Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Roland System 100

  1. #1
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran

    Roland System 100

    Tjena!

    Har fått låna ett Roland System 100 av en kille som ska sälja det för att se om det är något för mig att ha. Det är modul 101 och 102. Nu är det så att jag aldrig haft ett modulsystem (semimodulsystem) så jag är lite ovan när det kommer till patchningsbiten. Är det någon som har ett system 100 och har lite roliga ljudexempel som man skulle kunna patcha upp så man får en bild om hur man kan göra? Bara så man får lite ideer, för just nu vet jag inte vart jag ska börja bara

    Skulle behöva en snabbkurs

    Tack på förhand.

  2. #2
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Hittade denna filmen på Youtube, men då kommer nästa fråga.

    YouTube - ROLAND SYSTEM 100 - A SHORT(ISH) DEMO (PART 1)

    Om man är ute efter harmoniska ljud och inte försöker immitera Starwarsljud eller gör experimentiell electro. Är man i behov av ett modulsystem då? När jag sitter med systemet så har jag svårt att förstå behovet av att patcha när man ska göra en skön bas eller ett skönt lead. När man börjar patcha runt så blir det snabbt "effektljud" som i min musik är övrflödiga.

    Visst blir det lite roligar ljud på System 100 med modul 101 och 102 eftersom man har 2 kompletta syntar att mixa med. Men frågan är om det är värt pengarna och om det är rätt maskin om man vill göra "harmoniska" ljud.

    Kom gärna med synpunkter och "omvänd" mig

  3. #3
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man är ute efter harmoniska ljud och inte försöker immitera Starwarsljud eller gör experimentiell electro. Är man i behov av ett modulsystem då?
    Mja, det beror väl på?

    Men om man säger så här; med ett modularsystem får du möjligheten att göra det där "lilla extra" som du inte kan på en vanlig synth. Men det tar ett tag att komma underfund med. Jag gjorde t.ex. ett basljud med en envelope precis i slutet av själva ljudet. (En i början också) - dvs. jag får det klassiska basljudet med en snärt på slutet. Det kanske inte var så där jätteanvändbart när jag väl hade patchat klart - för det är ju lätt att man försvinner iväg i starwarsträsket och bara bleepar loss.. Mja, det kanske inte var världens bästa exempel. Men man får tänka på det som att man har lite mer möjligheter till att krydda sina ljud..

    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag sitter med systemet så har jag svårt att förstå behovet av att patcha när man ska göra en skön bas eller ett skönt lead. När man börjar patcha runt så blir det snabbt "effektljud" som i min musik är övrflödiga.
    Det där tror jag nog är en vanesak. Du kan nog göra massa effektljud på dina andra saker också? Men du har lärt dig att låta bli? Vrid uppresonansen och tuta på med LFO och lite brus så är du ju där? (På dina andra synthar menar jag..) - Jag tror det vanligaste "felet" man gör i början med ett modularsystem är att man vräker på förmycket av allting. Man pluggar in en LFO i oscillatorn och istället för att det bara blir lite lungt och mjukt så låter det bergochdalbana av hela alltet..?

    Jag tror liksom att när man väl tämjer modularmonstret och får kontroll på det - då kan man göra väldigt användbara saker. Men det tar ju ett tag att komma dit..

    Men för att sluta flumma och svara på din fråga: JA! Jag tror man kan ha användning av ett modularsystem även om man bara ska göra vanliga ljud. Det kanske är lite slöseri med tid och pengar. Men om det är på det sättet man får igång sin kreativitet - då är det värt det tycker jag..

  4. #4
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Roland System 100 går inte riktigt att jämföra med ett komplett modulsystem. Det finns andra monosynthar som är mer patchbara än en ensam 101:a, t ex Voyagern. En 101:a skaffar man istället för att man tycker den låter bra. Den ensamma oscillatorn låter betydligt mer än vad två oscillatorer gör på många synthar och filtret har verkligen massor av karaktär. Hifi är dock inte rätt ord att beskriva det.

    101:an och 102:an i par öppnar dock upp för en hel del möjligheter, men det är fortfarande inte något modulsystem. Man kan ändå ha rätt mycket kul med dem, ungefär som med en MS-20. Man kan t ex köra ljuden i äkta stereo hela signalvägen, men kan använda ett filter som en ljudkälla helt fristående, man kan mixa oscillatorerna hejvilt med FM, ringmodulation och synk etc. Vill man ha riktigt kul blandar man in den knasiga S/H:n på 102:an.

    Huruvida den är värd pengarna beror naturligtvis på hur mycket du får betala för dem. Om du inte tycker den sticker ut ljudmässigt jämfört med t ex en Pro~One och om du inte riktigt ser poängen med patchjacken så är de nog inga synthar för dig. Jag tycker däremot de är riktigt trevliga.

    Rent tekniskt sett tycker jag de är förhållandevis bra. De är lätta att serva och det brukar inte vara några större bekymmer med dem. De har samma tangentbord som Roland har i alla sina synthar och de kan behöva motioneras/rengöras för att inte börja dubbeltrigga, och framför allt brukar majoriteten av sliders och rattar skrapa en del, vilket man inte får bort helt om man inte öppnar dem och rengör dem ordentligt. Detta är dock ett vanligt problem på gamla synthar.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Rent tekniskt blir väl 101/102-kombinationen lite ett mellanting mellan MS-20 och SEM.
    MySpace.com - Roland System 100 - 33 - Kvinna - JP - www.myspace.com/sys100

  6. #6
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Du vill inte ha den. Du vill att din vän säljer den till mig.... *jedi mind trick*

  7. #7
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vill inte ha den. Du vill att din vän säljer den till mig.... *jedi mind trick*
    Hehehe... "Jag vill inte ha den" .. Ok, då får du hämta det utanför Helsingborg. För jag ska antagligen inte ha det. Ska höra mer exakt vad han vill ha för den.

  8. #8
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    När vi ändå är inne på ämnet. Vad är ett system 100 med modul 101 och 102 värt? Modul 101 är i bruksskick, något skavd runt vissa reglage. Modul 102 är i riktigt fint skick. Någon som har ett realistiskt förslag. JAM tar 9995:- för sin 101 modul såg jag.

  9. #9
    Showroom Dummy
    Showroom Dummy är inte uppkopplad
    Showroom Dummys avatar
    Senior
    Är det fortfarande inte någon "som vill ha den" så hör av dig

    Är ute efter modul 102 men det är väl bara önsketänkande att någon släpper ifrån sig en sån.

Liknande ämnen

  1. serv.man/schema till roland (system 100) expander 102 sökes
    Av synth_ollie i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 23:18
  2. VST System link...
    Av PeterH i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 19:19
  3. Roland System 100M
    Av Lordlondon i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 16:36
  4. Roland System 100 Sequencer (Model 104)
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •