Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Synkproblem

  1. #1
    impact
    impact är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Synkproblem

    Tjena jag vill synka min 303a med laptopen. Kör ableton på vista och skickar signalen via en msy2. Problemet är att tempot driftar. Med vanliga drivers var det bara kaos men med asio4all installerat blev synkningen bättre men långt ifrån acceptabelt. 303 synkar fint med 606an så det är inte det. Någon som har nån aning om vad som är problemet?

  2. #2
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Skitig MIDI låter det som iaf .. Men om det det e datorn, MSY2 eller kablage som kukarur e ju svårt att säga .. Har du testat med en annan dator\maskin med MIDI ?

    (slavning mot MSY2 & DINsynkare)


    \\ E den lilla vita pluppen i 303ans DINjax sliten?
    - det kan ge att den skickar ut sin interna synk samtidigt som den tar emot extern synk (men då blir det ju i o f s samma visa mot en TR606 tex) .. Får hikka på tempot som följ ..
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-01-19 klockan 18:22.

  3. #3
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag har också problem med att synka extern midi från ableton som masterklocka, det driftar iväg ganska snabbt. Jag har kollat en hel del på abletons forum, och det är fler som har problem med det, men tyvärr verkar det inte finnas någon enkel lösning heller. Hoppas på en fix i live 8....

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du kör MSY2 på poweradapter också? Så att du vet att den får den ström den behöver tänker jag.

  5. #5
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag har hört många säga att de alltid har någon synthårdvara som master för MIDI-klocka, aldrig mjukvara på en dator. Eller så gräver man upp en Atari ST och har den som master.

    /Stefan

  6. #6
    pixlas
    pixlas är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har haft liknande problem. Sålänge jag körde med mjukvarusynthar så låg allt tight, sen när jag började lajja med Nord Lead 2 tillsammans med mjukvaran så blev det otight, hur jag än delay-kompenserade så ballade det ur.
    Till sist hittade jag att en automatisk "delay compensation" var ikryssad... Klickade ur den och då låg alla VST´s i takt, men då ballade "syncen" till synthen ur totalt.

    Ableton är ett fantastiskt program, verkligen! Helt och hållet mitt sätt att arbeta, men jag stod inte ut med denna lilla detalj så jag har numera gått tillbaks till Cubase.

    Så för mig kommer själva proddning ske i Cubase och framträdanden i Live... känns vettigt

  7. #7
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    man byglar gärna om MSY så att den inte behöver extern strömkälla .. driver allt på midi 5vBitarna .. det har funkat bra även fr dator .. men hade då inte LIVE etc

  8. #8
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag har provat med två andra midiclockconverters, förutom msy-2, så det är garanterat inte där felet sitter.

  9. #9
    impact
    impact är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har testat lite, det går alldeles utmärkt att synka med MSY2:an från MC-303 och Tr-707 utan problem. Jävligt synd om det är en bugg i ableton. Hade tänkt spela live med ableton + 303.

    Förövrigt: 707ans din-synk beter sig precis likadant men kopplar jag såhär:

    [707]--->midi---->[MSY2]--->sync---->[303]

    så funkar det alldeles utmärkt....
    Senast redigerat av impact den 2009-01-21 klockan 03:21.

  10. #10
    hans olof
    hans olof är inte uppkopplad
    hans olofs avatar
    Senior
    ableton och (övriga datasequencers) är ju kända för att ha otight midi. skall tydligen vara lite bättre i live! 7...
    har hört att det har o göra med att midi prioriteras ganska lågt i dessa operativsystem. men vad vet jag.

  11. #11
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Oftast strular det om man loopar mellan två 'locators' då brukar synken vandra iväg.

    Jag har ockå märkt att dinsynken är väldigt känsklig vid just looping, speciellt med 808 eller 909
    Senast redigerat av SyZ-X den 2009-01-21 klockan 17:11.

  12. #12
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Ableton's midisynk är bajs! Jag har testat på 3 olika datorer med 4 olika midiinterface utan att få till det helt. Började tro att det var nått fel på mig... Men som sagt, många andra som har samma problem.

    Cubase & Fl Studio har ju jättestabil synk tycker jag.

    Om man nu får vandra iväg lite i ämnet, vad ska man ha som extern midimasterklocka om man vill köra med Ableton Live live med massa externa synthar?

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av impact Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat lite, det går alldeles utmärkt att synka med MSY2:an från MC-303 och Tr-707 utan problem. Jävligt synd om det är en bugg i ableton. Hade tänkt spela live med ableton + 303.

    Förövrigt: 707ans din-synk beter sig precis likadant men kopplar jag såhär:

    [707]--->midi---->[MSY2]--->sync---->[303]

    så funkar det alldeles utmärkt....
    707:an syncar bara sjysst till Din om den får vara master MIDI. Så om den får vara master över datorn så syncar den fine

    Varför inte köra med en thru box så slipper du köra Midi genom 707 och sen MSY2 i stället för paralellt, så slipper du fördröjning.

Liknande ämnen

  1. Synkproblem, kass mixer och sånt
    Av Real Parakeet i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-04-17, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •