Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Bra och gärna billigt ställe att trycka upp Vinyl ca 500 ex.??

  1. #1
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    Bra och gärna billigt ställe att trycka upp Vinyl ca 500 ex.??

    Planerar att trycka upp en upplaga vinyler på ca 500 ex. och undrar om någon här har några bra tipps på vart man kan göra sådant.

    Det får gärna vara så billigt som möjligt bara det inte går ut över kvalitén.

    Jag har bolag och så.

    MVH
    /H

  2. #2
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    tjeckerna gäller vellan ff?
    http://www.gzdm.cz/vinyl/


    \\ jag vet inte om Jönköpings rockabilly mannen kör ff .. men ha e ju dyrare troligen, men e innom svenska tullarna iaf :]...


    http://www.ea-produktion.se/ kan säkert även hjälpa dig\er med detta .. hör med Björn!
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-03-28 klockan 02:38.

  3. #3
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ah Wunderschön.

    Svenskt kan ju vara bra nu iofs när kronan ligger på botten...
    Checkiskt e iofs nice eftersom man inte behöver ligga ute med momsen när man handlar med utlandet så...

    Hmm de verkar vara åthållsamma med priserna. Du har inte ett humm om vad de tar för en upptryckning? Försökte prova på checksidan men efter att fyllt i ett gäng formulär kom det "I here by agree to order", grisen i säcken.

    Fanns ju en ganska cool feature hos de svenska med cd-skiva med pressad spelbar vinyl ovanpå... Lär ju typ smälta om man kör den i en gammal cdspelare några gånger, hehe.

    Tackar
    /H

  4. #4
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior

  5. #5
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    mmh de var dem jag tänkte på från början, de hade väldigt bra prisinfo och så.
    var ju inte tokdyrt att pressa där heller, frågan är hur mycket billigare de är i czheco.

  6. #6
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Har haft massa problem med Tjeckerna.. om allt går som det ska så är dom billigare än dom flesta andra, men minsta problem så sitter du i skiten. Och då ska du reda ut skiten med hjälp av knackig tjengelska.. Har hört flera som fått sina grejer slaktade av dom.
    Jönköping har jag hört ska vara enklare att samarbeta med, om än dyrare.

  7. #7
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ring till Björn på E&A och snakka lite
    .. han kan ge riktpriser, då dom har sammarbete med vinylindustrin!
    -- gå man via dom så borde det inte vara \ bli några trassel heller i leden ..
    -- kan mkt väl tänka mig att tex grafik och trax kan skita sig om man kör DIY om man inte e van vid grejjerna ..

  8. #8
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    sorry för ev reklam!
    -- men men !

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft massa problem med Tjeckerna.. om allt går som det ska så är dom billigare än dom flesta andra, men minsta problem så sitter du i skiten. Och då ska du reda ut skiten med hjälp av knackig tjengelska.. Har hört flera som fått sina grejer slaktade av dom.
    Jönköping har jag hört ska vara enklare att samarbeta med, om än dyrare.

    Min första LP fick A-sidans label på båda sidorna, ett fel som uppenbarligen är deras.
    Ändå vägrade de pressa igen.

    Denna skivan pressades också hos GZ:
    http://www.discogs.com/Contemporary-...release/557471

    Musiken är en enda lång mix och där "låtarna" är olika partier i musiken. Därför var det viktigt
    att det inte skulle vara standard två sekunder mellan spåren och istället skulle det vara noll sekunder.
    GZ glömde detta och skivan är därför i princip olyssningsbar. Vissa spår är ju bara sex sekunder långa och det är sjukt irriterande med två sekunders tystnad mellan spåren då.
    GZ vägrade även här att göra om, göra rätt.

    Googla lite på GZ. Finns massvis med kul läsning.

  10. #10
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Herlich...

    Ska nog slå en signal till de svenskarne, EA eller kanske direkt till deras vinyldel. De verkar ju onekligen som än bättre samarbetspartner än tjeckerna. Och ligger även närmre även om de är placerade i norr ort... .

  11. #11
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Harald: Japp, det tror jag också. Tycker själv de priserna ser vettiga ut och blev lite sugen på att göra nån skum tolva.

    Kanske bör tillägga att min LP pressades för tio år sedan och CPU-skivan för en fem år sedan. GZ kan ju ha blivit bättre sedan dess, men jag hör fortfarande spökhistorier om dem emellanåt.

  12. #12
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske bör tillägga att min LP pressades för tio år sedan och CPU-skivan för en fem år sedan. GZ kan ju ha blivit bättre sedan dess, men jag hör fortfarande spökhistorier om dem emellanåt.
    Senaste katastrofen jag var med om var för ett år sedan ungefär, så dom verkar ju inte slita sig fördärvade för att få ordning på sakerna.

  13. #13
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Känns som om vi är flera som är lite småsugna på att pressa vinyl. Vem blir först?

  14. #14
    deadbeats avatar
    Veteran
    Kanske kan vi göra nån deal med dem om vi är flera som vill pressa?

  15. #15
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    deadbeat: det blir ju flera olika pressar om det är olika artister.
    tror inte det skulle fungera.

    men en 99dubskiva på vinyl däremot, då börjar vi snacka

  16. #16
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Efter jag la ner min p'n'd deal med min distributör så har jag pressat de senaste tolvorna på Celebrate i Tyskland.
    - http://www.celebrate.de/
    Dock har jag använt en agent i England som heter mobineko.
    - http://mobineko.com

    Helt ok priser och är nöjd med pressen, är ju såklart inte som MPO eller Record Industry, men klart bättre än de GZ skivor jag hört. Sista släppet var dock med sex låtar och den blev lite låg i pressen men kvaliteten håller ändå. Tror dom ligger på ca £650 för 500 12" inkl 4-färgs labels och frakt....

  17. #17
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Efter jag la ner min p'n'd deal med min distributör så har jag pressat de senaste tolvorna på Celebrate i Tyskland.
    - http://www.celebrate.de/
    Dock har jag använt en agent i England som heter mobineko.
    - http://mobineko.com

    Helt ok priser och är nöjd med pressen, är ju såklart inte som MPO eller Record Industry, men klart bättre än de GZ skivor jag hört. Sista släppet var dock med sex låtar och den blev lite låg i pressen men kvaliteten håller ändå. Tror dom ligger på ca £650 för 500 12" inkl 4-färgs labels och frakt....

  18. #18
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter Helt klart intressant!

    Finns det någon anledning att du gick via Mobineko?

    Det jag vill göra, 500ex med labelarna, sleeves å grejerna jag vill ha landar på: 13180kr inkl moms på Celebrate. Skönt att slippa ligga ute med moms därtill i och med omvänd skattesjyldighet när man dealar med andra eulänningar.

    Samma press kostar: 21 875 inkl. moms på E&A och runt 20 000 inkl. moms på Tailrec så det verkar ju nice . Om man kör 1000 x blir priset 31250 vilket e rätt nice men 1000 ex. är lite svårkrängt idag känns det som.... Det är inte 2004 längre...

    Det är frågan vad man vill betala extra för att få det svenskt... Och ur miljösynvinkel är det väl kanske bättre att köra Tyskland eftersom distributionen förmodligen kommer skötas därifrån och så häller de inte ut alla överblivna gifter i våra fina Stockholmssjöar .

  19. #19
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Anledningen att gå via mobineko är dels att dom har bulkpris på press samt att dom har ett eget tryckeri i (taiwan tror jag) för trycksakerna vilket gör att det går ner rätt mycket i pris. Det enda negativa jag har att säga om dom är att nu sist blev skivan nästan 7 veckor försenad, dock tror jag inte det hade med mobineko att göra utan mer pga den världsliga kopparbristen som behövs för att göra direct to metal pressar. Så om det är bråttom att få ut den så kanske det inte är det bästa sättet att göra det på.

    1000 ex är nog svårt, nu vet jag inte vad för musik du sysslar med men att sälja över 500 i dagen läge får nog räknas som väldigt bra. Inte många labels som klarar det. Tex Cristian Vogels sista album på Tresor sålde nog inte mer än 700 medans hans tidigare alltid legat på runt 10.000. Utav det som jag släppt så har den som sålt bäst legat på ca 850, en första press på 450, en repress på 250 och en andra repress på 200 så finns det ca 50 kvar. Skulle det visa sig att det du gör säljer så är det ju bara till att göra en repress för då finns ju cashen.

    med tanke på vad det kostar på mobinkeo så hamnade jag på runt (£650) 8.000 sek för 500 ex = ca 16 sek per skiva.

    hoppas det går bra.

  20. #20
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Det går nog att sälja 1000 tolvor men det gäller att ha bra distribution, och att du jobbar i "rätt" genre då... Disco reedits och techno till tyskarna funkar nog fortfarande men trance, prog och kanske t o m house är lite svårare. Iaf enligt min erfarenhet.

  21. #21
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Mycket läsvärd tråd!
    Tack för alla matnyttiga poster.

    Finns det något ställe som har bra pris på mindre upplagor? Typ 100-200 skivor? Skulle villja kicka igång en underground-label och ge ut musiker som jag vill lyfta fram, och betala dom med X antal vinyler.

  22. #22
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Skulle också vara intresserad av att trycka upp mindre upplagor. Gärna 100 ex. Har en musiketikett på gång och tänkte att första släppet skulle vara vinyl i alla fall. Har inte så mycket stålar.

  23. #23
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    He he. Slå ihop sig och göra en split kanske?

  24. #24
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle också vara intresserad av att trycka upp mindre upplagor. Gärna 100 ex. Har en musiketikett på gång och tänkte att första släppet skulle vara vinyl i alla fall. Har inte så mycket stålar.
    Själva pressningen kostar inte så mkt, typ en tia per tolva. Matriser och gravering går på flera tusen, oavsett hur många ex du gör.

  25. #25
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Skickar tryckerierna matrisen till en med beställningen? Så att man kan skicka den till andra tryckerier om man vill trycka fler ex?

  26. #26
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Mobineko har ju rätt mycket specialdealar på mindre upplagor...
    Men som Dan säger det är ju början som kostar... och omslag om man bryr sig om sådant (vilket jag gör ... 300 verkar även vara minsta upplaga på en del ställen.

    Det jag tycker är lite tungt är ju de låga priserna "man" säljer skivorna för till distro PPD runt 33 spänn ungefär?. i upplagor om 500 ex landar iallafall jag på en produktionskostnad på runt 25-30 kr om man räknar in pr, artwork och lite så.

    Helt plötsligt insåg jag vart pengarna tog vägen...

    Men om man trycker upp en 12", skiter i omslag och säljer på det lokala torget för 100 kr styck då kan man bli rik som ett troll! 40 000 kr per 500 ex istället för typ 3000 kr. Men de föresätter ju att man har ett torg med massa technovinylfantaster som vill köpa fula skivor...

    Det var förövrigt ett tryckeri som hade specialdeal på 12" med blå discobags också.... av nån anledning... om det är den där ljusblåa som på Bobby Forester - She loox different vore det ju iofs nice.

  27. #27
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Hur ser priserna ut för 7tum?

  28. #28
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    He he. Slå ihop sig och göra en split kanske?
    Kanske det

    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själva pressningen kostar inte så mkt, typ en tia per tolva. Matriser och gravering går på flera tusen, oavsett hur många ex du gör.
    Aha. Då förstår jag. Får nog avvakta med vinyl ett tag då. Kanske vinner pengar någon dag. Eller får ett jobb.

  29. #29
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Ingen som vet något om 7tums priserna?

  30. #30
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Har du kollat på mobineko som det tipsades om ovan?
    Det tog ca 10 sek att få fram detta:

    250x 7" Vinyl Record Quote Price
    Base Package: 250x Black Vinyl Package (Regular Weight)
    Package Includes: setup, processing, DMM mastering, 2-colour printed Labels, delivery to most EEC countries. £375
    Extra: Black Disco Bags £25
    Shipping To United Kingdom
    Shipping to most EU countries is free of charge. FREE
    TOTAL PRICE exc. VAT
    (including 15% UK VAT of £60) £400
    (£460)

  31. #31
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    rand muzik i tyskland har rätt bra priser också, har använt dom en gång.

  32. #32
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    tack.
    så då blir det en kostnad på 21:- vinylen. går ju rätt ok att sälja för 45:- vinylen då med en bra profit.

    hur ser möjlighgterna ut att sälja electronica på vinyl? Kan tänka mig att tappa en del dj's men att det åandrasidan finns en del indybutiker som är intresserade som inte skulle kränga dansmusik?

  33. #33
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    vad e VAT? Moms?

  34. #34
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    45kr vinylen...
    Om du säljer via en distributör får du ca 33kr.
    Räkna även med lite "Smått och gott" kostnader, PR, promoutskick, fraktkostnader, koder som EAN, ISRC för digital utgivning om du ska göra det, NCB stålars och lite sådant som kan knytas till vinylens utgivning.

    Mycket går väl antagligen att få ner i pris om man har ett stort kontaktnät och sköter distro själv samt anlitar vänner att göra artwork och dylikt men tror ändå det är viktigt att tänka på att kostnaderna för en skivutgivning inte bara är själva pressningen...

    Lite tankar...

    Skriver själv just ett distributionsavtal för min kommande ettikett. Det senaste verkar vara att Fysiska distributörer inte endast vill skriva avtal för fysisk utan även digital... Ganska förståligt.

    För elektronisk eller iallafall för dans musik tror jag att en bra PR kontakt är ganska avgörande, som jag ser det gäller det ju att få ut skivan till "rätt" DJs då det är på den vägen iallafall jag brukar få nya lyssnare.

    Peas
    /HZA

  35. #35
    morikens avatar
    Senior
    en kompis i tyskland pressar upp 300 ex i bra kvalité med fyrfärgstryck för ca 500 åjro inkl mastring och cutting från Man Made Mastering och frakt..

    återkommer med info

  36. #36
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mycket intressant!

  37. #37
    morikens avatar
    Senior
    ah ja, det var Rand Muzik.. maila för offert typ. fick hem ett par PDFer och det var grymma priser.

  38. #38
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    clone-serge snackade om nåt fransk plant också..ska snoka rätt på det..

  39. #39
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Rand kostade 30 Euro mer än Celebrate på den upplagan jag trycker men de är säkert lättare att sammarbeta med. Celebrate har varit så där... även om allt fungerat hittills.

  40. #40
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Såhär blev det tillslut!



    Köp den analogt här:
    http://www.decks.de/decks-sess/decks...glan_ep/bu1-j3

    Eller digitalt här:
    http://www.zero-inch.com/label/Kranglan_Broadcast

    För mer information om Nackamasterna kolla på den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=25Q4thDf3Ws

    Eller följ utvecklingen här:
    http://www.facebook.com/pages/Krangl...8835465?ref=mf
    &
    http://www.facebook.com/home.php#/pa...1555632?ref=ts

    Och glöm för all del inte bloggen, ungdomens forum:
    http://blogs.myspace.com/index.cfm?f...ogId=517948814

  41. #41
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Var tryckte ni till slut?

  42. #42
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Riktigt snyggt omslag.

  43. #43
    Depthcharge
    Depthcharge är inte uppkopplad
    Depthcharges avatar
    fd Howard Who
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var tryckte ni till slut?

    också nyfiken...

  44. #44
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tryckte hos Celebrate som ligger i en liten sketen tysk stad på gränsen till Tjeckien. Min Flickvän har varit där på turné och sa att det var bland de värsta som fanns...

    Celebrate har väl varit lite sisådär att ha att göra med. I min ouppmärksamhet missade jag att de i kontraktet stod att de reserverade sig för en eventuell överproduktion på 10%. Så jag fick 50 skivor extra och 20 promos jag var tvungen att köpa loss. Tar väl slut så småning om men det var lite trist när jag räknat på budget för 70 skivor mindre...

    Sedan har vi hela momshistorian, som svenskt företag kan man inte trycka en skiva i Tyskland och sälja den direkt via Tysk distributör, skivan måste åka ett varv till Sverige emellan för att räknas som en tjänst/produkt omsatt i Sverige. Detta medförde i sin tur extra fraktkostnader. Hörde av min tyska mastrare att detta kan undvikas genom att deklarera hela produktionen som promoskivor, vilket vissa tryckerier går med på.

    Den tredje grejer var omslaget där de gav en rad olika direktiv och otydliga mail fram och tillbaks hur omslaget skulle skickas. De skickade en felaktig mall och erbjöd sedan korrektion mot extra kostnad vilket jag sket i.... Min illustratör gjorde omslaget enligt mall men i slutändan blev det ändå en liten miss när de skar omslaget, kanten på baksidebilden slutar 1 millimeter innan pappkanten... Sedan ville de ha EAN-coden i två färger, men den blev nån slags grayscale när hela bilden var i CMYK, detta sket jag i, tror att en halvkapadel läser klarar att läsa dessa kontraster iallafall. Kan tänka mig att sådana här problem ofta förekommer när skivtryckeriet gör oslaget med ett dåligt kommunicerande papperstryckeri.

    En fjärde grej var att de påstod att låtarna inte var mastrade för vinyl, vilket de självklart är, i en analogstudio i Tyskland dessutom av Lopazz som mastrat en hel radda skivor på diverse bolag och inklusive mina två tidigare EP:s. Detta erbjöd de sig att göra för en summa pengar.

    Dock blev skivan väldigt snygg och välljudande i slutändan och det känns som en riktig kvalitetsprodukt av bra material och med innersleeve snyggt färgtryck och allt.

    Det trista är bara att det under hela processen känts som att Celebrate från början erbjöd ett billigt pris som de på hand har försökt huzzla upp och delvis lyckats genom en oönskad överproduktion...

    Träffade nyligen ägarna av det tyska skivbolaget FIRM vilka rekommenderade Handle with care som jag vet är väldigt omtyckta av många indiebolag. Dock är detta bara en firma som tillhandahåller skivtrykningstjänsten som helhet, de pressar inte själva den faktiska skivan utan har kontakt med en fabrik någonstans... Men det viktigaste kanske är just kommunikationen mellan de olika leden: producent, illustratör, press, tryckeri och transporttjänster.

    Så vi får se lite vart Kranglan Broadcast trycker EP nummer två...

  45. #45
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    grattis ... hoppas du får tillbaka cashen också!

  46. #46
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Hallå!
    Jag är sugen på att göra en vinyl i liten upplaga. Gärna 100 ex om det går men absolut max 500. Hur ser det ut i dagsläget?

  47. #47
    henning
    henning är inte uppkopplad
    hennings avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. Café Svaj i sthlm, utmärkt ställe att öva på!
    Av imported_Frej i forum Evenemang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-02-13, 10:45
  2. Trycka Cd-skivor och cd-omslag
    Av Dana i forum Utgivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 11:47
  3. Ett nytt SVAJ-liknande ställe i sthlm?
    Av dar303 i forum Evenemang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 20:32
  4. 200 radannonser på ett ställe
    Av Björnström i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •