Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: A.D.A.M. VS Genelec

  1. #1
    kush
    kush är inte uppkopplad
    kushs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    A.D.A.M. VS Genelec

    Tjena! Har haft ett par Genelec 1029 som jag verkligen
    gillade men var tvungen att sälja vid ett tillfälle.
    Nu är det dags igen för nåt i den stilen.
    Har kollat på ADAM A5, provlyssnade som på Jam
    i Linköping och tyckte att dom lät fint för det mesta.
    Dock var den ingen anpassad miljö under denna spontana porvlyssning.
    Så nu undrar jag om dom knäcker 1029na. Dom ska gå längre ner
    i registret och det är är fördel för mig. Men resten?
    Vad jag kunde ana var att ljudet var mycket mjukt på nåt sätt
    samtidigt som ljudbilden var bred och djup, (men som sagt, fel miljö)
    till skillnad från Genelecarna som kändes mer
    som ett knytnäveslag med mellanregister och en kram av närhet.
    Vad tycker folket?


    MVH / Kush

  2. #2
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Adam brukar ha ett lyft i mellanregistret. Genelec brukar mäta rakt men kännas lite urgröpta. Det ända du kan göra är att jämföra och dra dina egna slutsatser.

  3. #3
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    tycker tvärtom, genelec låter fett smiley, adam rakt ...

    men monitorer är verkligen en smaksak, men en sak är iaf säker, adam tröttar inte ut öronen på samma sätt som genelec, som jag bara kan arbeta med max en timme i taget på (med 30 minuter öronvila emellan)

  4. #4
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tycker tvärtom, genelec låter fett smiley, adam rakt ...

    men monitorer är verkligen en smaksak, men en sak är iaf säker, adam tröttar inte ut öronen på samma sätt som genelec, som jag bara kan arbeta med max en timme i taget på (med 30 minuter öronvila emellan)
    Det är väl inte tvärt om...

    De flesta kommentarer jag sett (på gearslutz t ex) så brukar folk tycka att Adam har ett "framhävt" mellanregister och Genelec (80X0) är lite "otydliga" i mellanregistret. Vilken som mäter rakast är svårt att säga då Adam inte publicerar några mätdata men Genelecs kurvor är väldigt "platta"...

  5. #5
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    gearslutz, omg .... .. (folk som måste ha peamps för 30.000, men där ingen kunde särskilja en behringer från en lynx, trots att folk svor vid dom)

    många har ofta börjat med genelec, de är väldigt valiga i studios, och jämför man då så tycker man att adam är rätt middiga, vilket också stämmer till viss del. personligen tycker jag och många andra tvärtom (som har jobbat med båda systemen) att genelec låter väldigt smiley SNARARE ÄN ATT adam låter för middigt. de är tydligare i midden, vilket gör det lättare att eq-a och sätta en bra mix, vilket borde vara en monitors huvuduppgift.

    de kompletterar varann rätt bra dock och jag tycker ändå man ska testa båda, och kanske fler (mackie, dynaudio). det jag framförallt inte gillar med genelec är att de tröttar ut mina öron efter rätt kort tid. Adam är skönare att jobba med helt enkelt. jag kör adam a7 som huvudnärfältare, men kommer nån gång skaffa ett större par, och då kanske genelec (fast troligtvis pmc el liknande, hehe).
    Senast redigerat av Nihad den 2008-12-16 klockan 02:56. Anledning: typo

  6. #6
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gearslutz, omg .... .. (folk som måste ha peamps för 30.000, men där ingen kunde särskilja en behringer från en lynx, trots att folk svor vid dom)

    många har ofta börjat med genelec, de är väldigt valiga i studios, och jämför man då så tycker man att adam är rätt middiga, vilket också stämmer till viss del. personligen tycker jag och många andra tvärtom (som har jobbat med båda systemen) att genelec låter väldigt smiley SNARARE ÄN ATT adam låter för middigt. de är tydligare i midden, vilket gör det lättare att eq-a och sätta en bra mix, vilket borde vara en monitors huvuduppgift.

    de kompletterar varann rätt bra dock och jag tycker ändå man ska testa båda, och kanske fler (mackie, dynaudio). det jag framförallt inte gillar med genelec är att de tröttar ut mina öron efter rätt kort tid. Adam är skönare att jobba med helt enkelt. jag kör adam a7 som huvudnärfältare, men kommer nån gång skaffa ett större par, och då kanske genelec (fast troligtvis pmc el liknande, hehe).
    Lynx gör inga preamps…

  7. #7
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    (det var en jämförelse mellan 8ch ljudkort)

  8. #8
    Gilbert 2
    Gilbert 2 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (det var en jämförelse mellan 8ch ljudkort)
    Behringer gör inga 8-kanaliga ljudkort, endast en 8-kan AD/DA-omvandlare, men det är kanske det du menar...

  9. #9
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    jo, det var den ja ... :-)

    aja, ontopic kanske ... kush: testa båda!

  10. #10
    kush
    kush är inte uppkopplad
    kushs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nihad: Hehe jo, det måste jag nog göra. A/B lyssna i alla fall.
    Men det är svårt, känner ingen som har dom :/

    Några fler som har synpunkter om gällande monitorerna?

  11. #11
    Murdock
    Murdock är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tja för min del stod det mellan Genelec 8030 och ADAM A7(efter att ha slösat tid på ett par rysliga KRK-monitorer också) så just A5 kan jag inte säga något säkert om. För min del vann iaf 8030 eftersom jag tycker dom har riktigt bra botten och diskantåtergivning för den storleken. Som andra redan sagt har ADAM lite bättre mellanregister men när jag lyssnade kändes helhetsbilden bättre i 8030.

    Så mycket kan man väl säga att ADAM inte gör dåliga grejer iaf. Just 1029 är jag inte så svag för, tycker både dom och 1030 tröttar ut öronen rätt fort. Därmed inte sagt dom är dåliga men jag hade nog föredragit både 8030 eller någon ADAM före dom.

  12. #12
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    faktum är att A7 och 8030 tillsammans är ett bra par i studion, för A/B liksom ...

  13. #13
    kush
    kush är inte uppkopplad
    kushs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Murdock: Allright! Tack för inlägget

    Nihad: Jo, för den som är bättre vän mig med mr. $ hehe

  14. #14
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Just ADAM har jag inte haft möjlighet att lyssna på, men håller helt med nihad om att genelec är jäkligt jobbiga för öronen... Så om du tänker ha som produktionsmonitorer för längre sittningar skulle jag nog säga ADAM. Genelec brukar vara jäkligt detaljerad i diskanten och en (i mitt tycke) knivskarp ljudbild. Men... man orkar fan inte med ett par genelec i längre än en timme, sen blöder öronen.

  15. #15
    vaee?? blöder dom ?
    lyssnar på mina hela dagarna.. det som verkligen tar livet av mig är när flickvännen sätter igång nåt med sin laptops inbyggda

    har inte hört ett par adam tyvärr. men en bra grejj med genelec är att dom håller för två fall på ca 60cm (den studsade på datorn!) (det var två år sen)

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Arete Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just ADAM har jag inte haft möjlighet att lyssna på, men håller helt med nihad om att genelec är jäkligt jobbiga för öronen... Så om du tänker ha som produktionsmonitorer för längre sittningar skulle jag nog säga ADAM. Genelec brukar vara jäkligt detaljerad i diskanten och en (i mitt tycke) knivskarp ljudbild. Men... man orkar fan inte med ett par genelec i längre än en timme, sen blöder öronen.
    Fan, asså... jag jobbar ca 20-30tim i veckan i genelec, så mina öron borde brunnit upp vid det här laget, anser att ni har fel, dom är väldigt ärliga och iom att dom är tydliga så kan man lyssna rätt lågt och kräma på utan att få ont i öronen...
    Visst dom ÄR raka och extremt tydliga, men det är ett måste om man ska höra vad man håller på med. Har inte hört ADAM men det låter definitivt som nånslags osubjektiv inställning ni har emot genelec...

    Antingen så mixar ni fel eller har problem med hörseln, eller nått... Typ ett par M-audio monitorer med sylvass och otydlig diskant får man trötta öron av...

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Osubjektiv = objektiv.

    Men nu är vi inne på saker som pratades om igår. Subjektiva upplevelser av ljud. Det finns inget allmängiltigt RÄTT eller FEL, allting beror på personen som lyssnar.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Sitter också heltid framför 8030 utan några problem alls, har iofs hyffsat känsliga öron och kör sällan jättehögt några längre sträckor. Däremot har vi ett par 8050 som jag uppfattar som ganska så vassa eller aggressiva eller vad man ska säga. Båda setuperna mäter rätt rakt dock.

  19. #19
    kush
    kush är inte uppkopplad
    kushs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för alla svar!
    Jag kan inte hålla med alla. Jag hade mina 1029 i ca 2 år
    och både mixade och lyssnade på musik i dom. ca 12 / dag haha.
    Men jag har kvar mina öron så så jäkla jobbiga är dom inte.
    Men lite skönt var det med tystnad efter långa mixningssektioner ändå

Liknande ämnen

  1. Genelec 8030
    Av ferdik i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 09:39
  2. Genelec 8020
    Av imported_hammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •