Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Använda Reason som effektrack?

  1. #1
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran

    Använda Reason som effektrack?

    Godkväll!

    Är lite nyfiken på om det är möjligt att använda Reason som en effekt på t.ex. röst eller något annat instrument du kopplar in till ljudkortet.

    Låt oss t.ex. säga att jag vill använda Reasons RV7000 på min röst. Jag kopplar in micken till mixern, från mixern till UX2:ans Line in och sen..? Eller valfri synt till mixer, till line in 1 och 2 och sedan...?

    Är detta en möjlighet?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut. Men Reason kan inte processa ljud i realtid på det viset, däremot spelar du in rösten i ett valfritt inspelningsprogram - jag brukar exempelvis använda gratisprogrammet Audacity - sedan kan du ta in den i någon av alla samplers (eller mer korrekt 'sample players') som finns i Reason - NN19, NNXT, ReDrum (eller Dr Rex om du recycle'ar filen först). Sedan är det bara att effekta på. There's no limits!

  3. #3

    Redaktör
    Det finns tex Hammer som kan ta in liveljud direkt till Reason, men i övrigt finns det inget sätt att göra det i realtid, utan man får göra som PF skriver.

  4. #4
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Okej, så hur funkar det då? För det är just det jag vill göra.

  5. #5
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Bara för att vara lite messerschmidt så vill jag säga att reason faktiskt processar ljud i realtid (lika mkt som många andra mjukvaror), dock har man inte gjort effekterna tillgängliga externt. Det är m a o ganska klurigt att routa ljud in i programmet, men "Hammer" är som sagt en variant. Antar att den använder rebirth input machine som ingång.

  6. #6
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Ah, jag får kolla upp det. Tack!

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aha, Hammertime. Någon som provat eller använder det kontinuerligt?

  8. #8
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Jag, inom en snar framtid.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det känns som en helt meningslös grej dock, för man kan ju inte sampla resultatet eller lagra det på något annat vis än att t ex spela in utljudet med, ptja, enklast kanske någon gammal Minidisc eller något. Eller hur ska man se på det hela? Verkar ju långt mer effektivt att köra ReWire + Cubase då i så fall.

  10. #10
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Om man rewirar Reason med Cubase och samtidigt använder Hammer, kan man på det sättet spela in det då?

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Man kanske kan ta något från Cubase -> in i Malströms filter -> tillbaks... men jag tycker det verkar lite bökigt, sedan finns det ju pluggar som gör underbara effekter och finns direkt i Cubase. But I don't know. Någon med rejäl Hammer-erfarenhet får gärna ropa hej.

  12. #12

    Redaktör
    Som jag förstått det så kan man inte använda Hammer samtidigt som andra Rewireprogram:

    Citat Ursprungligen postat av petertools
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    As well as with Propellerhead's ReBirth, our Hammer cannot be used while rewiring Reason to a sequencer such as Steinberg's Cubase SX or Emagic's Logic.
    ...vilket ju begränsar nyttan en hel del. Så antingen får man göra som PF tipsar ovan och spela in till någon extern apparat eller leta upp något program som kan spela in signalerna internt i datorn. Inte särskilt smidigt alltså.

    PF: Rewire kan bara skicka ljud från Reason till andra program, inte åt andra hållet. Hammer löser det genom ett hack (skickar ljud via Rebirthingången).

    Maxwell: ska man vara über-Messerschmidt™ så är digitalt ljud aldrig i realtid eftersom det alltid finns latency... ...men det jag menade med realtid var att förutom Hammer finns det inget sätt att ta in en signal i realtid till Reason, man måste alltid gå genom någon av samplemaskinerna.

  13. #13
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Alltså skulle det vara mycket lättare att helt skita i Reason för att tweaka inspelade ljudkällor i realtid och hitta en annan lösning?
    Med Live är det väl t.ex. inge probs? Skulle vara najs att rewira Reason till Live. Ah, vi får se hur jag bygger upp mitt set. Ska börja med att hämta ut datorn som kom idag (tisdags).

  14. #14

    Redaktör
    Japp, Live (och alla andra audiosequencers) fixar både att lägga på effekter i farten och att jobba med inspelade ljudspår.

  15. #15
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Gott!

Liknande ämnen

  1. Lär mig använda eq:n
    Av makari i forum Mixning & mastring
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 22:06
  2. Tips på 80tals effektrack
    Av 1stScience i forum Effekter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 21:15
  3. Reason adapted låtar i Reason
    Av Maxwell i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 01:07
  4. Ni med Stylus RMX,går den att använda?
    Av dalachriser i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 16:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •