Sidan 23 av 52 FörstaFörsta ... 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 ... SistaSista
Resultat 1 321 till 1 380 av 3115

Ämne: Tråden om Spotify

  1. #1321
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Då är det de som levererat musiken till Spotify som har dabbat sig.

  2. #1322

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify börjar göra egen musik – under påhittade namn.

    http://www.dn.se/kultur-noje/spotify...ahittade-namn/
    Lite mer om detta:

    Before Epidemic Sound started working with Spotify, mood playlists were full of established ambient acts. According to the playlist analytics site Chartmetric, on February 23, 2017, Spotify’s Ambient Chill playlist switched out 16 tracks by Brian Eno, Bibio, Jon Hopkins and other well known electronic acts for 28 songs connected to Epidemic Sound, operating under fake names like They Dream By Day, LUCHS, and Silver Maple.
    Spotify Does, In Fact, Fill Mood Playlists With Fake Artists

    Epidemic själva, i en längre artikel:

    How do we get from that business to ‘fake artists’ on Spotify? In 2016, Epidemic Sound decided to experiment with putting some of its catalogue on streaming services, with its composers getting 50% of the revenues generated on those platforms, on top of their original fee.

    “We got in contact with all of the streaming services, and the one that was quickest was Spotify. There was nothing exclusive about it: they were just fast, and we uploaded our music. No special deal, no back door, no nothing. We just uploaded our music,” says Hoglund.
    Epidemic sound gives its side of the Spotify "fake artists" controversy

    Så det är kanske diskutabelt om musik från Epidemic är av "fejkade artister" eller att det är "fejkmusik", men jag tycker det verkar lite skumt att Spotify byter ut etablerade artister från populära spellistor.

  3. #1323
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    "Silver Maple" var ett kul namn.

  4. #1324
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klart det är fejk, men mood playlists är ju en idiotisk idé också. Bränn ner skiten, avskaffa spotify om ni gillar musik och en levande musikvärld. Snart kommer popmusik vara big data-genererat algoskräp från Amazon, mer än det redan är alltså.

  5. #1325
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det är fejk, men mood playlists är ju en idiotisk idé också. Bränn ner skiten, avskaffa spotify om ni gillar musik och en levande musikvärld. Snart kommer popmusik vara big data-genererat algoskräp från Amazon, mer än det redan är alltså.
    Jag har upptäckt enormt mycket musik tack vare Spotify, väldigt ofta via Discover Weekly. Tror knappast jag kunde hittat den på annat sätt. I skivbutikerna för 20 år sen? Glöm det. Du har rätt till din åsikt, men jag tror du har fel.

  6. #1326
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det är fejk, men mood playlists är ju en idiotisk idé också. Bränn ner skiten, avskaffa spotify om ni gillar musik och en levande musikvärld. Snart kommer popmusik vara big data-genererat algoskräp från Amazon, mer än det redan är alltså.
    Fast mood playlist håller jag med om att det är inget vidare. För min del får det gärna vara Algoskräp i dem.

  7. #1327
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har upptäckt enormt mycket musik tack vare Spotify, väldigt ofta via Discover Weekly. Tror knappast jag kunde hittat den på annat sätt. I skivbutikerna för 20 år sen? Glöm det. Du har rätt till din åsikt, men jag tror du har fel.
    Samma. Likaså genom att blixtsnabbt kunna lyssna/lägga till/följa när man får tips eller hör musik/artister omnämnas. (Instämmer att mood playlists m m är poänglösa däremot).

  8. #1328

  9. #1329

    Redaktör
    Analys av Spotify ur ett finans/business-perspektiv:

    It is not exactly groundbreaking analysis to note that Spotify has significant marginal costs — specifically, the royalties it pays the music industry (not just record labels but also songwriters and publishers). Those are represented by Spotify’s Cost of Revenue.

    Spotify negotiated new deals with the record labels last summer that resulted in lower royalty rates in exchange for guaranteed subscriber growth and the ability for the labels to make some releases exclusive to Spotify’s paid tier; you can see those lower rates reflected in Spotify’s increased margins.

    That, though, is precisely the problem: Spotify’s margins are completely at the mercy of the record labels, and even after the rate change, the company is not just unprofitable, its losses are growing, at least in absolute euro terms
    Lessons from Spotify

  10. #1330

    Redaktör
    Pitchfork skriver om Spotifys puff för Drake:

    This weekend, Spotify blanketed its app in Drake. The streaming giant “recommended” his new album, Scorpion, to each one of us, regardless of our usual taste in streaming music, by putting his face on the cover of every playlist—even those not featuring his songs. Perhaps this decision was driven by profit, or they just thought it was funny, seeing Drake gamely play the poster child for “Ambient Chill.” Or maybe they realized that they could, so they did.



    For Spotify, the reveal is that what their playlists and recommendations are really about is not, lo and behold, you. It’s about them, and the power they gain from our data and wield through their algorithms. (It’s not even really about Drake, who—despite breaking single-day streaming records with the strategy—could be swapped with any number of palatable superstars.) Again, even for those who may already feel aware of the streaming service’s primary interests, putting Drake everywhere seems like a violation of a tacit agreement. We allow Spotify to mine our personal data, so long as Spotify pretends to care about our individual taste.
    What It Means When Spotify Has Nothing to “Recommend” But Drake

  11. #1331
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så kommer Youtube music att döda spottan en gång för alla? De har ju redan pengar, så att säga.

  12. #1332
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kommer Youtube music att döda spottan en gång för alla? De har ju redan pengar, så att säga.
    Ja kanske, beror på om den är bättre och/eller har mer content.

  13. #1333
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kommer Youtube music att döda spottan en gång för alla? De har ju redan pengar, så att säga.
    Nej det lär inte ske eftersom det hela tiden kommer nya nätanvändare som signar upp till de olika musikjänsterna. Konkurrensen hårdnar dock och till slut lär några av tjänsterna slås ihop

  14. #1334
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kommer Youtube music att döda spottan en gång för alla? De har ju redan pengar, så att säga.
    Så länge de använder samma algoritmer för att rekommendera musik som för sina rekommendationer på videos så kommer det gå åt helvete.

    Dock, bra bonus i och med att sökningen är baserad på google.

  15. #1335
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kan dock tänka mig att om möjligheten finns att se all sin film och höra all sin musik på ETT ställe, YT, så blir det så det slutar. Nån som spelat monopol nån gång?

  16. #1336
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan dock tänka mig att om möjligheten finns att se all sin film och höra all sin musik på ETT ställe, YT, så blir det så det slutar. Nån som spelat monopol nån gång?
    Så lär det inte sluta. Finns många fördelar för musiker filmare och bolag om det finns flera tjänster.

  17. #1337
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vänstervinkeln eller alliansenvinkeln på teorin om marknaden helt enkelt. Det är den ultimata frågan (som inte får röras här ).

  18. #1338
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så lär det inte sluta. Finns många fördelar för musiker filmare och bolag om det finns flera tjänster.
    De styr dock inte användandet.

    Sedan tycker jag det vore charmigt om du antingen var tydlig med att det var tankar/teorier du uttalade eller om du sitter på inside info. Som du uttrycker dig här och i andra trådar (t ex Moog One) så får du det att låta som att du konstant sitter på sanningen och alla andra har fel.

    (Bara mina två cent som med-99a.)

  19. #1339
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De styr dock inte användandet.
    Till viss del jo.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Sedan tycker jag det vore charmigt om du antingen var tydlig med att det var tankar/teorier du uttalade eller om du sitter på inside info. Som du uttrycker dig här och i andra trådar (t ex Moog One) så får du det att låta som att du konstant sitter på sanningen och alla andra har fel.
    Lite märkligt inlägg och inte direkt träffsäkert. Du får nog läsa om en del av mina inlägg.

  20. #1340
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite märkligt inlägg och inte direkt träffsäkert. Du får nog läsa om en del av mina inlägg.
    Tro mig, dina är några av de jag läser mest noggrannt. Det finns det skäl till. Jag ser fortfarande mest "sanningar" och väldigt få teorier.
    Senast redigerat av machinepop den 2018-07-12 klockan 08:52. Anledning: "sanningar"

  21. #1341
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tro mig, dina är några av de jag läser mest noggrannt. Det finns det skäl till. Jag ser fortfarande mest sanningar och väldigt få teorier.
    OK litet framsteg nu skrev du att du ser "mest sanningar" tidigare skrev du "konstant". Sanningen ligger där emellan någonstans.

  22. #1342
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK litet framsteg nu skrev du att du ser "mest sanningar" tidigare skrev du "konstant". Sanningen ligger där emellan någonstans.
    Du pratar oavsett vilket runtomkring vad min poäng var. "Konstant" var retoriskt och "mest sanningar" var mer ironiskt eftersom du levererar dina inlägg som att du sitter med facit, men vi får aldrig källor. Däri låg min kritik. Jag borde använt "" kring uttrycket ovan för att tydliggöra. Jag fixar det...

  23. #1343

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge de använder samma algoritmer för att rekommendera musik som för sina rekommendationer på videos så kommer det gå åt helvete.
    Lite tankar:

    1. Spotify är helt fokuserat på musik, både när det gäller produkter och inkomster. Google tjänar däremot 95% eller mer av sina pengar på internetreklam och musik och video är mer av en sidoverksamhet. Så sånt som välfungerande sök, rekommendationer och liknande är viktigare att få till för Spotify.

    2. Google är ledande inom sök och sitter på en uppsjö data om användarna (speciellt om de använder Android), men frågan är hur mycket det hjälper för musik och musikrekommendationer. Netflix har tex sett att demografi, plats och liknande inte säger särskilt mycket om vilka filmer och TV-serier folk vill titta på, utan det handlar mer om gemensam smak. (Dvs, om både du och jag gillar amerikansk 1980-talspunk är det en bättre vägledning än om vi bor i samma stad eller är lika gamla.) Så antalet lyssnare överlag är viktigare än annan information.

    3. Spotify går inte plus, och eftersom de är beroende av rättighetsinnehavarna för innehållet är det tveksamt hur lönsamma de kan bli (iallafall i termer av marginaler, inte inkomster i stort). På motsvarande sätt är det oklart hur mycket pengar Google tjänar på Youtube – de har en vansinnig mängd tittare, men samtidigt är det oklart hur mycket annonspengar de drar in på det, och för musik specifikt sitter de i samma sits som Spotify.

    4. Google har försökt med betalkonton för film och musik tidigare, men utan större framgång (YouTube Red, videouthyrning, osv).

    5. Google verkar vilja satsa mer på kringtjänster som just film och musik, gissningsvis som ett komplement till annonsering och som svar mot Apple, och de brukar pusha sina produkter i Android, på google.com, på Youtube osv vilket är en väldigt kraftfull kanal.

    6. Google har en förkärlek för skala och att blanda in så lite människor som möjligt, och verkar inte heller ta så hårt på botgenererat material (se det som skrivits om konstiga videos för barn) och musik med tveksamt ursprung. Som lyssnare är det ett plus att folk lägger upp hela album med både obskyrt och välkänt material, men för musiker och skivbolag är det inte ett plus.

    7. Apple är kanske en farligare konkurrent för Spotify? Enligt nya siffror har de gått om Spotify i USA i antal användare, och de har hållit på med musikförsäljning på nätet redan 2003, dvs innan Spotify, och satsar också aggressivt på tjänster som musik.

    8. Skivbolagen är stora ägare i Spotify, på gott och på ont. Det betyder att de styr riktningen, men samtidigt får de mer och mer av sina intäkter via strömmad musik, så de är samtidigt beroende av inkomster från Spotify och andra. De ser nog varken Google eller Apple som allierade i det avseendet.

  24. #1344
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nån mer än jag som får, vad jag uppfattar det som, instrumentala fejkartister som förslag på Daily Mix? Artisterna har bara släppt en platta ganska nyligen, finns inga artiklar om dom utan bara länkar till musik på olika sajter när jag googlar. Allt är instrumentalt och muzak, bilderna är typ stock photo som ska kännas dramatiska, arty eller naturmotiv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F9C896FB-D367-4D17-BB33-8ECE418AF62A.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	83253

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10A7DAE5-0EAA-4DB8-A0B1-7AF9E83EE675.jpeg 
Visningar:	17 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	83254

    Trodde först att nån använt mitt konto så jag loggade ut på alla enheter som det rekommenderas o la nytt lösenord. Men det gjorde ingen skillnad.

    Jag har blockat alla artister på listorna för att försöka få algoritmerna att titta pt ett annat håll men jag får fortfarande två av sex Daily Mix med dessa. Listor som då nu är tomma och inte går att spela iom att nya artister inte läggs till.

    Kanske ska jag ta det som en hint att jag behöver bredda mitt musiklyssnande så inte allt går att täcka in på fyra Daily Mixes
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-09-05 klockan 21:40.

  25. #1345
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Spotify var ju involverade i någon härva nyligen där de hade köpt in royalty-fri musik från Epidemic Sound som flitigt pushades i alla deras egna muzak/ambient/chillout-playlists.

  26. #1346
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify var ju involverade i någon härva nyligen där de hade köpt in royalty-fri musik från Epidemic Sound som flitigt pushades i alla deras egna muzak/ambient/chillout-playlists.
    Ja, läste om det då och det kändes precis som detta de önskade att jag valde att lyssna på.

  27. #1347
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify var ju involverade i någon härva nyligen där de hade köpt in royalty-fri musik från Epidemic Sound som flitigt pushades i alla deras egna muzak/ambient/chillout-playlists.
    Ha ha ha fy fan vad fattigt...

  28. #1348
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Kom dom inte ut och "ersände" det (dom nekade det aldrig men tog tid att prata om det)?
    Jag är 100% säker att Epidemic gick ut med att dom sammarbetar med Spotify med dessa låtar i alla fall.
    Har för mig att dom skulle fixa så det är musikerns riktiga namn som skrivs istället och att det skulle stå epidemic som skivbolag eller något liknande.

  29. #1349

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Danell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom dom inte ut och "ersände" det (dom nekade det aldrig men tog tid att prata om det)?
    Jag är 100% säker att Epidemic gick ut med att dom sammarbetar med Spotify med dessa låtar i alla fall.
    Japp, se tidigare i tråden här: https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3171639

  30. #1350
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.theverge.com/2018/9/20/1...ependent-music

    Spotify has announced a new beta feature that will allow independent artists to upload their music directly to the platform instead of through a label or digital aggregator. Normally, artists who aren’t signed to a major label (which can directly upload music to Spotify) have to pay a fee to a third-party service like Tunecore to upload their music to Spotify. The upload feature will be contained within the service’s existing Spotify for Artists platform, which, among other things, allows artists to view data about their listeners and directly submit their songs for editorial playlist consideration.

  31. #1351
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt att läsa kommentarer på diverse sidor om människors skräck nu när ”varje person med en mick och ett sovrum kan lägga ut musik/rappare/etc”



    (Ung. Som att rappare är jordens avskräde)

  32. #1352
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt att läsa kommentarer på diverse sidor om människors skräck nu när ”varje person med en mick och ett sovrum kan lägga ut musik/rappare/etc”



    (Ung. Som att rappare är jordens avskräde)
    Hahahaha! Ja, som att dom skulle bli tvingade att lyssna lmfaosbicd!!!!!!!

  33. #1353
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt att läsa kommentarer på diverse sidor om människors skräck nu när ”varje person med en mick och ett sovrum kan lägga ut musik/rappare/etc”



    (Ung. Som att rappare är jordens avskräde)
    Haha, som att inte Soundcloud och Youtube finns?

  34. #1354
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Cellisten Zoe Keating delar med sig av statistiken över hennes inkomster från Spotify under de 5 senaste åren.

    https://docs.google.com/spreadsheets...B1M/edit#gid=0

  35. #1355
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, som att inte Soundcloud och Youtube finns?
    Fast det är ju just för att slippa "amatörer" som man vill använda Spotify istället för SC/YouTube. Håller lite (lite) med om skräcken.

  36. #1356
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Fast all den musiken finns redan på Spotify. Du ser den bara inte eftersom du inte söker efter den. Till skillnad mot YouTube osv kommer inte Spotify rekommendera dig något slumpmässigt klipp med liknande innehåll. Så oavsett om Spotify kommer dränkas i massa undermåligt producerad musik, om man kan kalla det så, så kommer bara de närmsta sörjande får höra den oavsett.

  37. #1357
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cellisten Zoe Keating delar med sig av statistiken över hennes inkomster från Spotify under de 5 senaste åren.

    https://docs.google.com/spreadsheets...B1M/edit#gid=0
    Rätt bra betalt för att bara spela in lite cellospelande under några timmar och sedan inte göra ngt mer under ett par år.

  38. #1358
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Är det så? Jag lyssnar oftast mer eller mindre slumpartat. Artistradio, spellisteradio, release radar, daily mixes, förslag till låtar att lägga till i egna spellistor osv. Känns ju som det är i dessa fall de kan dyka upp.

  39. #1359
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så? Jag lyssnar oftast mer eller mindre slumpartat. Artistradio, spellisteradio, release radar, daily mixes, förslag till låtar att lägga till i egna spellistor osv. Känns ju som det är i dessa fall de kan dyka upp.
    Jo, men Spotify ger dig rekommendationer baserat på vad du lyssnat på, vilka spellistor du spelat osv. Vad andra har spelat som också lyssnat på samma spellistor. Så sannolikheten att något helt okänt utan några direkta lyssningar skulle dyka upp känns som ungefär 0.

    Tror också att artisten måste få relaterade artister innan den ens föreslås för någon. Så ser jag ju på mina profiler. Vad som relateras till mina artistsidor.

    Så som okänd artist med i princip inga lyssningar kommer ingen hitta dig. Där måste musiken länkas och spelas av massa folk först.

  40. #1360
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    99musik består ju främst, men inte bara, av musikutövare. Som musikutövare känns det omöjligt att stödja Spotifys modell, tyvärr.

    Senast för några minuter sedan postade en kompis om hur illa ställt det är med ersättningen från bolaget.





    Han skriver:


    Millions of plays and just enough revenue to buy a beer in NYC. Something doesn’t quite seem to add up! #royaltytimeagain

  41. #1361
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Fast, jag kanske missar något, men låten med miljoner lyssningar har ju dragit in 1/3 av totalsumman och vi ser inte hur många gånger den spelats under den period som avses.

    Jag försvarar inte Spotify, verkligen inte, men jag hade gärna haft siffrorna för antalet spelningar och/eller ersättningen per spelad låt för att kunna analysera dessa lättare.

  42. #1362
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur mycket tar skivbolag eller aggregator?

  43. #1363
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Zoe Keatings siffror (9,5milj stream $35000) såg väl ut att stämma, mindre betalt än om man skulle sälja massa cds för 15 år sen, men ändå pengar. Det kanske är fördröjning på Irisarris stats?

  44. #1364
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik består ju främst, men inte bara, av musikutövare. Som musikutövare känns det omöjligt att stödja Spotifys modell, tyvärr.

    Senast för några minuter sedan postade en kompis om hur illa ställt det är med ersättningen från bolaget.





    Han skriver:


    Millions of plays and just enough revenue to buy a beer in NYC. Something doesn’t quite seem to add up! #royaltytimeagain

    Hans bolag verkar uppenbarligen ha kass deal m spotify. Jag får in 100$/kvartalet på mina fjuttstreamings (ca 300-400 streams/dag) via Distrokids avtal m Spotify.

    Eller så är det ngt annat strul, typ att upphovsrättsinnehavare är felsatt eller ngt... Eller så är millionstreamsen gamla, dvs siffrorna är ju totala för all time...

    edit: ser att han har 55k lyssnare/månad. Så det r ngt fel m hans/bolagets deal

  45. #1365
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Räknade ut att med recordunion behövs 229 streams för 1dollar i snitt de senaste 7åren så 240dollar i månaden skulle han fått om han haft recordunion, tog antal streams / intjänade dollars på 7 år på en egen låt, blir det rätt då?

  46. #1366
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Hela streamgrejen med bolag som Spotify är ju upplagt så att de flesta av artisterna/musikerna inte tjänar mycket men investerarna musikbolagen och techbolagen tjänar desto mer. Sen är ju betalmodellen ganska galen från början när den bygger på hur mycket/lite man får när ens musik spelas på radion per lyssnare. MEN på radion kan man ju inte välja exakt vad man kan höra och när.

  47. #1367
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Det där är ju missvisande. Måste vara hans bolag som har givit honom en skräp-deal. Dvs de snor större delen av streaming-kakan innan de ger honom hans del.

    100.000 streams ger 400 dollar.




    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik består ju främst, men inte bara, av musikutövare. Som musikutövare känns det omöjligt att stödja Spotifys modell, tyvärr.

    Senast för några minuter sedan postade en kompis om hur illa ställt det är med ersättningen från bolaget.





    Han skriver:


    Millions of plays and just enough revenue to buy a beer in NYC. Something doesn’t quite seem to add up! #royaltytimeagain

  48. #1368
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Är det fler som har en "trasig" Discover Weekly lista?

    Verkar nästan som att algoritmen inte riktigt klarar av alla spretiga låtar man har i playlists o.s.v.
    Börjar bli svårare och svårare för den att matcha musik, trots att man hittar ny/nyare musik i genrer som man har i playlists.
    Har allt från gamla låtar, typ Sinatra och Dean Martin till Drum n' Bass. Blanda in lite Retro synth, Rock, vad ny Crystal Method är för genre o.s.v.

    Verkar som sagt ha gått sönder för det är rätt skumma låtar man får numer

  49. #1369
    Varför gör ingen ett protokol som alla kan använda hur dom vill för att leverera musik hur dom vill på vilkoren dom vill, och lyssnarna använda som dom vill på vilkoren dom vill istället?


    .....


    Ah, just det, det finns redan ett sådant protokol. Det heter HTTP.

    Om Bandcamp kan.....

  50. #1370
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Min Discover Weekly är rätt schysst. Äntligen fri från en massa norsk rap som dök upp i våras. Däremot har jag fortfarande den där sjukt störiga Daily Mix med muzak från låtsasartister

  51. #1371
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Discovery sweekly har definitivt blivit sämre för mig. Inte helt urballat men förut var det ofta 5-10 låtar som jag blev nyfiken på och ville lyssna vidare på hela albumet. De senaste månaderna har det varit 1-2.
    Men det kanske jag som är trött och inte orkar ta till mig ny musik.

  52. #1372
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Då är jag i alla fall inte ensam

  53. #1373
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Daniel Ek. Kan man vara mer nya pengar? Trippelfatwa och evig bojkott blir domen.

  54. #1374
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Daniel Ek. Kan man vara mer nya pengar? Trippelfatwa och evig bojkott blir domen.
    Nya pengar? Du menar helt vanlig 00-tals luftekonomi? Eller bluff? Spotify äger ingenting annat än massa data om sina användare (som dom egentligen inte riktigt äger helt). Visserligen värdefullt, men bara en tidsfråga innan det blir ohållbart.

  55. #1375
    Tycker det i synnerhet finns en intressant korrelation mellan tech-bolagens börsnoteringar, och techbolagens inflytande över börsens technologiska infrastrukturer.

  56. #1376
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nya pengar? Du menar helt vanlig 00-tals luftekonomi? Eller bluff? Spotify äger ingenting annat än massa data om sina användare (som dom egentligen inte riktigt äger helt). Visserligen värdefullt, men bara en tidsfråga innan det blir ohållbart.
    Fast Daniel Ek har väl växlat in en hel del aktier mot "riktiga" pengar, så han har nog faktiskt pengar, även om en del av hans "personliga förmögenhet" nog kan visa sig vara luft, beroende på hur spotify går.

    (Har en bekant som i slutet på 90-talet gjorde resan från "fattig" till en teoretisk förmögenhet på närmare en miljad, å tillbaks till "fattig" igen.)

  57. #1377
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Nya pengar som att bete sig som nån ryssoligarks påtända trofèfru. Jag har insiderinfo om byggandet av ett av hans badrum och det är rent igenom vidrigt att höra. Skulle vara intressant att få lite gamla pengars åsikter om hans härjande i Djursholm på sistone.

  58. #1378
    Han har säkert graderat sig. Att det går att växla luft till "riktiga pengar" är väl självklart eftersom det i princip är så pengar tillverkas idag. Mer specifikt skapas det igenom skulldsättning för saker som inte finns ännu, som en lönsam streamingtjänst till exempel.

  59. #1379
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Skickar han några pengar tillbaka in i musikvärlden? Främjar unga musikskapare el dyl?

  60. #1380
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skickar han några pengar tillbaka in i musikvärlden? Främjar unga musikskapare el dyl?
    Säkert, i mån av skatteavdrag

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •