Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 106

Ämne: Cubase 5

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Cubase 5

    Känns väl som om det förtjänar en egen tråd?

    Mycket kul nyheter, och äntligen verkar en vettig exportfunktion finnas!

  2. #2
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Verkar ballt även med audioredigeringen av monospår. Sen får man väl se hur användbart det där MPC-prylarna blir i praktiken.

    /Mein

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen får man väl se hur användbart det där MPC-prylarna blir i praktiken.
    /Mein
    Kändes lite som Battery Light, kan väl vara användbart om man inte redan har något bättre.

    Loop-remix-grejen verkade dock lite spännande, ska bli kul att testa. Skummade texten väldigt snabbt, men det lät inte som något jag hört talas om förut...

  4. #4
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns väl som om det förtjänar en egen tråd?

    Mycket kul nyheter, och äntligen verkar en vettig exportfunktion finnas!
    Har du någon bra info/länk om export delen? Har inte lusläst steinberg.net, gissar att det står där någonstans, men det är ingen RTFM dag idag ;-)

    Jag skulle vilja ha bättre möjligheter att kunna, enkelt, exportera ut alla eller vissa spår som separate wav filer som man kan peta in i andra program för fortsatt bearbetning. Men det kanske finns sätt att göra det på redan?

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Det är precis det dom löst i nya versionen. Mer info här:
    http://www.steinberg.net/en/products...eatures_5.html

    (Total export)

  6. #6
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Tack Peter, det där är ju exakt det jag saknar just nu, och lite till faktiskt. Och det gäller Cubase Studio 5 också, perfekt.

  7. #7
    limpan2
    limpan2 är inte uppkopplad
    limpan2s avatar
    Senior
    Det verkar vara skitbra! Man kan pilla med sången på samma sätt som i melodyne och arrangeringen verkar också sjukt ball. Någon som har hört vad det kommer att kosta?

    Om ni har 25minuter över så visar den här videon det mesta:
    http://www.steinberg.net/en/products...se5_media.html

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Priset verkar hamna som vanligt ungefär, 199EUR för uppgradering. (tror det fanns på www.cubase.net)

    Är lite drygt tycker jag, speciellt att priset är detsamma från SX3 och C4. Vi som glatt köper alla versioner kunde väl premiseras litegrann?

  9. #9
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Riktigt intressant uppdatering måste jag säga! Exportfunktionen är lugnt värd de pengarna bara den!

    Men med den Graceperiod som finns så tycker jag att jag gör en bra affär i alla fall då jag har en gammal Cubase SL1 liggande också (som jag mest kört på en gammal Powerbook för att konvertera gamla dokument). Den kan jag nu uppgradera till en Cubase 4 för 189 Euro och sedan köpa 5:an för 29 Euro. Klart prisvärt.

    Då kan jag uppdatera Cubase 4, som jag kör i studion, lite senare när den kanske blivit stabilare.

    Kan bli en riktigt bra produkt det här!

    D.

  10. #10
    Ottosson
    Ottosson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det nån som fått hem det än? Står att det är In Stock så ja tycker folk borde börja testa det snart.

  11. #11
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Well, min vana trogen att låta nån annan buggtesta gör att jag nog tidigast uppgraderar till hösten.

    /Mein

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag fick hem lådan i fredags, men har inte hunnit installera än. Blir antagligen på torsdag. Ser fram emot en provtur, multitrack export och pitch-pix i audioeditorn är de två saker jag önskat mej mest av allt faktiskt.

  13. #13
    Ottosson
    Ottosson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Mmmm, blir ganska nyfiken på "vst expression".

  14. #14
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Min uppgradering från 4 till 5 ska komma nu i veckan, är det sagt. Spännande!

  15. #15
    TMB
    TMB är inte uppkopplad
    TMBs avatar
    Veteran
    Beställde min uppgradering från ze djörmanz i fredags. Synd att euron är så jävla dyr bara. Multitrack export är en efterlängtad funktion.

  16. #16
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Har ni fått 5:an än? jag är också lite sugen på att uppgradera till studio 5 från 4. Jag har suttit och varvat lite mellan Logic och cubase men jag måste säga att cubase är bättre på alla sätt förutom att man inte får med lika mycket effekter och så men 5:an verkar ha det där man saknar. Nyfiken att höra skillnaderna mellan 4:an och 5:an.

    /J

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Håller precis på med ett första projekt, och i stort har 5'an fungerat bra. Lyckades dock inte installera några VST3-presets, och hittar inga impulser till REVerence. Får väl läsa lite dokumentation någon dag.

    Spontant känns det som det drar rätt mycket CPU, men det är bara allmän magkänsla (lyckades maxa iMacen rätt snabbt, men jag är å andra sidan van vid att mixa med div. DSP-hjälpmedel.

    VariAudio funkar bra, kanske inte riktigt lika välljudande som Melodyne, men arbetsflödet blir tio gånger bättre.

  18. #18
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Ok ja variaudio är jag intresserad av, men drar den mer cpu än 4:an? jag kör macbook pro och kan köra hyfsat mycket innan den asioprocessen går i taket (man försöker hålla nere med effekter men tillslut så har man minst 3 inserts på varje audiospår + en massa send i allafall)

    Mycket intressant iallafall att höra vad du tyckte.

    Mvh
    J

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Dagens tips: Kör Rescan MediaBay så hittar man alla presets. REVerence lät riktigt bra!

    Vågar inte säga så mycket om CPU-kraft, ska se om jag idas gör några jämförande studier. VariAudio drar mycket kraft dock, med det är väldigt smidigt att göra Flatten.

  20. #20
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Testade att öppna ett ganska tungt v4-projekt i v5, och såg ingen skillnad alls i CPU-användning. Var på PC dock, på Macen hemma har jag mest rena demoinspelningar med väldigt lite pluggar.

  21. #21
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Fick min Cubase 5 idag ... och så fungerar inte uppdateringen av licensen på den ¤%&¤#"#¤%% Syncrosoft #¤#&%&¤%#%#% dongel-eländet. Jag har alltid varit lite skeptisk mot den där lilla plastprylen men så länge det har fungerat så... Har förövrigt Korg Legacy och någon Halion-variant på den också.

    Har försökt med 3 olika datorer, ADSL/3G-modem, mobiltelefon inget funkar...får bara meddelande om att Internet-anslutningen inte funkar fast den fungerar hur bra som helst.

    En gång lovade jag mig själv att hoppa Steinberg om det skulle bli något strul med dongeln så nu är väl slutet nära :-). En orsak att börja med Mac och (nu mer) dongel-fria Logic kanske?

    Hm, då var den här helgen "förstörd". Får väl fortsätta med 4:an ett tag till då...

  22. #22
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Såg att vissa ligger kvar på runt 2000:- för uppgraderingen medans andra är upp på mellan 2500-2700:-.

    Vad har ni som köpt uppgraderingen pröjsat?

    /Mein

  23. #23
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Nu fick jag ett nytt spännande felmeddelande "Use Master server instead of Slave server.." öh.. skickliga pojkar därborta på Syncrosoft. Hur vore det att programmera in lite felhantering i det här eländiga programmet. Nu börjar jag bli riktigt pissed...

  24. #24
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    2125:- på Musikbörsen idag.

  25. #25
    Dee
    Dee är inte uppkopplad
    Dees avatar
    Senior
    Hade absolut inga problem med licensen. Måste erkänna att jag gillar Synchrosoft bättre än iLok.

    Jag betalade 189Euro för uppgradering från Cubase 1 SL till Cubase 4 och sedan Grace uppgraderingen på 300kr. På så sätt fick jag användning av min gamla Cubase SL som bara legat och skräpat i flera år.

    Så nu kör jag Cubase 4.5 i studion (har bara Mac OS 10.4.11 i studion) och sedan Cubase 5 på MacBook Pro'n. Fungerar fint, Nya exporten är ju värd uppgraderingspriset bara den.

    D:

  26. #26
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag har aldrig gillat donglar men tycker också att så fort man väl fåt tin sina licenser på Synchrosoften är den jäkligt smidig att ha att göra med, särskilt när man byter burk eller taer med jobbet hem och sånt. Önskar att alla mjukvaror låg på den.

    Har nån sett nåt om bättre nätverkshantering i Cubase 5? tänker på detta, har inte fått bukt med det än faktiskt. http://www.99.se/cubase-nuendo/24367...att-spara.html

  27. #27
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick min Cubase 5 idag ... och så fungerar inte uppdateringen av licensen på den ¤%&¤#"#¤%% Syncrosoft #¤#&%&¤%#%#% dongel-eländet. Jag har alltid varit lite skeptisk mot den där lilla plastprylen men så länge det har fungerat så... Har förövrigt Korg Legacy och någon Halion-variant på den också.

    Har försökt med 3 olika datorer, ADSL/3G-modem, mobiltelefon inget funkar...får bara meddelande om att Internet-anslutningen inte funkar fast den fungerar hur bra som helst.

    En gång lovade jag mig själv att hoppa Steinberg om det skulle bli något strul med dongeln så nu är väl slutet nära :-). En orsak att börja med Mac och (nu mer) dongel-fria Logic kanske?

    Hm, då var den här helgen "förstörd". Får väl fortsätta med 4:an ett tag till då...
    Fick du nån ordning på't? Jag uggraderade från Cubase LE till studio 4 fungerade jätte bra det enda strul jag haft var när jag skaffade Arturia Prophet~V då klagade syncrosoft när jag la över båda licenserna på samma dongle. Det som krävdes var att uppdatera syncrosoft när jag hade alla licenserna på dongle'n. Testa det och se om det funkar bättre.
    Äsch nu läste jag igen och såg att det var just syncrosoft uppdatering du hade problem med, prova att installera om hela syncrosoft, det skulle jag ha gjort.

    Tro mig du vill inte ha Logic...he he har testat det under en tid men jag tycker att självklara saker i cubase funkar så konstigt i Logic, sen tycker jag att audiohanteringen är konstig i logic om jag spelar in ljud via ljudkortet så ser man nivån man ställt in på ljudkortet men det är bara hälften så högt i Logic applikationen, vet inte om det är coreaudio drivisarna som spökar??

    Mvh
    J
    Senast redigerat av Puppets den 2009-02-22 klockan 17:54.

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig gillat donglar men tycker också att så fort man väl fåt tin sina licenser på Synchrosoften är den jäkligt smidig att ha att göra med, särskilt när man byter burk eller taer med jobbet hem och sånt. Önskar att alla mjukvaror låg på den.
    Fråga dem som tappat bort/fått stulen vad de tycker om att köpa om alla sina licenser.

  29. #29
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Inte än. Verkar ha blivit någon typ av fel vid själva uppdateringen då jag nu får meddelande om att Licensnumret redan är använt men licensen har inte installerats på nyckeln....

    Fick precis mejl från MI7 så jag får väl hoppas att de kan hjälpa mig...

    Angående Logic så känns det inte speciellt troligt bara man kan få detta att funka. Jag har själv provat men det är ju väldigt svårt när man är väl inkörd på ett arbetssätt. Men man måste applådera Apple för initiativet att bort nycklen från Logic. Jag tror att det kommer att bli en stor konkurrensfördel för dem.

    Så länge man körde stationär dator och allt fungerade så gjorde det inget om nyckeln fanns där... man hade massor med USB-portar och nyckeln glömdes bort där den satt bakom datorn. Men nu när man kör laptop så är man livrädd för att nyckeln ska förstöras/tappas bort varje gång man flyttar datorn.





    Citat Ursprungligen postat av Puppets Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick du nån ordning på't? Jag uggraderade från Cubase LE till studio 4 fungerade jätte bra det enda strul jag haft var när jag skaffade Arturia Prophet~V då klagade syncrosoft när jag la över båda licenserna på samma dongle. Det som krävdes var att uppdatera syncrosoft när jag hade alla licenserna på dongle'n. Testa det och se om det funkar bättre.
    Äsch nu läste jag igen och såg att det var just syncrosoft uppdatering du hade problem med, prova att installera om hela syncrosoft, det skulle jag ha gjort.

    Tro mig du vill inte ha Logic...he he har testat det under en tid men jag tycker att självklara saker i cubase funkar så konstigt i Logic, sen tycker jag att audiohanteringen är konstig i logic om jag spelar in ljud via ljudkortet så ser man nivån man ställt in på ljudkortet men det är bara hälften så högt i Logic applikationen, vet inte om det är coreaudio drivisarna som spökar??

    Mvh
    J

  30. #30
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Egentligen är det inte ens dongeln i sej som är problemet, utan policyn att tappad dongel = tappad licens.

    Helt galet, jag finns ju registrerad med ett konto, och borde bara kunna registrera en ny dongel och ladda ner mina licenser. Nu är jag helt hispig när jag flyttar med mej dongeln...

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är det verkligen dongeln det hänger på? Vad jag kan läsa mig till så har man någon "key" som är det allt hänger på. http://knowledgebase.steinberg.net/96_1.html har massor med information om det hela, t.ex. vad som händer om ens USB-dongel går sönder.

  32. #32
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det verkligen dongeln det hänger på? Vad jag kan läsa mig till så har man någon "key" som är det allt hänger på. http://knowledgebase.steinberg.net/96_1.html har massor med information om det hela, t.ex. vad som händer om ens USB-dongel går sönder.
    USB Key = dongel

    2.1. I have accidentally lost my USB key! Does it get replaced by Steinberg?
    A simple answer: No. You are solely responsible for the USB key and the contained licenses. If you lost your key the only solution is to buy the products/licenses again. Imagine you have lost your watch: Would you get a replacement from the manufacturer? Most likely not. Keep your USB key safe! It is not a problem to replace manuals, installation media or other components but not an USB key with licenses!
    Senast redigerat av PeterH den 2009-02-23 klockan 11:07.

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Eech ja det var lite det jag misstänkte men inte riktigt orkat kolla upp.. typ som ett par veckor sen när den for upp ur byxfickan en fredagkväll och påminde om sin närvaro! Hoppsan, 12k:- mjukvara som skramlar runt bland nycklar och kvitton, det var inte riktigt meningen.

    Lite sjukt, ok borttappad är väl en sak även om det är hårt, men den kan ju gå sönder också där den sticker ut ur burken om man har otur. Larvigt att licenserna ska hänga på det.. då föll ju lite min önskan om att lägga alla mjukvaror på den!

  34. #34

    Redaktör
    Det tar ju bort lite av poängen med att skaffa mjukvara om man ändå är beroende av en fysisk dongel för äganderätten. (Även om jag förstår att det är gynnsamt ur Steinbergs perspektiv.) Frågan är om ens försäkring täcker donglar?

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fast med "key" trodde jag att det menades licensnyckel. Låter galet det hela.

  36. #36
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eech ja det var lite det jag misstänkte men inte riktigt orkat kolla upp.. typ som ett par veckor sen när den for upp ur byxfickan en fredagkväll och påminde om sin närvaro! Hoppsan, 12k:- mjukvara som skramlar runt bland nycklar och kvitton, det var inte riktigt meningen.

    Lite sjukt, ok borttappad är väl en sak även om det är hårt, men den kan ju gå sönder också där den sticker ut ur burken om man har otur. Larvigt att licenserna ska hänga på det.. då föll ju lite min önskan om att lägga alla mjukvaror på den!
    Det bisarra är att att trasig dongel ersätts, bara man kan visa upp den!

  37. #37
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    En av fördelarna som Syncrosoft framhåller är att man kan ladda ner alla licenser på en nyckel så slipper laptopen se ut som en igelkott. Själv har jag gjort så men vad jag har hört så blir det en väldig massans problem om nyckeln går sönder. Då måste man vända sig till Steinberg, Korg, Arturia etc med sin trasiga nyckel för att få nya licenser. Lär väl ta en evighet...

    Jag har själv ingen iLook programvara men har inte de någon form av on-line backup där man dumpa innnehållet på sin nyckel för att sedan ta fram om katastrofen skulle vara framme?

    Har också haft problem med Native Instruments och deras aktiveringar. I Komplete 5 så fungerade inte Reaktor 5 i vst-läge utan jag fick ett "aktiveringskod-fel". Övriga program fungerade. Mejlade NI flera gånger utan att få ett endaste svar. Efter att par ominstallationer (en halv dag styck) så började det att fungera. Har fortfarnade inte hört något från NI... och allt bara för något onödigt som inte borde finnas där för oss betalande användare.
    Detta är också första gången jag hört något från Steinberg (via MI7). Har haft några supportärenden förr om åren men aldrig fått någon respons.

  38. #38
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Steinbergs klockmetafor är ju riktigt, riktigt dålig.¨

    Jag skulle hellre jämföra med min laptop. Om jag tappar bort den så får jag förvisso köpa en ny men jag har mina skivor med Windows, Office etc kvar. De är ju bara att installera i den nya laptopen och köra.
    Det har ju alltid varit en av poängerna med mjukvara.

  39. #39
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steinbergs klockmetafor är ju riktigt, riktigt dålig.¨

    Jag skulle hellre jämföra med min laptop. Om jag tappar bort den så får jag förvisso köpa en ny men jag har mina skivor med Windows, Office etc kvar. De är ju bara att installera i den nya laptopen och köra.
    Det har ju alltid varit en av poängerna med mjukvara.
    Om man ska vara lite djävulens (Steinbergs då ;-) ) advokat så är in te liknelsen med klocka så vansinnig. Licensen att använda programmet sitter ju faktiskt i USB pinnen, så ingen pinne ingen inspelning.

    Slarvar man bort sin laptop så är det inte alls säkert att man får installera windows med sina skivor på en ny, där finns ett antal olika licensmodeller från Microsoft. Men MS är lite mer flexibla med detta.

    Men jag har aldrig riktigt förstått varför Steinberg alltid haft den där nycklen, deras kunder borde ju till största delen bestå av folk som själva skapar immateriella produkter (musik) och är nog ovanligt villiga att betala för sig...

  40. #40
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    till största delen bestå av folk som själva skapar immateriella produkter (musik) och är nog ovanligt villiga att betala för sig...
    Deras kunder ja, men Cubase har varit väldigt piratat tidigare.

    Nu verkar det dock som om crackarna gått bet, vad jag vet så är SX3 sista versionen som knäcktes. Så jag misstänker att Steinberg är rätt nöjda för tillfället. Vore ju mycket intressant att veta huruvida försäljningen gått upp på v4 & 5... Jag tvivlar faktiskt.

    Är hursomhelst ett j*vla otyg att vi betalande användare har en jobbigare lösning än de som kör ful-kopior...

  41. #41

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ska vara lite djävulens (Steinbergs då ;-) ) advokat så är in te liknelsen med klocka så vansinnig. Licensen att använda programmet sitter ju faktiskt i USB pinnen, så ingen pinne ingen inspelning.
    Fast det man betalar för är ju en licens för programmet, och inte för själva dongeln, eller ens att licensnyckeln lagras på dongeln. I någon mån förväxlar de mål och medel. (De är dock inte ensamma, en skivbolagsdirektör tyckte i en intervju att CD-skivor borde kosta mer, eftersom de håller i minst 250 år. Men då har man inte förstått att skivbolag faktiskt säljer musik och inte plast. Dito för Steinberg.)

    Men som sagt, det är ju bekvämt för Steinberg. Även i fall där användaren är utan skuld (tex om dongeln blir stulen, eller slarvas bort av flygbolag, brinner upp, osv) så måste ju användaren betala för en ny licens = vinst för Steinberg.

  42. #42
    Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också haft problem med Native Instruments och deras aktiveringar. I Komplete 5 så fungerade inte Reaktor 5 i vst-läge utan jag fick ett "aktiveringskod-fel". Övriga program fungerade. Mejlade NI flera gånger utan att få ett endaste svar. Efter att par ominstallationer (en halv dag styck) så började det att fungera. Har fortfarnade inte hört något från NI... .
    Nu kanske ditt problem har löst sig, men en sak som hänt mig med Komplete-paketet är att när man laddar ner uppdateringar på de program som ingår så har den ibland bytt folder för VST dll-filerna (känns skitskumt, men det har faktiskt hänt), alltså att den har laddad ner en ny version av tex Reaktor i form av en ny dll som ligger i en ny katalog. Om du startar den i stand alone mode så använder du den nya dll:en som är validerad/registrerad med deras service center applikation, men om du startar den från cubase så pekar du ut den gamla dll:en som nu inte längre är validerad. Lösningen blir ju att peka ut den nya dll:en från VST-setupen i cubase.

  43. #43
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även i fall där användaren är utan skuld (tex om dongeln blir stulen, eller slarvas bort av flygbolag, brinner upp, osv) så måste ju användaren betala för en ny licens = vinst för Steinberg.
    Om man är en registrerad användare får man köpa en ny nyckel (för ca. 150 kr) av Steinberg ifall man råkar (låtsas...) tappa bort den.
    Senast redigerat av Gilbert 2 den 2009-02-24 klockan 11:50. Anledning: Förtydligande.

  44. #44
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man registrerar sig som användare så får man köpa en ny nyckel (för ca. 150 kr) av Steinberg ifall man råkar (låtsas...) tappa bort den.
    Ja. Och man får även köpa en ny licens...

  45. #45
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Och man får även köpa en ny licens...
    Nej, den får man behålla.

  46. #46
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jo, jag fick igång Reaktor 5 till slut. Den sprider ut sina .dll:er i bland annt sin egen \Native Instruments\Reaktor \VST\ katalog samt till den vst katalog man har pekat för t ex sitt daw. Här kan helt klart inkonsistenser uppstå. Dock så exekveras väl den fristående versionen från en .exe fil (i det här fallet Reaktor5.exe).

    Jag har inte hört något mer från Steinberg/MI7 och det känns trist. Vad är problemet? I min värld så är det väl bara att ta bort den felaktiga registreringen från Syncrosofts databas och köra om? Eller är de rädda för att jag försöker dubbelregga?

    Frågan ställs väl på sin spets om man råkar tappa bort sin dongel någon dag. Skulle man verkligen köpa om alla licenser? Eftersom min bandkollega har samma mjukvaruuppsättning som mig så skulle jag nog läsa in alla projekt, dumpa alla spår som audiofiler och sen premiera mjukvarutillverkare som inte håller på med detta trams. Är det verkligen någon som vågar ut och gigga med dessa mjukvaraor? Har ni i så fall dubbla uppsättningar ifall oturen är framme?

  47. #47
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, den får man behålla.
    2.1. I have accidentally lost my USB key! Does it get replaced by Steinberg?
    A simple answer: No. You are solely responsible for the USB key and the contained licenses. If you lost your key the only solution is to buy the products/licenses again. Imagine you have lost your watch: Would you get a replacement from the manufacturer? Most likely not. Keep your USB key safe! It is not a problem to replace manuals, installation media or other components but not an USB key with licenses!

  48. #48
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2.1. I have accidentally lost my USB key! Does it get replaced by Steinberg?
    A simple answer: No. You are solely responsible for the USB key and the contained licenses. If you lost your key the only solution is to buy the products/licenses again. Imagine you have lost your watch: Would you get a replacement from the manufacturer? Most likely not. Keep your USB key safe! It is not a problem to replace manuals, installation media or other components but not an USB key with licenses!
    En bekant tappade sin nyckel och det enda han behövde göra var att köpa en ny nyckel. Eftersom han var registrerad så fick han en ”ny” (samma) licens av Steinberg.

  49. #49
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gilbert 2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bekant tappade sin nyckel och det enda han behövde göra var att köpa en ny nyckel. Eftersom han var registrerad så fick han en ”ny” (samma) licens av Steinberg.
    OK, låter konstigt, det har alltid varit deras policy att man måste köpa en ny. Och dom har tagit mycket skit för det, så det verkar underligt att dom har andra regler i praktiken.

  50. #50
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Gilbert 2. Det låter mycket underligt, i så fall hade han en jäkla röta. Bekant till mig jobbade på en PA-liveljudsfirma. De fick en dator stulen med synchrosoft + iLok-dongle. Inga licenser ersattes av tillverkarna, och försäkringsbolaget ersatte priset för donglarna (d v s 250 spänn) men inte licenserna, så den stölde kostade bolaget ca 250 000 i licenser (bl a Waves Mercury).

  51. #51
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Var f ö i kontakt med SPL om ungefär samma sak, fast för iLok då, och deras policy är densamma. Donglar är verkligen et riktigt gissel för e betalande användarna. Man ska betala extra för att tvingas släpa runt en dongel, som inte sällan ställer till blandade problem, och som kan göra mjukvaran man köpt oanvändbar om man tappar bort den. Var låg fördelen för mig som konsument.

    Ang iLoks försäkring. Det enda den garanterar är att man får en tillfällig tvåveckorslicens för allt man har på dongeln, så man inte ska få "downtime" p g a licenshantering. Det är upp till tillverkarna att ge dig en ny skarp licens, och om inte den sulna dongeln registrerar sig med iLok så den kan tömmas på licenser får du snällt köpa nya.

  52. #52
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man ska vara lite djävulens (Steinbergs då ;-) ) advokat så är in te liknelsen med klocka så vansinnig. Licensen att använda programmet sitter ju faktiskt i USB pinnen, så ingen pinne ingen inspelning.
    En stor skillnad är att klockan ersätas av försäkringsbolaget. Samam sak med din laptop. För en dongel finns uppenbar risk att bolaget ersätter hårdvaran (d v s tom dongel för 250 spänn) men inte licenserna på den. Alternativt att de kollar när du köpte licensen, och räknar ner värdet på den därefter, trots att du har senaste versionen och det kanske inte ens är tillåtet att köpa en beg-licens beroende på tillverkarens licensregler.

  53. #53

    Redaktör
    Frågan är om detta i såna fall betyder att Steinberg mfl tycker att det är okej om man köper en ny dongel och sedan piratar sina licenser? Det är ju uppenbarligen dongeln de tycker är det som gör att man har rätt att köra programmen.

  54. #54
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Men det är väl inget nytt. En dongle är bara bra för tillverkaren och bara dåligt för konsumenten. Den tar usb-plats, den är skör, den kan komma bort och den drar ner den egentliga prestandan genom ett evigt kommunicerande fram och tillbaka.

    Jag undrar varför dataspelsföretagen kan komma på lösningar som faktiskt gagnar konsumenten på detta sätt men att ett företag som säljer mjukvara för minst 10 gånger summan inte kan klara av det. Eller är det som FM säger - en affärsidé?

    Well, det är ganska ruttet hur som.

    /Mein

  55. #55
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stor skillnad är att klockan ersätas av försäkringsbolaget. Samam sak med din laptop. För en dongel finns uppenbar risk att bolaget ersätter hårdvaran (d v s tom dongel för 250 spänn) men inte licenserna på den. Alternativt att de kollar när du köpte licensen, och räknar ner värdet på den därefter, trots att du har senaste versionen och det kanske inte ens är tillåtet att köpa en beg-licens beroende på tillverkarens licensregler.
    Jag är nog ganska övertygad om att de flesta föräskringsbolag skulle betala ut ersättning som motsvarar din kostnad för att ersätta det som blivit stulet. När det gäller mjukvara används inte en avräknings tariff, försäkrings bolagen sitter faktiskt och kollar av begangnat marknaden, t ex blocket, och min erfarenhet är att de inte är tappade bakom en vagn utan kommer fram till ett hyfsat bra värde.

    Försäkrings bolagen har inte noll koll på detta heller, de tar read på hur licenshanteringen fungerar om det behövs.

    Men jag tycker som Mein & co, det är Steinberg i detta fallet som jävlas i onödan.

  56. #56
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Uppdatering:
    Efter en del mejlande fram och tillbaka så fick jag följande mejl:

    "There was a Syncrosoft server error with that key.
    Please give this new code to the customer:
    XXXX XXXX ....
    Its a Cubase 4 to Cubase 5 upgrade."

    Med det nya licensnumret så fungerar det!!!

    Nu är jag glad att det äntligen fungerar men man kan tycka att borde ha skickat en ny kod på en gång eftersom allt pekade på att det var problemet. Undrar om de hade lagt ner fel kod i kartongen eftersom det helt klart står "Update from Cubase 4/SX3" på den? Lite svårt att tyda tyskarnas engelska ibland.

    Nu kommer man alltid att vara lite extra skeptisk mot dongeln. Jag funderade på att skaffa någon av Arturias senaste skapelser men eftersom de också har börjat med Syncrosofteländet så tvekar jag... Finns det några bra analogemuleringar som är dongelfria?

    Nåväl, nu ska jag väl inte klaga mer innan nästa uppdatering (eller om man tappar bort nyckeln) utan dyka in i Cubase 5 istället.

  57. #57
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Vad skönt Hoppas att inget strular. Jag har prövat en hel del mjukis synthar men jag tycker att arturia låter bäst. Det är väl bara Prophet~V som har dongle väl?

    Sen så finns inte den till låns på internet heller

    J

  58. #58
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Ja, nu slutmixar jag hela Monotone DCs platta med Cubase 5 men jag skulle behöva en extra krydda. Vad tycker du Puppets: MoPho eller hela Arturias pluggpaket. Båda kostar typ 4k?

  59. #59
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Vad kul, ska bli mycket kul att lyssna på,
    Ja alltså med hela arturias plug paket så får du ju otroligt mycket synthar som åter bra men en HW synth är ju alltid en HW synth Om du gilar pro~one (Jag vet att du gör det...) så blir du inte besviken på MoPho'n det är en otroligt kompetent synth som låter fantastiskt, den är inte så krånglig att programmera heller utan editor som man först kanske tror. Jag är super nöjd med den, och använder den hela tiden, jätte skönt att sitta med den i knät framför tv'n med hörlurar och göra sköna sekvenser.

    Men sen så finns ju Arturias Prophet V och den låter ju exakt som en Prophet 5 rev 3 som du kan ha i monoläge så är ju det pro~one mer eller mindre. Fast en MoPho kommer du ju alltid kunna köra oavsätt OS och uppdateringar osv... Jag tror att du skulle gilla MoPho'n väldigt mycket Har du testat den nåt? jag använde den väldigt mycket i Nattens Drömmar Basarna och Lead är MoPho.

    /J

  60. #60
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Kan man använda tangentbordet som klaviatur i någon Cubase-version? Tyckte det var en riktigt bra funktion i Logic faktiskt.

Liknande ämnen

  1. Steinberg Cubase iC - Styr Cubase från din iPhone
    Av Katzenjammer i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:46
  2. Cubase SE kompatibelt med Cubase SE?
    Av MK Ultra i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 20:21
  3. Är det stor skillnad på Cubase VST/24 och Cubase SE/SX?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 14:09
  4. B4 i Cubase SX
    Av imported_Hej i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-12, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •