men det ska gå att bränna in effektkorten också men det är lite hysch-hysch om det så du har inte hört det av mig.

- - - Uppdaterad - - -

..
    Men... verkar som om man måste programmera modulen... o vart beställer man kitet ngnstns?

Edit; dervish är smd... hoppar

defalut
    defalut är uppkopplad nu
    defaluts avatar
    Senior
    Q

Men... verkar som om man måste programmera modulen... o vart beställer man kitet ngnstns?

Edit; dervish är smd... hoppar
    Nej det finns många färdigbyggda att köpa eller så beställer man enbhelt ny färdig för runt 2100-2200, och de kommer med en bra grunduppsättning banker. Säg till så kan du få rätt info och kontakter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •