Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spara FXP:er automatiskt?

  1. #1
    myhrman
    myhrman är inte uppkopplad
    myhrmans avatar
    Senior

    Spara FXP:er automatiskt?

    Ofta när jag jobbar med låtar så tänker jag att jag vill ha samma ljud eller inställningar i en viss plugin som jag haft i ett tidigare projekt. Vad man då måste göra är att öppna upp det gamla projektet, öppna pluginen, spara dess iställningar till en FXP-fil, och sedan gå tillbaks till det nya projektet man jobbar med och öppna denna igen. Tycker det är alldeles för omständigt att göra detta så fort man vill återanvända ett ljud eller en inställning.

    Den uppenbara lösningen är att alltid spara sina presets när de skapas, men det vill jag inte riktigt göra heller. Det är aldrig uppenbart exakt vilka ljud det är jag vill återanvända. Jag skulle mycket hellre se att det automatiskt sparades ned en FXP-fil för varje plugin i projektet i samband med att man sparar. Dessa kunde sparas i projektmappen, precis som ljudfiler gör när man kör consolidate osv. Finns det inget sätt att få till detta? Kan man scripta Live på nåt vis?

    Jag misstänker att det finns FXP-filer sparade i projektbinären, så det kanske hade gått att skriva ett verktyg som extraherar filerna. Hittar jag ingen bättre lösning ska jag nog kanske ge detta ett försök. Åtminstone testa att söka igenom en projektfil efter FXP-headers och hoppas att de inte är komprimerade eller strippade på headers.

    Nån som har några bra idéer? Kanske räcker att ändra arbetssättet, men tycker mig alltid komma till samma problem =)

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det jag gör är att öppna det gamla projektet i den inbyggda browsern till vänster och lyfter in kanalen i det nya projektet. Plopp. klart.

  3. #3
    myhrman
    myhrman är inte uppkopplad
    myhrmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kottenkotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag gör är att öppna det gamla projektet i den inbyggda browsern till vänster och lyfter in kanalen i det nya projektet. Plopp. klart.
    Aha, tack för tipset! Jag hade missat att man kan göra så. Det är ett stort kliv i rätt riktning mot vad jag vill uppnå iaf =)

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Gott. Ja det är en rätt dold och grymt bra funktion i Live det där. Skönt när man har ett instrument eller rack med flera effekter och sånt också, allt kommer med, sen om man bara vill åt en viss effekt eller vsti är det ju bara att dra över den till den kanalen man behöve rden och ta bort den inlästa kanalen igen.

  5. #5
    myhrman
    myhrman är inte uppkopplad
    myhrmans avatar
    Senior
    Synd det inte verkar funka på return tracks dock. Ofta vill man ju åt effektinställningar.

  6. #6
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    det bästa man kan göra med effekter är att gruppera i ett rack o sen spara ..

  7. #7
    mrhans

    Notutskrift via datorn?

    Jag är en novis som har en Korg Pa80. Är det nån som vet något dataprogram där jag genom att koppla ihop Korg-en och datorn kan få en direkt notutskrift av det jag spelar på Korg-en?
    "En som aldrig frågat förr"

  8. #8

    Redaktör
    Ja, det finns ett ental olika program som fixar notutskrift. De största är väl Finale och Sibelius, men även vanliga ljudprogram som Cubase och Logic har såna funktioner. Vilket program du ska välja beror mest på hur avancerade funktioner du behöver och vilken budget du har. Det verkar finnas en hel del enklare varianter om du söker på "music notation software".

    Men det bästa är nog att starta en ny tråd att ställa frågan i eller få någon snäll moderator att göra det åt dig.

  9. #9
    myhrman
    myhrman är inte uppkopplad
    myhrmans avatar
    Senior
    hehe ja, kopplingen till denna tråd var lite otydlig

Liknande ämnen

  1. har ett väldigt enkelt ljudkort automatiskt dålig latency?
    Av sybariten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 17:04
  2. Spara sequensers på sh 101 ?
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 17:56
  3. MP3-spelare som uppdaterar låtlistan automatiskt?
    Av deadbeat i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •