Sidan 3 av 15 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 879

Ämne: Teenage Engineering OP-1

  1. #121
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Då är det ungefär 2% chans att man hamnar i betagruppen...

  2. #122
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Fast bland de två procenten är det nog en och annan som inte känner för att betala när allt kommer omkring.

    Dock fattar jag inte mailet riktigt. Hur vet man om man är i gruppen? Får man ett annat mail då?

  3. #123
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Du får antagligen ett annat mail om du har kommit med (eller inte?)

  4. #124
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Hoppas man får betatesta nu då!

  5. #125
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Undrar vad betapriset blir. Gissar att den hamnar på monomachinenivå.

  6. #126

  7. #127
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Op-1 Newsletter #1

    Oct 15, 2009.

    Thank you for signing up for Op-1 news.

    We are right in the middle of development and besides the first information in the “Product” section of our site we have also recently posted some sound samples in the “Now” section.

    All sound samples comes straight from the prototype without no additional tools or effects used or added. Even if it’s in the middle of development, we hope the demos will give you a good idea about the character of the Op-1. Some things will change during the process, but the conceptual work is all done and fixed.

    Here’s a development status:

    We are right now finalizing the hardware design and working on the last mechanical parts of the case and keyboard and make it ready for production. The final case will be a light grey painted one piece cnc:d aluminum body with no screws. We have worked hard to make it super thin and as light as possible. During this process we dropped the additional power connection seen on the first prototype. The USB is now used for both power/charging and to transfer data.

    The 1:1 CPU board is working fine and displaying graphics on the OLED display. It looks gorgeous. We now have to fine tune the graphics library/engine to make it all look perfect. We also have to run some more benchmark test to check the platform before it goes into production.

    When it comes to the software part, six individual synth engines are done. Several effects are done. We still have some polish to do on some of them to make them perfectly balanced.

    We have added a new quite interesting sequencer. You will be surprised. We now have two “sequencers” working. The idea is to avoid making one over-complicated sequencer that “have everything”. So we have split them into individually simple but really fun and creative ones. More to come on this topic.

    Finally, one last thing...

    The first units of the Op-1 will be revealed at NAMM in Los Angeles in Jan, 2010. Hope to see you there so we can demo it to you in person.

    All the best,

    -Op-1 team

  8. #128
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Så det kommer alltså krävas en dator för att köra den? Eller missförstod jag detta "During this process we dropped the additional power connection seen on the first prototype. The USB is now used for both power/charging and to transfer data.".
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2009-10-15 klockan 13:11.

  9. #129
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Lite trist. Det var det första jag tänkt på också. Skulle verkligen behövas en midiport, om en mini ialla fall.

  10. #130
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det kommer alltså krävas en dator för att köra den? Eller missförstod jag detta "During this process we dropped the additional power connection seen on the first prototype. The USB is now used for both power/charging and to transfer data.".
    Du lär kunna spela på den utan dator men för att styra den så behövs kanske dator...de har säkert en plan!

  11. #131
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det kommer alltså krävas en dator för att köra den? Eller missförstod jag detta "During this process we dropped the additional power connection seen on the first prototype. The USB is now used for both power/charging and to transfer data.".
    Jag tror du missförstår...den går på batteri men måste laddas via USB ... precis som en ipod.
    svenska synth ftw!

  12. #132
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hehe, ok. Fast hade ju varit skönt att kunna koppla in strömmen utan flärptop. Fast iofs, jag har en usb-vägg-kontakt som används att ladda MP3-spelare med. Borde väl funka i detta fallet då med.

  13. #133
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    helt säkert.

  14. #134
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Skulle vilja synca den till exempelvis monomachine el dylikt. Verka ju inte gå om det inte går att ordna ngn slags usb >>> midi konverter.

  15. #135

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du missförstår...den går på batteri men måste laddas via USB ... precis som en ipod.
    svenska synth ftw!
    Känns som det kan vara rätt smart, EU har tagit beslut på att alla mobiltelefoner ska gå att ladda genom USB framöver, så gissningsvis kommer det komma fristående 9v->USB-ström-adapters, så att man inte måste ha en dator för att ladda/ge ström.

  16. #136
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av amenbrother Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vilja synca den till exempelvis monomachine el dylikt. Verka ju inte gå om det inte går att ordna ngn slags usb >>> midi konverter.

    Ja en sån konverterare skulle jag gärna se faktiskt!
    så kunde man använda saker som Nanokey utan dator och så!

    Gissar det skulle gå med nån liten microprocessor i konverteraren som bara tog in midin från USB och skicka ut i vanlig midi sladd eller?

    Eller ja..blir väl iofs precis som en vanlig interface då..bara..bakochfram?..xD
    Fast USBn kanske är svårare att interfaca till MIDI eller?
    Senast redigerat av Cable den 2009-10-15 klockan 17:26.

  17. #137
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Demo av den inbyggda radion:
    http://www.teenageengineering.com/now

  18. #138
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Det verkar som om den kommer på namm http://www.teenageengineering.com/no...an-14-17-2010/

  19. #139
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  20. #140
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är helt såld på OP-1 nu... Den skriker verkligen "kul"
    Man kan göra extremt mycket med den om man dömer efter de ljudexempel TE har lagt upp, verkar vara en riktigt fin maskin- och i mitt tycke- världens snyggaste synth!

  21. #141
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    http://www.youtube.com/watch?v=x-MV-YHp8ZU

    Verkar så snygg och kul. Det är något sexigt med rattar som modifierar värden (el manuellt bygge av ljudvågor) på OLED skärm i färg.

  22. #142
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Den ser verkligen kul ut... Visade bilder och videos för några icke-musikintresserade vänner och responsen var mest "Jag vet inte vad det är, men jag måste ha en!!", så det verkar som att TE har lyckats!

    OLED-skärmen är så snygg... Vill ha...

  23. #143
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    bara att ställa mig i ledet.
    verkar sjukt bra och rolig.
    den är fin men det hade varit bättre om den varit mindre avskalad-futuristisk-coffeetabledesign. det reducerar den lite till en häftig pryl. feber.se-prylpryl. för alla ad:s och reklamare.
    eller, äh, jag vet inte. lite trött på den där stilen bara.

  24. #144
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Förut var brist på midi lite av en issue för mig..but its starting to grow on me the bugger...fan verkar som en riktigt kul liten grej..fast..lär ju kunna köpa typ en monomaskin för slanten och ha ungefär lika kul och med midi då väl?..inte portabel..men jag går sällan utanför huset..

  25. #145
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    måste säga att det återstår att se!??

  26. #146
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tycker den verkar mer eller mindre helt meningslös.... som en iphone... lite snygg, rolig en vecka och soppig i verkliga livet....

  27. #147
    OldNikk
    OldNikk är inte uppkopplad
    OldNikks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker den verkar mer eller mindre helt meningslös.... som en iphone... lite snygg, rolig en vecka och soppig i verkliga livet....
    Skaffa en Iphone innan du dissar, den e grym! Jag tycker OP-1 verkar som en skön musik-stimulerande sak hoppas bara dom träffar rätt prismässigt...

  28. #148
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    måste säga att det återstår att se!??

    Igen!?!?!

  29. #149
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OldNikk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffa en Iphone innan du dissar, den e grym! Jag tycker OP-1 verkar som en skön musik-stimulerande sak hoppas bara dom träffar rätt prismässigt...
    Dvs billigare än en iPhone?

  30. #150
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Har den telefonen... och antar att op-1.... säkert är skit kul, men verkar vara en rättså crappy synt i det hela, men vi får se... blir kul att höra den när nån gjort nått vettigt ljud på den...

  31. #151
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    OLED-skärm med sin begränsade livslängd känns väl sådär... slocknar den efter tre år? eller blir hälften så stark i ljusstyrka? hur lång livstid har en vanlig MDUW-skärm/iPhone-skärm? (längre 30 000h antar jag?)

  32. #152
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    OLED har livslängd på ca 1/4 av LED/LCD, och tekniken förbättras hela tiden. Den ger helt andra möjligheter att visa tydlig färggrafik på begränsad yta och är strömsnål.

    Jag gissar att man kommer att kunna byta/uppgradera displayen, precis som man kan fixa bakgrundsbelysning/displayer på många gamla samplers o dyl idag. Tycker det är riktigt skoj att de testar tekniken.

  33. #153
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag tror jag vill ha en sån här.

  34. #154
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Det där blev väll hur bra som hellst, bara att gratullera pöjkarna på TE för ett fint utfört jobb.

    OLED har livslängd på ca 1/4 av LED/LCD, och tekniken förbättras hela tiden. Den ger helt andra möjligheter att visa tydlig färggrafik på begränsad yta och är strömsnål.Jag gissar att man kommer att kunna byta/uppgradera displayen, precis som man kan fixa bakgrundsbelysning/displayer på många gamla samplers o dyl idag. Tycker det är riktigt skoj att de testar tekniken.
    Ja absolut, displayen såg ju skit bra ut på Op1, helt rätt, ren snygg och oklar.
    Senast redigerat av Heualia den 2010-01-18 klockan 15:35.

  35. #155
    inok
    inok är inte uppkopplad
    inoks avatar
    Senior
    Ser riktigt intressant ut!

  36. #156
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Liten demo:

    http://www.youtube.com/watch?v=_3SRGvRsJao

    (Ps. Varför lyckas jag inte bädda in klippet??

  37. #157
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av defpoint Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten demo:

    http://www.youtube.com/watch?v=_3SRGvRsJao

    (Ps. Varför lyckas jag inte bädda in klippet??
    För att du bara klistrar in URL:en, och inte använder

    https://youtu.be/_3SRGvRsJao

    Gå in i avancerat läge, klistra in ID:t på videon mellan YOUTUBE-taggarna och vips så blir det inbäddat.

  38. #158

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå in i avancerat läge, klistra in ID:t på videon mellan YOUTUBE-taggarna och vips så blir det inbäddat.
    (gissa varför jag tyckte det skulle vara en bra idé med lite mer automagi på youtubetaggen? )

  39. #159
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Alltså, min hjärna är antagligen köldskadad, men jag fattar inte vad YOUTUBE-taggarna är för något...

  40. #160
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    fm: Jotack. Du fixa? I vBulle fyra? :-)

    defpoint: Avancerat läge, knappen och klicka på den. Då kommer det bbcode-taggar, som html fast med [ istället för <

  41. #161
    defpoint
    defpoint är inte uppkopplad
    defpoints avatar
    Senior
    Argh! Jag trycker på knappen " Avancerat läge", men jag ser ingen sån där knapp!

  42. #162
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior

  43. #163
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns en jäkla massa videos uppe nu!
    Jag vill ha en!!

    http://www.teenageengineering.com/now/

  44. #164
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Gah, den är så jävla cool!
    Analog eller ej..

  45. #165
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Jag tycker att den är vansinnigt ful. Kanske roligt ful. Men jag antar att man blir förälskad när den väl ligger i näven. Har de sagt något om när den trillar ut i butik?

    edit: fast gränssnittet är ändå jävligt snyggt och fräscht!
    Senast redigerat av herrwidell den 2010-03-23 klockan 21:02.

  46. #166
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...efter att ha sett de senaste demo-filmerna så fattar jag ingenting längre... wow, verkligen spännande...leksak. grafiken i skärmen är snygg och hela designen likaså... men det stannar verkligen vid det tycker jag.

  47. #167
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag fattar heller inte prylen riktigt...
    och jag gillar gadgets a lot! :-)
    Oled skärmen ser ju kul ut i alla fall.
    Tror dom loosar på att ingen kompetent
    person demat dess potential ännu.

  48. #168
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Fan. Den verkar sinnessjukt rolig!
    Problemet är att den är lite väl häftig bara. Jag vet inte varför det är ett problem, men det blir jobbigt på något sätt. Som Tenori-On. Tycker den är sjukt rolig, men för häftig. Jobbigt.

  49. #169
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Grejen är ju att de än så länge endast har visat en bråkdel av allt som man kan göra med maskinen... Jag vet inte hur mycket mer jag får säga... Men den kommer bli grym!

  50. #170
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar heller inte prylen riktigt...
    och jag gillar gadgets a lot! :-)
    Oled skärmen ser ju kul ut i alla fall.
    Tror dom loosar på att ingen kompetent
    person demat dess potential ännu.
    +1

  51. #171
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Jag fattar inte heller grejen. Den låter mest jobbigt i alla demos jag har hört.

  52. #172
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mario Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte heller grejen. Den låter mest jobbigt i alla demos jag har hört.
    + 1

  53. #173
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag håller med flera av föregående talare. Det känns som om det låter liksom - bom, tsch, fjurp, bom, bom, ba-ba-bom, tsch, fjurp + ljudet när ett rullband saktar in. Precis hela tiden! Kan de inte spela lite slingor och göra något vettigt med den? Eller är det bara en beatbox?

    Jag blir bara mer och mer skeptisk...

  54. #174
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Kanske börjar bli läge att dom anväder nån av sina betatestare (om det nu finns sånna) som kan göra musik istället, dom själva har verkligen inte visat nått direkt som låter bra än... tr707 och en casiotone... Visst man ser ju trummljudet på skärmen men det är ändå inte så spännande...

    Tror dom bara spinner på sin hype, tror inte att den kommer komma ut på marknaden ...

  55. #175
    Smultronizer
    Smultronizer är uppkopplad nu

    Senior
    Den kommer garanterat komma ut på marknaden. Problemet är som någon skrivit tidigare. De förlorar rejält på att inte någon vettig person demat den. Hur kul är det att se tapestop 970elva gånger??!? Och blipp-blopp ljud som man kan göra med vilken skitsynth som helst. För att inte tala om den fantastiska phrase-transpose funkationen... -"OOoohh.... phrasen transponeras när man trycker en annan tangent! Revolutionerande!"

  56. #176
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Äsh, tror den kan va skoj... mer en prisfråga, dyr skulle den vara rätt ointressant men för rätt pris känns det som det ultimata sättet att bli hatad på bussen. Vissa funktioner känns ganska uw fast i en smidigare förpackning. Displayen är läcker också.


    https://youtu.be/6WNTbDnsYIQ

  57. #177

  58. #178
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Tråkigt nog så låter alla demos verkligen crap imo

  59. #179
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Japp. Men jag tycker man fattar vad man kan göra med den än så länge.
    Vet inte om jag kommer få spö för det här, men som ni redan vet så kommer det att finnas en lång rad olika synthar och funktioner, men även en hel del olika typer av sequencers.

    Och enligt DSP-killen på teamet så kommer den att låta lika bra som Monomachine i slutändan.

    Jag har hört en del annat från den också, och kan bara säga... Jag vill ha en!

  60. #180
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag vill att den skall vara bra! Snälla, visa att den är det... nu är det bara förvirrande.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •