Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Polyfonisk aftertouch

  1. #1
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran

    Polyfonisk aftertouch

    Det finns ett antal midi-masterklaviatur med poly aftertouch och vad jag förstått så måste även ljudmodulen förstå poly och inte bara channel AT för att det ska funka. Men det finns väl inte särskilt många ljudmoduler att välja på som har poly AT, eller?

  2. #2
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Jag tror att du får svårare att hitta en masterklaviatur med _fungerande_ poly-AT tyvärr...
    Rolands A-50 och A-80 finns, men ATn brukar inte funka eller kräva Karelin-styrka. Kurzweil har någon halvfungerande variant och sedan finns det stolpskotten från Ensoniq. Jag har personligen kommit fram till att om man nu _måste_ ha poly-AT så är det bara att satsa på en MIDIfierad CS-80.

    (De flesta moderna ljudmoduler brukar förstå poly-AT, även moderna syntar, de har det bara inte själva. )

  3. #3
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Har en Ensoniq SQ-80 som jag använder som masterklav. Det är verkligen häftigt med poly-aftertouch må jag säga. Det blir liksom mer "spela synt" än spela "på piano kopplat till synt".

    Jag har för mig att det finns en del trix för att återfå aftertouchen på rolands klaviatur. Det kräver ett litet ingrepp i synten, men ska tydligen inte vara krångligt. Det är flera av deras modeller som tappar AT med åren, bl a JD-800.

    Sedan tycker jag inte att SQ-80 är ett stolpskott, men å andra sidan så gillar jag John Carpenter lite för mycket kanske.

  4. #4
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Analogt håller längre
    På vilket sätt är Ensoniq stolpskott? är det reparerbart om det går för trögt?

  5. #5
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Ensoniq rent generellt har lite diskutabel kvalitet, det var det jag menade med stolpskott. VFX:arna som har poly-AT har hårdvaruproblem med just tangentbordet(som visserligen går att fixa), deras lösning är annars bra om jag minns rätt, men det kan låta en del om klaviaturen och den är känslig för smuts och damm. SQ-80 är nog den jag skulle ha satsat på och sett till att testa klaviaturen ordentligt innan köp.

    Prophet T-8 finns ju också, men den kostar skjortan och är omöjlig att få tag på.

    Vad gäller syntar som lyssnar på poly-AT så finns det gott om sådana, det svåra historiskt sett har varit att göra hårdvaran, jag har för mig att Ensoniq hade patent på sin lösning. Jag kollade just i manualen till Waldorf MWII/Xt/Xtk och den tar emot poly-AT och det tror jag att i princip allt som är byggt efter ca -90-95 gör, kolla i dina manualer eller på nätet.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Undrar om inte min Alesis Fusion 8 har poly aftertouch, det känns så när man lirar på den ibland, men jag har inte luskat i frågan. Kan undersökas, en regnig dag. Att spela synt på vägda tangenter är faktiskt riktigt härligt. T8 måste vara drömmen.

  7. #7
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Har Alesis slutat tillverka Fusion? Ser ingen info om dom förutom denna http://www.alesis.com/fusion6hd som säger "Buy Refurbished Fusion 6HD" Fast jag förstod inte vad Alesis tänkte då dom gjorde Fusion. Största felet var enligt mig att den ser ut som en keyboard ifrån casio. Står ingenstans att den har poly aftertouch, nått man troligen skulle skryta om.

    Mvh
    Demokid

  8. #8
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Frebrik: Jo, det är sant. SQ-80 väsnas en del i sitt klav när man spelar på den. Däremot funkar mitt exemplar väldigt bra.

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    T8 har den bästa poly-AT:n som jag har testat, CS-80 näst bäst. Fast CS-80 låter mycket bättre =)

  10. #10
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T8 har den bästa poly-AT:n som jag har testat, CS-80 näst bäst. Fast CS-80 låter mycket bättre =)
    Sedan har Rhodes Chroma och DX1 poly-at. Någon som jämfört?

  11. #11
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan har Rhodes Chroma och DX1 poly-at. Någon som jämfört?
    DX1 sänder inte poly-AT den kan bara använda det internt.
    De flesta Chromorna saknar AT överhuvudtaget, så där tror jag att man går bet också.

  12. #12
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Chroman ska ha poly-at som option enligt flera källor jag kunde hitta.

  13. #13
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Det verkar vara ganska många som slåss på keyboard marknaden idag. Konstigt att inte någon av dessa
    har kommit på den geniala planen att ha polyfonisk aftertouch bara för att glänsa över konkurrenterna.

  14. #14
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Hittade just en ny keyboard med PAT. VAX77, någon som provat?

  15. #15
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Sedan finns ett masterkeyboard som sällan nämns i sammanhanget : KTI GZ-1000. Tror inte den kom till sverige, men den verkar grym http://www.synthony.com/vintage/gz1000.html

  16. #16
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pme Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade just en ny keyboard med PAT. VAX77, någon som provat?
    Den finns inte att köpa än, och frågan är om den någonsin kommer... Har för mig att den skulle släppts för över ett år sen.

  17. #17
    a100
    Citat Ursprungligen postat av HeLe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chroman ska ha poly-at som option enligt flera källor jag kunde hitta.
    Ja så är det men den manicken är helt omöjlig att få tag på.
    Det finns däremot scheman och konstruktionsbeskrivningar på rhodeschroma.com. Man får bara hoppas att någon eldsjäl ger sig på att rekonstruera den.

  18. #18
    a100
    Själv var/är jag på jakt efter ett kurzweil midiboard som masterklavve men dom är extremt svåra att få tag på också. Någon här som testat den ?

  19. #19
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Elka MK-88 är en masterkeyboard som har polyfon aftertouch. Jag råkar ha en till salu just nu om nån är intresserad Prisidé 2500 kr, eventuellt paketpris 3200 kr med en Roland MKS-20 pianomodul.

  20. #20
    a100
    oj, nu blev jag väldigt sugen på den, jag tar den med mks:en isåfall!
    Hittade faktiskt också ett midiboard på craiglist men jag orkar nog inte med att importera.

  21. #21
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av a100 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oj, nu blev jag väldigt sugen på den, jag tar den med mks:en isåfall!
    Har mailat dig...
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Polyfonisk Pulse?
    Av sawtooth i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2019-01-11, 15:33
  2. JX-8P Aftertouch
    Av neodym i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-22, 20:49
  3. Roland SH-201 - polyfonisk portamento, går det?
    Av Zabaione i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 18:22
  4. Aftertouch
    Av Johanivansson i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 23:28
  5. Polyfonisk Evolver på gång...
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2003-10-03, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •