Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Extern hårddisk?

  1. #1
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran

    Extern hårddisk?

    Det var länge sedan jag såg något om externa hårddiskar så jag frågar:

    Någon som har tips på en pålitlig, billig och tyst HD (vanlig USB2 räcker) på >500GB? Jag ska ha den till backup och samplingsbibliotek så den behöver inte vara turbosnabb. Viktigare att den är tyst och inte pajar.

  2. #2
    MagnusB
    Seagate: Tyst och helt ok garanti.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Det finns en Iomegaburk som är designad för EBM ->

    Iomega eGo Portable Hard Drive Camo: ego Portable Hard Drives Camo

    Dock 250GB, köp två

  4. #4
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Men fn vad du kommer svära när du står där på scen i Tüskland och varken laptop eller HD vill vara med, vad du kommer längta efter en EIV då!


  5. #5
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Åh fytusan vad ful! Fast om den är hiphop så är det okej.

    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en Iomegaburk som är designad för EBM ->

    Iomega eGo Portable Hard Drive Camo: ego Portable Hard Drives Camo

    Dock 250GB, köp två

  6. #6
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Seagate. Vilken modell?

    Citat Ursprungligen postat av MagnusB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seagate: Tyst och helt ok garanti.

  7. #7
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ska du ut och röra dig mycket med den är det nog lika bra att köpa en extra också som backup :-)

  8. #8
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Nä, den ska stå stilla hemmavid. Bästa camo-stilen i det scenariot skulle vara något åt Mark Rothko-hållet, den svartvita perioden. Men det estetiska är egalt faktiskt. Så länge den är tyst och inte pajar är jag glad.

    Citat Ursprungligen postat av Arete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du ut och röra dig mycket med den är det nog lika bra att köpa en extra också som backup :-)

  9. #9
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Ska den stå hemma tycker jag "vanliga" 3,5" satadiskar i ett externt chassi är något att kolla på. Sen vet jag inte vilka diskar som är tystast, men vad jag vet har de flesta diskar nu någon tyst-switch (i mjukvara har jag för mig) som gör att den går lite saktare men håller käften.

  10. #10
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    AAM ska tydligen funktionen för att köra diskar i "tyst" läge heta. Inte helt säker om chassit också måste ha stöd för det dock.

  11. #11
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det är något sådant jag letar efter. Men det är så svårt att lita på tester så pålitlig 99erfarenhet efterlyses.

    Citat Ursprungligen postat av Arete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska den stå hemma tycker jag "vanliga" 3,5" satadiskar i ett externt chassi är något att kolla på. Sen vet jag inte vilka diskar som är tystast, men vad jag vet har de flesta diskar nu någon tyst-switch (i mjukvara har jag för mig) som gör att den går lite saktare men håller käften.

  12. #12
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Vad du än gör köp ingen lacie.

    skål förfan

  13. #13
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Lacie ska man enligt "typ alla" hålla sig borta från. Jag gillar Seagate, kolla helt enkelt efter kabinett innehållande Seagatediskar, eller köp ett fint kabinett och stoppa i en egen disk.

  14. #14
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kröjtz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad du än gör köp ingen lacie.

    skål förfan
    Medhåll.

    WD har funkat för mig (de flesta iaf, fast inte de som heter något med HOME i namnet)

  15. #15
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag har 3 LaCie (2 st. d2 och en Porsche) och måste hålla med. De är opålitliga och låter som tröskverk.

    Odlarn: är de tysta, de där WD?

  16. #16
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Tyvärr måste jag svara att det är individuellt för varje disk jag har på jobbet Vissa låter mycket, andra inget alls.

  17. #17
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Urk. Nu MÅSTE jag köpa en disk... Ingen som har några tips? Tyst, stor och stabil ska den vara. Det verkar ju vara rena ryska rouletten och med min "tur" i spel kommer jag att få ett helvetesmonster om jag chansar.

  18. #18
    wilhelmsson
    tja, själv så är jag sugen på att köpa en western digital passport, där har du en extern hårddisk som du bara kopplar in en kabel i datorn så kör den, alltså ingen strömkabel..
    Eller seagate freeagent go, som jag själv tycker är snyggare!
    Vet dock inte om dom är tysta men de är nog tystare än en hårddisk 3,5" i ett chassi?!

    Ta en titt på deras hemsidor:
    http://freeagent.seagate.com/en-us/h...howIntro=false
    http://freeagent.seagate.com/en-us/h...howIntro=false

  19. #19
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Har Ni problem med Lacie...skumt jag har 3st som är bauta-tysta, hör inte om de är igång och funkar klockrent, den första köptes 2004.

    Har även packard Bell - kass. Går inte ha inkopplad hela tiden för då pajjar nätagget.

    2st WD - ok, men Llacie är bättre...dock kanske Ni har de nyare utan switch baktill, den är sämre, den gamla med switch bak är bra.

    Dock så håller jag med om att Seagate/WD är bästa diskarna, Maxtor/IBM/Samsung skall man hålla sig borta ifrån.
    Hade en pajjad Seagate som skickades ned till dem, fick en ny tillbaka. Min Maxtor som la av fick kastas, ingen garanti mer än 1år...Seagate kör med 2år.
    Senast redigerat av synthetic den 2009-01-11 klockan 23:14.

  20. #20
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det är helt mysko med LaCie. Jag köpte mina d2:or runt 2004-5 efter rekommendationer från flera studiorävar. Jag känner också folk som kör enorma videogrejer live i realtid med LaCie-diskar (bland annat vår egen ljuskille) och de har diskarna i flightcase som får skitmycket stryk varje kväll. Men bägge mina började krångla nästan omgående. Den ena bröt samman helt och jag fick en ny på garantin. De låter som pansarslaget i Kursk och jag håller tummarna varje gång jag startar dem.

    Så det känns verkligen som rysk roulette. Vad ska man köpa? Det får kanske bli såna dära kabinett med Seagatediskar. Någon som vet bra, tysta kabinett?

    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Ni problem med Lacie...skumt jag har 3st som är bauta-tysta, hör inte om de är igång och funkar klockrent, den första köptes 2004.

    Har även packard Bell - kass. Går inte ha inkopplad hela tiden för då pajjar nätagget.

    2st WD - ok, men Llacie är bättre...dock kanske Ni har de nyare utan switch baktill, den är sämre, den gamla med switch bak är bra.

    Dock så håller jag med om att Seagate/WD är bästa diskarna, Maxtor/IBM/Samsung skall man hålla sig borta ifrån.
    Hade en pajjad Seagate som skickades ned till dem, fick en ny tillbaka. Min Maxtor som la av fick kastas, ingen garanti mer än 1år...Seagate kör med 2år.

  21. #21
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Beror ju på vilka diskar som sitter i burkarna.
    Har nu 4x 1TB Samsung diskar i en NAS-box, har funkat bra sedan i somras, j-kligt tysta.

    Däremot så har Maxtor haft en j-kla massa problem med sina diskar, Seagate har köpt Maxtor så frågan är vad man får från dessa två leverantörer.
    IBM's diskdel ägs av Hitachi.

    Det enda man kan vara säker på det är att diskar inte är säkra.
    Med andra ord så får man se till att man skyddar allt data man inte kan förlora.
    Tyvärr finns det ingen genväg.

  22. #22
    Emanuel L
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror ju på vilka diskar som sitter i burkarna.
    Har nu 4x 1TB Samsung diskar i en NAS-box, har funkat bra sedan i somras, j-kligt tysta.

    Däremot så har Maxtor haft en j-kla massa problem med sina diskar, Seagate har köpt Maxtor så frågan är vad man får från dessa två leverantörer.
    IBM's diskdel ägs av Hitachi.

    Det enda man kan vara säker på det är att diskar inte är säkra.
    Med andra ord så får man se till att man skyddar allt data man inte kan förlora.
    Tyvärr finns det ingen genväg.
    Vad har du för NAS-box?

  23. #23
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har:

    1st: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=130981

    1st: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=252171
    och
    4st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206256 till ovan (tror jag, finns ett par med nästan samma spec.)

  24. #24
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror ju på vilka diskar som sitter i burkarna.
    Har nu 4x 1TB Samsung diskar i en NAS-box, har funkat bra sedan i somras, j-kligt tysta.

    Däremot så har Maxtor haft en j-kla massa problem med sina diskar, Seagate har köpt Maxtor så frågan är vad man får från dessa två leverantörer.
    IBM's diskdel ägs av Hitachi.

    Det enda man kan vara säker på det är att diskar inte är säkra.
    Med andra ord så får man se till att man skyddar allt data man inte kan förlora.
    Tyvärr finns det ingen genväg.
    Ah. Kör du med GB-nätverk då? Eller USB? Vilken låda ska man ha?

  25. #25
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Jepp trådat GbE i hela lägenheten

    Jadu, angående box beror nog lite på vilka krav man ställer och hur mycket lagring man ska ha.
    Man får nog gå efter omdömen och recensioner.
    Kan väl börja här och sålla bort de som inte verkar intresanta iaf: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93/

  26. #26
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Titta in i studion så får du höra mina diskar, eller rättare sagt höra avsaknaden av oljud Kommer inte ihåg vilka det är, men det kan vi snabbt se.

  27. #27
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Titta in i studion så får du höra mina diskar, eller rättare sagt höra avsaknaden av oljud Kommer inte ihåg vilka det är, men det kan vi snabbt se.
    Låter bra! Jag hör av mig nån dag snart. Jag vill ju såklart fingra på Synthin också. :P

  28. #28
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Men en sak fattar jag inte. Varför är NAS så långsamt? Gigabit Ethernet ska väl kunna knuffa runt just en GB/sek såvida inget annat ligger där och knycker bandbredd? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

  29. #29
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en sak fattar jag inte. Varför är NAS så långsamt? Gigabit Ethernet ska väl kunna knuffa runt just en GB/sek såvida inget annat ligger där och knycker bandbredd? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?
    Just därför jag skrotade hela idén med detta för 2år sedan, när USB2 var 10x snabbare. Då klarade dem bara runt 1-1.5Mbyte/sek. Oacceptabelt.

    1Gbit kan ju ge som max ca 100Mbyte/sek.

  30. #30
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just därför jag skrotade hela idén med detta för 2år sedan, när USB2 var 10x snabbare. Då klarade dem bara runt 1-1.5Mbyte/sek. Oacceptabelt.

    1Gbit kan ju ge som max ca 100Mbyte/sek.
    Varför blir det bara 100 mbps? Jag känner mig helkorkad men jag förstår inte varför...

  31. #31
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    bit kontra byte.

  32. #32
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bit kontra byte.
    Ah. Var är den där "slå-sig-för-pannan"-smilien när man behöver den?

  33. #33
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Vet inte om du skaffat nån extern HDD ännu men jag kan rekommendera WD (Western Digital) My book
    finns som 500gb, 750gb eller 1tb de är tysta och den som jag har har USB2, FW 400, FW 800, esata connection och kan kopplas in i trådlöst nätverk. Den är tyst och andas i takt med mac:en

    Mvh
    Jonas

  34. #34
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Puppets Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om du skaffat nån extern HDD ännu men jag kan rekommendera WD (Western Digital) My book
    finns som 500gb, 750gb eller 1tb de är tysta och den som jag har har USB2, FW 400, FW 800, esata connection och kan kopplas in i trådlöst nätverk. Den är tyst och andas i takt med mac:en

    Mvh
    Jonas
    Tack! Det blir nog WD fatiskt. De verkar få flest positiva omdömen.

  35. #35
    JGalaxy
    Har själv en WD 2TB Studio Edition (studio = inga fläktar!) som jag är nöjd med.

    Kan dock informera om att de nya WD diskarna går till sömns efter 10min inaktivitet. Och tyvärr går det inte att styra denna "energi-funktion"! Hade ju varit trevligt att kunna styra. Men, men..

  36. #36
    Puppets
    Puppets är inte uppkopplad
    Puppetss avatar
    Senior
    Ållrajt hoppas att du blir nöjd, jag har Studio edition för mac och den är förformaterad och funkar klockrent med Apples Time machine (back up funktion) den sköter all back själv och den sparar allt.

    Mvh
    Jonas

  37. #37
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Anledningen till att NAS är så långsamt beror inte på ethernet, egentligen.
    Finns många aspekter på detta men vanligast "felen" är.

    Sunkig hårddisk-kontroller om vi pratar om HW RAID i lådan.
    Slö processor, man räknar lite grovt med 1 Hz per bit, med andra ord 1Gbit kräver 1GHz CPU.
    Inte helt sant men det tar kraft från CPU'erna att pusha allt data, därför finns det numer i serversammanhang något som kallas for TOE, TCP/IP Offload Engine.
    I princip ett nätverkskort med egen processor.
    Sen om man kör Windows så är inte nätverk-hanteringen världens bästa, om vi pratar performance.
    Finns sätt att förbättra detta genom att ex. använda sig av Jumbo Frames m.m. men det kräver att alla devices, switch m.m. klarar av det, inte bara datorn man sitter vid.

    Tittar man bara lite kort över det som jag skrivit ovan så ser man rätt snabbt att det är inget man klämmer in i en burk för 1-2000kr.
    Så NAS är inget fartmonster i budget sammanhang, skaffa en NetApp eller EMC låda så får du fart.
    Problemet är bara en kostnad på 100k+

  38. #38
    oee
    Måste slå ett slag för Lacie!

    Har haft en massa lacie under åren och ALDRIG ett enda problem!!

    Dessa har jag kört år efter år utan problem (till redigering o backup) mest använt firewire 800, och alla har varit bigdisk extreme varianten med inbyggd raid.

    1st 320GB big disk extreme
    1st 320GB big disk extreme
    1st 1TB big disk extreme
    1st 1TB big disk extreme
    1st 1TB big disk extreme
    1st 1TB big disk extreme

    Måste säga att jag är sjukt nöjd med Lacie kvaliteten...

  39. #39
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Så NAS är inget fartmonster i budget sammanhang, skaffa en NetApp eller EMC låda så får du fart.
    Problemet är bara en kostnad på 100k+
    Äsch. Ingen fara. Jag lånar av Zimmerman. Han har vunnit på lotto, har jag hört.

  40. #40
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Alltså...1Gbit/s nätverk är överhuvudtaget ingen begränsning i lagringssammanhang. Det är i teorin både snabbare än USB 2.0 (480Mbit/s) och Firewire (400 resp 800MBit/s). I praktiken är det ännu snabbare än så, i alla fall jämfört med USB som är ett riktigt dåligt protokoll för stora mängder dataöverföring.

    1Gbit/s motsvarar 100-110 MB/s vilket är mer än vad i princip alla SATA-diskar i genomsnitt klarar av att pumpa ut. iSCSI är ett mycket populärt gränssnitt för extern lagring på dyra lagringslösningar hos företag idag (fibrechannel är långt mycket dyrare). Det körs över nätverk och fungerar alldeles utmärkt över 1Gbit/s.

    Billiga NAS-lösningar är långsamma av precis den anledningen som Haplo skriver (även om jag ser hans bit/HZ-metafor som minst sagt komisk ). Hård- och mjukvaran i dem är undermåliga. Om du däremot stoppar i en snabb hårddisk i en nyare PC så kommer du att få hur bra prestanda som helst över nätverket. Jag får ut 60-70 MB/s över mitt hemmanät från en nyare IDE-disk i en fyra år gammal PC.

    Mina rekommendationer:

    * Köp ingen lösning med mindre än 3 års garanti.

    * Är du ute efter max kompabilitet och enklast konfiguration medan prestanda inte är så viktigt, välj USB.

    * Är du ute efter bäst prestanda till bäst pris, välj eSATA om du har eller lätt kan fixa eSata-portar till de datorer som du skall använda den med. Välj annars firewire.

    * En ny fräsch hårddisk skall inte behöva någon fläkt. Jag har mycket goda erfarenheter av Seagates diskar (de har länge haft bäst garantier också), så jag hade letat upp ett fläktlöst externt kabinett med önskat gränssnitt och bra upphängning för hårddisken och stoppat en Barracuda 7200.11 i den.

  41. #41
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Ett tips till...ha som regel och byt ut alla kritiska hårddiskar efter tre år. Det sparar oerhört mycket tid och bekymmer att byta ut dem _innan_ de kraschar oavsett om man har backup och allt sådant, och tre år har alla diskar jag köpt klarat sedan jag köpte ett helt RAID-set med IBM:s beryktade diskar för 10 år sedan...

  42. #42
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Billiga NAS-lösningar är långsamma av precis den anledningen som Haplo skriver (även om jag ser hans bit/HZ-metafor som minst sagt komisk ). Hård- och mjukvaran i dem är undermåliga. Om du däremot stoppar i en snabb hårddisk i en nyare PC så kommer du att få hur bra prestanda som helst över nätverket. Jag får ut 60-70 MB/s över mitt hemmanät från en nyare IDE-disk i en fyra år gammal PC.
    Påståendet om 1Hz/bit är inte taget ur luften men eftersom CPU hastigheten och arkitekturen förändras så blir det skevt.

    Ex.
    http://www.dssnetworks.com/v3/FAQs.asp#Performance

  43. #43
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Kan ju stoppa in en liten rekommendation att INTE köpa en Seagate FreeAgent här.

    Fick en ny laptop på jobbet innan sommaren och eftersom den dahe esata ville jag ju så klart ha en extern disk som hade det. Hittade en Seagate FreeAgent som var snygg och hade esata och skaffade en sådan trots att jag inte testat deras externa diskar förut. Det skulle jag inte gjort.

    Den stog hemma på högkant i sin lilla fot och välte, ner på bordet alltså, ett "vält" på ca 10 cm och sedan startade den inte mer.

    Tänkte Vad fanken! och gick ut på nätet och kikade och hittade till min fasa denna tråd på Seagates community forum.

    Tur att jag inte haft disken så länge, men det var ändå 2v jobb som försvann.

    Jag jobbar med olika externa diskar dagligen och detta är nog bland det värsta jag varit med om. Jag vet ju vilka diskar jag aldrig kommer att köpa igen.

  44. #44
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    köpte en seagate Elgiganten - Seagate Extern Hrddisk - 1 TB på rea för 750spänn, svintyst diskjävel, har den på jämt till makboken å störs inte alls av den, mina lejsi orkar jag inte ha på om det inte är nått viktigt man gör...

    Verkar vara som polysixer med hårdiskar , antingen funkar dom eller så dör dom...

  45. #45
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Köpte den oxå, har inte provat den ännu dock men det låter ju bra om den är tyst

    1 TB är faan science fiction för mig. kommer i håg när man grejjade HD till amigan på svindlnde 20 mb. Det var riktigt fett

  46. #46
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    1TB och bara USB2-anslutning? Hallå?

  47. #47
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1TB och bara USB2-anslutning? Hallå?
    Har jag med. Fungerar alldeles utmärkt faktiskt.

  48. #48
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jag med. Fungerar alldeles utmärkt faktiskt.
    Jo, fungerar gör det, men det gäller att man har gott om tid.

    Jag har också en extern disk på 1TB, men jag stoppade den i en låda som både har eSATA och USB.

  49. #49
    JohnRick
    JohnRick är inte uppkopplad
    JohnRicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min Seagate klappade ihop efter 4 månader. Freeagent extreme. Visst var det fem års garanti - men jag tar mkt hellre en HD med avsevärt lägre garanti som faktiskt håller måttet.

  50. #50
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Vilken extern hd rekommenderas till en macbook då?
    Inte över 1000:- kr, och helst över 320 gb...

Liknande ämnen

  1. En BRA extern hårddisk?
    Av hygienteknikern i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 19:36
  2. AU-plugins på extern hårddisk?
    Av vargfloejt i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 16:53
  3. liten extern hårddisk
    Av battiman i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 02:05
  4. extern hårddisk
    Av leere i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 01:37
  5. PT free på extern hårddisk
    Av Finkelfantomen i forum Pro Tools
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-14, 12:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •