Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Musik/studio-tidning?

  1. #1
    SFB
    SFB är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Musik/studio-tidning?

    Jag har noll koll på tidningar, har studio men mer än det då? Finns det någon tidning som är mer inriktad på elektroniskmusik? Skapandet av den?

    Jag kommer bara på brittiska DJ-tidningar som kan ha lite i ämnet. I-DJ och DJ-Mag typ

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag gillar Sound on Sound, www.soundonsound.com. Tar upp brett om inspelning, mixning, recensioner av diverse olika prylar. Inte inriktat på elektronisk musik som sådan, men ger bra allroundkunskaper.

    Du kan kika på deras website, där finns äldre artiklar och recensioner tillgängliga.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gå till en internationell presscenterbutik. Finns t ex en på Götgatan (vid Wayne's) i Sthlm. Det finns så mycket tidningar att det är galet och kommer nya hela tiden.

    DJ-magasin brukar mer vara inriktade på resultatet av skapandets mödor. Vilket också är bra. Men om du vill läsa om skapandet kan jag iaf rekommendera Keyboard Magazine (amerikansk) och Sound On Sound.

    Sedan kostar lösnumren asmycket i Sverige så hittar du något du verkligen gillar är det värt att köpa den tidningen, se till att teckna en prenumeration och sedan njuta av månatlig leverans med bästa internationella standard. Exempelvis Keyboard är jättebillig att prenumerera på jämfört med vad de kostar per issue här i .SE. Prenumeration tecknar du direkt med tidningen, inte via något svenskt ombud. Om du vill få rätt pris alltså.
    Senast redigerat av PF den 2009-01-12 klockan 10:22.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Skönt att få ett sthlm-fixerat svar. Kändes som att det fattades!

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Va?



    Stockholm är vår huvudstad, deal with it. Var glad att jag skrev var i landet och inte bara gatans namn.

    ---

    Skulle jag ha hänvisat till OK i Hedemora eller? Sverige har inte så fett utbud rent allmänt. Givetvis finns IPC i Gbg å Malmö å kanske nån mer... småstad...
    Senast redigerat av PF den 2009-01-12 klockan 10:59.

  6. #6
    SFB
    SFB är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tackar för tipsen! Jag hittade denna också: http://www.computermusic.co.uk/ har sneglat på den förut vill jag minnas. Någon som har något att säga om den?

    Jag är inne på musikskapande pga djandet så dj-tidningar intresserar mig i allmänhet. Men jag har inte så mycket att hämta av dom, det är musikskapandet som är den svåra nöten för mig...

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mmmm den är också trevlig. Remix finns det en som heter också. Check it out.

  8. #8
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Sound on sound och TapeOp - de två jag gillar av de jag läst.

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Föredrar Future Music framför Computer Music själv, men det är smaksak.

  10. #10
    tfhenrik
    Tape op är dessutom gratis.

  11. #11
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Sound on sound kan man prenumerera på online. Man får ett login och kan läsa alla artiklar från alla nummer. Det är en enorm källa till kunskap till ett facilt pris. De har kört många serier med olika teman genom åren. Synth Secrets t.ex.

  12. #12
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Själv föredrar jag nog internet mag/zine/bloggar. Finns massa fint, men det enda som poppar upp i minnet just nu är createdigitalmusic.com som har massor av godis för den elektroniske musikkreatören!

  13. #13
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Computer music, not so much... Iofs länge sen jag läste den, men jag tycker den säljer mest på tutorials: "Mixa en låt i 10 steg", "Gör en technolåt i 10 steg". Visst, lite kul kanske, men väldigt sällan egentligen lärorikt. Tycker jag i alla fall. Feel free to disagree.

    Jag föredrar Sound on sound. Många sidor för pengarna. Intervjuer och produkttester av alla de slag. Bra toaläsning. Räcker länge...

  14. #14
    Murdock
    Murdock är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag brukade läsa Studio men la av eftersom jag kände att 90% av tidningen var recensioner av kinamickar och dyl. Funderar lite på att kolla in den igen. Deras forum hänger jag kvar på iaf.

    Tape-op hade jag inte hört talas om men en gratis prenumeration har jag nu. =]

  15. #15
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SFB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon tidning som är mer inriktad på elektroniskmusik? Skapandet av den?
    Visst gör det det. Electronic Musician http://emusician.com/

    Jag frågade efter den i flera tidningsbutiker för ett par år sedan men ingen av dem hade haft den på länge. Den har troligtvis upphört som papperstidning men helt säker är jag inte.
    Senast redigerat av Volt den 2009-01-15 klockan 22:15.

  16. #16
    hans olof
    hans olof är inte uppkopplad
    hans olofs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stockholm är vår huvudstad, deal with it. Var glad att jag skrev var i landet och inte bara gatans namn.
    typisk stockholmsattityd

    kan ju tyckas vara en ganska självklar grej att nämna eftersom götgatan finns i 25 städer i sverige. men jag skall försöka vara lite glad för det iaf.

  17. #17
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Med tanke på att Studio och Musikermagasinet kostar ~70 kr så tycker jag faktiskt inte att 115kr (om jag minns rätt) för ett nummer av Sound on Sound är så snuskigt dyrt... -Mycket bra tidning!
    SOS brukar faktiskt även finnas på Pressbyrån.

  18. #18
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Läste alltid Future Music förr. Nu gör jag som Synapskollaps och läser allt på nätet. Senaste inhandlade musiktidningarna var japanska och då fick man theramin och synth på köpet. Mer sånt

  19. #19
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran

  20. #20
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    la märke till att musikermagasinet har försvunnit från många
    tidningsbutiker. vilket känns lite sniket tycker jag.

    studio finns knappt längre heller
    (sen är det inte ens roligt att läsa den längre. för mycket mjukvara för min smak)

    har bara ett nummer av SOS men det är ett välanvänt exemplar numera.

  21. #21
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite reklam för Electronic Musician på CMS hemsida. http://www.discretesynthesizers.com/
    Senast redigerat av Volt den 2009-01-29 klockan 23:52.

Liknande ämnen

  1. Musik tidning
    Av Antonio_DaSilva i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 14:19
  2. Tidning: Virtual Instruments
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 14:42
  3. Bra tidning för sound designers m.m.?
    Av mv i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •