Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 94

Ämne: 12-bit Sampler

  1. #1
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    12-bit Sampler

    Hej!

    Tänkte kolla om jag kanske kan få lite hjälp här, tänker eventuellt köpa en 12-bit sampler för att få lite mer dirty sound till mina beats, har kollat främst på akai serien (s700 (kort samplingstid), s900 och s950). Lutar åt s900 nu då den ska vara lite mer dirty (lik mpc60) än s950. Sedan är även Ensoniq EPS 16/16+ ett alternativ.

    Har även kollat på EMU SP1200 men den är inget alternativ då den är alldeldes för dyr och stor.

    Någon som har några tips? Akai samplarna är ju jäkla billiga beggade...

    Och hur funkar egentligen en MPC1000 som jag jobbar med, eventuellt tillsammans med en 12bit sampler? Tänker på workflow och så vidare då det är floppys inne i bilden, kan det kanske bli rörigt? Någon med erfarenhet?
    Om det skulle inte fungera ngt vidare så har tanken att kanske byta bort min MPC1000 mot en 2000XL dykt upp. Några åsikter om det?

    MVH

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Innan du ger dig in i det här området, hur blir det om du gör om dina samplingar till 12 bit på datorn innan du matar samplern?

  3. #3
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innan du ger dig in i det här området, hur blir det om du gör om dina samplingar till 12 bit på datorn innan du matar samplern?
    Ingen erfarenhet alls, men enligt det jag läst så blir det inte ens i närheten av samma känsla på ljudet som när man använder dessa gamla 80-90 tals maskiner.

  4. #4
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    om du vill åt soundet så är det mer ad/da som det handlar om.
    men kör du en mpc1k så kanske du redan kör JJOS ?
    där kan man resampla från 12-4 bitar och ner till 11khz
    (men kör man 4bit och 11khz så blir det bara en dist som inte går att använda musikaliskt)

    enklast är om du kör JJOS men vill du pilla så är det bara att
    köpa en extern sampler. pilligt men roligt.

    ensoniq eps/eps16+ kör båda 13bit, men låter bra och smutsigt
    (för att vara nördig och påpeka att de inte är 12bitars )

  5. #5
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    S900:an blir säkert bra. Jag hade en S950 som hade en grym funktion; warp. Den pitchade helt enkelt de första millisekundrarna upp eller ner. Väldigt användbart. Vet inte om S900:an har denna funktion.

  6. #6
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag kör 4 stycken roland S-220 á 12bitar 30kHz, samt en akai S612a

    → rolandBoxarna har inte mer än 8 sek max typ i 15kHz eller så
    [256kilobyte i minne \ 64k x4 ljudbanker separat audio ut]
    → helfestligt med QD-diskar sedan haha, men låter bra gör det!!


    ovan inbankade från en MPC2000XL via midi eller styrda med audioTrig
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-03-22 klockan 21:52.

  7. #7

    Redaktör
    Spontant låter det som det kan bli omständligt att jobba med flera samplers parallellt, men jag har å andra sidan jonglerat disketter till samplers såpass mycket att jag kanske blivit allergisk i överkant.

    Men ett alternativ är att testa andra sätt att skita ner ljudet om det är det du är ute efter - filter, dist, eq, kompression, lager, sampla gamla skrotiga ljud, bitcrushers, osv. Jag tror inte man ska stirra sig blind på utrustningen - det låter inte automatiskt bättre (dvs sämre ) bara för att man använder en gammal sampler, utan det finns fler sätt att uppnå samma resultat.

    Fast å andra sidan är ju gamla samplers löjligt billiga numera, så det är kanske värt att testa och sen sälja om det inte funkar som du vill..

  8. #8
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja kan inte heller egentligen rek att köra samplers med disketter, haha! -- men har man inget liv så får det duga





  9. #9
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    enklare att installera 12-bitarshörsel

  10. #10
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja haha! .. det e kanske e enklast!
    -- eller stoppa en tratt med smörpapper i öronen på folk

  11. #11
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -- eller stoppa en tratt med smörpapper i öronen på folk
    Fantastiskt förslag Jag måste prova!

  12. #12
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Tack för alla svar. Har hört att 12 bit convertern i JJOS (som jag kör) inte är i närheten av ljudet från t ex en s900/950 (som har samma ljud som t ex MPC 60). Man kan säkert få det att låta grymt med filter och resampling efter ett tag, men som sagt, de gamla samplarna e ju ruggigt billiga. Hörde mig för lite på MPC-Forums också och de rekomenderar s900/s950 där jag antingen kan resampla in i MPCn eller trigga via MIDI. Problemet e ju att dessa disketter blandas in i min diskettfria studio.

    Men det är något jag ska tänka över in jag gör ett impuls köp.

    MVH

  13. #13
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Som sagt, gamla samplers kostar ju bara några hundralappar så varför inte. Dock vill jag varna dig för att lyssna för mycket på folk när de snackar ljud. Ljudbedömning kan vara det mest subjektiva fält som existerar. Många inbillar sig att de hör skillnader där det inte finns några. Många vill att viss utrustning ska låta bättre än annan och det gäller särskilt äldre prylar.

    Därmed ingenting sagt om S900/950. De har kanske en oefterhärmlig krasighet.

  14. #14
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    TX16W är 12-bit.... men jag rek Roland S-330/S-550 (W30, S10, S50) för skitigare ljud.

  15. #15
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    ja frågan är ju om krunchigheten är värt att sitta med 720 kbs load error-diskar jmf med att ha alla samplingar på hårddisken där man kommer åt dom med sequencer sampler o waveditor utan att ens tänka tanken
    Senast redigerat av peter ripa den 2009-03-23 klockan 08:12. Anledning: har en s550 som jag aldrig använder men använder ändå massa gammalt skit så jag förstår tanken

  16. #16
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag tycker inte jag får samma crunch i ljudet om jag ställer ner min MPC2000XL till 12 bitar som jag fick i min gamla S900. Det är något i DAn som fixar det magiska.

    Köp en S900/950 och mecka runt lite. Du lär ju lätt få tillbaka pengarna om du ledsnar på den.

  17. #17
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker inte jag får samma crunch i ljudet om jag ställer ner min MPC2000XL till 12 bitar som jag fick i min gamla S900. Det är något i DAn som fixar det magiska.

    Köp en S900/950 och mecka runt lite. Du lär ju lätt få tillbaka pengarna om du ledsnar på den.
    Jo lite så jag tänkt mig.

    S900 har även 63 sekunder samplingstid på lägsta samplingrate, det räcker gott å väl till färdiga chops och trummor.

    Du kanske vet svaret på denna fråga, annars får gärna någon annan hoppa in med ett svar
    Måste jag föra över mina chops från MPC1000 till disketter och sedan in till s900/950 eller går det att trigga s900/950 med MPC padsen? Det skulle vara grymt i sådanafall!
    Hörde kort att man kan trigga via MIDI men en grundlig förklaring skulle vara perfekt då jag gärna undviker missförstånd.

    Väl mött

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det bästa måste väll va att hitta en sampler som man kan lyssna igenom adda och sen sampla på mpc eller dator ist, för att mecka framåtebaka är mindre kul ju.... tror s220 kunde göra det...

  19. #19
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja frågan är ju om krunchigheten är värt att sitta med 720 kbs load error-diskar jmf med att ha alla samplingar på hårddisken där man kommer åt dom med sequencer sampler o waveditor utan att ens tänka tanken
    Men idag finns Floppy Emulatorer!

  20. #20
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rotkiv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste jag föra över mina chops från MPC1000 till disketter och sedan in till s900/950 eller går det att trigga s900/950 med MPC padsen? Det skulle vara grymt i sådanafall!
    Hörde kort att man kan trigga via MIDI men en grundlig förklaring skulle vara perfekt då jag gärna undviker missförstånd.
    Jag hade nog samplat allt manuellt. Dvs - audio ut från MPC till audio in på S900 och sen tagit mig en halv dag och spelat in det. Jag får oftast bäst resultat när jag kör med den interna AD/DAn (T.ex. så tycker jag det är stor skillnad på ljudet om jag slänger över .waven från datorn till MPCn eller om jag samplar det manuellt... tydligast blev det för mig när jag lånade en 606:a och samplade av. Snaren låter bra mycket bättre. Men det kan ju ha att göra med att jag samplar på lite högre nivå, och får lite dist osv, så det låter köttigare. Men hur som helst så är det värt det..).

    Du kan ju mappa upp samplingarna i S900 över ett visst gäng tangenter, sen är det bara att sätta spåret i på MPCn till MIDI och bröja trumma. Bara se till att tangenterna matchar padsen. Har för mig att man inte kan ha mer än 8 splitpunkter i S900 dock. Men jag kan minnas fel. Man kanske kan bygga lager osv också. Jag är osäker. Senast jag lekte med en S900 var nog 2004, och minnet är inte längre vad det var...

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ett alternativ är att köpa färdiga samplingar som gått genom t ex SP1200 (http://www.goldbaby.co.nz/ <- bra skit för bra pris!). En av alla fördelar är att sådana bibliotek ibland är noga inspelade med väldigt bra hårdvara, så resultatet låter ofta bättre än vad de flesta kan få ut ur sina egna hemstudios. En annan fördel är att man slipper bråka med dessa väldigt omständiga och långsamma gamla maskiner. Se bara till att lyssna på samplingarna innan! De flesta samplepaket som säljs idag är verkligen riktigt kasst inspelade!

    Ett annat alternativ är att processa samplingarna i datorn. Det finns idag plugins som på ett snyggt och bra sätt emulerar dessa mer färgande omvandlare. Med det här alternativet så anser jag att man har ett enormt mycket större möjligheter för att vara kreativ med ljuden (D16 Decimort är ett bra exempel).

    En gammal sampler känner jag är rätt alternativ endast om man antingen tycker det är kul att sitta framför samplern hela kvällar i sträck tillsammans med ett par kannor kaffe/burkar folkbärs (fullt förståeligt om man ofta har fragment med oallokerad tid i schemat), eller om man helt enkelt fastnat totalt för ljudet av "just DEN samplern".

    Det där påminner mig.. Natt, folköl, knäckebröd, ett par stearinljus, en E6400 Ultra, sampling/resampling av feedbackloopar.. fina minnen.

  22. #22
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Volles länk är nog tricket, lätt!!!

  23. #23
    Cable
    Cable är inte uppkopplad
    Cables avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja frågan är ju om krunchigheten är värt att sitta med 720 kbs load error-diskar jmf med att ha alla samplingar på hårddisken där man kommer åt dom med sequencer sampler o waveditor utan att ens tänka tanken

    Som ägare av en Ensoniq eps16+ känner jag igen det där med load error..dock har jag bara 1 diskett med det än så länge..men ack så störande..

  24. #24
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Det något otrevligare är när man samplat en massa gött och byggt en genialisk sekvens utan att orka spara ner på disk och så kommer ERROR 010 - REBOOT? upp på skärmen.

  25. #25
    deadbeats avatar
    Veteran
    Riktiga syntnissar sparar inte!
    Sampla, spela in, stäng av. Klart!


  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...]Det finns idag plugins som på ett snyggt och bra sätt emulerar dessa mer färgande omvandlare. Med det här alternativet så anser jag att man har ett enormt mycket större möjligheter för att vara kreativ med ljuden (D16 Decimort är ett bra exempel) [...]
    Kan du fler emulerande pluggar, kanske nån freeware? Ren bit-decimering låter ju inte gammal sampler, bara dåligt dat-band...
    Jag sitter också på två gamla samplers, bara för att dom låter speciellt. Men jag får ångest varje gång jag ser dom, för dom får aldrig va med o leka...orken tar slut vid: "Hitta nätkabeln"

  27. #27
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bästa måste väll va att hitta en sampler som man kan lyssna igenom adda och sen sampla på mpc eller dator ist, för att mecka framåtebaka är mindre kul ju.... tror s220 kunde göra det...
    Googlade på s220 men verkar inte finnas någon modell med det namnet. Låter intressant, någon som vet vilken enapa propagerar för?
    Väl mött

    Edit: Självklart är det Roland S-220! Got it!
    Edit2: 4 sekunder samplingstid, lite för lite tyvärr...
    Senast redigerat av rotkiv den 2009-03-23 klockan 19:50.

  28. #28
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    hehe japp! du har den på bild x4 i denna tråd
    .. maxar ur på 4sek 30kHz \ 8 sek på 15kHz 12bit
    .. e bara för trassliga enuiaster
    .. man kan trycka på pause-rec och sen köra dom som 12-bits filter också AD\DA loop från mixern
    .. då behöver man inte sampla in nåt i dom just!


    -- men det gäller vellan alla samplers - om ingårnarna analyseras via den interna AD\DA processorBiten vill säga!? (inte bypas'ar signalen bara in→ut)
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-03-23 klockan 20:12.

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    ~~~jag tror nog tyvärr de flesta samplers monitor-lyssning är en direkt "bypass" ...

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Min S-700 står iaf i tråkigt monitor/bypass läge innan man trycker på NEW. Det går inte att realtids-12bit'a. Hur lång hade inte latencyn blivit då?!

    S-3000XL däremot, står i ett instant sample-läge för att fånga lite tid innan man trycker på ARM. Typiskt att inga av inställningarna låter särskilt retro.
    Senast redigerat av charliecrash den 2009-03-23 klockan 20:44.

  31. #31
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du fler emulerande pluggar, kanske nån freeware? Ren bit-decimering låter ju inte gammal sampler, bara dåligt dat-band...
    Jag sitter också på två gamla samplers, bara för att dom låter speciellt. Men jag får ångest varje gång jag ser dom, för dom får aldrig va med o leka...orken tar slut vid: "Hitta nätkabeln"
    Morgana är den andra jag kom att tänka på.. http://112db.com/vintage/morgana/
    Om man vill ha soundet av en snyggt klippande ADC så kan man testa airwindows adclip .. http://www.bigbluelounge.com/forums/...hp?f=3&t=45341

    Utöver dem så finns det en del pluggar som inte främst är till för sådant, men som ändå ger en tillgång till soundet. Bland annat Ohmicide kan lägga på väldigt lätt distortion+kompression som låter väldigt mycket som "gammal knaprig sampler", alltså utan att låta särskillt "distbox".

    Om man vill ha det gratis så bör man kunna skramla ihop ett mindre bibliotek med schyssta impulssvar. Blir antagligen jobbigare då att få till liknande olinjäritet som t ex en S900 borde ge.. men ändå.. värt ett försök eller två.

  32. #32
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ahhjustja! Ser ut som att 112db snart släpper en SP1200-klon -> http://img10.imageshack.us/img10/5500/1200.gif

  33. #33
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    det är inte så jävla meckigt trots allt att jobba med en s900/s950.
    däremot så låter det dovt att köra med minsta upplösningen.
    (och DET är inte snyggt)

    bästa tipset om man vill jobba med en mpc som grund
    och racksampler bredvid är zthee's tips att mappa upp
    tangenterna. så gör jag med min s3000XL.
    har ett "start prgm" som har 64 noter (en not för vardera pad på mpc:n)
    sen är det bara att sampla och köra på som man vill.

    men fan, en s900 skulle vara rätt skönt att ha

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tycker nog Rolands burkar låter mest bäst bas. S-10 gillade jag för den var så direkt och låter mull+ den har arpeggiator. Tycker inte s900/950 låter så himla skitiga, tycker Emaxen låtermycket bättre, inte minst tack vare filterna. Tjacka en Emax HD så slipper du problemet med disketter.

    Tycker S760:s bitconverter funkar fint.

    Men samplers är så billiga i dag (med några undantag) så det är väl bara att köpa in sig på ett gäng. Bunkra uppför framtida retrotrend.

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahhjustja! Ser ut som att 112db snart släpper en SP1200-klon -> http://img10.imageshack.us/img10/5500/1200.gif
    Har aldrig fattat poängen med att blippa med musen på virtuella pads. det räcker väl med en sjyst ljudemulator utan att det måste se ut och fungera som en gammal burk.
    Det ska ju låta som, inte funka som. :/

  36. #36
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Tack för era tips. Många tipsar om Ensoniq EPS på andra internationella forum. Ska jag börja hålla på med 12 bitars skitning (EPS är 13bit) så tror jag ändå jag kommer göra det med gamla samplers, försöker hålla mig borta från mjukvara av någon anledning (roligare med hårdvara).

    Det sköna är att jag inte har någon brådska alls med detta köp så tillslut kommer det som passar mig bäst väljas efter många om och men.

    Fortsätt å tipsa! Tack så mycket!

  37. #37
    deadbeats avatar
    Veteran
    EPS:en är ganska lättjobbad och låter sådär mysigt muffigt som en del gamla samplers gör. Personligen (utan att ha särskilt stor erfarenhet från andra samplers) så tycker jag helt klart att du ska försöka kolla in den!

  38. #38
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    "The MKS-100 is a rackmount version of the S-10, but the S-220 is an upgraded and enhanced rackmount version of the S-10 / MKS-100 that appeared in 1987"

    jasså, där ser man! har aldrig stött på en MKS100








    btw: http://www.geocities.com/roland_s220...Brochure-2.jpg
    har massa fel i tidigare poster!
    -- men likt förbannat låter det hela smörpapper

    Angående kHz samplingsRate
    : ju lägre du ställer det hela ju lägre i FREQ ska du ha på grejjerna
    : 15kHz duger utmerkt för basar, men knappast ljusa picolofjöjter eller HiHats .. då låter det æggharpa

  39. #39
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Det är fint på EPS att man kan välja hur man vill ställa lågpassfiltret i förhållande till sampleraten. Valfri vikning & krasighet

    Dessutom en fin sequencer... som jag gärna tjatar om.

  40. #40
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ¿

    ett resonant lågpassfilter e ju rätt så steglös på en gammal sampler
    -- inte den bästa upplösningen så klart
    -- vad e det för speciellt på EPSen

    ?

    tycker en MPC och en gammal sampler e det ultimata (skiter i att tidigare MPCern själva kan sampla -- e så jävla tafatta med dåliga verktyg över lag ju! Hade 2000XL haft sampelmotor från tidiga roland hade den ju knäckt ! .. nu får man köra samplerna externt istället och mata dessa från XL MIDIbandaren...på gått och ont! eller trigga en arpeggio via audio)
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-03-24 klockan 01:33.

  41. #41
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av EMUL8OR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har aldrig fattat poängen med att blippa med musen på virtuella pads. det räcker väl med en sjyst ljudemulator utan att det måste se ut och fungera som en gammal burk.
    Det ska ju låta som, inte funka som. :/
    Enda tillfället folk vanligtvis använder virtuella pads är då man antingen testar nya kits/letar efter ljud eller ska mappa upp dem mot sin midikontroller. Det dumma är att stora plugins med en massa döyta som ser ut som de gamla burkarna säljer bra mycket bättre även om de är långt ifrån optimala rent gränssnittsmässigt. Det får man tyvärr så gott som helt skylla på köparna. Det mindre dumma är att med dagens midikontrollers så behöver man inte alltid ha gränssnitten framme, utan man kör på syntarna/effekterna/whatever ungefär som om de vore i hårdvara.
    Men det är en helt annan diskussion..

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    .........fattar i alla fall inte poängen.

  43. #43
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ikväll (eller denna veckan iaf...) bär det av. Ni ska få exempel på nåt snyggt trummeri ur en orgel med lagom kompression, sen samma takt samplad genom en S-700, sen samma takt genom nåt som emulerar gammal sampler.

    A/B/C test med andra ord.

  44. #44
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    "Äggharpa" fick mig att ligga ned på golvet och skratta!

    Jag tycker INTE original-EPS låter "bra-retro". Den låter "basfattig-digital", iaf jämfört med Emax. I mina öron.

    Det här är överlag en lurig diskussion. Jag funderar på att göra en charliecrash och dema lite beats genom Mirage.

  45. #45
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Jag kör Decimort en hel del, testa det först. http://www.d16.pl/index.php?menu=203 .. Presets för MPC60 och SP-1200

    Skulle hellre lägga ner att göra tracks än börja härja med gamla samplers (bar MPC)

  46. #46
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jaha, jaha...

    BMX, du har helt rätt.

    Nu har jag härjat som fan med S-700'an och slagits med bråkiga interface och gamla slitna pot'ar.

    Först tog jag ett stycks 80tals trumloop ur orgel, och spelade in en loop i 24bitar. Samplade av denna på högsta kvalle i S-700 (16khz/12bit/0,8s) och en på halva (7,9khz/12bit/1,6s). Nu är det klart för arr.

    Skapade en lite samplerloop.

    http://www.2meter.dk/samples/samplerloops24bit.wav

    00:00: S-700 7,9khz
    00:07: S-700 16khz
    00:27: 24bit original
    00:40: 24bit original genom decimort 12bit/32khz och filtersvep.

    Nån som upplevde wow-faktor?

  47. #47
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ja, vid 00:27! tack för ett kul test!

  48. #48
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    12-bitars-hypen är död, länge leve ostiga orgeltrummaskins-hypen!

  49. #49
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    mjah .. vilken del av det använde jag nu?
    http://average.se/kallback/samplerlo...t_kallback.ogg

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    S-700/16khz delen

  51. #51
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Man kan ju köra lägre bitar och fs också..
    http://www.sbyh.se/martin/memtalk/




    Ingen aning på bitar eller fs(samplerate) men Herr Nyqvist vrider sig nog i graven..

  52. #52
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    e vellan inget "fickMinne" .. dörrstoppare\benfikke møjligen
    -- jag fick\har en voice bandare som går att ha på nykkelringen
    -- original meddelandet försvann rätt fort (nåt försäljningKnäppt)
    -- man hittade recKnappen rätt snart (håll in PLAY & sampla av vad faen som helst)
    -- kort trykk → spela upp
    -- kina leksak, står inte vad det e, svårt att googla på

  53. #53
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    S-700/16khz delen

    stämmer!
    -- men har petat lite på EQn i humpan
    -- hmm, trodde s700 lät bättre...
    ... än Roland S10\S50\MKS100\S220 .. men vette katten ...vad den släpat in?

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ärligt talat... kan nån annan hjälpa mig ta död på 12-bit hypen här? Jag vill höra A/B test av:

    SP-12
    SP-1200
    EII
    ESP
    TX16W

    ...och kunna avgöra, vad ÄR det som är bra med en 12-bit sampler? Tydligen var det inget särskilt kul med min S-700, jag fick iaf inga orgasmer.

    Om jag själv får gissa så är det inte den digitala samplingsdelen egentligen, utan den analoga förstärkningen innan och efter med fitrering och svag distortion samt färgande A/D-D/A som avgör hur bra genomslag ett ljud får, och varför skulle man inte kunna analysera det och få fram samma genom en liten VST?

  55. #55
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag själv får gissa så är det inte den digitala samplingsdelen egentligen, utan den analoga förstärkningen innan och efter med fitrering och svag distortion samt färgande A/D-D/A som avgör hur bra genomslag ett ljud får, och varför skulle man inte kunna analysera det och få fram samma genom en liten VST?
    det är ju det som är grejen. att sitta med en mjukis och köra
    12bit 32khz är inga problem, men då får man inte det som
    A/D/D/A gör och de andra komponenterna.

    (samt den bökiga editeringen i akais/e-mu's otroligt små fönster)

    tar man bord filtret på emaxen eller 1200:an så är den inget när det gäller sound.
    allt handlar helt enkelt om själva soundet som maskinen ger.
    (men ok, 12 bitar 32khz ger ett distinkt sound, men det finns mer som är viktigt)

  56. #56
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag själv får gissa så är det inte den digitala samplingsdelen egentligen, utan den analoga förstärkningen innan och efter med fitrering och svag distortion samt färgande A/D-D/A som avgör hur bra genomslag ett ljud får, och varför skulle man inte kunna analysera det och få fram samma genom en liten VST?
    Jag brukar köra med denna plugg, ColorTone-Pro. Tycker att den gör ett bra jobb. Testa att sampla era favorit maskiner!

    http://www.tritonedigital.com/produc...products_id=32

    "ColorTone-Pro is a Tone Box which simulates the signal path of analog devices through the use of convolution and various proprietary non-linear processes."


  57. #57
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    mikee: haha, jag har så svårt att lita på VST's med fula gui. Eg borde ju fula gui borga för kvalitet!

  58. #58
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om tio år, när alla kör 24 bit, lär vi väl ha en 16 bit-hype i elajtlägret. Alla blir ju saliga på sin tro men det är nästan lite perverst när folk ska härma sina idolers setups med förhoppningen att det är utrustningen som är skillnaden mellan skräp och feta låtar.
    Alla blir saliga på sitt, precis. Men det finns knapp en enda klassisk sampler eller synt som inte kan förknippas med någon artist och vi kan inte göra mycket åt det. Såväl amatörer och stora artister söker nya ljud med nya instrument, men tycks likförbannat återkomma till de gamla instrumenten, iaf som del av sin setup. Stradivariussyndromet.

    Men hur stor del av deras stup härmar vi egentligen, om de har sisådär 50 syntar? en-två-tre?, resten skiter vi i.

    Sedan finns ju ett perverst syndrom åt andra hållet där man desperat skaffar den nyaste tekniken i förhoppningen att det är utrustningen som är skillnaden mellan skräp och feta låtar.
    Senast redigerat av Volt den 2009-04-11 klockan 10:30.

  59. #59
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Japp, och det är säkert precis lika knepigt men känns å andra sidan mer logiskt..

  60. #60
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är lite lustigt att Akaierna som på 80 och tidigt 90 ansågs vara supercleana jämfört med t.ex. E-mu:s burkar används för att få skitigare sound. Det lilla grittet som blir i en 900/950 går ju inte att jämföra med filtervärmen i en Emax, eller sp1200. Jag älskar mina Akaier snarare av vana än för soundet. Sp1200 låter bra men jag skulle förmodligen älska den om den var i 24bit oxå med digitala filter. Det handlar ju mycket om dess supersnabba och arbetarvänliga interface.
    Tycker förövrigt det är mer tryck i Rolandburkarna än Akaierna. E-mu toppar dock tillsammans med SCI. Men det handlar ju mer om filtrena som vanligt

Liknande ämnen

  1. sampler
    Av imported_kosmonaut i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 23:43
  2. Sampler
    Av limpan2 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:04
  3. Bra Sampler?
    Av killwithskill i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 11:39
  4. Sampler
    Av eskimo i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •