Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 155

Ämne: problem med musikskapandet i allmänhet

  1. #61
    xjunkie
    Citat Ursprungligen postat av Zimmerman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt problem är att jag är så oerhört musikaliskt begåvad att jag skriver en låt varje gång jag tar i en gitarr eller klinkar på ett keyboard. Det kan bli flera låtar/melodi-ideer per dag. Alla dessa bör ju då spelas in - åtminstone som snabbdemo.
    Det enda jag hinner innan musiken lämnar skallen för nästa musikaliska idé som kommer - är att hastigt riva av grunden med visslad/nynnad melodi in i min iPhone (förr en MD-recorder).

    Idag sitter jag med 50-60 låtideer och stirrar på min hemstudio vid ledig tid. Var ska jag börja? Jezez...det är för mycket...och försöker jag kicka igång så kommer genast nya låtar farande i skallen...det tar aldrig slut...källan verkar vara outtömlig...

    För oss genier är det inte alltid så lätt. Ibland önskar jag att jag var en ignorant korkskalle. Verkar lugnare liksom.
    kör på..för allt går över..

  2. #62
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    pröva att spela ihop med vänner och folk som vill spela med dig, tills du hittar några personer som du klickar bra med. jag brukar inte heller styra vokalister och studiomusiker så mycket, är betydligt intressantare att se vad dom själva kan bidra med och det kan i sin insperera dig till nya infall på låten... eller nästa. att skriva för vokalister kräver så himla mycket mindre än instrumental musik med. vad som bara skulle vara ett utkast för en instrumental låt kan vara en färdig instrumental till en sångerska. samma arbetsflöde kan användas där med också... att du spelar in vokaler och sen går tillbaka och lägger till detaljer. eller jobbar som faithless tex, och först gör en grov skiss, sen börjar vokalisten skriva text och därefter så bygger du vidare låten kring vokalen. en annan möjlighet är att låta vokalister komma och spela in till en metronom och bygga låten kring deras text. görs ganska flitigt inom Hip Hop tex numera.

  3. #63
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Jag kanske istället ska säga "jag är amatör, jag sysslar inte med disciplin"

  4. #64
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    imorgon ska jag sätta in en till\ny användare på denna maskinen (läs idag senare)
    -- denne har inte tillgång till nätet väl inloggad .. bara musakGrejjer framför sig
    -- fasen va lätt det e att trilla ur sakerna med annat hela tiden -- uppkopplad!


    "jag är amatör, jag sysslar inte med disciplin"

    - hänger på!
    - men försöka går ju, kanske ...
    - jag vet inte var det slutar \ eller börjar
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2009-07-13 klockan 02:07.

  5. #65
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    "jag är amatör, jag sysslar inte med disciplin"

    årets citat! :-)

  6. #66
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Om du inte har tillgång till nätet så går det väll inte att komma åt din dator från nätet då heller va? Då sparar du ju cpu på brandväggar och sånt dessutom.

  7. #67
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag har semester nu, och bestämde mig för att riva upp en kreativ blockering som jag haft under rätt lång tid.

    Alltså, klockan på halv åtta, upp varje morgon, frukost, och sedan in i studion med kaffekoppen.

    Första veckan var riktigt trög. Efter att ha suttit och duddat med lite pluggar, spelat några ackord på en gitarr osv började det vanliga mönstret sänka sig:

    * Lyssnar igenom högen av låtskisser. Hu vad mycket jobb det är med denna - nästa kanske är enklare?
    * Hm, jag borde koppla om studion på ett annat sätt, det skulle göra det hela enklare
    * Äh, jag är ju inte tajt längre, det kommer att ta mig hela dan att spela in ett basriff

    och efter en stund hemföll jag till en mix av dessa saker istället:

    * Lyssna igenom hundra fabriksljud på ny rolig plugg (som måste installeras först)
    * Surfa efter instrument/nya pluggar trots att jag redan har för mycket för att lära mig allt
    * Läsa 99
    * Surfa
    * Spela lite PS3 "för inspiration"
    * Läsa 99
    * Städa. Möblera om i studion. Dammsuga.
    * "Mer kaffe"
    * Läsa 99
    * Ge mig ut och springa
    ...

    Jag fick kanske ut 1-2 timmars "någorlunda vettig studiotid" per dag, och kände mig ganska misslyckad på senkvällen. Men, envetet fortsatte jag kliva upp och nöta på.

    ...

    I måndags klickade det till, efter en vecka. Plötsligt var det roligt, spännande och kreativt att sitta i studion. Igår satt jag i 12h i sträck och fick hejda mig till slut innan jag blir en permamakaron i ryggen. Idag tar jag en liten lunchpaus nu för att 99a lite, sedan tillbaks till mix och inspelning

    Yes! Sinnets seger över... sinnet! Och ett bevis för min egen del att jag kan skapa arbetslust ur arbetsmiljö och .. att faktiskt sätta sig ned och arbeta.

  8. #68
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    låter som den plan jag ska försöka utföra from nästa vecka ...

  9. #69
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    The Introvert: Kul! Låter som om du först behövde slappna av lite, få gjort en del saker innan huvudet var redo. Skall försöka något sådant själv nu snart.

  10. #70
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Härlig rapport Introvert! Jag ska försöka mig på något liknande snart. Vill inte kalla mitt sinneslag tvärstopp, men det är inte långt ifrån.
    Måste konfigurera upp nya datorn, sen är det bara att tuta och köra i princip.

    Det bästa av allt är att jag har all tid i världen nu... åtminstone en eller två månader framöver :]
    Det tråkiga är att jag vill göra musik som jag varken har kunskap om, eller verktyg för. Men om jag gör mitt bästa, och på mitt eget vis så kanske det blir något av det. Eller så får man måla in sig i hörnet igen.
    Sålänge man har det najs i sin lilla ljudvärld så gör det inte såmycket.

    Värsta inspirationsdöden är att vänta på att Record ska släppas. Försöker slå det ur huvudet!

  11. #71
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    shit, jag blir fett paralyserad av att ha ngt som precis ska ut .. :-)

  12. #72
    Jade
    Jade är inte uppkopplad

    Senior
    Jag gillar skarpt credos grej att ses regelbundet några stycken och presentera allster. Det ska jag verkligen försöka få till.
    Citat Ursprungligen postat av credo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På sistone har jag fått lite draghjälp dock, av ett gäng likasinnade som träffas för att presentera sina alster. Då har man en deadline att jobba mot. Sånt tror jag på.

  13. #73
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Om det bara fans folk att träffa här i trakten så!! Nån häromkring i skogen??

  14. #74
    rabulisten
    rabulisten är inte uppkopplad
    rabulistens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    jag skulle också vilja hooka upp med nån men inte i skogen utan i hufvudstaden. Kanske man ska ha en "bandmedlem sökes" tråd. Blir ju oaändligt mycket kreativare,roligare och lättare om man kan bolla med nån.

  15. #75
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Mycket bra tråd! Jag har lärt mig på senare tid att försöka slappna av och bara köra, visst det blir skit ibland men så är det bara, inte ha för mycket press på sig själv, tycker DU det är bra, så räcker det, iallafall först. Jag hade en period då jag kände att, fan denna baskaggen har JAG inte gjort, utan en maskin, shit då kan jag inte använda den, eller ett arpeggio från nån synt osv, men nu skiter jag i det, är det en bra låt eller grej så är det, inte mer med det! Det finns mycket tt säga om detta, hoppas på en fortsatt grym tråd!
    Martin.

  16. #76
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Om det är något som brukar hjälpa mig i mitt musikskapande så är det random, slumpmässiga patterns och takter. Oavsett om det bara är 3 noter man gillar eller 16 så kan man få inspiration och bygga vidare. Men om man skriver t.ex. dansbandsmusik kanske man inte ska bygga låtar helt och hållet på slump.

  17. #77
    DiiMinore
    DiiMinore är inte uppkopplad
    DiiMinores avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tror många av oss har liknande problem, alltid, för mig har det varit jävligt jobbigt emellanåt, ingen musikalisk lära ens i min lilltå men jag ger mig ändå fan på att det ska bli så bra det bara går och proffsigt, prestationsångest kickar in och man blir lite uppgiven.

    Men min nya lösning har blivit ganska schysst. Eftersom jag bara programmerar midi först och sedan rattar in rätt ljud på allt så har jag börjar tänka och jobba i banorna: Idag ska jag göra trumsequences av samma komp till tre låtar. Därefter låter jag bara alla mina miditrummor ligga och vänta tills jag får en snille blixt, då springer jag in i studion, kastar igång trummspår, rättar till bpm till melodin i mitt huvud, sen experimenterar jag fram på ESQ-1an till jag lyckas göra melodi jag hade i huvudet.
    Helt enkelt,
    var förbered!
    Ta dig tid!
    Försök att släppa dina mörka sidor när du är i studion, ångest, GAS, besvikelse, inget av detta ska vara i studion.

    En låt ska inte låta bra från början, den ska bara existera, så om det bara är en enda melodi till trummor. Har du bara gått ur din melodi ur huvudet ner på en skiss så är allt jävligt mycket enklare.

    Är du inte hemma och har problemet att melodier som dyker upp i huvudet försvinner lika fort som de kommer? Ta din mobil i högsta hugg, spela in och nynna eller vissla! Visst du ser ut som en idiot om du gör det på bussen till jobbet, men fan, du är konstnär, du ska vara en kuf i samhället.

    Tycker nästan den tråden ska få en liten klisterlapp, för den är bra att söka råd i när man tappar lusten eller inte finner tiden till musiken.

  18. #78
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DiiMinore Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du inte hemma och har problemet att melodier som dyker upp i huvudet försvinner lika fort som de kommer? Ta din mobil i högsta hugg, spela in och nynna eller vissla! Visst du ser ut som en idiot om du gör det på bussen till jobbet, men fan, du är konstnär, du ska vara en kuf i samhället.
    jo men.. hur gör man om det är idéer man inte kan vissla ihop, utan mer rörande samspelet mellan olika grejer? Eller ett speciellt ljud man vill få fram?

    Jag brukar försöka anteckna mina idéer och maila hem dem så jag kan testa dem i lugn och ro på kvällen. Fast väl hemma brukar jag inte förstå mina egna anteckningar
    Eller så hittar jag inte alls ljudet som jag vill ha och fastnar i ljudletande.

    För mycket man vill göra och för lite tid är annars mitt absolut största problem. Så pass att när jag väl sitter där så blir jag stressad och kommer inte på nånting. Inge bra eftersom jag oftast improviserar fram det jag gör, vilket kräver rätt sinnesstämning.

  19. #79
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite tankar bara:

    Jag kickade igång för nåt år sen efter 15 års uppehåll. Det är väldigt roligt eftersom det kommit så mycket nya maskiner. Har inte presterat en enda låt än, håller mer på att utforska nya möjligheter, testar olika patterns. Jag håller på med bildskapande också och bild och ljud skapandet närmar sig varandra, det är intressant.

    Proffs = Yrkesmässigt, inte att man är bäst. Självklart säger guillo att proffs är hantverk och ingen inspiration (varvid han förmodligen tänker på konstnärsbohemen). De gånger jag jobbat med olika kulturprojekt har jag aldrig haft inspiration att göra något eget. Tyvärr har proffesionalismen en förmåga att döda lusten. Åtminstonde för mig. Samtidigt måste jag erkänna att sitta och traggla hantverket iofs kan ge inspiration när allt sitter i ryggmärgen.

    Tid tycker jag är viktigt, och ensamhet. Jag har lyckats få en ganska bra balans just nu vilket känns bra för mitt skapande. Men det kostar. Vet inte hur länge till jag kan hålla på. Vilket är suuuurt sa räven.

    Och som kontrast till ensamhet så var det mitt gamla band som återförenades vilket väl var den spark i röven jag behövde för att komma igång igen.

    för tillfället leker jag med korg och kör in midi från korg tr61 el korg microx till korg m3 med karma, sen manipulerar jag allt med roland sp555 och korg kp3, försöker göra lite ambient, funk och idm, efter detta mixar jag ihop det med virus och mediabrus samt tal/sång

    har ingen större kontroll, kreativt men kanske inte så vackert alla gånger...

  20. #80
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lovar att chansen att skriva en "världshit" ökar dramatiskt om du avsätter torsdagar mellan 19-21 jämfört med om du väntar på att inspirationen ska träffa dig i huvudet.

    Allt beror på vad man vill med sitt musicerande, men om musiken har en större plats än en hobby som man ägnar sig åt lite när lusten faller på, vågar jag lova att det är mycket ovanligt att man inte behöver föra in ett stort mått disciplin i den kreativa processen.

    Beror på vad man vill, såklart. Men jag är helt säker på att alla når bättre resultat om man gör på det viset. Att man inte vill göra det är en annan sak.

    exakt! känner man inte "insperation" kan man göra det efter ett tag när man jobbat ett tag.. inte låta den kom till dig, utan hämta den, var den nu är

  21. #81
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Min erfarenhet är att om man vet att man har viss talang och har lyckats skriva bra saker innan så handlar det till 90% om hårt arbete, att sätta sig varje dag eller varannan och göra iaf något. Någon slinga eller txtrad eller groove etc kommer alltid och plötsligt så kan DEN komma..
    Sen tror jag stenhårt på deadlines, typ dedline för extern mastring, studiotid, release etc.
    Enda som funkar för mig iaf

    Jag vet att jag kan, men är såå laat och spelar hellre dataspel ofta när jag borde musicisera

  22. #82
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    +1

  23. #83
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oooood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja! Vet inte om det är fler som har samma problem som mig när det kommer till musikskapande:

    Har inte den tid som behövs = Jag tvingar mig att slå på burkarna även fast jag inte har lust bara för att jag har lite ledig tid. Är nog det största problemet för mig.
    Mvh
    Daniel
    +1

  24. #84
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    skulle inte gaffat xbaser igen .. fan har redan haft sönder en

    -- krachat main out kranen
    -- master out ,, snyggt jobbat
    -- funderar på att hårdpatcha den underdelen på dragspelet
    -- allways ON!
    -- har ju individuella kranar ändå på instrumenten
    -- dom e nyligen refirbade av tysken
    -- och fick dom sista PCB kranarna
    -- ni fattar våndan
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-03-29 klockan 11:12. Anledning: tar det i morgon .. eller nästa dag efter det

  25. #85
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Apropå att kunna få ur sig sina ideer när andan faller på; Själv har jag skaffat: http://www.byterapers.com/BeatEd till min symbiantelefon. Liten smidig trummaskin som gör att man kan skapa beats på spårvagnen utan att se konstigare ut än killen bredvid som surfar eller spelar nåt spel. Finns säkert motsvarande till android och iphone. Sen finns ju synthrax också men den funkar inte på min telefon men ska vara en komplett (nåja) DAW till telefonen.

  26. #86
    tesla3
    tesla3 är inte uppkopplad
    tesla3s avatar
    Senior
    Saker som fungerar för mig:
    Böcker, film och allmänt lyssnande. Och massor av tid. Kan lugnt konstatera att heltidsarbete verkar
    negativt på musiksnickrandet. Men jobbar man inte heltid blir det en negativ effekt på en annan
    källa: Nya inköp, vilket vi alla vet kan vara väldigt positivt i inspirationssyfte.

  27. #87
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vänliga jättar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    går i vågor.. men om man inte sätter sig för att göra musik är risken stor att man missar en våg.. och även om det inte för tillfället är kul och göra musik.. är det i alla fall roligare än att inte göra det..

  28. #88
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Jag hittar glädjen mest i mitten av processen numera. Först sätter jag upp regler ("det ska funka på den och den klubben" eller "idag ska jag sjunga"), sen jammar jag och har kul när jag hittat rätt, och på slutet handlar det igen bara om hantverk och klassiskt knegande för att få ihop det.
    Jobb - kul - jobb. Funkar för mig.

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dumb Dan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar glädjen mest i mitten av processen numera. Först sätter jag upp regler ("det ska funka på den och den klubben" eller "idag ska jag sjunga"), sen jammar jag och har kul när jag hittat rätt, och på slutet handlar det igen bara om hantverk och klassiskt knegande för att få ihop det.
    Jobb - kul - jobb. Funkar för mig.
    Har ett liknande flöde Tröskeln är oftast ganska hög, sen rullar det på av ren entusiasm, följt av våndan att "bli klar"!

  30. #90
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag vet aldrig riktigt vad jag sysslar med... men jobbar oftast mot ett ramverk och en ide. Försöker hålla mig till den ton och rytm som för tillfället kommer inifrån. Har för det mesta absolut noll disciplin och krav. Det får bli vad det blir. Vill man jobba hårt med nått så gör man det. Då kanske det blir på nån måtta disciplin och högre anspråk. Men det får stundens infall och kreativitet påkalla. Jag kan aldrig bestämma mig för att vara disciplinerad. Viktigast är ramverken. Annars blir det ju ingenting gjort... våga sätta gränser är mitt råd.. och det måste inte bli storverk!!

  31. #91
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    något jag tycker är jobbigt är när man har spelat in för mycket. typ spelat in samma akustiska instrument 15 gånger och tänkt fuska ihop godbitarna ur det. eller gjort galet många dubbningar. och sen när det kommer till att klippa eller mixa så känner man bara typ att näää jag ids bara inte!

  32. #92
    Marc Rebillet säger det så djäffla bra!
    https://youtu.be/sRpUr5iQPIY?t=122

  33. #93
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Skönt trådgräv!

  34. #94
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...rent statistiskt finns det betydligt intressantare ämnen i 99jorden än de som dansar på ytan i detta nu - möjligen "skrik" och "jag behöver hitta sladden NU" undantagna...

  35. #95
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...rent statistiskt finns det betydligt intressantare ämnen i 99jorden än de som dansar på ytan i detta nu - möjligen "skrik" och "jag behöver hitta sladden NU" undantagna...
    https://www.youtube.com/watch?v=xLU3za18LQI

  36. #96
    Scorphion
    Scorphion är inte uppkopplad
    Scorphions avatar
    Senior
    Ett rent helvete att få mitt bidrag till kalendern att flyta. Startade ett projekt ungefär samtidigt som jag gjorde min anmälan. Gick tillbaka till projektet en vecka senare och scrappade skiten (Lät inte bra) Startade ett nytt, som lät helt lamt och färglöst, scrappade igen och startade ett nytt igår som jag redan nu känner inte kommer leda någonstans. Fungerar som sämst under press tydligen. Noll inspiration trots sjuka ljudbibliotek, synthar i överflöd och ett loopcloud med över 300k samples. Har sjukskrivit mig till 50% (utmattning) så det spelar en viss roll, men det har aldrig varit ett problem förut att få ut något även om det inte varit det bästa, men som jag ändå kan känna att det kan passera. Ni som spottar ut kvalitetsbidrag på löpande band, vad gör ni? Dricker en kanna kaffe innan varje session? Redbull, knark, vad?

  37. #97
    Citat Ursprungligen postat av Scorphion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett rent helvete att få mitt bidrag till kalendern att flyta. Startade ett projekt ungefär samtidigt som jag gjorde min anmälan. Gick tillbaka till projektet en vecka senare och scrappade skiten (Lät inte bra) Startade ett nytt, som lät helt lamt och färglöst, scrappade igen och startade ett nytt igår som jag redan nu känner inte kommer leda någonstans. Fungerar som sämst under press tydligen. Noll inspiration trots sjuka ljudbibliotek, synthar i överflöd och ett loopcloud med över 300k samples. Har sjukskrivit mig till 50% (utmattning) så det spelar en viss roll, men det har aldrig varit ett problem förut att få ut något även om det inte varit det bästa, men som jag ändå kan känna att det kan passera. Ni som spottar ut kvalitetsbidrag på löpande band, vad gör ni? Dricker en kanna kaffe innan varje session? Redbull, knark, vad?
    Rekvisita.

    Du behöver tydligare gränser i ditt skapande, mellan musikern och kritikern. Därför kan en hatt gör skillnad. En musiker hatt och en kritiker hatt. Du måste ta på dig den ena hatten för att göra det ena jobbet och andra hatten för att göra andra jobbet. Låt var och en jobba sitt pass fullt ut. Figurativt eller bokstavligen.

    Men bäst av allt är att låta kritikern i dig kritisera allt annat än dig. Någon måste göra jobbet att älska vad du gör. Varför inte göra det själv? Det kostar ingenting annat än ett slentriant skratt från någon osäker djävel som undrar varför du går i 9mil långa stövlar igenom verkligheten så som du uppfattar den. Livet är kort. Njut av skratten och se hånet som en gåva till idioterna: den håller dom sysselsatta. Och ett gott skratt är alltid gott.

  38. #98
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har just nu inspiration och vill bara rida på vågen. Men saknar något fruktansvärt med tid och arbetsro.
    Mitt jobb och min familj tar allt för mycket tid. När jag inte jobbar så kör ungarna fram och tillbaks på träningar och fritidsaktiviteter. Jag har till och med börjat aktivera mig lite i mina barns aktiviteter. Bl.a har jag blivit lite av en hjälpreda i min äldsta dotters basketklubb. Inte för att jag har något jätte intresse av sporten, mest för att få henne till att inte sitta och glo på tv-serier och klubben behöver föräldrar som ställer upp.

  39. #99
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Scorphion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noll inspiration trots sjuka ljudbibliotek, synthar i överflöd och ett loopcloud med över 300k samples.
    Oändliga valmöjligheter är inte alltid optimalt. Sitter själv med närmast oändliga förutsättningar. Ibland ger jag mig själv artificiella begränsningar, t ex du får bara använda tre spår och du får en timme på dig. Det brukar lösa upp proppen för mig i alla fall.

    Har sjukskrivit mig till 50% (utmattning) så det spelar en viss roll, men det har aldrig varit ett problem förut att få ut något även om det inte varit det bästa, men som jag ändå kan känna att det kan passera.
    Perioden då jag hade en släng av utmattningsdepression var utan tvekan den minst produktiva i mitt liv. Och det som blev gjort var för det mesta inte toppklass heller. Så visst kan det finnas ett samband.

  40. #100
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag säger båda hattarna på samtidigt, var din egen publik, gillar du det du hör när du spelar, annars ändra nåt, annars ökar risken att det blir en stor hög med ofärdiga låtar

    Om man har dåligt med tid, gå upp astidigt på morgonen innan nån annan är vaken och spelan in musik, sen när frugan vill umgås på kvällen är du för trött och går och lägger dig istället, så gör jag allafall

  41. #101
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Perioden då jag hade en släng av utmattningsdepression var utan tvekan den minst produktiva i mitt liv.
    Samma här. Blev helt överumplad av att även det som borde vara kul var jobbigt. Det var lättare att handla prylar och att planera än att använda dem. Jag har mest inspiration när jag mår bra och är glad.

  42. #102
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    En till metod som funkar ibland också är att massproducera låtskisser, gör typ 10-30st och ta sedan den bästa och bygg vidare på, kan bli rätt rörigt på hårddisken dock och kan vara bra att förberett innan med en lista på ideer.

    Behöver inte vara några avancerade ideer utan merav frön, typ stödord, ha alltid en lista i mobilen tex.. Rocklåt med technotrumma, tonartshöjning, C G am D, traptrummor i refräng, dubbla baskaggar, du du duu duu riff etc etc

    Ibland kan det dock vara förgäves höll tex på i sommras med med egenhändigt uppdrag att upfinna "värdens bästa gitarrriff" höll på och malde i ca 3 veckor, tidiga mornar mest men även lite kvällar. Så en förmiddag några veckor efteråt blev det 8st denna gång var jag bättre förberedd så 1 av riffen blev inte värdens bästa men kvalade in till att bli en låt allafall

    Så 3 veckor och en förmiddag, ca 40+ riff gav 1st tre-nots riff och blev en slags rocklåt.

    Sammanfattning: ta en till kopp kaffe

  43. #103
    deleted user
    Gick in i routern och stängde av mitt internet så det bara funkar mellan kl 19-20 varje dag. Otroligt produktiv sedan dess. Tristessen är ju total! Så vad gör man? Har övat sång, skrivit låtar och spelat in mer än nånsin.

    Det bästa för mig har redan sagts: inga förhoppningar, låt det bli blaj. Till sist sitter man där och bryr sig över ett filtersvep som ska matcha baklängescymbalen in i refrängen..

  44. #104
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger båda hattarna på samtidigt, var din egen publik, gillar du det du hör när du spelar, annars ändra nåt, annars ökar risken att det blir en stor hög med ofärdiga låtar

    Om man har dåligt med tid, gå upp astidigt på morgonen innan nån annan är vaken och spelan in musik, sen när frugan vill umgås på kvällen är du för trött och går och lägger dig istället, så gör jag allafall
    Publikhatten är en tredje hatt. Och ja, den ska vara på samtidigt som musikerhatten

    (om en är som zaphod, annars räknar jag den som samma hatt som musikerhatten)

  45. #105
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Musiker-lösskägg. Publikhatt. Olika saker

    På allvar så är en bra grej att bara dansa till sin musik ibland. Bara för att.

  46. #106
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Om man har svårt att hitta något att att säga eller uttrycka med musik kan man leta efter andra uttrycksformer.... De flesta här inser att de aldrig kommer att få någon stor följarskara eller publik, så det mesta sker ju för att tillfredställa inre behov och önskningar. Om det krockar med verklighetens begränsningar tror jag man kan må bättre av att leta tillfredställese eller bekräftelse på andra ställen istället för att känna sig frustrerad eller otillräcklig i förhållande till sina drömmar.

  47. #107
    +777 biomiob. Blev en 3D nörd när musiken tog slut och helt plötsligt halkade jag in på musiken igen när 3d grafiken tog slut.

  48. #108
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musiker-lösskägg. Publikhatt. Olika saker

    På allvar så är en bra grej att bara dansa till sin musik ibland. Bara för att.
    Vara sin egen publik absolut! jag gör alltid musik ståendes just så att jag kan danstesta mina loopar emellan åt.

    Jag ser hur som helst en skillnad med kritikern i det att kritikern för mig är den som säger: "äsch, det här är inte bra nog, ge upp" som värst, som bäst börjar analysera, vilket inte alltid är bra i processen (speciellt om en har en tendens att vara hård med sig själv)...

    Publiken lyssnar. Det borde musikern också göra.

  49. #109
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är fullständigt skamlös och tycker att det mesta av musiken jag gör tillhör det bästa som nånsin gjorts i musikväg. Jag kan inte komma ifrån det. Vill inte heller. Det finns ingen anledning liksom.

    (Fast lyssning. Och mastring. Det är ju andra femmor Men i mina högtalare...)

  50. #110
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Helt ärligt: Satsar man på att göra musik man själv tycker saknas på marknaden är det svårt att bli riktigt besviken. Försöker man vara andra tillfreds blir det genast värre.

  51. #111
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är fullständigt skamlös och tycker att det mesta av musiken jag gör tillhör det bästa som nånsin gjorts i musikväg. Jag kan inte komma ifrån det. Vill inte heller. Det finns ingen anledning liksom.
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ärligt: Satsar man på att göra musik man själv tycker saknas på marknaden är det svårt att bli riktigt besviken. Försöker man vara andra tillfreds blir det genast värre.
    Spot on! Mycket kloka insikter från er ungdomar

  52. #112
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Mina största problem just nu med musikskapande handlar om tid och rum; Lödöse-studion har jag lämnat och jag har inget rum "över" hemma utan musikprylarna huserar i diverse skåp och garderober (modularsystemet t ex). När ingen är hemma eller då övriga 2 sover hårt då får jag passa på. Rigga upp, antingen lägga lite prylar på matsalsbordet eller spela i garderoben. Tid och utrymme är begränsat således . Men det har sin charm.

  53. #113
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina största problem just nu med musikskapande handlar om tid och rum; Lödöse-studion har jag lämnat och jag har inget rum "över" hemma utan musikprylarna huserar i diverse skåp och garderober (modularsystemet t ex). När ingen är hemma eller då övriga 2 sover hårt då får jag passa på. Rigga upp, antingen lägga lite prylar på matsalsbordet eller spela i garderoben. Tid och utrymme är begränsat således . Men det har sin charm.
    Känner igen det! Jag stjäl en timma på kvällen eller morgonen när lillgrisen somnat eller innan jag behöver åka till jobbet och när hon fått sin frukost och lagts igen med modern.

    Mina största problem genom åren har varit:
    1. perfektionism - kunde inte sluta polera på saker, blev aldrig färdig med något och överproducerade allt
    2. för många möjligheter - fick beslutsångest pga DAW och alla pluggar och så vidare
    3. barn - maken till tidsätare alltså..

    Lösningar på ovanstående för min del:
    1. var bara tvungen att tänka om och ta till mig ett mindset i stil med att - "när du nickar/stampar takten (diggar) så är det bra nog, rör då inget"
    2. släppte DAW helt, skaffade hårdvarusequencer och gick OTB
    3. inte löst ännu, väntar på att hon ska flytta hemifrån om 18+ år..

  54. #114
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lösningar på ovanstående för min del:
    1. var bara tvungen att tänka om och ta till mig ett mindset i stil med att - "när du nickar/stampar takten (diggar) så är det bra nog, rör då inget"
    Det där är en bättre lösning än vad många tror. Det finns en lite twist bara: Du ska helst vara omedveten om att du börjat digga och röra på foten

  55. #115
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är en bättre lösning än vad många tror. Det finns en lite twist bara: Du ska helst vara omedveten om att du börjat digga och röra på foten
    Precis! När man kommer på sig själv att digga alltså.
    Önskar att jag hade lärt mig det knepet tidigare..

  56. #116
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det där med att bli klar med en låt....För mig underlättade det när jag bestämde mig att separera skapa musiken och mixa. Det är helt förbjudet att hålla på med eq och panorering etc innan jag är klar med komposition och inspelning.

  57. #117
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med att bli klar med en låt....För mig underlättade det när jag bestämde mig att separera skapa musiken och mixa. Det är helt förbjudet att hålla på med eq och panorering etc innan jag är klar med komposition och inspelning.
    Mycket bra ide. Jag försöker också ge fan i allt vad heter effekter och sådant, om inte de ska vara en del i själva arrangemanget så att säga, tills dess jag har spelat in låten.

  58. #118
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Blev helt överumplad av att även det som borde vara kul var jobbigt.
    Den insikten var nog den tyngsta under den här perioden för min del. Fick det värsta skovet av alla när jag var ute i trädgården med macroobjektivet och skulle fotografera ett par insekter. Något jag normalt tycker är väldigt kul. Men just den typen av koncentration funkade inte just då. Fick ligga och stirra tomt i taket i flera timmar efteråt. Inte kul.

    Därför jag reagerar en del när folk som inte har erfarenhet av utbrändhet ska ge "goda råd" typ "gör sånt du tycker är roligt så ska du se att det blir bättre!". Eh... nej.

    Nu har jag inte känt något alls på många år dock. Trots perioder av stark press i olika sammanhang. Inklusive insektsfotografering Så jag vågar nog friskförklara mig, men jag passar mig ändå jäkligt noga för att hamna i mönstret igen.

  59. #119
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Därför jag reagerar en del när folk som inte har erfarenhet av utbrändhet ska ge "goda råd" typ "gör sånt du tycker är roligt så ska du se att det blir bättre!". Eh... nej.
    Ofta är det något som varit roligt (jobb kan ju vara det!) som gjort att personen engagerat sig för mycket, gärna när det varit tidspress, som gjort att det brakat ihop.

    Gör saker som du orkar, prio ett. Därefter får de gärna vara givande och roliga. Håll koll på att du inte smäller till igen. Ta hjälp av omgivningen för det också.

    Mina erfarenheter.

  60. #120
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ofta är det något som varit roligt (jobb kan ju vara det!) som gjort att personen engagerat sig för mycket, gärna när det varit tidspress, som gjort att det brakat ihop.

    Gör saker som du orkar, prio ett. Därefter får de gärna vara givande och roliga. Håll koll på att du inte smäller till igen. Ta hjälp av omgivningen för det också.

    Mina erfarenheter.
    Bra råd, tål att upprepas till sig själv och andra om och om igen.

Liknande ämnen

  1. MTP-problem
    Av toandfro i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 23:46
  2. Mik problem
    Av jonas.kall i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 18:39
  3. Intressanta former för musikskapandet
    Av PF i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 09:16
  4. G2 problem
    Av frontier i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •