Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Sonic Charge Synplant

  1. #1
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

    Sonic Charge Synplant

    Sonic Charge, skaparna av µTonic, har släppt en ny synt vid namn Synplant.

    Synplants något kryptiska beskrivning berättar hur man skapar ljud genom att så frö. En form av generativ syntes. Jag lämnar utforskandet till er själva om vad exakt Synplant är.

    Synplant kostar $89 men finns även som paket tillsammans med µTonic för $158 och om man äger µTonic sedan tidigare får man 25% rabatt på Synplant.

    Sonic Charge erbjuder en generös treveckors testperiod utan några begränsningar och dagarna räknas enbart bort när du använder synten.

    Det ligger även en interaktiv tutorial inbakad i Synplant som tydligt beskriver hur man arbetar med synten.

    Så bege er över till Sonic Charge för att undersöka deras nya synt Synplant.

    Senast redigerat av Katzenjammer den 2008-11-10 klockan 19:47.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Efter den korta stund jag arbetat med Synplant kan jag säga att den ger skaparlust. Den är lättarbetad och inspirerande att skapa ljud med.

    För de som undrar hur man kan ändra saker lite mer i detalj så har jag bifogat en bild när man går in i "DNA-kedjan" och ändrar.

  3. #3
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Hm, undrar om deras grejer fungerar i Buzz.

  4. #4
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Mja... Var den så inspirerande? Vet inte. Har suttit nån timme med den nu, och tror nog inte det blir någon arbetshäst i studion. Men jag kommer köpa den...

    Det som kanske uppfattas som organiskt & inspirerande är väl att det går fort & lätt att dona ihop ett ljud, sen är det bara att pilla i "plantan" så kan man få sköna variationer av ljudet utefter tangenterna. Typ A spelas med en helt egen filterinställning än A#... Lätt att få till nått koolt, men inte lika lätt att få det användbart. Känns som man får pilla lite för att lära sig DNAsträngen & plantan ordentligt!

    Kul, men långt ifrån det som jag önskat/tänkt mig skulle bli Sonic Charge's nya plugg!

    6/10?

    ++ Synplant Demo [Synplant + uTonic + samplingar]

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det jag upplevde som mest inspirerande var hur lätt det var att få till ett organiskt sound medans man spelar. Att det händer "oväntade" saker. Det är kanske inte en arbetshäst som man vänder sig till för att skapa just det där ljudet man sitter och tänker på utan snarare något som leder en in på nya vägar.

    Min spontana reaktion var att den kändes inspirerande. Hur inspirerande jag tycker den är om 3 veckor lär visa sig. Då vet jag också om den kommit till användning.

    Men visst, det är inte en "Wow, nu tappade jag hakan"-upplevelse jag får. Men jag kan ändå se hur den passar in i mitt skapande.

  6. #6
    Arete
    Arete är inte uppkopplad
    Aretes avatar
    Veteran
    Håller med katzen, den känns mysig. Svårt att få till "det där" ljudet, men jag är ju randomälskare så för min del funkar den fint :-)

  7. #7

    Redaktör
    Chris Randall skriver lite om Synplant på sin blogg:

    So, it really comes down to the interface, as always. So tell me: could you tell what this did the second you saw it? Or did you think it was a device for making generative music like Wire To The Ear did? Or can you not tell what the fuck is going on at all? And maybe a sub-question: is it useful at all to have what is for all intents and purposes an unprogrammable synth with a sophisticated randomizer?

  8. #8
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    FM: Härligt med en rationell inställning till musikmakande.

  9. #9
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    kommer testa, men ja, tills dess, vad är det för Ljud? jamenar, feta atmosfäriska skevheter eller har den envelopes och shit som är tajta o fina? eller va 17...

  10. #10
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har skruvat på många maskiner sedan jag köpte min första som var en Korg MS10. I början blev det mycket experimenterande men efter ett tag kunde jag förutse vad som skulle hända om jag vred en viss ratt. Därefter har jag oftast skapat ljud som jag tänkt ut i förväg och överraskningarna har varit få. Det är naturligtvis bra på sitt sätt att ha full(nåja) kontroll. Så råkade jag på denna Synplant. Efter att ha lyssnat på demolåtarna på Sonics egen hemsida var jag inte särskilt imponerad. Ljuden är ju ganska mainstream så jag kunde inte förstå vad som var så speciellt med denna plugin. Men jag laddade ner, installerade och satte ett frö

    Jag har inte stått så länge i växthuset än men en sak är säker - det är inte en synt för alla. De som vill ha full kontroll kommer inte att gilla Synplant. Själv tycker jag det känns befriande att släppa kontrollen en stund och ägna mig åt odling och förädling. Jag får ut klanger som jag förmodligen aldrig hade fått fram om jag hade rattat och skruvat på som vanligt. Arbetshäst - hur definierar man en sån? Jag kan nog tänka mig att jag använder Synplant då och då i mina låtar om jag har råd att köpa den.

  11. #11
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Det är lustigt, för jag uppfattade den inte som de flesta här.. skulle va Arete då. Tyckte deras tutorial var väldigt charmig och trevlig, men efter en stunds användande var det alldeles för begränsande att bara peta bland grenarna. Går man sen in i dna-kedjan är det ju bara uppradade parametrar, simpelt och ganska osmidigt upplagt som i många gratisgrejer.

    Gillar att random-knappen ofta genererar nånting hyffsat "normalt" användbart, och märker man ju också när man går igenom presets att den är kapabel till en massa normala grejer så jag håller som sagt inte med o att den skulle vara så nishad.

    MEN - Slutligen, för mig så tog det inte många minuter att börja gilla den, de ljud jag får fram passar mig helt enkelt.. särskilt leads och pads. Mysig är ordet. Funktionerna med olika inställningar per not är kul men mer som en funktion i mängden...

    Modulation: utöver demos på hemsidan och Synaps länk i den här tråden har credo en tråd där han gjorde en låt bara med den.. sen jag också.. och vore kul om fler hakade på. http://www.99.se/egen-musik/254512-synplant-only.html

  12. #12
    deleted user
    Först kändes den jättetråkig, men så beslutade jag mig för att testa den och... ja kanske att det är något att ha ändå. Ska testa den i tre veckor och det känns som om jag antingen är jättetrött på den vi det laget eller helt såld och köper den.

    Intressant liten tingest i alla fall...

  13. #13
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    sisältää: Funkar utmärkt i Buzz med Polac Vsti Loader 1.1.

  14. #14
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    När demon når sitt slut, vissnar plantan

  15. #15
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Nu, slutligen, har jag bestämt mig för att testköra Synplant. De första 20 minuterna kände jag bara att den inte lät något särskilt men så började jag klona ljud och lägga små (och stora) variationer på de olika tonerna och den började leva. Oklart om jag köper den men det är inte någon omöjlighet. Kul att testa nya grejer.

  16. #16
    olivettis avatar
    Veteran
    Köpte den för ett tag sedan.
    Älskar plantan, passar perfek för mig.
    Men det blir väldigt speciell musik man gör :-)

    Har jobbat en hel del med en ritplatta där man, istället för musen kan röra runt bland plantans grenar o få fram oerhörda hopp mellan olika ljud o allt. Spelar in detta live med wiretap och har sedan en drös ljudfiler med improvisationer som sedan editeras i Logic.
    Blir typ arrangerade improvisationer.
    Experimentellt minst sagt. Men skönt o rensa öronen med

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Släpptes en uppdatering här om dagen samt en omgång ljud under namnet Crop of Year One.

    This package separates the wheat from the chaff among a year’s worth of patch cultivation. 163 patches created by Az’re-ul, elv, Elxicano, eXode, Hint, Magnus Lidström, rsmus7 and Tore Jarlo.

  18. #18
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    hur bra är denna på perkussiva ljud ... funderar lite på att använda den som en trumsynt med olika variationer på olika toner, typ ... ??

  19. #19
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Hur CPU-snål är den? Tyckte den lät spännande men orkar inte ladda ner demon.

  20. #20
    hummel
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur CPU-snål är den? Tyckte den lät spännande men orkar inte ladda ner demon.
    Med tanke på Magnus stävan att inte lasta CPU:n med sina applikationer så är jag säker på att den är resurssnål.

  21. #21
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Undertecknad har somsagt bidragit med lite ljud. Kommer iofs inte ihåg själv hur mina egna patchar låter, skall undersökas... X-D

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Aldrig tänkt på att köra Synplant som percussionsynth. Men så har jag iofs MicroTonic. Nihad, är inte det ett bättre alternativ? Fast klart, Synplant borde onekligen kunna göra en del organiska percussionljud.

  23. #23
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Testade demon och den var ganska nice! Dock blev mina seeds knepiga när man ska lira. Det blir nog tutorial.
    Är den samplebaserad eller?

  24. #24
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Måste säga att jag gillar denna synthen skarpt. Jag är i en sounddesign svacka just nu vad gäller Reason och jag älskar det slumpmässiga i denna synth. Den är grym för att göra saker som förändras med modhjulet. Den kan gå från supermjuk tilll stenhård med en enkel justering av modhjulet!

  25. #25
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag valde bort den till slut. Roligare GUI än den faktiskt låter och lite irriterande att behöva ge sig in i en oöverskådlig parameterlista när man hittat ett ljud som nästan låter precis som man vill.
    Senast redigerat av sisältää den 2009-12-24 klockan 12:58.

  26. #26
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag valde bort den till slut. Roligare GUI än den faktiskt låter och lite irriterande att behöva ge sig in i en oöverskådlig parameterlista när man hittat ett ljud som [i]nästan/i] låter precis som man vill.
    Det enda jag finner irriterande med parameterlistan är faktiskt auto-scroll funktionen. Önskar att den hade öppnats som ett eget fönster där man kan se hela listan på en gång samt välja att ha en scrollbar istället.

  27. #27
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Glöm inte öppna Synplant idag för en liten överraskning

  28. #28
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en gift certificate på 30dollar jag fått från Sonic Charge om någon skulle vara intresserad. Gäller fram till 1 januari.

  29. #29
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag vill ha en synt papa, å synplant är ju onekligen intressant.

  30. #30
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag har också en rabattkod på 30% om någon vill ha. Går att använda på valfri produkt. Behöver alltså inte köpa Synplant för den. Går även att köpa MicroTonic.

  31. #31
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Samma här, alltså rabattkod

  32. #32
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Vi kanske kan samla ihop tillräckligt många rabattkoder så vi kan köpa hela företaget! :kaaakaa!:

  33. #33
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha en synt papa,
    Ingen moppe?
    Är du ens konfirmand?

    Se PM!


  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rabattkod mottages tacksamt via PM. Lekte med den idag. Otroligt resurssnål, kanske mest snål av alla lite mer avancerade pluggar jag någonsin testat (=väldigt många!). Fantastiska ljud, verkligen nytändande för alla oss ljudfreaks. Lite som när man testade syntar för allra första gången, eller D-50 första gången, man fattar inte hur det går till att något kan låta så. Måste köpa den. Tycker Magnus bör få Nobelpriset eller Polar Music Prize för den här. Makalöst nyskapande. Känns ibland som om man testar ett modularsystem patchat av en (i positiv bemärkelse) sann galning. Autechre-vibbar. Första intressanta pluggen på flera år egentligen. Lekte med Omnisphere igår och blev inte tillnärmelsevis lika imponerad som av Synplant. Toppenplugg!

  35. #35
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rabattkod mottages tacksamt via PM. Lekte med den idag. Otroligt resurssnål, kanske mest snål av alla lite mer avancerade pluggar jag någonsin testat (=väldigt många!). Fantastiska ljud, verkligen nytändande för alla oss ljudfreaks. Lite som när man testade syntar för allra första gången, eller D-50 första gången, man fattar inte hur det går till att något kan låta så. Måste köpa den. Tycker Magnus bör få Nobelpriset eller Polar Music Prize för den här. Makalöst nyskapande. Känns ibland som om man testar ett modularsystem patchat av en (i positiv bemärkelse) sann galning. Autechre-vibbar. Första intressanta pluggen på flera år egentligen. Lekte med Omnisphere igår och blev inte tillnärmelsevis lika imponerad som av Synplant. Toppenplugg!
    Rabattkoderna var bara giltliga till 1 januari. Jag han dock ge bort min.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just ja: den gör fräcka percussionljud också, och även vanliga subtraktiva & additiva ljud. Läs den lilla tutorial-texten så går det att lära sig göra "normala" ljud med den, själv tycker jag dock det är mer spännande med de galet, skönt konstiga klangerna. Som eXode säger, modulationshjulet gör en väldig massa saker. Man får lära sig spela på den som om vore det ett helt nytt elektroniskt instrument. Jag tror den är Donald Buchlas inre dröm!

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok papa! Syndt! Prisvärd ändå dock.

  38. #38

  39. #39
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Snyggt!
    Precis vad som erfrågades häromdagen i den här tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.php?384650

  40. #40
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Haha. Vilken timing!

  41. #41
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Geni

  42. #42
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Geni som sagt! Blir nog köp direkt för mig!

  43. #43
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    fyfan vad coolt!

  44. #44
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kul, jag har spanat en del på den här tidigare för jag gillar konceptet, tyvärr har jag inte blivit helt övertygad av de ljudexempel jag hört. Men nu kanske det är dags att ta en ny titt.

  45. #45
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Synplant låter väldigt likt Softube Parallels faktiskt.
    Det är något sprött och "magiskt" skimmer över båda.

  46. #46
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså det där har jag drömt om sedan nittiotalet. Någon sade till mig att den då nya Alesis Quadrasynth kunde göra detta.
    Det var ju inte sant, men där föddes drömmen. Och snart är den verklig. Whohooo!

  47. #47
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Grymt imponerande!

Liknande ämnen

  1. pan sonic 13/8-09 (kph)
    Av nordbeck i forum Evenemang
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 15:34
  2. Sonic Charge söker betatestare
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 19:55
  3. Testat Sonic T-Amp?
    Av Butterfly i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •