Sidan 49 av 52 FörstaFörsta ... 39 45 46 47 48 49 50 51 52 SistaSista
Resultat 2 881 till 2 940 av 3109

Ämne: Tråden om Spotify

  1. #2881
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Som alltid ett bra inlägg från Damon Krukowski.
    Var inte hela poängen med Spotify att man inte ska ladda ner musik gratis, för när man strömmar får upphovsmännen åtminstone några ören? Nu har de ju tappat hela det eventuella moraliska övertag som de hade. En liten artist (eller inte så liten, bara "smal") får precis lika lite (0,00) om jag spelar deras musik på Spotify eller om jag piratar hem den. Nu inser man ju att allt det där snacket om "den långa svansen" bara var båg från början.

  2. #2882
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, filka fejkartister eller pengatvättare har färre än tusen streams? De om någon spelar väl mycket. Man skapar väl inte en fejkartist och sen låter den ligga olyssnad, eller har jag missat något?
    Jag fattar inte heller detta. "Fejkartister" med streaming farmar kommer väl inte påverkas av detta öht. Tvärtom!

  3. #2883
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag hörde om ett arbete/upprop (var det i Frankrike kanske) som gick ut på peer-to-peer-baserad ersättning för streaming. Helt enkelt att de intäkter jag som individ genererar i form av betalda abonnemang och reklam fördelas (efter något rimligt avdrag för gemensamma kostnader) på de streams jag konsumerat. Då går mina pengar till de artister jag lyssnar på. Verkar enkelt och rimligt. Någon som hört om detta och vet mer?

  4. #2884
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Roade mig med att läsa lite statistik, verkar som 95% av alla Spotify artister har mindre än 1000 streamare / månad (21000 streams / år om man tar x 1,75).

    Känns inte som det räcker för att bli betald, om man har många låtar uppe, har man 21st räcker det precis, allafall i snitt

    Har jag räknat rätt?

    """558,000 artists.reached more than 1,000 listeners, while 214,000 artists were ablet to cross the 10,000-listener threshold, which is right about where Spotify sets the benchmark for professional artists.

    https://www.igroovemusic.com/blog/ar...n-spotify.html

    ---

    How many artists are on Spotify in 2023? It is estimated that Spotify currently has.over 11 million.artists and creators on its platform

    https://www.demandsage.com/spotify-stats

    ---

    There’s little information online about what is considered to be a “good” stream to listener ratio inside SFA.

    I’ll attempt to answer that here.

    Low: 1.0–1.5
    Normal: 1.5–2.0
    Above Average: 2.0–4.0
    Excellent: 4.5 +

    The “Streams / Listener” tab is a new function inside of Spotify For Artists, which gives teams more insight around how many users are choosing to re-listen to their song after they listened to it the first time.

    https://medium.com/@itsnorequests/wh...y-be39e4f0b3f7"""

  5. #2885
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som alltid ett bra inlägg från Damon Krukowski.
    Var inte hela poängen med Spotify att man inte ska ladda ner musik gratis, för när man strömmar får upphovsmännen åtminstone några ören? Nu har de ju tappat hela det eventuella moraliska övertag som de hade. En liten artist (eller inte så liten, bara "smal") får precis lika lite (0,00) om jag spelar deras musik på Spotify eller om jag piratar hem den. Nu inser man ju att allt det där snacket om "den långa svansen" bara var båg från början.
    Det kostar väl att få sin musik på spotify. Så mindre än piratkopierat, potentiellt.

    Men, bra poäng.

  6. #2886
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar inte heller detta. "Fejkartister" med streaming farmar kommer väl inte påverkas av detta öht. Tvärtom!
    De snackar skit. Så enkelt är det.

  7. #2887
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hörde om ett arbete/upprop (var det i Frankrike kanske) som gick ut på peer-to-peer-baserad ersättning för streaming. Helt enkelt att de intäkter jag som individ genererar i form av betalda abonnemang och reklam fördelas (efter något rimligt avdrag för gemensamma kostnader) på de streams jag konsumerat. Då går mina pengar till de artister jag lyssnar på. Verkar enkelt och rimligt. Någon som hört om detta och vet mer?
    Ja. Jag fattar inte varför det inte är så. Antagligen för att det inte är förenligt med nuvarande STIM m fl, eller att majorbolagen inte vill ha det så.

  8. #2888
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Den långa svansen borde ju gälla även fejk-låtarna. Så den här lösningen med att inte betala mindre artister stävjer inte alls de grundläggande problemen.

  9. #2889
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den långa svansen borde ju gälla även fejk-låtarna. Så den här lösningen med att inte betala mindre artister stävjer inte alls de grundläggande problemen.
    Det är nog inte det de försöker göra heller.

  10. #2890
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hörde om ett arbete/upprop (var det i Frankrike kanske) som gick ut på peer-to-peer-baserad ersättning för streaming. Helt enkelt att de intäkter jag som individ genererar i form av betalda abonnemang och reklam fördelas (efter något rimligt avdrag för gemensamma kostnader) på de streams jag konsumerat. Då går mina pengar till de artister jag lyssnar på. Verkar enkelt och rimligt. Någon som hört om detta och vet mer?
    SoundCloud har något de kallar Fan-powered Royalties vilket låter som det du beskriver. Nu är ju de ingen jättespelare i streaming-sammanhang, men det finns iallafall nån https://help.soundcloud.com/hc/en-us...Royalties-FAQs

  11. #2891
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill läsa lite mer om hur kassa de är på att svara på frågor så har jag skrivit den här:

    https://www.scoopmagasin.se/artiklar...drig-i-telefon
    Intressant läsning. Visste inte att den här pengatvättgrejen med gangsters (skilt från köpta streams bara) var en grej globalt.

    Men alltså. Rent mjöl i påsen är ett puckar begrepp men man undrar lite vad de sysslar med på Spotify:

    ”Vi skrev redan från början att det handlar om organiserad brottslighet som tvättar pengar på Spotify i Sverige. Det var det allra första mejlet. Vi skrev också att vi vill jättegärna ge en så detaljerad bild som vi bara kan av hur de jobbar med att bekämpa det här. Men trots det så valde de att bara svara på mejlfrågor. Och inte heller svara på alla frågor.

    – Och heller inte svara i telefon när du bara försökte ringa för att stämma av någonting, säger Frida Svensson.

    – Nej, de har aldrig svarat i telefon, instämmer Erik Wisterberg.

    Faktiskt, berättar reportrarna, framgår av det pm från NOA som de fick ut att inte heller polisen fått tag på Spotify på telefon.”

  12. #2892
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart drag av Daniel Ek dock. Jag är ett pretto så jag lyssnar nog rätt ofta på låtar som inte når upp i tusen spelningar. Nu är det många år sedan jag lade av med Spotify men annars hade han fått slantar av mig utan att behöva betala upphovspersonerna jag lyssnat på. Geni!
    Det rimliga etiskt vore således att vi som lyssnar på smala artister får återbäring på avgiften i relation till hur mycket smalt (< 1000) vi lyssnat på. Lär ju hända...

  13. #2893
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    En tanke jag funderar kring här, som rör punkten om funktionell musik. Varför betalas inte royalties ut per streamad tidsenhet istället för per track? Det borde ju åtminstone lösa problemet som beskrivits med typ playlists med 30 sekunderslåtar med bara vittbrus och annat. Om jag inte minns fel är det väl så royalties betalas ut för t ex radio?

    ...
    Ja, det är ett stort mysterium. Ett sätt att få betala mindre till kreatörerna kanske? Nästan allting i kommersiella sammanhang är timtaxa men inte här. Konsevenserna har alltid varit orimliga. En provlyssning på 30 sek på en skitlåt har samma värde som att lyssna på hela Goldie: "Mother" o.s.v.

  14. #2894
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hur räknas antalet "streams"? Är det 1000 unika användare? Om inte, hur glest får man lyssna på samma låt för att räknas på nytt?

  15. #2895
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur räknas antalet "streams"? Är det 1000 unika användare? Om inte, hur glest får man lyssna på samma låt för att räknas på nytt?
    Har hört om en cap per dag och user, typ över 5 lyssningar räknas inte. Annars tror jag inte det behöver vara unika lyssnare, förutom fakecheck-algoritmer som triggar på vissa lyssnarmönster.

  16. #2896
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SoundCloud har något de kallar Fan-powered Royalties vilket låter som det du beskriver. Nu är ju de ingen jättespelare i streaming-sammanhang, men det finns iallafall nån https://help.soundcloud.com/hc/en-us...Royalties-FAQs
    Yes! Det verkar funka typ så. Det jag hörde om var dock riktat mot just Spotify.

  17. #2897
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Sökfunktionen i Spotify verkar trasig:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-12 kl. 12.34.20.png 
Visningar:	11 
Storlek:	58,5 KB 
Id:	115487

  18. #2898
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Funkar på mobil (iOS)

  19. #2899
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sökfunktionen i Spotify verkar trasig:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-11-12 kl. 12.34.20.png 
Visningar:	11 
Storlek:	58,5 KB 
Id:	115487
    Funkar utmärkt här iaf. Både dator + mobil.

  20. #2900
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jo nu funkar det. Sökmotorn var nog bara morgontrött...

  21. #2901
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Någon som testat Spotifys ”Pay to win”?
    Spontant känns hela upplägget som ett rån på de få korvören man får?


    Kostnad för Discovery Mode
    För Discovery Mode behövs inga förskottsbetalningar. I stället tillämpas en provision på 30 % av de inspelningsroyalties som genereras från alla streams av de utvalda låtarna i Discovery Mode‑sammanhang – Spotify Radio och automatisk uppspelning. Alla streams av de utvalda låtarna som inte görs genom Spotify Radio eller automatisk uppspelning förblir provisionsfria.

  22. #2902
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat Spotifys ”Pay to win”?
    Spontant känns hela upplägget som ett rån på de få korvören man får?


    Kostnad för Discovery Mode
    För Discovery Mode behövs inga förskottsbetalningar. I stället tillämpas en provision på 30 % av de inspelningsroyalties som genereras från alla streams av de utvalda låtarna i Discovery Mode‑sammanhang – Spotify Radio och automatisk uppspelning. Alla streams av de utvalda låtarna som inte görs genom Spotify Radio eller automatisk uppspelning förblir provisionsfria.
    Fattar jag rätt att Spotify kan tänka sig lägga upp mina låtar på Radio och Discovery spelningar mot att jag inte får betalt? Det ger ju faktisk Spotify en anledning att strössla några små artister in bland de stora. Kan faktiskt funka. Money talks, bullshit walks...

  23. #2903
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar jag rätt att Spotify kan tänka sig lägga upp mina låtar på Radio och Discovery spelningar mot att jag inte får betalt? Det ger ju faktisk Spotify en anledning att strössla några små artister in bland de stora. Kan faktiskt funka. Money talks, bullshit walks...
    Kanske iaf kan vara ett sätt att komma över 1000 spå så att betalning öht utgår. 🫤

  24. #2904
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar jag rätt att Spotify kan tänka sig lägga upp mina låtar på Radio och Discovery spelningar mot att jag inte får betalt? Det ger ju faktisk Spotify en anledning att strössla några små artister in bland de stora. Kan faktiskt funka. Money talks, bullshit walks...
    Pratar vi om Discovery Mode nu?

    Isåfall du får 70% pengar av de extra streamsen som Discovery Mode genererar, spelar nån samma låt självmant fast den är reggad för discovery mode får du 100%.

    I praktiken kommer förmodligen nån annans låt rekomenderas mindre, så de som gynnas är de med fler än 25000 streams och spotify?

  25. #2905
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det är inte tillgängligt för riktigt små artister: https://support.spotify.com/se/artis...iscovery-mode/

    "Du kanske kvalificerar för Discovery Mode om du har åtminstone 25 000 lyssnare per månad. Vi har märkt att Discovery Mode fungerar bäst med en publik i den här storleken eller större"

  26. #2906
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som testat Spotifys ”Pay to win”?
    Spontant känns hela upplägget som ett rån på de få korvören man får?


    Kostnad för Discovery Mode
    För Discovery Mode behövs inga förskottsbetalningar. I stället tillämpas en provision på 30 % av de inspelningsroyalties som genereras från alla streams av de utvalda låtarna i Discovery Mode‑sammanhang – Spotify Radio och automatisk uppspelning. Alla streams av de utvalda låtarna som inte görs genom Spotify Radio eller automatisk uppspelning förblir provisionsfria.
    Hur känns det som ett rån? Som jag läser det kommer du få 70% av royalties utbetalda för spelningar du annars förmodligen inte fått alls, samtidigt som du har möjlighet (men ingen garanti, no shit!) att blr rekommenderad/auto-matchad oftare.

    Tror snarare inte det gör någon skillnad alls. Vem väljer INTE att vara med på ett sådant upplägg. Möjligen att du kan välja vilka av dina låtar som ska ha störst chans att auto-presenteras, typ bara slå på det för de låtar du "satsar" på/tycker är mest representativa för dig.

  27. #2907
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur känns det som ett rån? Som jag läser det kommer du få 70% av royalties utbetalda för spelningar du annars förmodligen inte fått alls, samtidigt som du har möjlighet (men ingen garanti, no shit!) att blr rekommenderad/auto-matchad oftare.

    Tror snarare inte det gör någon skillnad alls. Vem väljer INTE att vara med på ett sådant upplägg. Möjligen att du kan välja vilka av dina låtar som ska ha störst chans att auto-presenteras, typ bara slå på det för de låtar du "satsar" på/tycker är mest representativa för dig.
    Jag kan ge mig fan på att det plötsligt såklart genererar fler spelningar. Allt för att Spotify ska fiska tillbaka pengar. Du får ju annars 100% för autoplay/rek. osv.
    Rekommenderad/auto-matchad oftare = Pay to Win. Det borde ju enligt mig funka utan att man ska "betala" för det.

    Satte iaf nyss upp en disc. kampank för dec månad för utvärdering. Valde alla låtar jag hade. Var default iklickat.

  28. #2908
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Varför dom skriver att man måste ha 25000 lyssnare i månaden har jag ingen aning om, men det stämmer absolut inte.

  29. #2909
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför dom skriver att man måste ha 25000 lyssnare i månaden har jag ingen aning om, men det stämmer absolut inte.
    Kan inte vara streams då? Antal lyssnare (unika) och antal streams är ju inte samma

  30. #2910
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Så här är reglerna på mitt konto:

    Discovery Mode är för närvarande bara tillgängligt för följande låtar:

    Låtar där du är en huvudartist. Om det finns flera huvudartister kan bara en artist åt gången välja låten till Discovery Mode.
    Låtar som har släppts på Spotify för minst 30 dagar sedan.
    Låtar som har haft åtminstone en stream de senaste sju dagarna.
    Låtar som har haft åtminstone en stream från Radio och Automatisk uppspelning de senaste sju dagarna.

  31. #2911
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här är reglerna på mitt konto:

    Discovery Mode är för närvarande bara tillgängligt för följande låtar:

    Låtar där du är en huvudartist. Om det finns flera huvudartister kan bara en artist åt gången välja låten till Discovery Mode.
    Låtar som har släppts på Spotify för minst 30 dagar sedan.
    Låtar som har haft åtminstone en stream de senaste sju dagarna.
    Låtar som har haft åtminstone en stream från Radio och Automatisk uppspelning de senaste sju dagarna.
    Aha, knasigt, antingen är det kombinerade kriterier då eller kanske nån beta-utrullning. Jag ser inte ens kampanjer i min artist-profil.

  32. #2912
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, knasigt, antingen är det kombinerade kriterier då eller kanske nån beta-utrullning. Jag ser inte ens kampanjer i min artist-profil.
    Beror också på vilken aggregator man har Amuse, CD Baby, CmdShft, Dance All Day, DistroKid, EmuBands, Stem, UnitedMasters, Venice Music, och Vydia kan man använda om man vill testa Discovery Mode

    Själv håller jag på att byta från Record Union till Distrokid delvis av den anledningen (borde dock nog bytt till Amuse istället)

  33. #2913
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ett "tips" för de som vill komma närmare 1000 streams och har konto hos distrokid. Verkar som om ifall man använder Distrokids funktion Wheel of Playlist (lotteri var på deras playlist man ska hamna) så kommer man också spelas ca 3-400 gånger av WAVR.ai spellistan då de verkar kopiera distrokids lista för att göra reklam för sig till desperata artister.

    Tror att de är så för jag testade med 3 olika projekt och alla hamnade där

  34. #2914
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    https://youtu.be/et8R5i5UEjY

    Nu finns det en händig guide!

    (har inte kollat)

  35. #2915
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Bör man satsa på några få låtar i framtiden om man är en liten artist tro? 95% av mina låtar kommer inte upp i 1000, har många som inte kommer upp i 10/år ens

    Kanske ska man satsa på Youtube, tycker algoritmen har blivit bättre där på sistone (fler streams fast man knappt har några följare).

  36. #2916
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Verkar som det blir 2 minuter för brus etc
    https://www.svt.se/kultur/bekraftat-...modell--h3gxaq

  37. #2917
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Spotify gör allt sämre för användarna, men får själv betala mindre än alla andra för sin app hos Google - https://www.theverge.com/2023/11/20/...on-secret-deal

  38. #2918
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar som det blir 2 minuter för brus etc
    https://www.svt.se/kultur/bekraftat-...modell--h3gxaq
    Inte för att jag vet hur man ska tackla det - men 2 minuter istället för 30 sekunder känns som ett slag i luften.
    Det mest sannolika är ju att det bara handlar om att komma undan med att streaming farmar ska kunna lyssna på samma album på repeat i 10 timmar utan att väcka uppmärksamhet "folk sover till bruset". Ska dom få STIM också på sånt?

  39. #2919
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify gör allt sämre för användarna, men får själv betala mindre än alla andra för sin app hos Google - https://www.theverge.com/2023/11/20/...on-secret-deal
    Älskar plattformskapitalismen, det är ett så himla bra system

  40. #2920
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att jag vet hur man ska tackla det - men 2 minuter istället för 30 sekunder känns som ett slag i luften.
    Det mest sannolika är ju att det bara handlar om att komma undan med att streaming farmar ska kunna lyssna på samma album på repeat i 10 timmar utan att väcka uppmärksamhet "folk sover till bruset". Ska dom få STIM också på sånt?
    Ja de får säkert stim fast borde vara nån regel bara att man inte får ha 100 30sekundare på samma skiva fast blir väl samma resultat korta låtar borde inte vara förbjudet bara om man sätter det i system eller nåt sånt

  41. #2921
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja de får säkert stim fast borde vara nån regel bara att man inte får ha 100 30sekundare på samma skiva fast blir väl samma resultat korta låtar borde inte vara förbjudet bara om man sätter det i system eller nåt sånt
    Vad som kommer hända är ju att brusplattorna kommer att ha 70 låtar som är 2 minuter och 1 sekund - klart!

  42. #2922
    JoE
    JoE är inte uppkopplad
    JoEs avatar
    Senior
    https://open.spotify.com/album/6otvA...QJao48x_SUxhUQ

    Man kan undra hur det blir för denna med The Residents...
    (dom uttrycker ju ganska mycket på 1 minut).

  43. #2923
    ngaes
    ngaes är inte uppkopplad
    ngaess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Känns spontant jävligt mökigt att nån kör fake-streams med mina låtar i spellistor och så får jag skit OCH betala för det.. Noll intresse av några fake-streams men kan väl heller inte göra nåt åt det.. :/

    Spotify kanske också borde agera mot ”fake” artister som ligger i en del listor som uppenbarligen är till för att slippa betala ut royalties.. lär ju knappast hända..
    Senast redigerat av ngaes den 2023-11-27 klockan 19:21.

  44. #2924
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Såg en helt annan grej här om dagen. AstroPilot hade blivit tillagd som medkompositör på ett antal släpp som han inte har något att göra med. På så vis dyker den andra artistens släpp upp på hans sida och de får exponering framför alla hans följare. Ett enkelt sätt att snabbt dra upp antal streams och få nya följare genom att rida på en kändare artists framgångar. Som tur är fick han till slut svar från Spotify att de skulle ta bort det. Men det finns ingen spärr så att de inte kan fortsätta med den här taktiken. Vad jag förstod så har det även skett för än kändare artister.

    Citat Ursprungligen postat av AstroPilot
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    New type of scam affecting musicians.

    Add an artists (with some followers/audience) to their fake generic albums as the co-author.

    Recently I found this shit on my profile as well in upcoming releases.

    Amazon Music deleted it without any questions.

    While Spotify doesn't see there copyright violations. They asked to fill special content relocation form (to remove it content from my artist profile). But sadly, it's not possible to add upcoming release to that form..
    I hope that there will be some solution, otherwise this fake albums will interfere with my hard-worked releases.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	405904019_865290598390193_979674920589384105_n.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	133,1 KB 
Id:	115748

  45. #2925
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Den här passiva inställning som alla stora onlinebolag kör med, FB, Youtube och Spotify där allt är i princip helt utan människor, bara automatiserade processer blir hela tiden utnyttjat av "missbrukare".

  46. #2926
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JoE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://open.spotify.com/album/6otvA...QJao48x_SUxhUQ

    Man kan undra hur det blir för denna med The Residents...
    (dom uttrycker ju ganska mycket på 1 minut).
    Haha... jag håller just att sätta mig i den båten själv. Skiva på G där alla låtar utom en är 1.23, jag kanske blir bannad? Hoppas det, då kan jag gå till pressen och bli berömd...

  47. #2927
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ngaes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns spontant jävligt mökigt att nån kör fake-streams med mina låtar i spellistor och så får jag skit OCH betala för det.. Noll intresse av några fake-streams men kan väl heller inte göra nåt åt det.. :/

    Spotify kanske också borde agera mot ”fake” artister som ligger i en del listor som uppenbarligen är till för att slippa betala ut royalties.. lär ju knappast hända..
    Hur menar du att en fejkartist gör att någon (vem?) slipper betala royalties?

  48. #2928
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här passiva inställning som alla stora onlinebolag kör med, FB, Youtube och Spotify där allt är i princip helt utan människor, bara automatiserade processer blir hela tiden utnyttjat av "missbrukare".
    I viss mån sant men utan diverse automatik skulle det vara ännu enklare att fuska eftersom mängderna är helt enorma.

  49. #2929
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior

  50. #2930
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Spotify är ju ena rövhattar, får väl köra en minikampanj då.. lite sådär gubbgrinigt på fredagseftermiddagen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2023-12-01_130717880.png 
Visningar:	11 
Storlek:	467,5 KB 
Id:	115800

    edit: fick PM om template, delar den här oxo för ev andra intressenter

    https://www.dropbox.com/scl/fi/fc4fb...2a73ibbfh&dl=0

    Font för bandnamnet är Circular Medium, jag körde ca 130 pixlar på min,

    https://www.dfonts.org/wp-content/up...s/Circular.zip
    Senast redigerat av BURG den 2023-12-01 klockan 13:33.

  51. #2931

    Redaktör
    Spotify avskedar 17% av personalen. Kortversionen: de lånade pengar, expanderade och anställde massa folk under 2020 och 2021, men nu med högre räntor så måste de skära ner på grund av kostnaden:

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ek
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    To align Spotify with our future goals and ensure we are right-sized for the challenges ahead, I have made the difficult decision to reduce our total headcount by approximately 17% across the company. […]

    I realize that for many, a reduction of this size will feel surprisingly large given the recent positive earnings report and our performance. We debated making smaller reductions throughout 2024 and 2025. Yet, considering the gap between our financial goal state and our current operational costs, I decided that a substantial action to rightsize our costs was the best option to accomplish our objectives. […]

    In 2020 and 2021, we took advantage of the opportunity presented by lower-cost capital and invested significantly in team expansion, content enhancement, marketing, and new verticals. These investments generally worked, contributing to Spotify’s increased output and the platform’s robust growth this past year. However, we now find ourselves in a very different environment. And despite our efforts to reduce costs this past year, our cost structure for where we need to be is still too big. […]

    Today, we still have too many people dedicated to supporting work and even doing work around the work rather than contributing to opportunities with real impact. More people need to be focused on delivering for our key stakeholders – creators and consumers. In two words, we have to become relentlessly resourceful.
    Daniel Ek: An Update on December 2023 Organizational Changes

  52. #2932
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify avskedar 17% av personalen. Kortversionen: de lånade pengar, expanderade och anställde massa folk under 2020 och 2021, men nu med högre räntor så måste de skära ner på grund av kostnaden:
    Enl di.se, rörelsevinst +32 miljoner euro under det tredje kvartalet, nettoresultat +65 miljoner euro.. fortfarande för lite pengar i Daniel Ek's plånbok månne? ....

  53. #2933
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har lite svårt att förstå varför detta fokus på Daniel Ek? Borde väl snarare vara alla ägarna som det handlar om (Daniel Ek verkar t.ex. inte vara den enskilt största ägaren).

  54. #2934
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lite svårt att förstå varför detta fokus på Daniel Ek? Borde väl snarare vara alla ägarna som det handlar om (Daniel Ek verkar t.ex. inte vara den enskilt största ägaren).
    Sure, Martin och Daniel då

  55. #2935
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har lite svårt att förstå varför detta fokus på Daniel Ek? Borde väl snarare vara alla ägarna som det handlar om (Daniel Ek verkar t.ex. inte vara den enskilt största ägaren).
    Varje förenklat narrativ måste ha en tydlig skurk.

  56. #2936
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    När har ekonomi på macro-nivå "made sense".

    - Ni gjorde bara 7miljarder i vinst istället för 7.1 miljarder?

    ....börsvärdet går ner, vi sparkar folk ¯\_(ツ)_/¯

  57. #2937
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är komplicerade saker och för att förstå dem fullt ut så behövs samma kunskaper, insikter och underlag som de som tar besluten. Först då kan det te sig logiskt.

    Att försöka förklara sådant här kan jag inte göra för jag har inte den bakgrunden.

    Sedan finns ju även möjligheten att ägarna sitter i sina läderfåtöljer, dricker whisky och röker cigarrer hela dagarna samt kräver "MER PENGAR TILL MIG!!!". Mer troligt är att investerarna (som då äger stor del av företaget) skruvar åt och säger "nu är det dags att börja tjäna pengar till oss, vi har legat ute med några miljarder rätt länge nu och vill ha något tillbaka".

  58. #2938
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Så är det, var mer ett sätt att belysa att det är inget "ovanligt" och unikt med Spotify.

  59. #2939
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, det var så du menade. Då är jag med.

  60. #2940
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Sedan finns ju även möjligheten att ägarna sitter i sina läderfåtöljer, dricker whisky och röker cigarrer hela dagarna samt kräver "MER PENGAR TILL MIG!!!". Mer troligt är att investerarna (som då äger stor del av företaget) skruvar åt och säger "nu är det dags att börja tjäna pengar till oss, vi har legat ute med några miljarder rätt länge nu och vill ha något tillbaka".
    Daniel ek och Martin Lorentzon har majoritet i rösträtt och är även de två största ägarna tillsammans, så de har inte den pressen från investerare på det sättet som du beskriver. Dock så har de säkert lån som tickar och skall betalas, så det är ju smart att skala ner på organisationen om man vill stanna cash flow positive och samtidigt nå de mål som satts för bolaget.

    Kan dock lova att de sitter o röker cigarr och dricker whiskey... av dyraste sort haha

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •