Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 120

Ämne: Bandcamp

  1. #1

    Redaktör

    Bandcamp

    Ett alternativ till Trig eller Myspace kanske? Verkar rätt genomtänkt om inte annat:

    Oddpost Co-Founder Launches Bandcamp, Publishing Platform for Musicians

    (bra genomgång i videon en bit ner.)

  2. #2
    deleted user
    Ser intressant ut. Får man fixa till.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hm, onekligen intressant. Verkar smidigt. Videon var vettigt gjord, så se den för en snabbgenomgång.

  4. #4
    Martin Pettersson
    Martin Pettersson är inte uppkopplad
    Martin Petterssons avatar
    Veteran
    Jag har bara snabbtittat och det verkar faktsikt vara en riktigt trevlig lösning.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Registrerat ett av mina projekt, lagt upp ett par släpp osv. Gick snabbt och smärtfritt. Enkelt att länka till den butik där man säljer sina låtar om man inte vill sälja via Bandcamp. För de som inte har någon digital distribution kan det trots allt bli ett smidigt alternativ att sälja sin musik på. Särskilt pga av enkelheten att baka in Bandcamp i andra sidor och att betalning sker via Paypal.

    De har en väldigt bra guide om hur man går till väga för att sälja sin musik via Bandcamp.

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Katzen: Vet inte om jag är (extra) trög idag, men hur menar du att man enkelt länkar till sitt egna försäljningsställe? Det enda stället jag hittar handlar om "physical disc", och ger alltså en klickbar länk som heter "Buy Disc", vilket känns lite vilseledande om man länkar till klicktrack...

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ah, jo, var det jag menade. Kanske är missvisande iofs.

    Tanken är väl att man ska sälja sin musik digitalt via Bandcamp och sedan sina CD på annat håll. Men jag gjorde så att jag länkade mina Beatport-släpp via det fältet. Går alltid att lägga in något i beskrivning på släppet att det säljs via Beatport eller liknande.

    När jag klistrade in spelaren på t ex Myspace valde jag att ändra texten "Download" till "Buy" och ersätta länken till köpsidan på Bandcamp till en direktlänk till Beatport. Gillar deras spelare.

    Jag har ett projekt där jag ska prova sälja digitalt via Bandcamp. Ska bli intressant och se om det blir någon respons där eller inte.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2008-09-25 klockan 15:32. Anledning: Rättade till och uppdaterade

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Men jag måste säga att de har en hel del maintenance-stop. Kanske är för färsk tjänst för att kunna förlita sig på den helt. Hm. Men men. Ska följa den och vara med från början. I fall den växer. Man kan ju hoppas.

  9. #9

    Redaktör
    Det går väl att betala via kontokort på PayPal även utan att ha ett konto där?

  10. #10
    deleted user
    Kan man? Man kunde väl inte det förr i alla fall, men det är ett antal år sedan jag använde det till att få betalt för saker.

    Det här kommer upp när man klickar för att handla på Bandcamp:



    För mig ser det ut som att man måste fixa ett PayPal-konto, men jag har fattat saker fel förr.

  11. #11

    Redaktör
    Det verkar som det beror på butiken. I en annan webbutik som också använder PayPal får jag inte upp "create paypal password" (och det går alltså att handla utan ett paypalkonto) men i övrigt ser det likadant ut.

  12. #12
    deleted user
    Jag undrar om det kan bero på min kontoversion hos PayPal?

    Kanske smart att djupdyka i det? Ska jag göra.

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Verkar vara via Bandcamp det är så. Provat andra artister med. Det fungerar på samma vis.

    Men vet att jag gjort som FM sa, handlat utan konto via Paypal innan jag skaffade konto. Men är säkert något som bestäms per butik.

    Du använder väl Business-konto? Det är väl enda alternativet man kan använda via Bandcamp?

  14. #14
    deleted user
    Japp.

    Så det är nog Bandcamps villkor som är på det viset.

    Det är ett litet minus, men i övrigt en lysande tjänst.

  15. #15
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    En liten knuff på denna. Ni som har konto hos bandcamp hur tycker ni att det har fungerat? Och har det genererat några pengar?

  16. #16
    pingu
    pingu är inte uppkopplad
    pingus avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag säljer inget via bandcamp, men det är verkligen en snygg och funktionell sida. Ligger ungefär 3200 år före myspace i utvecklingen.

  17. #17
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag hade tanken att sälja en EP via Bandcamp. Det blev inte av. Har använt Bandcamp till att sprida loopar istället.

    Verkar dock som en del Mac-användare haft problem med flash-interfacet vid nerladdning.

    Sedan saknar jag att man inte kan erbjuda AIFF/WAV eftersom många efterfrågar just det. FLAC/Apple Lossless ger oftast följdfrågor om hur man använder, konverterar osv. Hade varit enklare om folk kunnat ladda ner AIFF/WAV direkt.

    Jag har tjatat en del på Bandcamp via mail m.m. om just det sistnämnda. He he. Men det lär nog inte påverka särskilt mycket.

    Stabiliteten är mycket bättre nu. Men jag har fortfarande inte uteslutet möjligheten att prova sälja via Bandcamp. Men jag tror att Bandcamp tilltalar mer den artist som har en tekniskt kunnig/alternativ publik som kan ta för sig lite själva och inte saknar bekvämligheten av t ex iTunes eller liknande. Åtminstone verkar det så från de kommenterar som dykt upp runt omkring på forum.

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bandcamp
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bonus download items! Upload PDF liner note booklets, videos, alternate art... pretty much whatever goodies you like, and we'll include them in your downloaded album's zip file.

    Credit cards! Fans can now pay you with Visa, MasterCard, American Express and yes, even Discover, PayPal account no longer required.

    RSS! Fans can now choose to be notified whenever you add new content, across your whole site or just one album in particular. It's more exciting than it sounds.

    Receipts! All that tech support mail you're not getting, and all those cha-chings you are, are thanks in large-part to these little guys.

    Reporting to SoundScan! We now submit weekly U.S., Canadian and international sales reports to Nielsen SoundScan, keepers of the Billboard charts. American Idol Season 8: The Album, watch out.
    http://blog.bandcamp.com/

  19. #19
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag kommer med största sannolikhet sälja kommande album på bandcamp. Bandcamp och recordunion.

  20. #20
    Danell
    Danell är inte uppkopplad
    Danells avatar
    Senior
    Gammal tråd, jag vet men detta borde lyftas fram igen. Jag använder Bandcamp och det är något extremt bra! Det har förbättrats på sistone så du kan nu även få din hemsida till bandcampsidan men även ha knappar till andra sidor (Min sida: www.danellmusik.se). Och hur allt är uppbyggt! Ingen reklam, riktigt lätt att fixa en snygg sida! AWESOME! Älskar Bandcamp!

  21. #21
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Hej,

    Någon som använder bandcamp och är sugen på att ge en liten rapport om det fungerar bra nuförtiden också?
    Något som testat och sälja fysiska skivor (vinyl, cd) därigenom?

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bandcamp är toppen!!
    (har inte testat att sälja fysiska prylar dock)

    T o m vissa skivbolag, t ex Ultimae upptäckte jag idag, har börjat köra bandcamp som "sin" shop...

  23. #23
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Gillar också bandcamp. En riktigt sympatisk funktion är när man kan ange valfri summa på låtar man laddar ner... på så sätt har man nått en sund prissättningsstrategi. Oftast betalar man ju mer än vad artisten satt som grund just för att stödja. Mer sånt!

  24. #24
    deleted user
    Bandcamp är den bästa distributionssida ever. Fullständigt briljant utan en massa communitytjafs och skit. Har inte sålt fysisk media därigenom, men det skulle förvåna mig mycket om det inte funkar finfint.

    http://silenciostampa.bandcamp.com/

  25. #25
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bandcamp är den bästa distributionssida ever. Fullständigt briljant utan en massa communitytjafs och skit. Har inte sålt fysisk media därigenom, men det skulle förvåna mig mycket om det inte funkar finfint.

    http://silenciostampa.bandcamp.com/
    what he said!
    supernöjd!

  26. #26
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    De e en bra grejj men jag har inte sålt nånting därifrån.

  27. #27
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    rules

  28. #28
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Lyfter tråden i o m att Soundcloud känns som en allt mindre stabil plattform för framtiden. Jag har lite grejjer på bandcamp men har varit väldigt inaktiv. Ni som använder (mer kontinuerligt), vill ni dela med er av erfarenheter? Begränsningar? Fördelar? Nackdelar?

  29. #29
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Använder det för min podcast. Upplever det som stabilt och smidigt. Har dålig rss-flödesmakar funktion om en behöver det, men i övrigt bra och snyggt. Är dock rätt okänt i vidare kretsar i Sverige.

  30. #30
    hallows
    hallows är inte uppkopplad
    hallowss avatar
    Senior
    Använder det och är mycket nöjd. Smidigt och enkelt för folk att handla och smidigt och enkelt att hantera musik man själv köper. Använder både i engeslap av lyssnare och artist.

  31. #31
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    30 inlägg på 9 år, trodde Bandcamp var större här på 99musik alltså... eller alla kanske är supernöjda?

  32. #32
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag ska ta ett ryck nästa vecka och påbörja mer aktivt användande nästa vecka. Finns det några begränsningar på hur mycket man kan ladda upp?

  33. #33
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    291 MB per fil är max om du inte skaffar Pro, då är det 600 MB som gäller. Pro gör även att du kan ladda upp filer i kö (eller flera samtidigt) och inte bara en och en.

    Värt att tänka på är att deras app bara är fokuserad på lyssnare, du kan alltså inte göra något med den som musiker.

    Med det sagt så tycker jag ändå att gratisvarianten är smidig och lätthanterlig, det finns bra statistik och du kan skapa flera artister under ett och samma konto.

  34. #34
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Oki men ingen begränsning på antal filer? Hm det här med pro. Det står Pro bredvid mott användarnamn men såvitt jag vet har jag aldrig betalat för det?

  35. #35
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oki men ingen begränsning på antal filer?
    Inte vad jag läst mig till i alla fall.

  36. #36
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Det finns en begränsning på hur många gratis downloads man får ha per månad, lite bakvänt men det är ju en köpestjänst och så länge man säljer musik så tjänar de pengar.

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oki men ingen begränsning på antal filer? Hm det här med pro. Det står Pro bredvid mott användarnamn men såvitt jag vet har jag aldrig betalat för det?
    Är det inte för att du heter pro424 då? :-)

  38. #38
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det inte för att du heter pro424 då? :-)
    Höhö! nää jag lyckades lista ut hur det kom sig. Mitt konto är ihopkopplat med ett annat som verkar göra att jag också får "pro".

  39. #39
    jostberg
    jostberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den enda nackdelen med Bandcamp är att det finns på tok för mycket bra musik

    Skämt åsido, jag gillar skarpt att man får välja filformat på det man laddar ner. Tycker det är hur smidigt som helst att köpa både fysiska produkter och downloads. Den dagen jag blir klar för eget släpp så är det där det kommer att hamna.

  40. #40
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag ska försöka lägga mer fokus på bandcamp, känns som en bra plattform faktiskt. Ska lägga lite enapa material där när jag orkar, känns som mer värt att lägga energi på bandcamp än spotify som är otroligt tungjobbat om man inte har fans redan.

    Hur smidigt tycker ni det är att sälja fysiska saker där?

  41. #41
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur smidigt tycker ni det är att sälja fysiska saker där?
    Inga problem alls, utom kanske om man lyckas sälja väldigt mycket och måste gå till posten själv varje dag. Men risken för det är ju liten om man gör bra musik. Och så får man hålla koll på hur många ex man har kvar när det närmar sig utsålt och uppdatera på sidan.

  42. #42
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga problem alls, utom kanske om man lyckas sälja väldigt mycket och måste gå till posten själv varje dag. Men risken för det är ju liten om man gör bra musik. Och så får man hålla koll på hur många ex man har kvar när det närmar sig utsålt och uppdatera på sidan.
    Eller så lägger du in antalet från början så löser det sig automatiskt. De har ett system för det.

    Har sålt flera släpp via Bandcamp. Inga problem. Smidigt system och man kan enkelt få ut allas adresser som beställt. Markera order skickad, m.m.

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja det är sant, det går automatiskt. Jag måste ha tänkt på ifall man säljer vid sidan av, på konsert eller så.

  44. #44
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är sant, det går automatiskt. Jag måste ha tänkt på ifall man säljer vid sidan av, på konsert eller så.
    Visst. Så är det ju om man lägger upp alla ex man har på Bandcamp. Men man kan ju avsätta en kvota till Bandcamp.

  45. #45
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga problem alls, utom kanske om man lyckas sälja väldigt mycket och måste gå till posten själv varje dag. Men risken för det är ju liten om man gör bra musik. Och så får man hålla koll på hur många ex man har kvar när det närmar sig utsålt och uppdatera på sidan.
    Ska inte påstå att jag har haft något tökrull på min försäljning, men när det var nysläppt och det såldes lite mer så har jag postat en gång i veckan istället. Tror folk har förståelse för det med denna sorts släpp.

    En grej med bandcamp är ju att de inte drar sin avgift på fysiska släpp, utan samlar upp det tills någon köper digitalt. Funderar på om de har någon gräns om man säljer mer fysiskt än digitalt.

  46. #46
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Fan vad jag saknar att kunna filtrera musik på stad samtidigt som genre. T ex "stockholm"+"hardcore punk". Bandcamp Discover låter en tyvärr inte välja städer fritt. Lite dumt. Utan bara ett begränsat urval.

    Tips på hur man kan lösa det?

  47. #47
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

  48. #48
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte lika smidigt, men ändå: Google
    Jo, har försökt det där. Kanske skulle tillagt att jag vill kunna sortera på vad som är nytt. Där fallerar Google. Nya band för 2019. Har försökt med Google samt söktermer plus årtal samt begränsat sökresultat till senaste månaden. Men får ändå band som är från 2012 som råkar ha lagt in att de ska spela någonstans 2019 eller liknande.

    Alltså inte bara nya skivor, utan vilka som är nya band på Bandcamp. Det går via Discover, men bara med ett begränsat antal städer. Tyvärr.

  49. #49
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ajdå. Petat på Bandcamp om att förbättra det hela? Det är nog den bästa vägen då.

  50. #50
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ajdå. Petat på Bandcamp om att förbättra det hela? Det är nog den bästa vägen då.
    Nej, får väl göra det. Får hoppas de kan utöka Discover en del. Eller att man kan kombinera söktermer osv i deras sök.

  51. #51
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    DJ Mag tar ett djupdyk i Bandcamp https://djmag.com/longreads/rise-and-rise-bandcamp

  52. #52
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jävlar vad Bandcamp tuggar idag. Enormt tryck på sidan. Kul att se. Folk verkar ha tagit uppmaningen att stödja och köpa på allvar. Första sidan som visar vad som köpts senast rasslar på i en rasande fart.

  53. #53
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    "We are offline briefly for maintenance." Jahopp.

  54. #54
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Funkade för mig att uppdatera, men det segar ändå på rejält.

  55. #55
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Segt som sirap idag. Känns som internet 2001

  56. #56
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Finns det något sätt att se varifrån merch skeppas från? Jag blir alltid så ledsen när jag måste betala fraktbolagens hanteringsavgifter.

  57. #57
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något sätt att se varifrån merch skeppas från? Jag blir alltid så ledsen när jag måste betala fraktbolagens hanteringsavgifter.
    Nej, inte i beställningsrutan. Men du kan se vart bandet/bolaget kommer från. Det står oftast i högerfältet under artistbilden. Då kan du få ett hum om var det skeppas från.

  58. #58
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Bandcamp ger förvisso mer per köp än en stream men är det ingen som tycker deras revenue share är för hög, 15% och så paypal avgift, så 20% försvinner ju direkt.

  59. #59
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bandcamp ger förvisso mer per köp än en stream men är det ingen som tycker deras revenue share är för hög, 15% och så paypal avgift, så 20% försvinner ju direkt.
    Kanske. Dock tycker jag att Bandcamp levererar en bra tjänst. Ska även tilläggas att det är 10% på merch och 15% på digitalt. Klart man hellre hade sett att det var 5% eller 0%.

    Andra butiker som iTunes förr tog t ex 30%. Så värst blodigt känns inte Bandcamp.

  60. #60
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, inte i beställningsrutan. Men du kan se vart bandet/bolaget kommer från. Det står oftast i högerfältet under artistbilden. Då kan du få ett hum om var det skeppas från.
    Tack! Då ska jag skicka in det som en feature request.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •