Sidan 22 av 52 FörstaFörsta ... 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 ... SistaSista
Resultat 1 261 till 1 320 av 3100

Ämne: Tråden om Spotify

  1. #1261
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant läsning idag på DN Kultur hur musiktjänsterna överlever trots förluster. Länk nedan.

    Och det mest intressanta är kanske vad som skulle ske om t.e.x Spotify skulle börja gå jättemycket med vinst. Är det kanske så att de här tjänsterna finns/fungerar som de gör nu bara p.g.a att de inte går jättemycket med vinst.



    http://www.dn.se/kultur-noje/sa-over...ots-forluster/
    För det finns ju inget bolag någonstans som gjort sig en hacka på distribution/logistik...

  2. #1262
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Min tanke också.

  3. #1263
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Bosco: intressant. Känns dock troligare att de tre stora köper upp större delar av tjänsten istället, på samma sätt som att det känns troligt att de kommer at köpa upp aggregatorer om befintlig inhouse-distribution inte är tillräcklig lönsam.
    Möjligt, jag säger inte att han har rätt men jag tycker att det är en intressant artikel.

  4. #1264
    deadbeats avatar
    Veteran
    Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.

  5. #1265
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.
    Hade såna problem på mac för några år sedan. Hade fått dubbla installationer, avinstallerade båda, men har inte installerat om (kör i mobilen...)

  6. #1266
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.
    Ja, man får gå in i Windows autostart och inaktivera, helt kass!

    Edit: om du nu kör Windows förstås!

  7. #1267
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Enligt svt.se har Spotify nu 60 miljoner betalande prenumeranter och 140 miljoner användare...
    https://www.svt.se/kultur/60-miljone...ar-for-spotify

  8. #1268
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    ...och 55 av dem har kraftigt rabatterade abonnemang tack vare ny telefon, grupptjänster etc, eller? Jag är tämligen säker det inte handlar om 60 mille x 99 kronor...

  9. #1269
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag och mina söner kör familjeabonnemang, tre st för 149/mån. Så nej, inte 60 x 99...

  10. #1270
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag och mina söner kör familjeabonnemang, tre st för 149/mån. Så nej, inte 60 x 99...
    Just det, de varianterna också... Det är nog generellt rimligare att anta att max 50 SEK/5 EUR/5 USD är "normalt" i snitt. Drar de in 2,7 miljarder på abonnemangen i månaden? (Jag höftade ett snitt baserat på valuta) Hur mycket betalar de ut? Och av dessa 45 spänn (min gissning) ska i snitt 3 öre per låt till skaparen. Det räcker till 1500 låtar i månaden eller 50 om dagen. Ska man väga in beteenden kring hur många man hoppar vidare från efter 30 sekunder och det faktum att större bolag får mer per låt krymper mängden. Jag är inte alls främmande att tänka att En ersatt låt spelas två minuter i snitt och att ersättningen snarare är fem öre på topplistemusik. Då är vi nere i en timmes musik om da'n, något många gör av med under joggingrunda, hundpromenad, matlagning etc. Då har jag bara räknat på betalningsmodellen för att täcka ersättning till upphovsättsinnehavare och inte en spänn till löner, skatter, reklam, teknisk plattform osv.

    Jag gillar approximeringar i matematiken, även när det är många okända variabler. Dock tycker jag det blir svårt att se hur det här ska gå vägen ändå... annat än som riskkapitalisters luftslott.

    Edit: Jag har köprt Spotify i tre timmar idag, medan jag suttit och jobbat. Låtlängden är nog snarare fyra minuter här, men det är ändå 60 låtar x 5 öre. Tre kronor som ska betalas av de reklampauser mitt gratisabonnemang kör. En var för Spotify själva vet jag... jag minns inga fler.
    Senast redigerat av machinepop den 2017-08-02 klockan 12:05. Anledning: edit

  11. #1271
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Spotify krävde att forskning skulle stoppas

    Nästa år släpps en ny bok om Spotify, skriven av en grupp forskare. Där berättas historien om företaget som gick från att vara en pirattjänst till ett multinationellt företag.
    Men Spotify har försökt stoppa projektet genom att få Vetenskapsrådet att dra tillbaka forskningsanslaget.
    "De vill styra berättelsen om sig själva", säger Rasmus Fleischer, en av forskarna bakom boken.


    https://www.etc.se/inrikes/spotify-k...skulle-stoppas

    https://www.svt.se/kultur/spotify-be...skningsprojekt

    EDIT: Kompletterande länk
    Senast redigerat av T11 den 2017-10-06 klockan 20:59.

  12. #1272
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify krävde att forskning skulle stoppas

    Nästa år släpps en ny bok om Spotify, skriven av en grupp forskare. Där berättas historien om företaget som gick från att vara en pirattjänst till ett multinationellt företag.
    Men Spotify har försökt stoppa projektet genom att få Vetenskapsrådet att dra tillbaka forskningsanslaget.
    "De vill styra berättelsen om sig själva", säger Rasmus Fleischer, en av forskarna bakom boken.


    https://www.etc.se/inrikes/spotify-k...skulle-stoppas
    Orsaken till att de ville stoppa det, var främst att tjänsten har använts av forskarna på ett sätt som inte är tillåtet, om jag förstod det rätt...

  13. #1273
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Här är Rasmus Fleischers, en av forskarna, eget inlägg:
    https://copyriot.se/2017/10/05/hur-s...nde-forskning/

  14. #1274
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är Rasmus Fleischers, en av forskarna, eget inlägg:
    https://copyriot.se/2017/10/05/hur-s...nde-forskning/
    Vilket skämt att Rasmus kallar sig oberoende forskare när hans pro-pirat agenda är mer än välkänd.

  15. #1275
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket skämt att Rasmus kallar sig oberoende forskare när hans pro-pirat agenda är mer än välkänd.
    Så det går inte att vara pro-pirat och oberoende forskare?

  16. #1276
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det går inte att vara pro-pirat och oberoende forskare?
    Knappast när det gäller forskning om tjänster som påverkas av piratstreaming och piratkopiering.

  17. #1277
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast när det gäller forskning om tjänster som påverkas av piratstreaming och piratkopiering.
    Så han kör över både projektledare och de andra i forskningsgruppen menar du?

  18. #1278
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så han kör över både projektledare och de andra i forskningsgruppen menar du?
    Dt behövdes nog inte eftersom de troligtvis också redan står på piraternas sida. Rasmus gör dessutom en dubbel jättegroda när han påstår att Spotify startade som en pirattjänst och att musiken på Spotify "originated from Piratebay and other file sharing sites" Men hallå! Förut har det ju från Rasmus och andra piratkramares håll alltid hetat att dessa piratsiter inte sitter på någon musik. Sen så är det ju så att Spotify vid den tiden var i beta och ingen offentlig tjänst och mycket av deras dåvarande bibliotek var uppbyggt av spotify-anställdas CD skivor.

  19. #1279
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dt behövdes nog inte eftersom de troligtvis också redan står på piraternas sida.
    Huvudprojektet, och inget av underprojekten, berör inte piratkopiering utan:
    The project therefore aims to investigate the effects, challenges and consequences of streaming musical heritage for the archive, library and museum sector.

    Underprojekten: http://streamingheritage.se/projects/


    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rasmus gör dessutom en dubbel jättegroda när han påstår att Spotify startade som en pirattjänst och att musiken på Spotify "originated from Piratebay and other file sharing sites" Men hallå!
    Förut har det ju från Rasmus och andra piratkramares håll alltid hetat att dessa piratsiter inte sitter på någon musik. Sen så är det ju så att Spotify vid den tiden var i beta och ingen offentlig tjänst och mycket av deras dåvarande bibliotek var uppbyggt av spotify-anställdas CD skivor.
    Vad jag läser mig till så är det inte vad han påstår, utan det faktiskt fanns piratkopierat material på Spotify i början - och det har jag själv sett.

    Han påstår ju inte att musiken fanns på Pirate Bay, utan att den kom därifrån (datan finns ju hos användarna, inte siten).

  20. #1280
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huvudprojektet, och inget av underprojekten, berör inte piratkopiering
    Jasså?
    "Spotify’s success story has often been singled out as the final, good-caused alternative to illegal file sharing, a perspective regularly put forward by journalists and politicians. The subtask will problematize such beliefs and examine the specific conditions of Spotify’s emergence from within the file sharing community."http://streamingheritage.se/projects/music-as-data/






    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag läser mig till så är det inte vad han påstår, utan det faktiskt fanns piratkopierat material på Spotify i början - och det har jag själv sett.

    Han påstår ju inte att musiken fanns på Pirate Bay, utan att den kom därifrån (datan finns ju hos användarna, inte siten).
    Han skrev faktiskt originated vilket motsäger hans och många andra piraters tidigare stans att dessa siter bara förmedlade musik inte lade upp den själva.
    "As stated, in many cases the music files had originated from The Pirate Bay and other file-sharing networks,"
    https://copyriot.se/2017/06/14/writi...thcoming-book/

    Ganska klantigt formuerat av en "forskare"
    Senast redigerat av El Toro den 2017-10-07 klockan 22:22.

  21. #1281
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jasså?
    "Spotify’s success story has often been singled out as the final, good-caused alternative to illegal file sharing, a perspective regularly put forward by journalists and politicians. The subtask will problematize such beliefs and examine the specific conditions of Spotify’s emergence from within the file sharing community."http://streamingheritage.se/projects/music-as-data/
    Jag läste inte så noga utan utgick från det som stod på samlingssidan för underprojekten.

    Men du menar alltså att det är fel av honom, att som pro-pirat, forska om piratvinkeln?

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han skrev faktiskt originated vilket motsäger hans och många andra piraters tidigare stans att dessa siter bara förmedlade musik inte lade upp den själva.
    "As stated, in many cases the music files had originated from The Pirate Bay and other file-sharing networks,"
    https://copyriot.se/2017/06/14/writi...thcoming-book/

    Ganska klantigt formuerat av en "forskare"
    1) "originated" betyder inte att musiken fanns på Pirate Bay - är en torrentfil = fysisk data på hårddisk?
    2) vi diskuterar Rasmus, inte andra eventuella pirater.

  22. #1282
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Mata inte el Trollo.

  23. #1283
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mata inte el Trollo.
    Väldigt olämplig och direkt felaktig kommentar av en moderator.

  24. #1284
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läste inte så noga utan utgick från det som stod på samlingssidan för underprojekten.

    Men du menar alltså att det är fel av honom, att som pro-pirat, forska om piratvinkeln?



    1) "originated" betyder inte att musiken fanns på Pirate Bay - är en torrentfil = fysisk data på hårddisk?
    2) vi diskuterar Rasmus, inte andra eventuella pirater.
    Klart det är fel av honom att påstå att de är oberoende forskare verkar dessutom som att han sökt forskningsuppdrag åt Spotify men nobbats vilket han nu verkar vilja ge igen för. Seriöst? Inte direkt

    "files originated from piratebay" Är ett uttryck pirater själva reagerade hårt på tidigare trots att de själva vIsste att de bakom fildelningssiterna lade upp mycket själva.

  25. #1285
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det är fel av honom att påstå att de är oberoende forskare verkar dessutom som att han sökt forskningsuppdrag åt Spotify men nobbats vilket han nu verkar vilja ge igen för. Seriöst? Inte direkt
    Så du anser att de andra forskarna inte ska räknas som oberoende för att du du tycker att Rasmus inte är oberoende?

    Ge igen hur då? Genom att, med all rätt, påpeka att Spotify själva använt sig av piratkopierat material?

    Du skrev tidigare att de anställda hade lagt upp sina egna skivor när tjänsten var i beta. Och? Det är fortfarande brott mot upphovsrättslagen.

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "files originated from piratebay" Är ett uttryck pirater själva reagerade hårt på tidigare trots att de själva vIsste att de bakom fildelningssiterna lade upp mycket själva.
    1) Källa?
    2) Igen: blanda inte in andra än Rasmus i det här. Vad andra gjort eller sagt är inte relevant i frågan.

  26. #1286
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kan vittna om att mitt i synnerhet upphovsrättsskyddade material dessutom var en vinylrip och den låg kvar efter betaperioden tills jag efter långt om länge övertygat dem om hur fel de hade. Korkad mejlväxling och skärmdumpar finns. Värst är väl när folk relativt högt upp i ledningen spelar "90-talskortet", dvs: "Du får väl se det som en hyllning när någon tycker det du gjort är så bra att de gör en kopia?"

    Ja, jag har nämnt detta förr, men det skadar inte att påminnas om ur vilken tradition Spotify spirade. Att de senare gjort mycket för streamingen och tillgängligheten är däremot fakta.

  27. #1287
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt olämplig och direkt felaktig kommentar av en moderator.
    Hur kan en uppmaning vara felaktig? För övrigt hade jag inte moderatorparenteserna på.

  28. #1288
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan en uppmaning vara felaktig? För övrigt hade jag inte moderatorparenteserna på.
    Inte ok med öknamn oavsett

  29. #1289
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, jag orkar inte bråka här, håller på och blir förkyld. Jag står för vad jag har sagt, skrev det som privatperson. Håller på och blir sjuk så jag släpper det gäe nu. Ber om ursäkt om jag gjort någon ledsen

  30. #1290
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag orkar inte bråka här, håller på och blir förkyld. Jag står för vad jag har sagt, skrev det som privatperson. Håller på och blir sjuk så jag släpper det gäe nu. Ber om ursäkt om jag gjort någon ledsen
    Det är som jag sade innan jag lämnade den nya moderator-gruppen; Tänk på att medlemmarna aldrig kommer att kunna göra skillnad på när man agerar som privatperson eller som moderator. Det duger inte att tala om i efterhand att man skrev i egenskap av privatperson, utan man måste alltid vakta sin tunga när man har en sådan position - och det gör skit för hela gruppen om en moderator uttrycker sig olämpligt - även om det är "som privatperson".

  31. #1291
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är som jag sade innan jag lämnade den nya moderator-gruppen; Tänk på att medlemmarna aldrig kommer att kunna göra skillnad på när man agerar som privatperson eller som moderator. Det duger inte att tala om i efterhand att man skrev i egenskap av privatperson, utan man måste alltid vakta sin tunga när man har en sådan position - och det gör skit för hela gruppen om en moderator uttrycker sig olämpligt - även om det är "som privatperson".
    Så är det såklary. Här handlade det nog mer om olika syn på lämplighet. Lite trist att få ”moderator” i ansiktet så fort man säger något lite spetsigt. Min forumtillvaro handlar ju inte om det till 100%, då hade jag inte varit kvar...

  32. #1292
    rsms
    rsms är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hejsan, det är jag som är Rasmus Fleischer. Jag har varit inne på 99musik och läst sporadiskt i säkert 10–15 år, men tror inte jag har reggat något eget konto förrän nu. Vill gärna ta chansen att reda ut eventuella frågor om vårt forskningsprojekt och särskilt bemöta de otrevligheter som användaren "El Toro" har hävt ur sig.

    Lite om mig: jag är fil.dr. i historia och forskare vid ekonomisk-historiska institutionen på Stockholms universitet. Det händer även att jag är verksam som musiker (spelar mest blåsinstrument men har även ett stort intresse för elektronisk musik, som alltså har fört mig till 99musik många gånger tidigare). Är rätt förtjust i kassetthouse, däremot använder jag i stort sett aldrig Spotify. Och just det, jag var involverad i en grupp vid namn Piratbyrån när den existerade 2003–2009.

    Jag vet inte vad El Toro menar med "pro-pirat agenda". Alla grupperingar som kallat sig något med "pirat" har inte nödvändigtvis så mycket gemensamt och jag har aldrig haft någon koppling till t.ex. Piratpartiet eller Piratförlaget, det vill jag gärna ha sagt. Piratbyrån sysslade med väldigt olika slags upptåg men visst, vi förenades bl.a. av en grundlig upphovsrättskritik.

    Nuförtiden lägger jag inte alls mycket tid på just konflikter kring upphovsrätt, varken som forskare eller i andra roller. Men visst är jag upphovsrättskritiker. Detta står på inget som helst vis i motsats till att ha integritet som forskare. När man talar om oberoende forskning syftar man på att den inte styrs i viss riktning av t.ex. finansiärer. Det betyder givetvis inte att den bedrivs av forskare som saknar uppfattningar och engagemang, som El Toro verkar ha fått för sig.

    Att ha en kritisk hållning är i samhällsvetenskapliga sammanhang snarast en dygd. Ett upphovsrättskritiskt perspektiv kan t.ex., i forskning om Spotify, bidra till att belysa hur de rådande maktförhållandena mellan artister och skivbolag, eller mellan små och stora bolag, inte är huggna i sten, utan har följt av vissa historiska beslut.

    Med detta sagt, så spelar frågor som rör upphovsrätt en ganska marginell roll i vårt projekt. I vår historieskrivning om Spotify är det visserligen ofrånkomligt att belysa det ambivalenta förhållandet till fildelningskulturen särskilt i företagets tidiga år, inklusive det faktum att betaversionen de facto var en pirattjänst som utan licens distributerade musik till tusentals användare. Men detta är inget som vi är intresserade av att blåsa upp till en skandal. Jag nämnde saken i förbifarten i en intervju, vilket ledde till att utländska journalister blåste upp saken till att vi skulle "avslöja" Spotifys "mörka förflutna". Håhåjaja. Tro inte på allt som skrivs.

    Dock pekar allt mot att Spotify tyckte denna uppmärksamhet var obekväm, för det var just då som de skickade sina jurister på att försöka stoppa vårt projekt, trots att de känt till vad vid gjort i flera år.

    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orsaken till att de ville stoppa det, var främst att tjänsten har använts av forskarna på ett sätt som inte är tillåtet, om jag förstod det rätt...
    Tja, enda argumentet för att vårt projekt borde stoppas är att Spotify menar att vi gjort sådant som inte är tillåtet enligt Spotifys användarvillkor. Företag som Facebook och Spotify är kända för att ha luddigt formulerade användarvillkor som ger dem rätten att stänga av ungefär vem/vad som helst. Men detta är också den enda rätt det ger dem. Användarvillkor är inte lag, och ska heller inte förväxlas med forskningsetik.

    I det här fallet handlade det bl.a. om att det i vårt projekt har utförts ganska enkla experiment där det registrerades ett antal robotanvändare som programmerades till vissa användarbeteenden, t.ex. lyssna på viss musik för att dokumentera vad det resulterade i för rekommendationer. Spotifys användarvillkor rymmer formuleringar om att man inte får automatisera. Men om medieforskare skulle blint acceptera allt som står i användarvillkor, kan de lika gärna lägga ner försöken att begripa den roll som digitala plattformar spelar i dag. Detta insåg också Vetenskapsrådet, som lämnade Spotifys klagomål utan åtgärd.

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart det är fel av honom att påstå att de är oberoende forskare verkar dessutom som att han sökt forskningsuppdrag åt Spotify men nobbats vilket han nu verkar vilja ge igen för. Seriöst? Inte direkt
    Nej, jag sökte inte forskartjänsten med placering på Spotify. Vilka tramsiga spekulationer. Seriöst, El Toro? Inte direkt.

    Om ni andra är intresserade av vårt forskningsprojekt, däremot, så är det bara att fråga på!

  33. #1293
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Stort tack för ditt inlägg Rasmus!

  34. #1294
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag uppskattar alltid när man försöker nå pudelns kärna och det plötsligt står en kryllig jycke och viftar på svansen. Tack för inlägget Rasmus. Jag är personligen mycket intresserad av vad ni kommer/kommit fram till.

  35. #1295
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Jäsp. 8 millar i sjön. Grattis!

  36. #1296
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Härligt att få first hand information! Tack för det!

  37. #1297
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där berättas historien om företaget som gick från att vara en pirattjänst till ett multinationellt företag.
    Just det där är ju trams. Spotify har aldrig varit en "pirattjänst" i den mening de tycks syfta på. Spotifys målsättning har alltid varit att bli en schysst laglig tjänst för betalande användare, där använarna kan få tillgång till musik på ett sätt som passar dem, samtidigt som upphovsmän och rättighetshavare kan få betalt. Så. De hade snarare som mål att konkurrera ut pirattjänsterna.

    Däremot stämmer det att de under startup och betaperiod inte hade giltig licens för den musik de distribuerade. Det är givetvis tveksamt, och jag frågade insatta rätt mycket om det när det begav sig, och hur de tänkt lyckas få skivbolagen med på tåget snarare än att stämma. Men så här i efterhand har jag svårt att se hur de annars skulle gjort. Normalfallet för en startup i distributionsled är att man har rätighetshavare/säjare/produktägare av en produkt med sig från början och försöker övertyga nya användare att det man erbjuder är ett bättre sätt än tidigare. I Spotify-fallet hade redan från början ungefär hela målgruppen användare insett att det var det här man ville ha. Det enorma antal användare de "riktiga" pirattjänsterna fått var inte främst p g a pris, utan p g a tillgänglighet och smidighet. Problemet var att rättighetshavare/produktägare inte fattat det, så det var dem spotify var tvugna att övertyga via en fungerande tjänst och en lång kö av blivande användare. Sjuk situation egentligen, man hade en lösning som miljoner stog i kö att teckna sig på, men tillverkarna av den produkt man förmedlade ville inte sälja till dessa miljoner...

  38. #1298
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Sen mig veterligen så har man väl gjort rätt för sig i efterhand?
    Är väl mycket därför som musik försvann om det inte var artisterna själva som jackade ur sig helt från Spotify.

    Kan ha fel men har för mig att jag läst det någonstans.

  39. #1299
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    1. Inte bara under betaperioden.
    2. Gjort rätt - ja, om man menar ett schablonmässigt "Gessleavtal" med Stim.

    Inte för att tidiga Spotify genererade så stora summor som nu, men jag tycker fortfarande att de började leka multinationellt bolag för tidigt och de dumma svar jag fick i mejl med både support och högre upp i ledningen var ganska tragiska. Jag tror jag har dessa kvar nånstans på hårddisken.

    Inte bitter, men inte heller revisionist.

  40. #1300
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hmm. Dök upp tre spellistor hos mig som jag absolut inte lagt till. 'PLEASURE Cloud Rap. An orgasm for your ears.'

    Dags att byta lösenord, eller har dom klantat till något hos Spotify?

  41. #1301
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Dök upp tre spellistor hos mig som jag absolut inte lagt till. 'PLEASURE Cloud Rap. An orgasm for your ears.'

    Dags att byta lösenord, eller har dom klantat till något hos Spotify?
    Bra fråga, jag har de jag brukar såvitt jag kan se...

  42. #1302
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dags att byta lösenord misstänker jag. Jag råkade ut för att en italiernare helt plötsligt började köra på mitt konto... men personen hade inte bytt lösenord så det kunde jag snabbt åtgärda.

  43. #1303
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hade ni nått trivialt lösenord eller är det nått mer sofistikerat hacking?

  44. #1304
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hade ett gammalt som var för lätt skulle jag säga.

  45. #1305
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hade samma som jag registrerade med. Och som jag använde till allt på den tiden. Inte speciellt enkelt, men lär ha varit med i några läckor vid det här laget...

    Men är tveksam till att någon använt det, ingen har lyssnat med kontot, och såg inget annat fuffens.

    Bytt iaf, var hög tid.

  46. #1306
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån mer som fått problem med att Spotify autostartar när man drar igång datorn? Trots att autostartfunktionen alltså är avstängd i Spotifys inställningar.
    Klicka ur att kunna startas från webben. Det är en bugg.

  47. #1307
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm. Dök upp tre spellistor hos mig som jag absolut inte lagt till. 'PLEASURE Cloud Rap. An orgasm for your ears.'

    Dags att byta lösenord, eller har dom klantat till något hos Spotify?
    Åh, sorry. Glömde maila dig om att jag delat några favoritlistor som jag tänkte att du skulle gilla. Förutom den du nämner så var det Sexy postpunk eargasm och Rap metal ballads. Lägg till låtar om du tycker jag missat nåt

  48. #1308
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Sexy postpunk eargasm - LÄNK NU!!!

  49. #1309
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, sorry. Glömde maila dig om att jag delat några favoritlistor som jag tänkte att du skulle gilla. Förutom den du nämner så var det Sexy postpunk eargasm och Rap metal ballads. Lägg till låtar om du tycker jag missat nåt
    Ah, borde anat det, men det var lite för lite vuxendisco för att jag skulle koppla!

  50. #1310
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hörrudu! Vem kallar du vuxendisco?! Jag är såååå jävla nere med kidsen ftw afk!

  51. #1311
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Uppdaterade till High Sierra, nu öppnas Spotify när jag startar datorn igen. Öppnar avancerade inställningar (använder man någonsin några andra slags inställningar någonstans?) och väljer "Öppna Spotify automatiskt när du har loggat in på datorn: Nej" Stänger Spotify. Startar Spotify igen. Nu står det "Öppna Spotify automatiskt när du har loggat in på datorn: Ja".

    Någon som har något tips på hur man fixar det här innan jag avinstallerar Spotify?

  52. #1312
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterade till High Sierra, nu öppnas Spotify när jag startar datorn igen. Öppnar avancerade inställningar (använder man någonsin några andra slags inställningar någonstans?) och väljer "Öppna Spotify automatiskt när du har loggat in på datorn: Nej" Stänger Spotify. Startar Spotify igen. Nu står det "Öppna Spotify automatiskt när du har loggat in på datorn: Ja".

    Någon som har något tips på hur man fixar det här innan jag avinstallerar Spotify?
    Startade du om efter att ha valt nej och stängt Spotify?

  53. #1313
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Startade du om efter att ha valt nej och stängt Spotify?
    Hm nej inte utan att öppna igen. Testar det...

  54. #1314
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm nej inte utan att öppna igen. Testar det...
    Kolla i ditt Spotifykonto på deras hemsida annars. Har för mig jag har behövt ändra där någon gång också.

  55. #1315
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Yep, det där är en känd glitch. Kolla inställningarna på webben.

  56. #1316
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Lyssnade på Chess via Spotten nyss...Det lät rätt platt och saknade lyster. Jag vet att t.ex. mp3-filer tappar en hel del detaljer i klangen speciellt om inte hög bitrate används. Men även med high quality till desktop och studiomonitorer saknar luft i klangen.
    Eller är versionen som Spotten fått av lägre kvalitet än CD-kvalité?

  57. #1317
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det ligger en Strebers-låt som är rippad från en repig cd så det kan nog vara si och så med vad för material som läggs upp.

  58. #1318
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    OK, lyssnade på CD-versionen nyss, och visst saknas det en del i Spotify-versionen i mina öron. om jag orkar ska jag lägga båda versioner i Soundforge, och jämföra nån dag.

  59. #1319
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Man kan välja Enable High Quality Streaming (eller liknande inställning) i Spotify, men jag antar att du redan har den vald?

  60. #1320
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan välja Enable High Quality Streaming (eller liknande inställning) i Spotify, men jag antar att du redan har den vald?
    Japp, det har jag tyvärr. När jag gör mp3-filer av egen musik i 320kbps, saknas fortfarande lite luft och djup i stereobilden. Men det låter som om Chess har sämre upplösning än så. Därav min fråga. Jag har t.ex. andra nyare låtar på Spotify nedladdade till dator, som håller högre kvalitet. Jag laddar alltid ner album med högsta bitrate och lagrar lokalt i datorn eller i telefonen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •