Sidan 33 av 52 FörstaFörsta ... 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SistaSista
Resultat 1 921 till 1 980 av 3109

Ämne: Tråden om Spotify

  1. #1921
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Lättsam tanke apropå inget: Är det inte lite töntigt att vi som förser tjänsterna med innehåll inte får rabatt på tjänsten? När jag var 16 och jobbade på MAX så fick vi 30% på burgare, och det kändes nästan lite snålt. (Cola kostade bara 2kr dock!)

    Jag har betalt Spotify mer än de har betalt mig. Undrar om jag lyssnat på fler låtar än folk lyssnat på mina? Gränsfall, men tror nog inte det

  2. #1922
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De som ger bränsle till företagarförakt är de företag som beter sig som nidbilden av gnidiga företagare
    Absolut, det är definitivt en bidragande orsak, men knappast den enda, eller ens största. Jag upplever att det finns en stor såväl misstro som okunskap kring företagande och företagare. (På samma sätt som kring elektronik-musiker... =) )

  3. #1923
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer inte. Mellan oktober och november 2019 höjde de från 149 till 169 för familjeabonnemang, så det var 13 % där också. Så mellan oktober 2019 och februari 2021, alltså knappt två och ett halvt år har de höjt priset från 149 till 189 kronor, dvs 27 %.
    Tack, jag hade nån känsla av det, men minnet sviker...

    Jag hade lätt betalat 100kr mer för en rimlig ljudkvalitet. Som det är nu står vi kvar på samma mp3 nivå (mer eller mindre) som Pirate Bay erbjöd och Spotify var ett lagligt alternativ till.

    Undrar om ersättningen till artister/skivbolag är samma eller högre vid CD kvalitet. Har nån koll på TIDALs ersättning modell? Hifi abonnemangen är ju dubbelt så dyra som standard (aka premium). Undrar om det speglar ersättningen till upphovsrättsinnehavarna?

  4. #1924
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tidal är de som betalar näst bäst. Men det verkar ha varit problem med utbetalningarna senaste halvåret/året. De som betalar bäst per stream är faktiskt Napster. Men det är inga som använder det.

    Publiken finns inte på de tjänster som betalar bäst. De finns heller inte i lika många länder som Apple och Spotify.

  5. #1925
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade lätt betalat 100kr mer för en rimlig ljudkvalitet. Som det är nu står vi kvar på samma mp3 nivå (mer eller mindre) som Pirate Bay erbjöd och Spotify var ett lagligt alternativ till.
    Men på Pirate Bay eller andra fildelningstjänster hittar man ju det som användarna väljer att lägga ut, och det har alltid funnits lossless-torrents att hitta - så det Spotify gjorde var ju snarare att försämra för lyssnaren genom att komprimera allt till kass mp3-kvalitet. Nu är väl högsta kvalitet på Spofity 320kbps Ogg Vorbis, har jag för mig.

  6. #1926
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Spotify använder för högsta kvalitet Ogg ~320kbps (eller gjorde i alla fall) i deras applikationer och AAC 256kbps i webbspelaren. Alltså om det streamas direkt från webbläsare.

  7. #1927
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, det är definitivt en bidragande orsak, men knappast den enda, eller ens största. Jag upplever att det finns en stor såväl misstro som okunskap kring företagande och företagare. (På samma sätt som kring elektronik-musiker... =) )
    Samma sak när det gäller produktutveckling. "Varför ska jag betala X kr för det där, komponenterna kostar ju bara Y???" - saker som har sagts ett antal gånger här och på andra forum.

  8. #1928
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För hur man än ser på det sker 95% av lyssningen av den musik vi gör på just Spotify.
    Betvivlar det starkt så stor marknadsandel har inte spotify, speciellt inte på smalare musik.

  9. #1929
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, det är definitivt en bidragande orsak, men knappast den enda, eller ens största. Jag upplever att det finns en stor såväl misstro som okunskap kring företagande och företagare. (På samma sätt som kring elektronik-musiker... =) )
    Handlar nog mer om att det finns kunskap och dåliga erfarenheter av företagare som har lovat guld och gröna skogar åt de som samarbetar med dessa företag, för att i nästa stund roffa åt sig allt guld själva och bara lämna lite vissna grenar

  10. #1930
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellen håller uppenbarligen för dom själva! Śen har de ju upplägget att så fort det börjar närma sig vinst så trollar de bort den och slipoer därmed kämpa mot argumentet att de borde betala upphovsmännen bättre eftersom de går med vinst.
    Det säger jag inget om. Det jag menar är att vill man ha ett välfungerande företag som kommer att fortsätta finnas till (till skillnad från en uppblåst börsbubbla) så har man räknat fel. Det menar jag att de visste.

    Att skapa en modell/ett företag som man kan få att växa och generera riskmiljoner, sugna användare osv har de gjort helt enligt läroboken och det är skickligt och också det som betalar för hus och höga löner. Men likt rydan tycker jag att man blandar äpplen och päron. Att sedan Spotify själva gärna vill säga att de bryr sig om musik är ju marknadsföring. De hade kunna streama film, bygga socialt nätverk eller kränga gula vänsterstrumpor för den delen, om de bedömde att företagsmodellen skulle generera pengar.

    De har alltid skitit i musiken. Musiken är minst viktigt i deras bygge. Därför är upphovspersoner ännu mindre viktiga och endast ett nödvändigt ont. Hade en AI kunnat veva ihop material de kunnat pusha så hade de nöjt sig där om användarna varit nöjda. Storägare/topposternas innehavare kommer att kränga iväg sina delar vid lämplig tidpunkt och min gissning (gissning, inget annat!) är att Spotify antingen är nå't helt annat om tio år eller att det inte finns kvar.

  11. #1931
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma sak när det gäller produktutveckling. "Varför ska jag betala X kr för det där, komponenterna kostar ju bara Y???" - saker som har sagts ett antal gånger här och på andra forum.
    ...men 90 spänn för en fisljummen lager i solen en lördag verkar alla tycka är rimligt.

  12. #1932
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betvivlar det starkt så stor marknadsandel har inte spotify, speciellt inte på smalare musik.
    Spotify är störst, speciellt i Sverige och i generell lyssning av "gemene man". Lyssnar man smalare, mer engagerat osv så finns andra kanaler, absolut. Men pratar vi var pengarna från svenska lyssnare når upphovspersoner i landet misstänker jag att ffrostengren är väldigt rätt ute.

  13. #1933
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    För en hållbar samhällsutveckling som alla pratar om nu tycker jag inte Spotify håller måttet. Att en handfull personer gör sig till miljardärer på andra människors hårda arbete samtidigt som dessa kreatörer bokstavligen får slavlöner håller inte. Så bygger vi inte en bra framtid tillsammans.

  14. #1934
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify är störst, speciellt i Sverige och i generell lyssning av "gemene man". Lyssnar man smalare, mer engagerat osv så finns andra kanaler, absolut. Men pratar vi var pengarna från svenska lyssnare når upphovspersoner i landet misstänker jag att ffrostengren är väldigt rätt ute.
    Knappast ens i närheten av 95 procent av lyssningen som han skrev och knappast pengamässigt heller.

  15. #1935
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast ens i närheten av 95 procent av lyssningen som han skrev och knappast pengamässigt heller.
    Han syftade väl på deras egna band?

  16. #1936
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han syftade väl på deras egna band?
    OK då misstolkade jag honom, trodde han menade VI som vi här på forumet.

  17. #1937
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lämnade Spotify i samband med att Apple släppte Apple Music och gjorde det av flera anledningar. Den främsta anledningen då var för iTunes Match, som verkligen är guld. Men de senaste årens utveckling har gjort att jag aldrig kommer att återgå till att vara kund hos Spotify.

    Hade jag kunnat plocka ner mitt bands musik från deras platform så hade jag gjort det också, men tyvärr behöver den vara därför at nå ut till lyssnarna och det känns inte så jäkla kul. För hur man än ser på det sker 95% av lyssningen av den musik vi gör på just Spotify.

    Se potentialen i det istället, uppenbarligen har ni en plattform där ni når ut till era lyssnare, använd det kreativt och närma er det som en marknadsföringskanal istället för en misslyckad kassako.

    Ytterligare en av många, FB, IG, bla bla osv.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-03 klockan 17:31.

  18. #1938
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det är inte alltid lagligt och självklart gör Spotify det mesta de kan för att undvika att betala alltför mycket i skatt och såklart även för att undvika att betala uphovsmännen "för mycket".
    Vissa handlingar är nästan alltid olagliga men dit hör inte skattefixande och skatteparadisflyttar så utan mer kunskap i det specifika fallet är det inte rimligt att utgå från att dylikt förfarande är av det olagliga slaget.

    Men om du sitter på mer djuplodande info så kan du ju övertyga oss om motsatsen.

  19. #1939
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa handlingar är nästan alltid olagliga men dit hör inte skattefixande och skatteparadisflyttar
    Jasså inte? Varför har då en hel del personer åkt in i finkor jorden runt eller sköntaxerats för just sådant? Men det är klart att det är beroende från fall till fall och på tid m.m.

  20. #1940
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jasså inte? Varför har då en hel del personer åkt in i finkor jorden runt eller sköntaxerats för just sådant? Men det är klart att det är beroende från fall till fall och på tid m.m.
    Om du inte specifikt talar om Spotifytopparna så diskuterar vi alltså hela jordklotets (eller Sveriges) skatteplanerare och naturligtvis finns det brottslingar där. Det finns brottslingar inom de flesta sektorer och verksamheter, därmed blir inte verksamheterna som helhet olagliga.

  21. #1941
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se potentialen i det istället, uppenbarligen har ni en plattform där ni når ut till era lyssnare, använd det kreativt och närma er det som en marknadsföringskanal istället för en misslyckad kassako.

    Ytterligare en av många, FB, IG, bla bla osv.
    Vad innebär det konkret? På vilket sätt skulle spotify användas kreativt?

  22. #1942
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad innebär det konkret? På vilket sätt skulle spotify användas kreativt?

    Med tanke på lyssnarbasen, och att den går att interagera med, är det här definitivt något som varje hugad artist bör fördjupa sig i, finns tonvis att läsa om det här online, google är din vän.

    Men till att börja med, få kläm på Spotify for Artists, och få kläm på hur göra för att hamna på så många playlists som möjligt, och se hur Spotify, YouTube och andra streamingplatformar kan användas tillsammans med de sociala nätverken, hur bäst skapa interaktion mellan platformarna, allt för att utöka lyssnarbasen och öka varumärkesmedvetenheten (om att bandet existerar osv.).

  23. #1943
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på lyssnarbasen, och att den går att interagera med, är det här definitivt något som varje hugad artist bör fördjupa sig i, finns tonvis att läsa om det här online, google är din vän.

    Men till att börja med, få kläm på Spotify for Artists, och få kläm på hur göra för att hamna på så många playlists som möjligt, och se hur Spotify, YouTube och andra streamingplatformar kan användas tillsammans med de sociala nätverken, hur bäst skapa interaktion mellan platformarna, allt för att utöka lyssnarbasen och öka varumärkesmedvetenheten (om att bandet existerar osv.).
    Jo det där ja.

  24. #1944
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Typ mer kreativt att döpa låtar till "Prince of the Kraftwerk" eller göra en lista/låt som heter det folk av misstag tror att en viss hitlåt heter, eller samma namn som en hitlåt som inte finns på spotty. Eller spela in barnvisor i b-versioner.

    En favorit som jag nyss såg ett exempel på, men kommer inte ihåg exakt vad det var: Ett känt band har ett album som inte ligger uppe. Vid sök på albumnamnet dyker en playlist upp med samma namn, som faktiskt innehåller låtar från albumet plockade från samlingar osv - och sen lite egen musik som de vill hustla ut. Kreativt!

  25. #1945
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, det är definitivt en bidragande orsak, men knappast den enda, eller ens största. Jag upplever att det finns en stor såväl misstro som okunskap kring företagande och företagare. (På samma sätt som kring elektronik-musiker... =) )
    Jag har inte sett någon säga något om företagande dock. Däremot att man inte jobbar ihop de summorna, det gör andra åt en.

  26. #1946
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte sett någon säga något om företagande dock. Däremot att man inte jobbar ihop de summorna, det gör andra åt en.
    Fast de har ju jobbat ihop de summorna. Att chef:a/leda företag är också jobb, de flesta på listan fattade jag var anställda...

    (vilket, återigen, förvånar mig. Har svårt att se varför aktieägarna tycker det är värt att betala sådana lönesummor till anställda chefer, om det nu verkligen rör sig om löneutbetalningar och inte optioner sedan långt tidigare som nu lösts in...)

  27. #1947
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det säger jag inget om. Det jag menar är att vill man ha ett välfungerande företag som kommer att fortsätta finnas till (till skillnad från en uppblåst börsbubbla) så har man räknat fel. Det menar jag att de visste.

    Att skapa en modell/ett företag som man kan få att växa och generera riskmiljoner, sugna användare osv har de gjort helt enligt läroboken och det är skickligt och också det som betalar för hus och höga löner. Men likt rydan tycker jag att man blandar äpplen och päron. Att sedan Spotify själva gärna vill säga att de bryr sig om musik är ju marknadsföring. De hade kunna streama film, bygga socialt nätverk eller kränga gula vänsterstrumpor för den delen, om de bedömde att företagsmodellen skulle generera pengar.

    De har alltid skitit i musiken. Musiken är minst viktigt i deras bygge. Därför är upphovspersoner ännu mindre viktiga och endast ett nödvändigt ont. Hade en AI kunnat veva ihop material de kunnat pusha så hade de nöjt sig där om användarna varit nöjda. Storägare/topposternas innehavare kommer att kränga iväg sina delar vid lämplig tidpunkt och min gissning (gissning, inget annat!) är att Spotify antingen är nå't helt annat om tio år eller att det inte finns kvar.
    Ja. De har aldrig visat att de bryr sig om musil (mig veterligen) men de använder gärna som marknadsföringstrick

  28. #1948
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast de har ju jobbat ihop de summorna. Att chef:a/leda företag är också jobb, de flesta på listan fattade jag var anställda...

    (vilket, återigen, förvånar mig. Har svårt att se varför aktieägarna tycker det är värt att betala sådana lönesummor till anställda chefer, om det nu verkligen rör sig om löneutbetalningar och inte optioner sedan långt tidigare som nu lösts in...)
    Ok. De har inte utfört ett jobb som har dragit in den summan till spotify. Utan de som faktiskt drar in pengar hade de inte haft några anställda att chefa eller lön. Chefer kan behövas, men inte så mycket att de ska ha såna löner. Då är någit fel, deras jobb kan omöjligen vara så värdefulla. Tycker jag.

  29. #1949
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    deras jobb kan omöjligen vara så värdefulla.
    Nej, som jag skrev har jag svårt att förstå varför aktieägarna kan tycka att deras jobb är värt det. Men jag gissar som sagt att det egentligen är en förvirring, genom att personaloptioner, som nämnts, redovisas som inkomst av tjänst för anställda. Så antagligen är det inte lönerna som är så höga, utan optionsprogram från förr...

  30. #1950

    Redaktör
    Spotify har varit rätt öppna med att de numera siktar på att bli en plattform för ljud istället för bara musik, dvs podcasts. Dels för att de slipper betala ersättning till musiker, dels för att de får exklusivt material på motsvarande sätt som Netflix, HBO eller Disney+.

    Jag tyckte den här artikeln, från tidigare i år, om Spotifys börsuppgång och ersättning till musiker var intressant:

    Castle writes: “Let’s be clear–companies like Spotify don’t get into business to eke out a profit. They get into business to get their snouts into the trough of IPO stock as fast as possible and share that wealth with as few people as possible.”

    He suggests that Spotify’s current payout system – distributing a portion of its revenue to artists pro-rate – is a “grand deflection” from the actual, escalating material worth of the company.

    Spotify has deliberately set its loss-making business model towards rapid growth, argues Castle, keeping its average subscription price (via ARPU) low. This, he says, ensures a “a race to the bottom on subscription price and to the top on share price”.
    Spotify, worth $67bn, has seen its share price TRIPLE in 10 months. Should Daniel Ek pay artists a ‘bonus’ to say thank you?

    (och blogginlägget som det refereras till: Streaming and the embarrassment of riches men jag tycker artikeln ovan är mer välskriven.)

    Jag tycker att det är rätt anmärkningsvärt att Spotify är värt så mycket pengar och att man betalar ut så mycket till ledningen (vad jag förstått handlar det om optioner) trots att man nästan aldrig gått plus. Det är trots allt pengar som tjänats på musikers material, oavsett om man anser att Spotifys ledning är förtjänta av optionsprogram eller ej. (Om jag förstått rätt så var den tillfälligt låga aktiekursen en bidragande anledning till att Spotify gick plus något kvartal nyligen, eftersom det innebar att kostnaden för optionerna blev lägre än väntat.)

  31. #1951
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Jag förstår fortfarande inte att det anses vara dåligt betalt per stream.

    Inklusive STIM rör det sig om ca. 5 öre per stream.

    När det spelades in skivor var man lycklig om man fick 10 spänn av skivbolaget per såld skiva.

    Ni kan själva göra beräkningen, men om en fan lyssnar 4 gånger i veckan på en låt från en specifik artist i 52 veckor, handlar det om samma summa som en såld cd för första året...

    Multiplen, antalet lyssnare som diggar, lär ju sedan återspegla popularitet, och här då jämförbar med volymen sålda skivor.

    År 2, 3 osv. är sedan bonus, när en skiva var såld fick man inte betalt igen, utan bara betalt en gång per skiva.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-03 klockan 22:48.

  32. #1952
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår fortfarande inte att det anses vara dåligt betalt per stream.

    Inklusive STIM rör det sig om ca. 5 öre per stream.

    När det spelades in skivor var man lycklig om man fick 10 spänn av skivbolaget per såld skiva.

    Ni kan själva göra beräkningen, men om en fan lyssnar 4 gånger i veckan på en låt från en specifik artist i 52 veckor, handlar det om samma summa som en såld cd för första året...

    Multiplen, antalet lyssnare som diggar, lär ju sedan återspegla popularitet, och här då jämförbar med volymen sålda skivor.

    År 2, 3 osv. är sedan bonus, när en skiva var såld fick man inte betalt igen, utan bara betalt en gång per skiva.
    Jag har tyckt förr att dina räkneexempel är lite optimistiska. Men 2-3x högre ersättning skulle jag tycka vore skäligt. Inte 1kr per stream liksom, men ett betydligt snäpp upp - och en 2-3x högre månadskostnad vore också skäligt för en aktiv lyssnare.

    Det sagt finns det nog en del artister som tappade i popularitet från 1995-2015 som skyller inkomstbortfall på spotifys ersättningar. Och det finns en större long tail idag än förr så pengarna fördelas bredare.

  33. #1953
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har tyckt förr att dina räkneexempel är lite optimistiska. Men 2-3x högre ersättning skulle jag tycka är skäligt. Inte 1kr per stream liksom, men ett betydligt snäop upp - och en 2-3x högre månadskostnad vore också skäligt för en aktiv lyssnare.

    Det sagt finns det nog en del artister som tappade i popularitet från 1995-2015 som skyller inkomstbortfall på spotifys ersättningar. Och det finns en större long tail idag än förr så pengarna fördelas bredare.

    Det hela bygger ju på volym, precis som skivförsäljningen alltid gjort...

    Jag håller med om månadskostnad, jag hade personligen inte haft något emot att betala 20 eur för Premium, under förutsättning att det gynnar artisterna jag lyssnar på.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-04 klockan 02:03.

  34. #1954
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hela bygger ju på volym, precis som skivförsäljningen alltid gjort...
    Yes men dina antagna volymer är höga

  35. #1955
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes men dina antagna volymer är höga
    4-5 låtar i veckan?

    Om du är artist och dina fans inte lyssnar på din musik, kanske problemet ligger någon annanstans?

    Bara idag har jag lyssnat på minst 10 låtar med Phil Collins, 14 låtar med Pulp, 12 låtar x 2 med Frou Frou, och en massa annat som jag inte minns just nu...
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-04 klockan 02:11.

  36. #1956
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Spotify ger 0,04 öre per stream cirka. Stim ger cirka ett öre per stream. Bara så att siffrorna är någorlunda rätt. Apple ger 0,08 öre per stream vilket verkar som en obetydlig skillnad men det är det ju inte när man kommer upp i volymer.

  37. #1957
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify ger 0,04 öre per stream cirka. Stim ger cirka ett öre per stream. Bara så att siffrorna är någorlunda rätt. Apple ger 0,08 öre per stream vilket verkar som en obetydlig skillnad men det är det ju inte när man kommer upp i volymer.

    Jag fick mina siffror härifrån:

    https://www.digitalmusicnews.com/2018/12/25/streaming-music-services-pay-2019/

    (0.005 USD = 0.042 SEK)

    Och härifrån:

    https://www.lira.se/fran-oren-till-tusenlappar-sa-mycket-och-lite-tjanar-artisterna-pa-spotify/

  38. #1958
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick mina siffror härifrån:

    https://www.digitalmusicnews.com/201...ices-pay-2019/

    (0.005 USD = 0.042 SEK)

    Och härifrån:

    https://www.lira.se/fran-oren-till-t...na-pa-spotify/
    Ja, de siffrorna är samma jag hittat. 0,042 SEK per stream. Du skrev 5 öre per stream vilket hade varit sjukt bra.

  39. #1959
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, de siffrorna är samma jag hittat. 0,042 sek per stream. Du skrev 5 öre per stream vilket hade varit sjukt bra. :d

    0.042 SEK + stim 0.013 SEK = 5.5 öre (0.055 SEK)

    Streaming calculator:
    https://www.musicgateway.com/royalties-calculator

    PRS Data (UK "STIM"):
    https://feber.se/internet/amazon-music-betalar-mest-per-streamad-lat/410236/
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-04 klockan 01:38.

  40. #1960
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    0.042 SEK + stim 0.013 SEK = 5.5 öre (0.055 SEK)

    Streaming calculator:
    https://www.musicgateway.com/royalties-calculator

    PRS Data (UK "STIM"):
    https://feber.se/internet/amazon-mus...ad-lat/410236/
    Ah, jag är trött, du har säkert rätt.

  41. #1961
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4-5 låtar i veckan?

    Om du är artist och dina fans inte lyssnar på din musik, kanske problemet ligger någon annanstans?
    Ja så du känner för att gå på person.. snyggt!

    Var har jag klagat på mina egna inkomster från spotify? Jag bryr mig noll om att tjäna pengar på musik. Jag diskuterar saken, och du kör en spottloska mot mitt musikskapande.


    Vi har redan pratat om det här, tex här en lång harang:
    (Då du tyckte att jag inte var ett bra fan om du minns)
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fakta från mitt lyssnande, enligt last.fm. Ett album som snurrade väldigt ofta under cirka ett år, Cass McCombs "A", 338 spelningar.
    Den låg säkert typ topp 1 det året, snittet per artist är lååångt under 4-5 låtar i veckan.

    Jag lyssnar massor och på många olika grejer, Spotify är för billigt för det värde jag får ut. Sportfolk betalar 399 i månaden för att se Premier League, och jag kommer undan med 1/3.


    Och så detta, fortfarande det starkaste argumentet:

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att vi har internet och alla möjligheter det innebär skulle liksom kunna innebära att artister fick mer betalt, genom att man tar bort en massa kostnader. Inte att alla effektiviseringar går till Spotifys ägare

  42. #1962
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med om månadskostnad, jag hade personligen inte haft något emot att betala 20 eur för Premium, under förutsättning att det gynnar artisterna jag lyssnar på.
    Såg inte den här editen - jamen dåså, du ser också att kostnaden för musik gott skulle kunna vara högre och du vill gynna artister du lyssnar på, så att de skulle få bättre betalt. Vad argumenterar du för då?

  43. #1963
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tagga ner nu beem. Du läser in saker som det inte är säkert att det menas. Jag tolkar inläggen från gk på annat sätt än dig.

    Bättre att fråga vad som menas så att det blir tydligt än att hugga på saker pga hur du uppfattar det.

  44. #1964
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är fortfarande en massa okunskap som sägs i denna tråd.
    Vi kan repetera de viktigaste punkterna igen.
    1. Ersättningsnivån är runt 4 öre per stream och det är oklart om det räknas efter 30sek eller 1minut. 1 minut var det jag hörde initialt.
    2. Ersättningen betalas ut till Skivbolagen. Inte till artisterna. Det finns artister som agerar eget skivbolag och då indirekt får betalt som artist men jag repeterar. Sporify betalar ersättning till skivbolagen. Det innebär att artister som gnäller på Spotify om ersättningsnivån kanske skall se över sin deal med berört skivbolag istället.
    3.Termen upphovsman inom musik är de som skrivit låten. Det behöver inte nödvändigtvis vara artisten så en upphovsman får 0:- av ovanstående streamroyalty. Däremot utöver denna är Spotify skyldiga att betala STIM som tar vara på låtskrivarnas intressen och det är möjligt att det är ca 1öre per stream som STIM sedan betalar ut till upphovsmännen.

    Omvänd ordning gäller på Public service P3 tex. Där får låtskrivarna dela på ca 70:- per minut när musiken spelas och skivbolaget 0:- förutom reklamvärdet för artisten.
    Motsvarande STIM-ersättning på kommersiell radio är ca 100 gånger minder dvs 60-70 öre per minut på tex MixMegapol.

    För att återgå till 4öre per stream.
    Är det rimligt?
    Om inte välbetalt så heller inte käpprätt åt skogen.
    Ersättningen är i en rimlig härrad.
    Räkneexempel på en fiktiv användare.
    De flesta lyssnar mindre men en del har Spotify som skvalmusik 12t/dygn men vi kör 4timmar per dag i exemplet.
    20st 3minuterslåtar per timme x4timmar x30dagar.
    20x0.04 x4 x30=96:-/mån kostnad för Spotify på den användaren.
    Låt säga att den användaren lägger upp spellistor och kör 24/7. Ja det blir 576:-/mån. Spotify går back rejält då.

  45. #1965
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tagga ner nu beem. Du läser in saker som det inte är säkert att det menas. Jag tolkar inläggen från gk på annat sätt än dig.

    Bättre att fråga vad som menas så att det blir tydligt än att hugga på saker pga hur du uppfattar det.
    Har sett förr att GK går på person istället för sak, så jag dras åt att tolka det där som ett tjuvnyp. Anyhow, sakfrågan är det intressanta och där verkar vi vara rörande överens!

  46. #1966
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt säga att den användaren lägger upp spellistor och kör 24/7. Ja det blir 576:-/mån. Spotify går back rejält då.
    Sedan är det alla andra kostnader som bolaget har också.

    Frågan är ju hur de andra tjänsterna får det att gå ihop med högre ersättning per stream? Deras lyssnare lyssnar på längre låtar, inte lika mycket eller något annat? Hur ser resultatet ut för t.ex. Apple Music?

  47. #1967
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Bra inlägg FC - inga nyheter för mig, men bra samlat.

    Min högst personliga åsikt är att musik borde kosta mer totalt. Jag fattar t ex inte varför ett hushåll glatt lägger flera hundra på TV-abonnemang och ännu mer om man skyfflar in speltjänster och sportabonnemang etc. Musik har de flesta med sig överallt, Premier League-matchen med favoritlaget sker väl ungefär två gånger i veckan under säsong?

    Rimlig nivå då? Hade de tagit uppåt 200 för singelabonnemangen och åtminstone det dubbla för familj (som jag finner är löjligt rabatterat idag) så hade kanske både bolaget gått bättre och blivit hållbart i längden och de hade kunnat lägga lite mer per stream (som andra tjänster gör). Jag menar inte att de kan dubbla, men jag menar att en högre fast kostnad gör något för synen på musikens värde.

    Jag vet att jag retrojämför, men minns när CD-skivan var det medium som gällde för att skaffa musik. 220 kronor i månaden skulle i dagens penningvärde ge ungefär en skiva. Det skulle innebära 101-5 nya spår i månaden. Vi har det löjligt bra idag.

    Sedan är jag annorlunda. Jag köper fortfarande fysiska format och samlar skivor och allt det där. Jag kör Spotifys free då jag spelar nå'n låt i bilen eller på väg till brevlådan med ett skivpaket. Hemma är det skivor som snurrar.

    Dags att vända på vinylsvarven och ivrigt vänta på skivpaketet från Holland med grejer för 2000 spänn (eller 1½ år med Spotify Premium, för de som räknar så...)

  48. #1968
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan är det alla andra kostnader som bolaget har också.

    Frågan är ju hur de andra tjänsterna får det att gå ihop med högre ersättning per stream? Deras lyssnare lyssnar på längre låtar, inte lika mycket eller något annat? Hur ser resultatet ut för t.ex. Apple Music?
    Jag kör Deezer på jobbet ibland. Så nu gissar jag: Jag tror inte de lyssnar lika mycket. Spotify har slagit bredast bland de som lyssnar mycket och hela tiden (t ex ungdomar). Exempelvis Deezer ses nog mer som en mediaspelare i hemmet bland de som har den istället för 80- och 90-talens stereoanläggning.

  49. #1969
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sett förr att GK går på person istället för sak, så jag dras åt att tolka det där som ett tjuvnyp. Anyhow, sakfrågan är det intressanta och där verkar vi vara rörande överens!

    Nej det handlar inte om dig.

    Men jag upplever en tendens generellt att det antas atr Spotify ska automatiskt fylla börsen bara man laddar upp sina alster där.

    Spotify är en distributionskanal, resten är upp till varje enskild artist och dess eventuella representanter. CD-skivor sålde inte sig själv bara man lade dem i skivbackarna ute i handeln.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-04 klockan 08:55.

  50. #1970
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man kan ju även vända på steken.
    De största hitsen har en miljard streams var (and counting).
    Det ger 40 miljoner i Stream-intäkter från Spotify på en enda låt. Det är nice att drömma om

    För att förtydliga det igen, så kommer din månadsavgift att gå till just de artister du lyssnar på, så länge du aktivt lyssnar. Betalar du 109:- och inte lyssnar alls, ja då är risken att dina slantar hamnar till de stora läskiga skivbolagen. Men lyssnar du 4timmar om dagen på dina obskyra inidie-artister, dra på trissor hela din månadsavgift går till just dem!

  51. #1971
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg inte den här editen - jamen dåså, du ser också att kostnaden för musik gott skulle kunna vara högre och du vill gynna artister du lyssnar på, så att de skulle få bättre betalt. Vad argumenterar du för då?

    Jag tycker fortfarande att betalningen per stream är väl anpassad till verkligheten, dvs i relation till CD-royalties.

    Däremot betyder inte det att jag inte tycker att det skulle vara bra om den var högre, precis som jag tycker att royalties per CD förstås gärna hade kunnat vara högre på den tiden det begav sig.

  52. #1972
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rimlig nivå då? Hade de tagit uppåt 200 för singelabonnemangen och åtminstone det dubbla för familj (som jag finner är löjligt rabatterat idag) så hade kanske både bolaget gått bättre och blivit hållbart i längden och de hade kunnat lägga lite mer per stream (som andra tjänster gör). Jag menar inte att de kan dubbla, men jag menar att en högre fast kostnad gör något för synen på musikens värde.
    Bolagets resultat och hållbarhet i längden ska ALLTID jämföras med planen som finns för bolaget, inte om de går plus eller minus just i dagsläget. Om de uppnår sina ekonomiska (och alla andra, t.ex. antal användare) resultat enligt plan så går det som det ska. Går inte att jämföra med "Ingrid's Sy-behörs butik" i Brôtemåla som går plus.

    Om det är en rimlig ersättningsnivå till skivbolagen är en annan fråga.

  53. #1973
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om nu Spotifys ersättning är så bra är det ju märkligt att i princip alla andra tjänster betalar mer, Apple Music ger t.ex. ca 70% mer per spelning. Spotify har dessutom, som Benn Jordan tar upp i klippet som postades förra veckan, sänkt ersättning till artisterna.
    Som sagt, hur ser de företagens verklighet ut med tanke på ekonomi och planer? Det går inte att jämföra företag rakt av, även om de rör sig inom samma bransch, de har alla olika förutsättningar. Men jag förstår fullt ut att du och andra gör det, de levererar ju ungefär samma "tjänst".

    Sedan hur ersättningsnivån till skivbolagen ser ut är en annan fråga.

  54. #1974
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av ffrostengren Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om nu Spotifys ersättning är så bra är det ju märkligt att i princip alla andra tjänster betalar mer, Apple Music ger t.ex. ca 70% mer per spelning. Spotify har dessutom, som Benn Jordan tar upp i klippet som postades förra veckan, sänkt ersättning till artisterna.

    Korrekt, det betalas generellt högre annorstädes.

    Amazon: 11 öre.
    Tidal: 8,7 öre.
    Apple music: 6,7 öre.
    Deezer: 5,6 öre.
    Google Play Music: 5,5 öre.
    Spotify: 3,5 öre.
    Pandora: 2 öre.
    Youtube: 1,5 öre.

    Amazon har garanterat inte så hög marginal själv, det behöver de inte heller, i övrigt, just vad det gäller Apple är jag generellt skeptisk till prissättning när det kommer till content. T.ex. Logic för $199 och inga uppgraderingskostnader. Hur fasen går det ihop...

    (både du och jag vet svaret på den frågan..)
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-02-04 klockan 09:31.

  55. #1975
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vill bara nämna, vilket jag gjort tidigare i tråden, att Napster är de som betalar högst. Hela ~16 öre per stream.

  56. #1976
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Komplement till FC's inlägg.

    Spotify räknar från 30 sekunder:
    https://community.spotify.com/t5/Soc...s/td-p/2933787

    STIM ersättningslista;
    https://www.stim.se/sv/musik-i-radio...-och-streaming

    Innehåller dock ej ersättningsinfo för kommersiell radio.

  57. #1977
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bolagets resultat och hållbarhet i längden ska ALLTID jämföras med planen som finns för bolaget, inte om de går plus eller minus just i dagsläget. Om de uppnår sina ekonomiska (och alla andra, t.ex. antal användare) resultat enligt plan så går det som det ska. Går inte att jämföra med "Ingrid's Sy-behörs butik" i Brôtemåla som går plus.

    Om det är en rimlig ersättningsnivå till skivbolagen är en annan fråga.
    Absolut är det så. Men planen för t ex ett pyramidspel är ju att köra så länge det går och därefter får de längst ner i kedjan ta smällen. Jag menar inte att Spotify är ett pyramidspel, men jag anser nog trots allt att man måste bygga en affärsmodell som har en chans att överleva över tid. Jag ser inte att Spotify har det. De får gärna motbevisa mig. Just nu känns det mer som att man bygger en jättemodell som i värderingen påstås vara värd summa X, inte att den kommer att generera summa X under kontinuerlig drift.

    Jag vet, detta är marknadskrafter i arbete, men likt pyramidspelet så går det ju kalasfint under uppbyggnadsfasen. Det är väl min syn på hållbarhet som får sig en törn här.

  58. #1978
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man skulle kunna ha en betalmodell baserat på användarförbukning istället likt mobilsurf.
    15 timmar musik/mån = 50:-
    30 timmar musik/mån = 100:-
    60 timmar musik/mån = 200:-
    osv.
    Risken är väl att många användare skulle inse hur lite de ”förbrukade” och köra på snålalternativen.
    Rent tekniskt skulle man kunna ha per faktisk förbrukning också ala el-räkningen med en fast del säg 29:-...
    Sista alternativet skulle innebära att förutom de 29 så skulle all ersättning hamna rätt hos de skivbolag där ens artister finnes.
    Senast redigerat av Firechild den 2021-02-04 klockan 09:53.

  59. #1979
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara nämna, vilket jag gjort tidigare i tråden, att Napster är de som betalar högst. Hela ~16 öre per stream.
    Ironin i det är fantastisk.

  60. #1980
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ironin i det är fantastisk.
    Hehe, ja, om man ser till deras ursprung. Men nu mer är de en streamingtjänst precis likt alla andra. Men jag tror de har haft svårt att bryta sig loss från sin historia och att det påverkat mängden abonnenter. Har min musik där. Men kan inte påstå att jag får särskilt många lyssningar därifrån.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •