Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 155 av 155

Ämne: problem med musikskapandet i allmänhet

  1. #121
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ärligt: Satsar man på att göra musik man själv tycker saknas på marknaden är det svårt att bli riktigt besviken. Försöker man vara andra tillfreds blir det genast värre.
    Ahhh där var det. Det var den här meningen du skrev som fick igång mig för några månader sedan - en insikt om att släppa på det där inre roliga. Det blev några fina låtar, jag hade kul! Sen dess blev det långsamt tråkigt igen för jag försökte göra det bra.

    Man får hålla koll på den där vuxne i sig alltså.

  2. #122
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man börjar varje session med en ritual för att driva ut "den vuxne i rummet". Lite sån spökexorsism, sen bara köra

  3. #123
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man börjar varje session med en ritual för att driva ut "den vuxne i rummet". Lite sån spökexorsism, sen bara köra
    haha vilket bra uttryck!
    Jag har inte problem med den vuxne utan det är andra intressen som kommer i vägen. Jag skapar i skov, det kan vara 3-6 månader av antingen musikinspiration med många låtar som resultat, livespelningar, bygga, laga och hustla syntar eller bygga andra saker. Mitt problem är att jag mitt i dessa faser antingen saknar någon av de andra eller måste göra någon av de andra trots att jag inte vill! Gräset är alltid lite grönare någon annanstans.
    I slutänden brukar det ändå innebär att jag har låtar till 2-3 tolvor och lösa spår till några samlingar, spelar lite live, bygger lite custom och skaffar 10 nya syntar för kaffepengar...men processen kan vara lite plågsam!

  4. #124
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag finner noll inspiration framför datorn just nu när det gäller musik. Har varit så ett bra tag faktiskt. Lite trist. Datorn är inspirerande för annat, pure data, kretskortsdesign, foto. Men just DAW och hela ”söka efter rätt ljud för rätt grej”-processen dödar allt för mig.

    Tog fram min Circuit igår och fick tre nya ideer på en halvtimme. Så svaret är nog där. Måste bara fixa mer bra samplingar och syntpatcher så jag kan göra större variation av ljud. Men då kanske jag än en gång får för mycket att välja på.

    Hur som helst: för mig skapar nog begränsningar mest inspiration just nu.

  5. #125
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man börjar varje session med en ritual för att driva ut "den vuxne i rummet". Lite sån spökexorsism, sen bara köra
    Borde tryckas på sånt där allmogekonst-tryck

  6. #126
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...antingen lägga lite prylar på matsalsbordet ...
    ”Matsalsbordet”?! Du kan inte be hushållerskan att rigga i salongen istället? Eller bredvid julklappsbiljarden?

  7. #127
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Matsalsbordet”?! Du kan inte be hushållerskan att rigga i salongen istället? Eller bredvid julklappsbiljarden?
    Det är egentligen min butler Mortimers jobb men han är sjukskriven

  8. #128
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mitt enda egentliga studioproblem är också den största källan till inspiration. Jag har min studio i ett ouppvärmt hus på tomten, och kan bara använda den typ mellan April och Oktober i bästa fall. Under dödperioden på vintern hinner jag bli så uppdämd och frustrerad, som en spänd båge, att jag får ur mej stora mängder musik när jag väl kan.

  9. #129
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är egentligen min butler Mortimers jobb men han är sjukskriven
    Doh!

  10. #130
    Sjöö
    Sjöö är inte uppkopplad
    Sjöös avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag löste lite av mina liknande problem med ett gäng färdiga templates i Cubase. En färdig uppsättning synthar med presents som passar det jag vill göra, bussar, effekter osv. När jag drar igång programmet möts jag av stråkar, pads, plucks och användbara trummor. När jag då sätter igång är jag liksom inne i min egen ljudbild direkt.

  11. #131
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    I sökandet efter en bra hemmastudio så möblerar man om och håller på mest hela tiden. Resultatet. Alla jäkla sladdar, att köpa rätt längd och ha en låda med 1 miljon sladdar i fel längd och med fel kontakt i ena ändan.

    Jag har ritat kartor på hur alla sladdar ska dras många gånger men så säljer man något, eller köper något och allt ställs på sin kant.

    Jag avundas våra barnbarn som kommer köra allt ITB.
    Senast redigerat av tinybox den 2019-05-25 klockan 19:11.

  12. #132
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag avundas våra pappor som redan kör allt ITB.
    egentligenFiXd

  13. #133

    Veteran
    ITB här och nu!

  14. #134
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    egentligenFiXd
    Vi är iaf nära.


    Det är omöjligt när man vill trumma.
    Senast redigerat av tinybox den 2019-05-25 klockan 19:10.

  15. #135
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sökandet efter en bra hemmastudio så möblerar man om och håller på mest hela tiden. Resultatet. Alla jäkla sladdar, att köpa rätt längd och ha en låda med 1 miljon sladdar i fel längd och med fel kontakt i ena ändan.

    Jag har ritat kartor på hur alla sladdar ska dras många gånger men så säljer man något, eller köper något och allt ställs på sin kant.

    Jag avundas våra barnbarn som kommer köra allt ITB.
    Jag är i exakt det läget just nu. Och överväger åter ITB...

  16. #136
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Min kontrasterande inställning:

    Och när man har en bra fungerande ändamålsenlig hemmastudio möblerar man bara om ifall det tvunget ska in en till orgel (Resultatet? För många orglar )

    Lådor med blandade sladdar är ju astronomiskt mycket bättre att ha än att INTE ha lådor med blandade sladdar. Kommer alltid till användning när det behövs Dessutom gillar jag kablar. Sladdarna är våra vänner <3

    Jag avundas barnbarnen som kommer plocka fram alla SUPERvintageskitprylar och bli framtidens hippaste nördar

  17. #137
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lådor med blandade sladdar är ju astronomiskt mycket bättre att ha än att INTE ha lådor med blandade sladdar. Kommer alltid till användning när det behövs Dessutom gillar jag kablar. Sladdarna är våra vänner <3
    +1000

    "Likbacken" är min favorit. Där slänger jag allt som krånglar och när jag sedan behöver nå'n udda kabel är det bara att dyka och löda dit rätt grej i den ändan som visade sig vara den trasiga.

  18. #138
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sökandet efter en bra hemmastudio så möblerar man om och håller på mest hela tiden. Resultatet. Alla jäkla sladdar, att köpa rätt längd och ha en låda med 1 miljon sladdar i fel längd och med fel kontakt i ena ändan.

    Jag har ritat kartor på hur alla sladdar ska dras många gånger men så säljer man något, eller köper något och allt ställs på sin kant.

    Jag avundas våra barnbarn som kommer köra allt ITB.
    Precis min situation, fastän jag nästan aldrig säljer något. Problemet är när man köper lite nya prylar och på något vis måste baxa in dem i den befintliga högen av prylar. Det blir att rycka ut el, MIDI och ljudkopplingar och sedan har man ingen aning om vart allt var kopplat. En eftermiddag senare funkar de nya prylarna, men nu strular det med andra saker. Vid denna tidpunkt stänger jag av allt och ingen musik blev gjord denna vecka heller....

  19. #139
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1000

    "Likbacken" är min favorit. Där slänger jag allt som krånglar och när jag sedan behöver nå'n udda kabel är det bara att dyka och löda dit rätt grej i den ändan som visade sig vara den trasiga.
    xakt. Och samtidigt VET man att man har MINST 7 vanliga bandspelar-strömkablar/vanliga jävla stereo rca-rca. Bara inte just när man behöver en

  20. #140
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt börjat spela in allt separat och sen försöka limma ihop det på datorn. Och på många sätt funkar det. Men man spelar annorlunda då man är solo.

  21. #141
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Har börjat hoppa mellan olika metoder att skapa på när det kör fast. Gjorde ett släpp enbart på hårdvara innan. Just nu är det ett släpp helt gjort i vcvrack på gång. Nästa släpp blir kanske ett experiment med live coding? Detta i kombination med att planera innan vad som behöver göras. Att ha ett tydligt mål att jobba mot, samt deadlines!

  22. #142
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat hoppa mellan olika metoder att skapa på när det kör fast. Gjorde ett släpp enbart på hårdvara innan. Just nu är det ett släpp helt gjort i vcvrack på gång. Nästa släpp blir kanske ett experiment med live coding? Detta i kombination med att planera innan vad som behöver göras. Att ha ett tydligt mål att jobba mot, samt deadlines!
    Japp olika metoder är bra, just nu har jag gått igenom alla överblivna och ofärdiga låtar jag hittade och kryddat dom med lite gamla hemgjorda trumloopar, en del låtar har jag gjort nya loopar av och ändrat pitch/tempo, blev 153st låtskisser nu ska jag ta de 100 bästa och göra helt ny låtar av, massproduktion?

    En annan metod jag testat är att hitta på gitarr riff i huvudet och sedan skriva ner bpm och tonart på ett ungrfär i mobilen tillsammans med en beskrivning hur riffet ska låta. Hade 30st spelade in 20 som blev 7 låtar varav alla hamnade i Outgivna bortglömda låt mappen och 5år senare kom de med i projektet jag skrev om innan, trummor och elgitarr inspelat på portastudio.

    Och ännu en metod spelade in en massa ackord loopar på piano från datorn samtidigt som jag nynnade in melodier i mobilen. Sen översatte jag de 20 minst dåliga till nya pianoloopar men nu med melodier också, av de 20 tror jag 11st är med i projektet 153låtar jag skrev om högst upp, var 3år sen jag spelade in dom.

    Metod 4 jag kört var på landet för 2 år sedan skulle komponera världens bästa gitarriff men med hjälp av laptop och vst, gjorde 40st alla åkte i soptunnan, kanske överlevde nåt riff till projektet ovan, inte säker dock

    M.m m.m...

    Mycket skisser blir det, man kanske borde sikta in sig på att göra klart istället

  23. #143
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Kan någon hjälpa mig med tips och komma med idéer hur fasiken man får tiden att räcka till, så man får tid över till musicerandet?

    Jag får helt klart inte tid och ro för att hålla på med min musik. Det som blir blir covers, då man har färdigt material att utgå ifrån. Det blir sällan något eget.

  24. #144
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    NON: Fokuserar du på låtskrivandet på den tid du har, eller blandar du in arrangemang och liknande då?

  25. #145
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NON: Fokuserar du på låtskrivandet på den tid du har, eller blandar du in arrangemang och liknande då?
    Det kommer lite hur som. Ibland är det rent låtskrivande och ibland kommer allt huller om buller.
    Tyvärr så har jag inte den platsen för att sätta mig ned med en gitarr eller piano för att kunna skriva musik. Vi bor för litet för att kunnagöra det. Utan det är med lurar ihop med midi-sequencer som är det som gäller för mig.

  26. #146
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    jag vet inte om man får fråga men det står avliden på trådstartaren, är det påriktigt och hur hände det?

  27. #147
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag vet inte om man får fråga men det står avliden på trådstartaren, är det påriktigt och hur hände det?
    [admod]

    Ja, det stämmer tyvärr. TS anhörig finns här på 99 och återkommer troligen i separat tråd.

  28. #148
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Ja, det stämmer tyvärr. TS anhörig finns här på 99 och återkommer troligen i separat tråd.
    Trist

  29. #149
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kommer lite hur som. Ibland är det rent låtskrivande och ibland kommer allt huller om buller.
    Tyvärr så har jag inte den platsen för att sätta mig ned med en gitarr eller piano för att kunna skriva musik. Vi bor för litet för att kunnagöra det. Utan det är med lurar ihop med midi-sequencer som är det som gäller för mig.
    Hur tänker du ut din musik? Vid instrument där du jammar eller har du mer abstrakta idéer?

  30. #150
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon hjälpa mig med tips och komma med idéer hur fasiken man får tiden att räcka till, så man får tid över till musicerandet?

    Jag får helt klart inte tid och ro för att hålla på med min musik. Det som blir blir covers, då man har färdigt material att utgå ifrån. Det blir sällan något eget.
    Post småbarnsfar (en 2,5-åring samt en till any day) så har jag ytterst lite tid t musik. Som det blivit för mig då är att jag är så svältfödd på tid m instrumenten att jag vet precis vad jag ska ge mig på. Nån ny idé jag vill testa t ex eller fortsätta på något jag påbörjat tidigare och fått nya idéer kring.

    Men först o främst kanske det för dig handlar om vad du vill ha musiken till.

    Min prestationsångest släppte rejält när jag bestämde mig för att ”nu gör jag bara musik för min egen skull”. Slutade försöka göra saker för att det skulle gillas av andra. Tänka ut smarta grejer osv. Då lossnade det verkligen. Då blev det bara roligt. Och t o m en vinyl som betalade sig och annat roligt. Och det måste ju inte ens sticka iväg til nåt sånt heller om en bara är nöjd med att ”musicera” (som du skriver). Då räcker det väl med att göra lite covers? Spela med till andras låtar eller pilla lite MIDI och vara nöjd med en stunds musikmeditation.

  31. #151
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Haft stiltje ganska länge nu. Att det inte känns direkt kul eller givande att göra musik längre. Tror det hänger samman med allmänt mående. Man behöver nog egentligen ha lite lugn och ro och få tid att sitta och göra musik för att det ska funka. Att tvinga fram lust eller inspiration är nog rätt kört.

    Jag har dock byggt en helt mjuk studio i stugan.. plockat bort alla tekniska problem och komponenter (vilket lätt skapar ångest när man har en massa prylar som MÅSTE användas) - back to some kind of basic. Samt som M i GBG säger - fokusera på att göra musik bara för dig själv. Gillar någon det du gör? En bonus! Men inte ett måste!

    Men tid att räcka till - är nog det svåraste. Radera andra tidstjuvar?

  32. #152
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har blivit rätt tydlig mot min fru om mitt behov och säger ofta typ: ”kan jag få imorrn kväll till att spela”. Gillar att planera och då vet jag att jag får den tiden och att det inte glider ut i nåt städ eller fix som tar energin o sen pallar man inte. Min fru är inte lika förtjust i att jag gör så, hon vill hellre ta saker spontant. Men av erfarenhet vet jag att det då inte blir av lika ofta. Alltid nåt annat som måste fixas. För att jag ska må bra och ha energi o lust till att även vara pappa och fixa, städa laga mat så behöver jag veta att imorrn får jag ett par-tre timmar att bara göra musik.

  33. #153
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Äntligen fått driv och inspiration tillbaks till faktiskt göra något eget.
    Vi får väl hoppas att det inte är övergående utan känslan bli kvar...

  34. #154
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Heja! Logga ut från internet så hörs vi om en månad o får lyssna

  35. #155
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heja! Logga ut från internet så hörs vi om en månad o får lyssna
    <3

Liknande ämnen

  1. MTP-problem
    Av toandfro i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 23:46
  2. Mik problem
    Av jonas.kall i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 18:39
  3. Intressanta former för musikskapandet
    Av PF i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 09:16
  4. G2 problem
    Av frontier i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •