Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Kan någon hjälpa mig?

  1. #1
    7207
    7207 är inte uppkopplad
    7207s avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Kan någon hjälpa mig?

    jag undrar om det är ngn här som kan hjälpa mig med ett "problem" som jag har?
    jag har kopplat mitt ljudkort (usb) och installerat drivrutiner och ställt in för bästa prestanda... ändå
    så kommer det ett brummande "dataljud" ur mina monitorer.. jag hör såklart mitt eget ljud men åndå ett konstant brummande!!! vad kan vara fel?

    Kan ngn hjälpa mig?

    ljudkortet är ett NI Audio Kontrol 1.

  2. #2
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    (kanske en omstart av datorn)

    Hur högt är ljudet? Störningar från någon annan kabel (går det )

    Har du något inkopplat? Synthar eller mic mm.

  3. #3
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Genom mixer eller direkt till monitors? Låter det som jordbrum?

  4. #4
    7207
    7207 är inte uppkopplad
    7207s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Genom mixer eller direkt till monitors? Låter det som jordbrum?
    genom mixer!
    det låter precis som jordbrum... skall jag jorda datorn? omstart har ja testat...
    men jordning kan det nog vara... skumt, har inte varit med om det förut!
    hur gör jag det?

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Dra ur antennen till tv:n i huset.... vänd på proppen till mixer....om allt sitter i grendosa så se till att alla kontakter är vända lika... sen provar du att vända på 220 volt jacket i väggen (stick proppen)!

  6. #6
    7207
    7207 är inte uppkopplad
    7207s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sid.64 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dra ur antennen till tv:n i huset.... vänd på proppen till mixer....om allt sitter i grendosa så se till att alla kontakter är vända lika... sen provar du att vända på 220 volt jacket i väggen (stick proppen)!
    skall testa direkt!!! tackar för tipsen!!! jag håller tummarna för mig själv & hoppas på det bästa!

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    laptop eller vanlig dator?

    testa oxå att köra mot monitors direkt så vet du om brummet kommer från kortet eller mixern!!

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Funkar det nu???

  9. #9
    7207
    7207 är inte uppkopplad
    7207s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    brummet kommer helt klart från ljudkortet!!! hmmmm!!! man kan bli pissed för mindre!
    jag har kopplat om allt och utaget skall vara jordat (hoppas jag)... och är direkt kopplat ur utaget!!
    jag får koppla runt lite till annars får man väl kolla med en elektriker eller?

  10. #10
    7207
    7207 är inte uppkopplad
    7207s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ock tack för hjäpen sid!

  11. #11
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    sitter det inte nån jordögla på det där ljudkortet?
    Har för mig så... har du nån skivspelare kopplad??

    Men grabbar det finns ju flera el-kunniga på diy delen!! Hjälp till här nu...

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Enda gångerna jag fått något liknande är när utrustningen inte sitter i samma el-uttag.
    Med andra ord, ljudkort + dator + övrig ljudutrustning sitter inte i samma el-uttag i väggen via skarvdosa.
    Har man bärbar kan man testa att dra ur AC-adaptern för att testa.

    El-kablar som ligger parallelt med ljudkablar kan också orsaka störningar
    Lampor m.m. med trafos kan också ge störningar.

    Så helt enkelt ha så lite inkopplat som möjligt för att se vart felet ligger, koppla in en sak i taget för att se om det är något specifikt som orsakar problemet.

  13. #13
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja känner du nån elektriker kan det faktiskt vara en shysst idé att få lite tips och genomkoll kanske.. annars, det kan också vara USB-relaterat, hur man blir av med det det vet jag inte med i vissa sammanhang har jag fått ut ganska mycket oväsen från usb-grunkor.

    Kunde inte ha en skrivare kopplad till min förra dator annat än just när man skrev ut för den orsakade ett fasansfullt oväsen i systemet!

  14. #14
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag upplever samma problem och i mitt fall verkar det vara så att störningarna kommer via firewirekabeln. Jag har inte helt spikat det än, men de preliminära testerna visar att sannorlikheten är stor. Orkar jag lösa problemet så skall jag komma med tips här.

  15. #15
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Har samma problem. Fast jag gjorde en sladd som har stickpropp som passar jordat utag i ena ändan, och i andra så är den ojordad. Så nätaggregatet till datorn får ingen jord = problem löst

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ah ja, jordlyft minns jag som ett fett problemlösarbegrepp vid inspelning när preampar och annat brummar.. räckte vid 9 fall av 10. Gott. Men målet är väl egentligen att allt som går bör jordas för att undvika spänningsskillander och sånt som lätt steker grejer som kopplas in/ut? Eller jag vet inte, kanske kvittar? Skulle som sagt gärna få in lite proffsvetande här.

    I mitt fall så har ju macbooken både jordad och ojordad variant till nätagget men jag tror inte det gör nån skillnad, den blir iofs kopplad till jord via externa skärmen ändå. Kanske skulle exprimentera lite med det där.. och framförallt läsa på lite, det ska jag göra nån dag! Matnyttigt via google: grounding studio computer - Google-sökning

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    HEPP! Efterlysande fortfarande en kommentar från nån som kan sånt här.. har just kopplat upp en nybyggt kloss-pc med diverse jox och nu mot slutet när allt är inkopplat har det såklart börjat låta. Har varit tyst ända till jag kopplade in G2 engine, den var den första burken som är kopplad både till usb och ljudkortet och levererar nu usb-noise till monitorerna.

    Jag hade precis som eboy en gammal ojordad förgreningsdosa med ful-kontakt som passar i jordat uttag, skulle inte köra den på datorn men om jag använder den till monitorerna är det tyst och fint.

    Frågan är - finns det ingen snyggare lösning?

  18. #18
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Finns ingen som helst rim och reson i det här, det kan räcka att byta plats på två kontakter så funkar det, det är bara att experimentera, fast det tar lång tid och är tråkigt när man måste starta om prylarna och så.
    Har för mig att SOS har en artikel om det här.

    Jag är elektriker men vet inte varför det blir såhär, det tror jag inte andra elektriker vet heller så länge de inte skulle råka vara intresserade av musikstudios, det är inte ett problem vi stöter på i vårt dagliga yrkesutövande så att säga. Jag vet bara att det är ajabaja att fulkoppla bort jorden
    Senast redigerat av Bobbski den 2008-10-12 klockan 15:25.

  19. #19
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    oGND\ojord [done+done] kan räcka att dra bort\nypa bort jordklipzen i ellimpans ena jax → sen e det bara att ansluta datorn\ljudkort etc i det .. jorden kliver runt iaf genom patchkablarna som e inkopplade, om nåt e nätJordat


  20. #20
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja det där med att flytta kontakter etc. är inget som funkat för mig jag har nog provat det mesta, det är nog lite så också att mina moditorer är rätt känsliga, många idag är nog bättre på att filtrera bort skräp i signalerna. Jag klarar mig som sagt på att skippa jord på monitorerna vilket känns ok men föredrar att göra saker rätt, jord finns av flera anledningar.

    Det finns 1:1 trafos för sånt här, tunga manicker med el in-ut. Då är väl jorden fortfarande är intakt men i övrigt galvaniskt separerad så inget skit tar sig igenom. Antar att det sitter liknande grejer i många UPS'er för datorer också.. Ingen billig eller smidig lösning dock. Nätavstörningsfilter finns ju billigt också, lurar på att testa.

  21. #21
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Jag har också jordbrum från mitt ljudkort.
    det visade sig att dator-jord och jord på mina synthar inte var hopkopplade.
    Har löst det med en krokodilkabel mellan ingångarnas jord och USB-jord.
    Inte snyggt, men det funkar.

Liknande ämnen

  1. Vem kan hjälpa mig bygga?
    Av Martin Pettersson i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 21:50
  2. Någon som vill hjälpa till (mixning cubase sx3)
    Av Bucc i forum Mixning & mastring
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 17:34
  3. hey kan ni hjälpa mig?
    Av imported_totti i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •