Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 94 av 94

Ämne: 12-bit Sampler

  1. #61
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    EMUL8OR, kan inte du dema din 8bit EII med 24bit jämförelse? Lek lite med filtret också, jag vill höra nåt.

    (du hade väl en sån?)

  2. #62
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EMUL8OR, kan inte du dema din 8bit EII med 24bit jämförelse? Lek lite med filtret också, jag vill höra nåt.

    (du hade väl en sån?)
    Den här gubben är inte så digital (Skratta nu gärna), har bara den hät datorn att skriva och surfa på. Kör ATARIn när jag gör musik, har aldrig tankat ner en låt till mp3 annat än att köra ner skivor till ipod. När det kommer till nya datorprogram och gejjer så är jag utvecklingsstörd.
    Men jag håller på och skall införskaffa Prootools som jag pillat lite med hos polarn så än finns det hopp.
    Men jag ska försöka fixa till det, men det kan ta lite tid.....kanske

    Fråga Kröjts han har väl ett gäng EII:or och är förmodligen (alla är det) lite mer digitaliserad.

  3. #63
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    hej allihopa visst har jag en EII ,har lite ont om tid nu bara.men den finns att fingra på 99grill igbg.

  4. #64
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Om disketter: De disketter jag haft till samplers har varit kopierade i en sampler av samma modell. Blir det någon hörbar skillnad när man gör det jämfört med originaldiskar? har aldrig haft original-dito att jämföra med. Eller blir det bara skillnad när de kopieras i annan maskin?

  5. #65
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag förstår kanske inte pga trötthet - men hur gör det skillnad?

  6. #66
    Tebukuro
    Tebukuro är inte uppkopplad
    Tebukuros avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    "Tja, man kan ju kopiera disketter, men kvaliteten blir ju lidande. Originaldiskar låter alltid bäst, man tappar skitmycket vid kopieringen, som när man kör över en LP till kassett. De här disketterna är ju av toppkvalitet också, mycket bättre än de billiga tomdisketter som finns att köpa.
    Om du gillar SFX & Vox du håller i där kan jag rekommendera Ethnic Percussion också. Skitbra ljud verkligen, jag använder de själv. Jag skall ha 599 styck men jag fixar dig en schysst deal, 1150 för båda!"

    Vanligt säljsnack i en musikaffär på 80-talet? ;D

  7. #67

    Redaktör
    Det beror lite på vilken sampler man kopierar disketterna med. Gör man det i en Mirage så blir ljudet lätt lofi, medan tex en Emulator rundar av diskanten på disketterna. En del hävdar att moderna USB-diskdrives låter för kliniskt och trist, men i de tester jag har sett så har det varit bitexakta kopior. Så det beror lite på vilken ljudkaraktär man är ute efter.



    Men nej, det handlar ju om digital information, så spelar inte någon roll om det är original eller kopia, eller hur de kopierats.

    Så i princip ska det gå att kopiera disketterna på tex en PC och använda i en sampler, men det beror på om tillverkaren haft hyss för sig med diskformatet eller ej - speciellt äldre samplers verkar ha varit glada i speciallösningar för att läsa och skriva till disketten. Men att ladda in ljud på samplern och sedan spara dem till en annan diskett gör ingenting med ljudet.

  8. #68
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Tänkte väl det..eeh, jag var nog också för trött när jag ställde frågan.

  9. #69
    Mde
    Mde är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vad brukar Enoniq EPS gå för?

  10. #70
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Allt för lite för att de är värt att sälja

  11. #71
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mde Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad brukar Enoniq EPS gå för?
    en tusenlapp ungefär...

  12. #72
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag sålde min för 700 till Källman förra veckan. Totalt underpris i förhållande till funktioner och sound, men jag ska försöka hitta en rackversion istället.

  13. #73
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Digitala filter och endast 1 st DAC förmodar jag är det som gör EPS billig. Eller vad tror ni? I övrigt verkar den bättre än andra 12-bitarsmaskiner.
    Senast redigerat av Volt den 2009-04-20 klockan 14:40.

  14. #74
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är väl egentligen bara de med analoffilter som Emax, Pro2000, sp1200, mirage mfl som är något riktigt med. S-900/950 har ju fått kultstatus genom hop hipparna, men de ätr ju inte särskiltmärkvärdiga.

    Annars tror jag att allt som inte har analogfilter kommer gå till tippen närmaste åren tills det blir en hårdvarusampler trend om typ tio bast.

    Köpte min sista e-64 för 700:-, s3000xl för 600:-, s2000 300:-. Så 700:- för en EPS är väl inte så tokigt.

  15. #75
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Njao, men jag vill ju jämföra med mpc... EPS har ju också en fin seq, enligt "the Wu Manual" använde RZA en EPS och senare en 16+ till Wu-Tangs första hundra låtar eller nåt sånt.

  16. #76
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Han i Cypress hill använde ju en ASR-10, men det verkar som om Ensoniq inte lyckats etablera någon kult i alla fall. Det verkar ju bara vara mpc:er och sp1200 och 950 som går hem där.

  17. #77
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Hype-dags nu kanske när jag fått i väg min

  18. #78
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    He-he, nej det är lite bakvänt

  19. #79
    geeklund
    geeklund är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "The MKS-100 is a rackmount version of the S-10, but the S-220 is an upgraded and enhanced rackmount version of the S-10 / MKS-100 that appeared in 1987"

    jasså, där ser man! har aldrig stött på en MKS100
    Då kanske du är sugen att köpa min MKS100 snart, åker nog ut på tradden i slutet av veckan.. ;-)

    Riktig gris-sampler, låter smutsigt som satan!

    Bytte drivrem till QD:en för några dagar sedan, juck va kladdig den gamla var(!) ,fick knappt bort gummit från fingrarna. Nu är där i alla fall en ny och fräsch drivrem (obs! en riktig, ej gummisnodd). En massa gamla QD-floppys från tidigare ägaren följde med så jag var bara tvungen att få den att funka för att lyssna på vad han åstadkommit...

  20. #80
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    MKS-100.

  21. #81
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Är det din samling?

  22. #82
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det din samling?
    Haha, nä. I wish!

  23. #83
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    MKS-100.
    Heliga ko! :o

  24. #84
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Whoa ... istället för Fairlight, typ.

    Citat Ursprungligen postat av geeklund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... MKS100 ...

    Riktig gris-sampler, låter smutsigt som satan!
    Alltså ... som långtida S-10-användare jag måste säga att jag tycker S-10/MKS-100/S-220 inte allt låter speciellt smutsigt eller lo-fi. Visst, högsta sampelfrekvensen är 30 kHz, men Roland har gjort rätt när det gäller själva samplingsdelen så det är inte så att man plågas av aliasing och andra artefakter i den utsträckning som andra maskiner kan dras med. 30 kHz sampelrate ger med Rolands branta digitalfilter en rak frekvensgång upp till typ 14 kHz eller så (DIN-HiFi-normen på 60-talet ställde 12.5 kHz som krav brukar jag nämna som referens).

    Vissa hävdar att det är speciell grumlighet när man går ner i pitch på S-10 et al, kanske det, jag tycker bara det låter bra. Man ska ju betänka att om man på ett 16-bitarssystem (med en enda D/A-omvandlare) spelar 16 samtidiga samples, så blir bitdjupet hos de enskilda samplingarna begränsat till 12 bitar om man inte skall få klippningsdistorsion i systemet. Så den fina 16-bitarssamplern blir i praktiken reducerad till färre och färre bitar ju mer man spelar på den (samtidigt)...

    Om det görs rätt så är den enda skillnaden mellan 12 och t ex 16 bitar att 12 bitar är brusigare. Däremot så låter många 12-bitarssamplers "grusigare", "råare" etc på grund av begränsad signalbehandlingskapacitet, -kvalitet eller -kunskap hos konstruktörerna. Sampling är inte helt lätt, så det är ju förståeligt att man inte riktigt fick till det i början, men det har mer med signalbehandlingen i sig att göra än bitdjupet.

  25. #85
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska ju betänka att om man på ett 16-bitarssystem (med en enda D/A-omvandlare) spelar 16 samtidiga samples, så blir bitdjupet hos de enskilda samplingarna begränsat till 12 bitar om man inte skall få klippningsdistorsion i systemet. Så den fina 16-bitarssamplern blir i praktiken reducerad till färre och färre bitar ju mer man spelar på den (samtidigt)...

    Om det görs rätt så är den enda skillnaden mellan 12 och t ex 16 bitar att 12 bitar är brusigare.
    Nja, du beskriver ett specialfall, där du jämför en röst på en 12a mot ett antal samtidiga röster på en 16. Summan av dessa röster är ändå alltid 16 bitar.

    Enda fallet när 12 och 16 blir jämförbart är om 12an har separata D/A per röst, där ett antal samtidiga röster summeras analogt. Förutsatt att de analoga kretsarna klarar av att hantera 96 dB dynamik (inte självklart ens för 16-maskinerna).

  26. #86
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nån som vet vad som hände med Kallbacks s-220 rack...och resten av musikprylarna?

  27. #87
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som vet vad som hände med Kallbacks s-220 rack...och resten av musikprylarna?
    De hamnade hos JAM.

  28. #88
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Även sokkorna?

  29. #89
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även sokkorna?
    Nej, det tror jag inte åtminstone. De har jag inte sett där.

  30. #90
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tråkigt att splitta.... kultmaskiner för bövelen....kallbackade

  31. #91
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, du beskriver ett specialfall, där du jämför en röst på en 12a mot ett antal samtidiga röster på en 16. Summan av dessa röster är ändå alltid 16 bitar.
    Precis, om du spelar 16 samtidiga samples i en 16-bits D/A-omvandlare, så måste du dra ner nivån på dina samples så att de i praktiken är 12 bitar. Nu händer ju som du säger naturligtvis samma sak i en 12-bitars D/A-omvandlare - med 8 röster så måste man ta ner nivåerna till motsvarande 9 bitar. Men min poäng är att om tror att 12 bitar är "grunge" så är det i praktiken det man har i en 16-bitarssampler med 16 röster. (Sen är det ju så förstås att 12-bitarssamplern med sina 8 röster i praktiken har ett sampeldjup på 9 bitar under samma förutsättningar och med samma logik, och det är kanske då "grunge" börjar komma in i bilden... ).

  32. #92
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, om du spelar 16 samtidiga samples i en 16-bits D/A-omvandlare, så måste du dra ner nivån på dina samples så att de i praktiken är 12 bitar. Nu händer ju som du säger naturligtvis samma sak i en 12-bitars D/A-omvandlare - med 8 röster så måste man ta ner nivåerna till motsvarande 9 bitar. Men min poäng är att om tror att 12 bitar är "grunge" så är det i praktiken det man har i en 16-bitarssampler med 16 röster. (Sen är det ju så förstås att 12-bitarssamplern med sina 8 röster i praktiken har ett sampeldjup på 9 bitar under samma förutsättningar och med samma logik, och det är kanske då "grunge" börjar komma in i bilden... ).
    Titta i servicemanualen för S10/S50/MK100.

    Den adderar rösterna analogt.
    Så det är 12-bitar per röst.

  33. #93
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sampling är inte helt lätt, så det är ju förståeligt att man inte riktigt fick till det i början, men det har mer med signalbehandlingen i sig att göra än bitdjupet.
    "fick till det" var ju precis vad de just fick! Precis som JeppeK alltid tjatar om - transponeringen!!! Pitcha ner en sampling på en gamm-sampler eller t ex Rolands D- serie och ett helt nytt och spännande djupt landskap öppnar upp sig - användbart till lite vad som helst. Gör det samma på en S2000 eller de flesta mjukvaror jag testat och det låter mest som om nån skrynklar ett tunt A4-papper... :/

  34. #94
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Har svarat med PM till Emu)

Liknande ämnen

  1. sampler
    Av imported_kosmonaut i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 23:43
  2. Sampler
    Av limpan2 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:04
  3. Bra Sampler?
    Av killwithskill i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 11:39
  4. Sampler
    Av eskimo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •