Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Konstig lösning (Mainstage och netbook)

  1. #1
    simonn
    simonn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Konstig lösning (Mainstage och netbook)

    Hejsan!

    Jag har länge funderat på att köpa en bättre synth, men inte hittat något som passar 100 bra. Men nu slog det mig att eftersom det går att installera OSX på små Netbooks med hack idag, skulle det isåfall vara helt omöjligt (latency, buggar, krasch osv) att att använda Mainstage, Netbook och midiklav? Det är ju klart att det går att ta med en vanlig bärbar dator och köra Mainstage, men en liten Netbook vore ju perfekt med tanke på smidighet, datarisk (man bara har Mainstage och inget annat på den) och stöldrisk (om någon ska stjäla, så hellre får dom stjäla en liten netbook än stor dator.)

    Någon som har några teorier om detta är möjligt?

  2. #2
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    du kan optimera win-xp utan hack också (är seriös, inte mac-vs-pc, kör mac själv nu) på netbook och köra en enkel vst-host som tex chainer. problem med osx blir att hitta drivers till netbook-hårdvaran.

  3. #3
    simonn
    simonn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hallo Nihad, tack för tips, det låter bra. Hur tror du det är med latency osv? Har ofta haft problem med latency och pcns interna ljudkort. Däremot har det aldrig varit problem med macens interna och det är väl därför jag går och tänker i de banorna (sen är det ju sant att det kan vara hårdvara likaväl som mjukvara).

    Har du någon erfarenhet av MSI Wind? Jag har läst om en hel del som lyckats installera osx där...

  4. #4
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    MSI Wind är trevlig, jag har en som jag installerat ett trevligt OS på via min retail-skiva. Det var i princip inga problem att följa instruktionerna som finns på nätet. Mikrofonen funkar inte, annars funkar allt direkt. Vad gäller ljudutgången så är det lite pill om man behöver byta mellan att använda de interna högtalarna och hörlursutgången. Jag skulle rekommendera ett 100-kronors USB-ljudkort från Kjell&Co i stället för att köra på det interna. Vad gäller latency så har jag ingen koll, jag har inte provat att köra något ljudprogram på min, jag har den i princip bara som surfplatta.

    Om du är ute efter ett stabilt internt ljudkort så tror jag att det är kombinationen bra hårdvara och OS:et som gör att macarna funkar så bra. Har du funderat på en skabbig begagnad MacBook av första generationen? De kostar ungefär som en MSI Wind.

  5. #5
    simonn
    simonn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hallo Fredrik och tack för info...

    Jag har egentligen en MacbookPro, så just bärbar dator är det inget behov av. Köper jag en Netbook (eller förlänger mobilt bredband) så är det främst för att enbart ha den som liten och smidig surfdator / synth, där man inte har viktiga filer som stjäls eller att en dyr dator går sönder för att man haft med den ute mycket osv...

    Om någon annan har erfarenhet av dessa små burkar så vore det intressant...

  6. #6
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Med asio4all borde du kunna komma ner i godtagbar latency även med inbyggt ljudkort tycker jag. Visst finns det väl folk som kör såna små pc's här på forumet som kanske kan konfirmera läget?

  7. #7
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    yess, det ska fungera .... alla handlar egentligen om att ha välskrivna drivrutiner för allt i datorn, inte bara ljudkortet. Ett skräckexempel är processen som sköter bla Macbookens keyboardbelysning under bootcamp winXP. när jag stängde av den, samt batterikontroll och wireless (wlan och blåtand) så kunde jag komma ner till under 10ms utan problem med mitt Audio8. Fick meka lite med grafikkortet också. needles to say, bootcamp-driversen skulle må bra av en hel del buggfixar.

    det bästa är att du tankar ner DPC Latency Checker:

    http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe

    Kräver ingen installation, så ta med den på ett usbminne och testa på de datorer du är intresserad av. Går det i gult eller rött på staplarna, testa att stänga av batterikontrollen och wireless och se om det blir bättre. Är alla staplar gröna betyder det att det kommer vara möjligt att köra med låg latency. resten är processorn (hur snabbt datorn skickar data till ljudbufferten) och ljudkortet (välskrivna drivern = ännu lägre latency)

    med denna procedur och Asio4All har jag kunnat få låg latency på de flesta äldre pc-brukar med specar under de finare netbooksen ...

    men testa först innan köp, finns säkert ett o annat skitbygge .... asus finare modeller rekommenderas alltid ...

  8. #8
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Asio4all går fint att knuffa ner till åtminstone 128 (typ 5-6 ms latency) i buffer även med en ganska slö dator. Men ett problem med små datorer är inte sällan att man får störningar från annan hårdvara i utgången. Jag har en Asus laptop som är ganska dyr men jag hör tydligt hårddisken jobba när jag använder den utan externt ljudkort. Så det är lite rysk roulette att hitta en modell som är vettigt kontruerad från början.

  9. #9
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    handlar inte störningen om att den isf sitter på samma jord som resten.. testa att sätta gaffa över jorden på elkontakten så blir det nog bättre ...

  10. #10
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Ah? Det visste jag inte. Måste testas!

Liknande ämnen

  1. vill inte installeras på en netbook...
    Av leere i forum Pro Tools
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 13:02
  2. Netbook+synthpluggar?
    Av Mr. Mountain i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 16:37
  3. Indamixx netbook for music production - Video
    Av reSet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 19:53
  4. MainStage med pluggar
    Av DanAbnormal i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 11:59
  5. Är Mainstage i nya Logic 8 bra?
    Av DartBird i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •