Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Knäpp och knaster?

  1. #1
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran

    Knäpp och knaster?

    <En ny användare på 99.se råkade skicka ett PM till mig. Jag misstänker starkt att frågan var ämnad för denna forumavdelning och inte som ett privat meddelande till mig>


    Hej!

    - Jag undrar, vad är det som är fel på en mix/produktion när man får sådana där knäpp och knaster då och då när jag lyssnar på en demo. Har inte själv mixat, men killen som har gjort det åt mig borde veta ungefär hur det ska vara. Det är väl inte så att mitt eget ljudkort på datorn också spelar roll? Men det låter ju trots allt inte så när man spelar eller mp3 konverterar köpta skivor? Och kommer jag tillrätta med det om jag skulle skicka det till (inte så dyr..) mastring?

    Vet ni förresten något bra program för att göra youtubevideos där ljudet kan "prioriteras" mer än bilderna?

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det låter som att mixkillen har slarvat lite. Lyssna på lite andra ställen först för säkerhets skull.. men nej det är inget som fixar sig vid mastringen.

  3. #3
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Vilket format har du fått mixen i? Dvs är det en stereomix i en upplösning som ditt ljudkort ska klara att spela vanligtvis eller är det något slags projektfil?

    Spelar du filen från hårddisken eller från cd?

  4. #4
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som att mixkillen har slarvat lite. Lyssna på lite andra ställen först för säkerhets skull.. men nej det är inget som fixar sig vid mastringen.
    Om det är korta (<1ms) glitchar så kan man "fixa" det i mastringen men det är väldigt tidskrävande (och extremt tråkigt) och det är naturligtvis bättre om misstaget kan rättas till innan (om det nu ligger i filen).

  5. #5
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Det första är ju som flera andra har påpekat att kolla om knäppen verkligen ligger i filen eller om det är din dator som krånglar. Spela nån snutt om igen ett antal gånger för att vara säker på att knäppen är likadana och ligger på precis samma ställen varje gång. Du kan också ladda in filmen i nåt wavediteringsprogram, då kan du zooma in och antagligen se knäpparna i vågformen.

    I så fall så är det nog bara att skicka tillbaka till killen som mixade, gör om, gör rätt.
    Det går visserligen att fixa till så det låter ok det om det inte knäpper hela tiden, men det är ett tråkigt och jobbigt jobb att göra.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jo det är klart att det kan gå att fixa, konstigare saker än små klick har man väl trollat bort. Beror ju på hur illa det är och hur flitig mastringsteknikern orkar vara men uppenbart att nånting gått snett (förutsatt att det verkligen är i filerna) och bör därmed åtgärdas vid rätt instans.

  7. #7
    Blanket
    Tack för svaren som ni ger!

    Jag hade en gång en DAW, Yamaha AW16G, och mina (dåliga) mixar på den gick alltid att spela på ett normalt stereosystem men så fort jag spelade via datorn fick jag sånna där knäppar. Som ju blir värre med mp3konvertering. Jag trodde jag skulle slippa sånt nu när någon annan fick göra jobbet... Men det gäller ju mix och mastring ändå? - för det mesta annat funkar ju vare sig mindre mp3filer från hårddisk eller via CD. Jag är väl bland annat lite nyfiken på vad det handlar om, som inte märks på vanliga stereoapparater på samma sätt.

    - Det är en stereomix på CD jag har fått. Jag har garanterat dåligt ljudkort, använder (hör och häpna!) faktiskt inte datorn till musik, jag har bara använt hårdvara än så länge... Men som sagt, rätt behandlad musik går alltid bra att spela upp via datorn.

  8. #8
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Kan det kanske vara datorns cd-spelare som helt enkelt är lite kinkig med läsningen - om du inte gjort det, prova att kopiera mixen till hårddisken och lyssna...

  9. #9
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Eller att datorn inte gillar ljudkortet du använder.

Liknande ämnen

  1. knaster i lurar
    Av pdn i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 10:41
  2. Knaster-knäpp-knaster
    Av not2logic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 12:58
  3. MOTU Ultralite under Windows, klick och knäpp
    Av Helix i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 12:43
  4. Laptop knaster
    Av imported_Patbos i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 22:42
  5. Knäpp med fingrarna
    Av herr Vogel i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •